جستجوی پیشرفته

میکروفون حرفه ای - میکروفن بی سیم و با سیم | اقساط 24 ماهه (3)

انواع میکروفن

راهنمای خرید میکروفن - چطور یک انتخاب خوب داشته باشیم؟

صدای شما، مهمترین سرمایه شماست. تفاوتی ندارد یک خواننده یا سخنران سرشناس باشید، نوازنده‌ای متبحر یا بلاگر و یوتیوبری مبتدی، در هر حال کیفیت صدای شما یکی از مهمترین عناصری است که حرفه‌ای بودنتان را به نمایش می‌گذارد. برای ارائه صدای با کیفیت به تجهیزات حرفه‌ای نیاز دارید که میکروفن یکی از آنهاست. شاید اغراق‌آمیز به نظر برسد اما انتخاب میکروفن مناسب همان جایی است که موفقیت شما در حوزه صدا آغاز می‌شود. اگر گزینه اشتباهی انتخاب کنید زمان ارزشمند خود را برای ویرایش صداهای ناخواسته و تنظیم مشکلات صوتی هدر خواهید داد. با انتخاب میکروفون مناسب بهترین صدا را به دست خواهید آورد و همه چیز بسیار ساده‌تر پیش می‌رود.

میکروفن شور SM58

خرید میکروفن همواره یکی از کارهای جذاب برای فعالان حوزه صدا و موسیقی است. تنوع مدل ها در کنار مشخصات و ویژگی های گوناگون و نیز وجود برندهای معتبر، انتخاب میکروفن را به امری پیچیده تبدیل می‌کند که گاه ممکن است برای مبتدیان گیج کننده به نظر برسد. اما نگران نباشید، در هر حال دیجی صدا در کنار شماست تا به توانید بهترین گزینه از میان انواع میکروفن بی سیم یا باسیم را برای خود انتخاب کنید. اگر تمایل دارید پیش از خرید میکروفن اطلاعات تخصصی و فنی خود را در این زمینه بالا ببرید، پیشنهاد می کنیم به مطالعه راهنمای جامع خرید میکروفن بپردازید.
در این راهنما قصد داریم درباره نحوه انتخاب بهترین میکروفنی که بتواند استعدادهای شما را به منصه ظهور برساند، صحبت کنیم.

میکروفون رود Rode NT1

پاسخ به یک سوال قدیمی: بهترین میکروفن کدام است؟

اغلب افراد هنگام خرید میکروفن می‌خواهند مطمئن باشند مدلی که خریداری می‌کنند صدای آنها را به بهترین نحو بازتولید کرده و توانایی و استعدادشان را به نمایش می‌گذارد. به همین دلیل این سوالات را زیاد می‌شنویم: بهترین میکروفن کدام است؟ کدام میکروفن را بخرم؟
هیچ صدابردار، مربی یا هنرمندی نمی‌تواند برای همه افراد یک پاسخ قطعی به سوال «چه میکروفنی بخرم؟» بدهد. بهتر است از هر محتوا یا توصیه‌ای که سعی در تجویز یک میکروفن به عنوان بهترین میکروفن برای همه افراد دارد، دوری کنید. به این دلیل که انتخاب بهترین میکروفن برای هر شخص به صدای منحصر به فرد او بستگی دارد. به خصوص در کاربردهای وکال ممکن است میکروفنی که برای یک فرد مناسب است، با صدای فردی دیگر سازگار نباشد.

میکروفن سنهایزر

بر این اساس اگر می‌خواهید بدانید چه میکروفنی برای شما مناسب است، در قدم اول باید در نظر داشته باشید که لزوما یک میکروفن گران قیمت بهترین انتخاب نیست، همچنان که میکروفن مناسب دوستتان، حتما با صدای شما سازگار نخواهد بود. پس کلید انتخاب یک میکروفن خوب، خرید میکروفنی نیست که قیمت بالا یا مناسبی داشته یا حتی فروش بالایی دارد، بلکه جستجوی میکروفنی است که با صدای شما سازگار بوده و در محیط ضبطتان بهترین عملکرد را نشان می‌دهد.
با توجه به نکته فوق، جدا از توجه به توصیه‌های دیگران و مطالعه درباره مدل‌های برتر در هر حوزه، بهتر است با سازوکار انتخاب میکروفن آشنا باشید تا بتوانید بر اساس هدف، نیازها و صدای خود مدلی مناسب خریداری نمایید. در این راهنمای خرید به برخی از مواردی که به انتخاب شما کمک می‌کند، می‌پردازیم.

میکروفون جدید رود Podmic

نحوه انتخاب میکروفن مناسب

1. سادگی را انتخاب کنید

میکروفن خوب میکروفنی است که بتوانید با کمترین دردسر و مشکلات فنی از آن استفاده کنید. اگر همه ویژگی‌های دیگر برابر است، مدلی را انتخاب کنید که راه‌اندازی آن ساده‌تر و سریع‌تر باشد. برای مثال میکروفن های plug and play به محض متصل کردن آماده کار هستند و به نصب درایور یا کار دیگری نیاز ندارند.

2. نوع و کاربرد میکروفن ها را بشناسید

میکروفن ها برای تبدیل انرژی امواج صوتی به سیگنال‌های الکتریکی از مبدل بهره (ترنسدیوسر) می‌برند. بر اساس نوع مبدل میکروفن ها را به سه دسته داینامیک، خازنی (کاندنسر) و ریبون تقسیم می‌کنند. میکروفن های خازنی خود شامل دو گروه دیافراگم بزرگ و دیافراگم کوچک هستند.

میکروفن بی سیم سنهایزر

قبل از تصمیم‌گیری در مورد خرید میکروفن حتماً کاربردهای میکروفن را در نظر بگیرید. برای مثال میکروفن های خازنی دیافراگم بزرگ برای کاربردهای وکال و ضبط های استودیویی مناسب هستند، در حالی که برای سخنرانی و خوانندگی روی صحنه یک میکروفن داینامیک بی سیم گزینه مناسب‌تری است. همچنین برای ضبط فیلم با گوشی، بلاگری، برنامه‌های اینترنتی و مستند سازی میکروفن های کاندنسر یقه ای بی سیم یا شاتگان کارایی بهتری دارند. برای ضبط صدای ساز طیف متنوعی از مدل‌های ریبون، خازنی و داینامیک در دسترس است. برای کاربردهای رومیزی مانند تماس تصویری، گیمینگ و استریم یا دوبله و گویندگی میکروفن های کاندنسر USB ایده‌آل هستند. همان طور که می دانید دامنه قیمت میکروفن ها بالاست و اگر شناخت کافی در این زمینه نداشته باشید، چه بسا برای پرداخت قیمت میکروفون متحمل هزینه‌ای بالاتر از نیاز واقعی خود شوید.

میکروفن خوانندگی سنهایزر

3. پاسخ فرکانسی میکروفن را درک کنید

منحنی پاسخ فرکانسی میکروفن، سطح سیگنال خروجی را بر اساس دسی‌بل (dB) در فرکانس‌های مختلف نمایش می‌دهد. در واقع منحنی پاسخ فرکانسی بیان می‌کند که میکروفن چگونه به یک منبع صوتی در فاصله معین پاسخ می‌دهد. میکروفونی با پاسخ فرکانسی گسترده و یکنواخت فرکانس‌های اصلی را به همان نسبت که در منبع صدا تولید شده، بازتولید می‌کند.
میکروفن‌های دیافراگم بزرگ پاسخ فرکانسی وسیع‌تری را دریافت می‌کنند (صداهای با رنج فرکانسی بزرگ‌تر و غنی‌تر) و برای دریافت فرکانس‌های پایین‌تر مانند صدای مردانه، درام باس یا حتی گیتار بیس مناسبند. در طرف مقابل میکروفن های دیافراگم کوچک نویز داخلی کمتری دارند و برای دریافت فرکانس‌های بالاتر مانند صدای زنانه، ارتعاش‌های سنج یا گیتار آکوستیک یا سازهایی با فرکانس‌های بسیار بالا مانند ویولن یا پیکولو کارایی دارند.

میکروفن بیرداینامیک

4. الگوی برداشت درست را برگزینید

تصمیم بگیرید که کدام نوع الگوی برداشت، که به عنوان الگوی قطبی میکروفن نیز شناخته می‌شود، با نیازهای شما مطابقت دارد. انتخاب نوع الگوی برداشت به کاربرد مورد نظر شما و محیطی که در آن صدا ضبط می‌کنید بستگی خواهد داشت. اگرچه الگوهای قطبی کاردیوید و اومنی دایرکشنال محبوب‌ترین الگوهای مورد استفاده در میکروفن ها هستند اما شاید الگوهای دیگری مانند سوپر کاردیوید یا هایپر کاردیوید کارایی بیشتری برای استفاده‌های مدنظر شما داشته باشند. بنابراین لازم است در این زمینه با کارشناسان مجرب مشورت نمایید. ضمن اینکه اگر نیاز به دو یا چند الگوی برداشت دارید می‌توانید به سراغ میکروفن های مولتی پترن بروید تا به جای هزینه برای خرید چند میکروفن، یک میکروفن با چند الگوی قطبی در اختیار داشته باشید.

5. قابلیت‌های جانبی کار شما را راحت می‌کنند

برخی میکروفن ها از قابلیت‌های جانبی برخوردارند. به عبارت دیگر امکانات بیشتری برای شما فراهم می‌کنند که یا ضبط صدا را راحت‌تر کرده و یا در زمان ویرایش و میکس صرفه‌جویی می‌کنند. اگر به پد کاهش سیگنال یا سوئیچ های‌پس (High-pass Filter) نیاز دارید یا می‌خواهید امکان تعویض کپسول برایتان فراهم باشد، مدل‌هایی را جستجو کنید که این قابلیت‌ها را در اختیار شما بگذارند. همچنین میکروفون های مولتی پترن که چند الگوی قطبی ارائه می‌دهند در موقعیت‌ها و شرایط گوناگون نیازهای شما را برآورده می‌کنند. در میکروفون های یقه ای یا بی سیم قابلیت نویز کنسلینگ به کاهش نویزهای اضافی و ناخواسته محیط کمک می کند.

میکروفن برای ضبط صدای ساز و خوانندگی

6. میکروفن را در شرایط واقعی ارزیابی کنید

قبل از خرید میکروفن مدل‌های مختلف را آزمایش کنید تا ببینید کدام یک از آنها با صدای شما سازگاری داشته و هم‌خوانی دارد. می‌توانید میکروفن دوستانتان را بررسی کنید یا به فروشگاه‌هایی مانند دیجی صدا که امکان خرید حضوری و تست میکروفن را فراهم می‌کنند مراجعه نمایید. به خصوص اگر قصد دارید هزینه بالایی صرف میکروفن کنید بهتر است پیش از نهایی کردن خرید، میکروفن را با صدای خودتان آزمایش نمایید. گوش دادن صدای میکروفون ها در زمان خرید می تواند به شما در شناسایی کیفیت صدای آنها کمک کند اما این امر هم مستلزم داشتن یکسری اطلاعات تخصصی اولیه است. همان طور که گفتیم روی همراهی کارشناسان دیجی صدا حساب کنید و سوالات و ابهامات خود را با ما در میان بگذارید. 

7. مشخصات فنی چقدر مهم است؟

اگرچه نوع الگوی قطبی و پاسخ فرکانسی مهمترین ویژگی‌های یک میکروفن هستند، اما در هنگام تصمیم‌گیری برای خرید باید به مشخصات دیگر نیز توجه کرد. مواردی مانند حساسیت، امپدانس، حداکثر فشار صوتی (SPL)، اثر همجواری و... . کاربران عادی معمولا مشخصات فنی مدل‌های مختلف را به‌طور دقیق بررسی نمی‌کنند. اما خبر خوب این است که اغلب میکروفن‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که مشخصات فنی آنها برای سازگاری حداکثری با دیگر دستگاه‌ها و تجهیزات صوتی و نیز عملکرد درست در موقعیت‌های مختلف مناسب باشد. اگر مشخصات خاصی را مدنظر دارید یا قصد دارید در شرایط ویژه‌ای صدا ضبط کنید هنگام خرید میکروفن این موضوع را با کارشناسان فروش در میان بگذارید.

میکروفن رود NT2a

8. لوازم جانبی را فراموش نکنید

برای کاربرانی که میکروفن را جهت دوبله، صداگذاری، نریشن یا خوانندگی استودیویی تهیه می‌کنند، تصمیم درباره استفاده از پاپ فیلتر یا شاک مونت اهمیت دارد. پاپ فیلتر به کاهش تاثیر ضربه هوا از دهان شما به کپسول میکروفن کمک می‌کند که منجر به کاهش صدای سوت، اصوات انفجاری و سایر صداهای دهان می‌شود. شاک مونت نیز با جذب لرزش‌ها و ارتعاشات مانع از رسیدن آنها به میکروفن می‌شود.
برخی میکروفن ها همراه لوازم جانبی مورد نیاز مانند گیره، شاک مونت، فوم بادگیر، خز بادگیر، پاپ فیلتر، پایه یا استند عرضه می‌شوند تا نیاز نباشد خریداران به دنبال لوازم جانبی سازگار بگردند.

میکروفن بویا بویالینک

9. سازگاری مهم است

هنگام خرید برخی میکروفن ها مانند میکروفن یقه ای یکی از مهمترین موارد و شاید اولین موردی که لازم است بررسی کنید، کانکتور میکروفن و سازگاری آن با گوشی اندروید یا آیفون و یا دوربین فیلمبرداری‌تان است. اگر گوشی شما تنها از پورت تایپ‌سی یا لایتنینگ پشتیبانی می‌کند پس نمی‌توانید به‌طور مستقیم از برخی مدل‌ها استفاده کنید. برای جک‌های 3.5 میلی متری TRS و TRRS نیز به همین صورت است و نمی‌توان آنها را جای یکدیگر به کار برد.
برای انتخاب میکروفن های استودیویی یا رومیزی باید بین کانکتورهای USB یا XLR انتخاب نمایید و لازم است با تفاوت این کانکتورها آشنا باشید.

میکروفون بویا M1

10. گران‌تر همیشه بهتر نیست

بهترین میکروفن برای صدای شما لزوما گران‌ترین میکروفن موجود در بازار نخواهد بود. در واقع بهترین میکروفن، میکروفنی است که با صدای شما سازگار بوده، قیمت مناسبی داشته و نیازهای شما را به‌خوبی پوشش دهد. بنابراین میکروفنی را تهیه کنید که صدای شما را به بهترین شکل ممکن بازتولید کرده و با بودجه شما نیز متناسب باشد. اما اگر بودجه کافی دارید و قصد دارید در آینده کار خود را توسعه دهید، می‌توانید به جای خرید یک میکروفن معمولی، میکروفنی مولتی پترن با چند الگوی برداشت انتخاب کنید تا بتوانید در موقعیت‌های گوناگون از آن استفاده نمایید.

هنر انتخاب و کار با میکروفون را بیاموزید

میکروفن رود پادکسترشما قبل از خرید میکروفون ابتدا باید با کارکرد انواع میکروفون آشنا شوید و بدانید هر نوع یا مدلی متناسب با چه شرایط و کاربردهایی ساخته شده است. سپس هدف و نیاز خود را به درستی شناسایی کنید. در انتها نیز با در نظر گرفتن بودجه خود، یک تعادل مناسب بین نیاز و بودجه برقرار نمایید. یک ضبط عالی محصول عوامل بسیاری است، از کیفیت اجرا گرفته تا محیط ضبط و تا انتخاب میکروفن و تکنیک. انتخاب میکروفن مناسب بیشتر هنر است تا علم و مستلزم آزمون و خطاست. آشنایی با «صدای» میکروفن ها و یادگیری نحوه عملکرد آنها در موقعیت‌ها و سناریوهای مختلف، به‌مرور شما را در این زمینه متبحر می‌کند. بیاموزید که میکروفن های شما در هر شرایطی و برای هر سناریوی ضبطی چطور عمل می‌کنند، از آزمایش کردن نترسید تا بتوانید در کمترین زمان به نتایج حرفه ای و تجارب ارزشمند دست پیدا کنید.

دیجی صدا انواع میکروفن از برندهای معتبر جهانی را به متخصصان حوزه صدا و موسیقی عرضه می کند. شما برای خرید انواع میکروفن شور SHURE، سنهایزر SENNHEISER، رود RODE، هالی لند Hollyland، بویا BOYA، بهرینگر BEHRINGER، دیجی تک DG Tech و... می توانید مدل های ارائه شده در دیجی صدا و ویژگی ها و مشخصات آنها از جمله قیمت میکروفن ها را با یکدیگر مقایسه کرده و پس از یک ارزیابی هوشمندانه، نسبت به خرید میکروفون مناسب اقدام نمایید.

میکروفن