خرید میکروفن – همه آنچه که باید قبل از خرید بدانید | معرفی انواع میکروفون

هنگامی که قصد خرید میکروفن جدید دارید، با انواع میکروفن ها که دارای طیف متنوعی از قیمت هستند، مواجه می شوید. گستردگی ویژگی ‌ها و مشخصات صدها مدل میکروفن موجود، گیج کننده است و اگر در این زمینه اطلاعات کافی نداشته باشید، مقایسه این ویژگی ‌ها در کنار قیمت ‌های گوناگون می ‌تواند برایتان دردسرساز باشد. به طور کلی این امر منطقی است که قیمت یک میکروفن نشان ‌دهنده کیفیت صدای تولیدی آن باشد. درحقیقت، بسیاری از مدل ‌ها، ساختارهای اصلی میکروفن های بسیار گران قیمت را کپی کرده اند.

درک تفاوت ‌کارکرد انواع میکروفن و اینکه هر یک به چه منظوری به کار گرفته می ‌شوند، شما را در انتخاب صحیح و ارتقاء کار اجرا و ضبط یاری می کند. برای اینکه در زمان انتخاب میکروفن، بنا بر بودجه و نیازهای خود بتوانید بهترین مورد را برگزینید، این راهنمای تفصیلی ویژگی‌ های مهم بسیاری از انواع میکروفن را در مدل‌ های مختلف، پوشش می‌ دهد. همچنین در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در دیجی صدا تماس بگیرید.

پیش از خرید میکروفن پاسخ این سوال را بدهید

در هنگام انتخاب یک میکروفن جدید مهم‌ ترین چیزی که باید از خود بپرسید این است که می‌ خواهید از آن برای چه کاری استفاده کنید. آیا می‌ خواهید آن را بر روی صحنه جهت آواز یا بلند کردن صدای یک ساز بکار بگیرید؟ آیا آن را برای ضبط صدا در استودیو خانگی می‌ خواهید؟ یا اینکه به دنبال مدلی هستید که بتوانید در هر دو حالت، از آن بهره ببرید؟

شما ‌باید میکروفن را هم با شرایطی که در آن کار می‌ کنید تطبیق دهید و هم با لوازمی که می ‌خواهید میکروفن را در کنار آنها استفاده کنید. برای نمونه، به نظر عاقلانه نیست که میلیون ها تومان بابت یک میکروفن Neumann هزینه نمایید، آن هم تنها برای ضبط نسخه آزمایشی (ساده) موسیقی در استودیو اتاق خوابتان، چرا که از جهت آکوستیکی (آوایی، صوتی) ایده ‌آل نیست؛ همچنین ‌باید این میکروفن را با یک mic-preamp همراه کنید، که این خود هزینه ‌های شما را افزایش می ‌دهد. در صورتی که شاید یک میکروفن مقرون به صرفه (ارزان‌تر) که حساسیت (صوتی) کم ‌تری دارد، انتخاب بهتری باشد.

اگر دنبال انتخاب میکروفنی هستید که هم در استودیو و هم بر روی صحنه به کارتان بیاید، برخی مدل‌ ها در این زمینه کارآیی بهتری از خود نشان می ‌دهند. برای مثال مدل Shure SM57 یک میکروفن پر طرفدار است که برای هر دو موقعیت کارکردهای گسترده ‌ای دارد.

اطلاعات پایه برای خرید میکروفن

به‌دست آوردن اطلاعات پایه درباره ویژگی ‌های میکروفن و اصطلاحات مربوط به آن‌ها به شما کمک می‌ کند که هنگام خرید میکروفن ، بهترین گزینه را به درستی و متناسب با نیازهایتان انتخاب کنید. در این قسمت به بیان مشخصات و اصطلاحات اولیه ‌ای که معمولا در دفترچه راهنمای میکروفن ها با آنها مواجه می‌ شوید، می پردازیم.

خوب است بدانید مطالعه پست هایی پیرامون خرید میکروفن بی سیم، خرید میکسر و خرید اسپیکر و بلندگو به شما کمک می کند در دنیای پرسروصدای میکروفن ها، بتوانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

راهنمای خرید میکروفن

الگوی قطبی

الگوی قطبی عبارت است از شکلی از میدان حساسیت یک میکروفن، یا راستاهایی که صدای میکروفن در آن ‌ جهت ها پذیرفته و یا رد می‌شود. یک میکروفن چند قطبی نسبت به همه صداهایی که از جهات مختلف می ‌آیند واکنش نشان می‌دهد (پاسخ‌گو است). یک میکروفن دو سویه که به عنوان میکروفن figure 8 هم شناخته می شود، صداهایی را که از جهت ‌های شرق و غرب می ‌آیند، برداشت می کند؛ در حالی‌ که مانع صداهایی می‌شود که از جهت‌های شمال و جنوب به آن می ‌رسند. میکروفن یک سویه متداول ‌ترین نوع میکروفن بوده و دارای سه الگوی قطبی متداول می باشد که عبارت است از:

  1. کاردیود Cardioid
  2. سوپر کاردیود Super Cardioid
  3. هایپر کاردیود Hyper Cardioid

هر سه الگو صداهای پشت و خارج از محور را که از پشت میکروفن و یا کناره‌ های آن می ‌رسند، رد می ‌کنند.

  • میکروفن cardioid: در این الگوی قطبی صدا تنها از جلوی میکروفن برداشت می شود.
    میکروفن super cardioid: صداها را با اختلاف زاویه‌ ی میدان ۱۸۰ درجه ای، یعنی از پشت میکروفن کمتر دریافت می‌کند و البته صداهای اطراف میکروفن را کمی برداشت نموده و بیشتر دریافت صدا از جلوی میکروفن می باشد.
  • میکروفن hyper cardioid: صداها را با اختلاف زاویه‌ ی میدان ۱۸۰ درجه ای، یعنی از پشت میکروفن کمتر دریافت می‌ کند و البته صدا های اطراف میکروفن را کمی برداشت نموده و بیشتر دریافت صدا از جلوی میکروفن می باشد.

تفاوت اصلی سوپر کاردیود و هایپر کاردیود در میزان برداشت صدا از اطراف و پشت میکروفن می باشد، در مدل سوپر کاردیود صدای کمتری به نسبت هایپر کاردیود برداشت می شود.

الگوی دو قطبی در میکروفن

میکروفن‌ هایی با الگوهای چندگانه

برخی میکروفن ها چند الگویی هستند. به بیان دیگر، تغییر الگوهای قطبی آنها به وسیله یک سوئیچ یا کپسول ‌های قابل تعویض، امکان‌پذیر است. (یعنی از حالت چند سویه چند جهتی به حالت کاردیود). این قابلیت امکان تطبیق ‌پذیری میکروفن را برای تنظیمات محیط‌ های کاری مختلف فراهم می‌کند.

میکروفن با الگوی چندگانه

پاسخ فرکانسی

پاسخ (واکنش) فرکانسی به دامنه فرکانس ‌هایی برمی‌ گردد که یک میکروفن دریافت می‌ کند. این دامنه به‌ وسیله پایین ‌ترین و بالاترین حد فرکانسی در واحد هرتز نمایش داده می ‌شود. یک میکروفن با دامنه پاسخ فرکانسی حدود 80Hz تا 15KHz می ‌تواند انتخاب مناسبی برای صدای یک خواننده باشد. با این حال برای دریافت صدای سازهای زهی و طبلی، ‌باید به دنبال یک میکروفن با دامنه فرکانس آغازی پایین‌تر یعنی حدود 50Hz باشید.

پاسخ فرکانسی میکروفن

منحنی‌ پاسخ فرکانسی (واکنش)

بسیار مهم است که پاسخ فرکانسی را تنها مبین دامنه کلی تولید شده توسط یک میکروفن بدانید. منحنی پاسخ فرکانسی چگونگی واکنش یک میکروفن در فرکانس ‌های مختلف را نشان می‌دهد. در این منحنی کلی، فراز و نشیب ‌هایی در مکان‌ های مشخص وجود دارد که ویژگی ‌های خاص یک میکروفن را مشخص کرده و قابلیت ‌های آن را برای امور گوناگون بیان می کنند.
برای مثال، میکروفنی که برای صدای خواننده به‌ کار می‌ رود ممکن است در میانه دامنه بالایی یک افزایش ناگهانی داشته باشد که منجر به صاف‌ تر شدن و وضوح محسوس صدا شود.

حساسیت و قابلیت بکارگیری SPL

حساسیت، نشانگر این است که یک میکروفن چطور می‌ تواند صدایی را شناسایی کند، که این مسأله برای سیستم‌ های مختلف بیان می‌شود. صرف ‌نظر از اینکه چه میکروفنی استفاده می کنید، شاید همین کافی باشد که بدانیم هر چه عدد مربوطه پایین‌ تر (کم‌تر) باشد، میکروفن حساس‌ تر خواهد بود.

SPL مخفف Sound Pressure Level (سطح فشار صدا) است که با واحد دسی‌ بل (dB) تعریف می‌ شود. این متغیر نشان‌ دهنده بالاترین صدایی (حجمی) است که یک میکروفن می ‌تواند آن را دریافت کند، و برای زمانی که میکروفن ‌باید با سازهای با صدای بلند مانند درام به کار رود، حائز اهمیت است. سطح میانگین این متغیر حدود dB 100 است و حداکثر حدود dB 130 است.

اثر همجواری (مجاورت، تقریب)

اثر مجاورت یک مشخصه محسوب نمی ‌شود، اما یک ویژگی مهم میکروفن است که گاهی اوقات به عنوان یک مشخصه بیان می‌شود. اثر همجواری باعث این است که بسامد های بم در اثر نزدیکی میکروفن به منبع بیشتر به چشم آمده و شنیده شوند. این مسأله باعث خوشایند خوانندگانی است که از میکروفن برای ایجاد افکت (تغییر صدا) استفاده می ‌کنند. یک کارشناس ضبط ‌باید میکروفنی را برای این کار انتخاب کند که از اثر همجواری قوی برای ساز برخوردار باشد تا صداهای بم آن را بهتر ارائه دهد. میکروفن های خازنی معمولا نسبت به میکروفن های دینامیکی اثر همجواری بیشتری تولید می‌ کنند.

تشخیص تفاوت بین یک میکروفن عالی و یک مدل نامرغوب

ویژگی‌ های یک میکروفن به مواردی بیش از آن‌چه تاکنون خوانده‌ اید، مربوط می ‌شوند. ساختار تولید، نوع فلزات مورد استفاده و دقت ساخت، همگی می ‌توانند به طرز چشم ‌گیری بر کارایی آن اثرگذار باشند. از این رو بهتر است بگوییم تنها قیمت است که می ‌تواند ویژگی شاخص یک میکروفن باشد. درنظر داشته باشید که گوش دادن، بهترین راه برای تشخیص تفاوت بین یک میکروفن عالی و یک مدل نامرغوب در زمان خرید میکروفن است.

انواع میکروفن و کاربری ‌های آنها

اکثر میکروفن ها را می ‌توان به دو دسته تفکیک کرد: میکروفن های دینامیک و میکروفن های خازنی، و این دسته ها را با تعدادی ویژگی ‌های متفاوت و خاص از هم جدا نمود. معمولا، میکروفن ‌‌های دینامیک نسبت به نمونه های خازنی مقاوم تر هستند، که این ویژگی آنها را برای اجرای روی صحنه مناسب ‌تر می ‌سازد. از سوی دیگر میکروفن های خازنی، حساس ‌تر و شفاف‌ تر هستند و بیش‌ تر برای ضبط در استودیو بکارگرفته می ‌شوند. البته این بیانی کلی ‌است، چرا که هم میکروفن های دینامیکی وجود دارد که در کارهای استودیو و ضبط به کار می ‌روند و هم‌ مدل‌ هایی از میکروفن های خازنی طراحی شده که از عهده سختی کار اجرای روی صحنه بر می‌ آیند.

تمایز دیگر بین این دو میکروفن مربوط به نیاز برق آنهاست است. میکروفن دینامیکی بدون یک منبع تغذیه کار می‌کند، در حالی‌ که بیشتر میکروفن های خازنی به یک باتری یا یک مولد فانتوم پاور و پیش‌ تقویت‌کننده (متصل به منبع سیگنال)، یا یک مولد برق خارجی اختصاص یافته برای به کار افتادن نیاز دارند. بگزارید نگاه دقیق ‌تری به انواع مختلف میکروفن با توجه به اهداف خاص کاری شما، در دیجی صدا داشته باشیم.

راهنمای خرید میکروفن

خرید میکروفن‌های دینامیکی

میکروفن های دینامیکی از یک سیم پیچ (کویل) القایی استفاده می‌ کنند که به یک دیافراگم متصل شده و میان یک میدان مغناطیسی پایدار قرار می‌ گیرد. به محض اینکه دیافراگم حرکت کند، سیم پیچ هم جا به ‌جا می‌ شود، بنابراین ولتاژی که کویل تولید می ‌کند، تغییر می ‌یابد. این تغییرات دقیق در ولتاژ خروجی، صدای خروجی میکروفن را به وجود می ‌آورد.

این نوع میکروفن ها به طور کلی محکم و زمخت بوده و قابلیت بکارگیری SPL بسیار بالایی دارند. الگوی قطبی اکثر میکروفن های داینامیک کاردیود است. به این دلایل میکروفن های دینامیکی در شرایط صوتی اجراهای زنده عملکرد بهتری دارند، در حالی‌ که برخی مواقعی از آنها برای ضبط صدا هم استفاده می‌ شود. مدل Shure SM58 طی سال‌ های زیادی هم در شرایط استودیو و هم بر روی صحنه بکارگرفته شده است.

میکروفن ‌های دینامیکی مقرون به صرفه هستند، و بسیاری از سازندگان مشهور میکروفن، میکروفن های سری اقتصادی را می ‌سازند که برای هدف کاری شما با قیمتی بسیار پایین، کارآیی بسیار بالایی را در اختیارتان قرار می ‌دهند.

Dynamic Microphone

خرید میکروفن های Ribbon (نواری)

میکروفن های نواری با همان اصول میکروفن های دینامیکی کار می ‌کنند، اما به جای یک دیافراگم، در این میکروفن ها یک نوار باریک بکار رفته که برای تغییر ولتاژ به لرزش در می ‌آید.
میکروفن های نواری در استودیوها برای ضبط صداها و دامنه وسیعی از سازهای مختلف بکار می ‌روند. این میکروفن ها صدا را ملایم (نرم) می ‌کنند و آن‌چه را که ضبط شده‌ است، خوش ‌آوا می ‌سازند.
از جمله سازندگان مشهور میکروفن های نواری می‌توان به AEA Microphones, Beyer dynamic, Roger Labs اشاره کرد.

میکروفن های Ribbon (نواری)

خرید میکروفن های دینامیکی با کارکرد خاص

در سال‌ های اخیر، سازندگان میکروفن شروع به تولید مدل ‌هایی از میکروفن دینامیکی طراحی شده برای سازهای خاص نموده ‌اند. در این‌جا چند نمونه از آنها را بیان می‌ کنیم:

خرید میکروفن هایی برای سازهای کوبه‌ ای و درام

از آن جایی که هر حرکت و ضربه‌ ای بر روی درام صدای خاص خودش را ایجاد می ‌کند، میکروفن ها برای انواع طبل‌ ها، اسنیر، تام تام و سنج به صورت سفارشی طراحی می ‌شوند. هر میکروفن یک منحنی پاسخ و شناسه معین دارد که مختص هر طبلی است که برای آن بکار می ‌رود. به خاطر قابلیت این نوع میکروفن در کار با فرکانس ‌ها و صداهای بالا همراه با ضربه ‌های سریع، میکروفن های خازنی با قطر کم برای دریافت صداهای سنج به کار می ‌روند.

میکروفن ‌های درام معمولا در یک بسته چهار یا پنج یا تعداد بیشتری میکروفن به فروش می‌رسند که هم از جهت هزینه مقرون به صرفه است و هم خیال شما را بابت داشتن تمام گستره صداهایی که در یک ست درام پوشش داده می ‌شوند، راحت می‌ کند.

انواع میکروفن

خرید میکروفن هایی برای سازهای مضرابی، بادی و زهی

این نوع میکروفن ‌‌ها معمولا کوچک و سبک هستند و پاسخ فرکانسی مناسب برای سازهای مختلف دارند؛ هم‌ چنین به روشی خاص به bell و یا بدنه ساز متصل می ‌شوند. این میکروفن ها چون بر روی ساز نصب می شوند، همراه با حرکت ساز با آن جا به ‌جا شده و به هنرمندان آزادی حرکت هم می ‌دهند. گیره‌های موجود بر روی میکروفن، برای نصب بهتر و سریع تر بر روی سازهای ویولون، ویولن سل و کنترباس بهبود یافته اند.

 میکروفن ساز مضرابی

خرید میکروفن‌های Bullet

میکروفن های  bullet به طور خاص برای نوازندگان سازدهنی طراحی شده اند و به خاطر پوشش گرد و کوتاهی که دارند به راحتی در دست نوازنده در کنار سازدهنی قرار می‌ گیرند و اجزای دیافراگم کریستالی آنها صداهایی ایجاد می‌ کند که باب میل نوازندگان ساز دهنی است.

میکروفن bullet

خرید میکروفن های بی‌سیم

علی ‌رغم اینکه از جهت الکترونیکی شبیه میکروفن های سیمی هستند، برخورداری از فرستنده و گیرنده بی سیم در آنها آزادی عمل بیشتری برای حرکت ایجاد می کند. یک فرستنده در بدنه میکروفن که منبع تغذیه آن از باتری است، سیگنال میکروفن را به دریافت‌ کننده ای که به یک میکسر یا سیستم  PA متصل است، انتقال می دهد. سیگنال از طریق فرکانس ‌های رادیویی منتقل می ‌شود. اکثر سیستم‌ های بی‌ سیم از فرکانس‌ های دیجیتال، UHF و VHF استفاده می ‌کنند.

سیستم ‌های میکروفن بی‌ سیم که صدای خوبی پخش می‌ کنند، معمولا پهنای باند UHF را مورد استفاده قرار می دهند و تداخل ‌های ایجاد شده به وسیله دستگاه‌ هایی مثل رادیو، تلفن‌های بی‌سیم، بازکننده ‌های الکترونیکی درها و حتی تجهیزات نوری فلوئورسنت توسط مدارهای دیجیتالی شناسایی و حذف می ‌شوند.

راه‌ دیگر برای این که میکروفن ‌های بی‌ سیم با کیفیت بهتری با مشکلات دریافت سیگنال برخورد کنند، بهره گیری از تکنولوژی True Diversity است. دریافت کننده‌ هایی که True Diversity نامیده می ‌شوند شامل دو قطعه (ماژول) رادیویی مجزا هستند، که هر یک به آنتن خاص خودش متصل است. وقتی که تداخل شناسایی می‌شود، یک مدار، سیگنال‌ های دریافتی از دو ماژول/آنتن را مقایسه کرده و آن سیگنالی را انتخاب می‌ کند که به نسبت تمیزتر و با کیفیت ‌تر است.

اهمیت تطابق فرکانس ها

مهم است به یاد داشته‌ باشیم که فرکانس ‌های دریافت ‌کننده‌ باید با فرکانس ‌های میکروفن ‌مطابقت داده شوند. البته زمانی که یک سیستم بی سیم کامل را تهیه می ‌کنید از آنجا که فرکانس ‌ها از سوی سازندگان تطبیق داده می ‌شوند، جای نگرانی وجود ندارد، اما اگر میکروفن ‌را جدا از دریافت‌ کننده ‌خریداری می‌ کنید، لازم است درباره اینکه هر دو بر روی یک پهنای باند کار می ‌کنند، مطمئن شوید.

انواع میکروفن های بی سیم

میکروفن های بی‌سیم، به اشکال گوناگونی تولید می ‌شوند که شامل مدل‌ های دستی، یقه ای و هدمیک هستند.
با توجه به جدا بودن میکروفن از پایه‌ میکروفن و کابل، سیستم ‌های میکروفن بی‌سیم به نوازندگان آزادی حرکت بر روی صحنه را می ‌دهند. سیستم‌ های بی‌ سیمی هم برای نوازندگان سازهای بادی برنجی و بادی و زهی وجود دارد که در اصل میکروفن ‌‌های بی ‌سیم کوچک تری هستند که بر روی سازها نصب می ‌شوند.

سیستم ‌های میکروفن بی‌ سیم

هم زمان با معرفی میکروفن هایی که انتخاب مناسبی برای کار موسیقی هستند، اطلاعاتی پیرامون بهترین نمونه ‌های کاربرد میکروفن در مدل ‌های مختلف در اختیار شما قرار می دهیم. در نظر داشته باشید که اکثر میکروفن های روی صحنه، برای خوانندگان به‌کار می ‌روند، بر این اساس، شما انتخاب ‌های فراوانی از میان میکروفن های دینامیکی برای این کار در اختیار خواهید داشت.

خرید میکروفن ‌های خازنی

در میکروفن های خازنی، یک دیافراگم هدایت کننده (رسانا) در نزدیکی یک صفحه فلزی که صفحه پس ‌زمینه نامیده می‌ شود، قرار دارد که یک خازن را به وجود می‌ آورد. پر شدن این خازن به وسیله یک ولتاژ الکتریکی کوچک صورت می گیرد. وقتی که فشار امواج صوت موجب لرزش دیافراگم می ‌شوند، تغییر فاصله بین خازن و صفحه پس ‌زمینه، تغییر در ولتاژ خروجی را به دنبال دارد. این خروجی متغیر، سیگنال الکترونیکی میکروفن را تولید می ‌کند.

میکروفن های خازنی از یک منبع تغذیه خارجی مانند باتری و یا منبع تغذیه میکسر (فانتوم پاور) از طریق ورودی ‌میکروفن، استفاده می ‌کنند. امروزه بیشتر میکسرها در ورودی ‌میکروفن یک منبع تغذیه موقت دارند، اما اگر شما از یک میکسر قدیمی استفاده می‌ کنید، پیش از خرید میکروفن خازنی اطمینان حاصل کنید که میکسر فانتوم پاور داشته باشد.

انواع مختلفی از میکروفن ‌های خازنی وجود دارد که اکثر آنها برای ضبط صدا و تعداد کمی برای پخش صدای زنده مثل بلند کردن بیش از حد صدای گروه کر، پیانو و سازهای زهی آکوستیک و برخی سازهای کوبه‌ ای مثل سنج ‌ها به کار می ‌روند.

انواع میکروفن خازنی

میکروفن خازنی با دیافراگم بزرگ

میکروفن های خازنی با دیافراگم بزرگ، دیافراگم ‌هایی از سه چهارم اینچ تا یک اینچ دارند. آنها معمولا بسیار حساس هستند و اکثرا به یک منبع تغذیه خارجی نیاز دارند، هم‌ چنین وضعیت نصبشان به صورت معلق است تا از لرزش ‌های خارجی دور نگه داشته شوند.
اندازه بزرگ این میکروفن ها و ضرورت نصب معلق، آنها را برای کاربردهایی مثل بلندکردن صدای درام که در آن محدودیت فضا وجود دارد، نامناسب نموده است اما برای ضبط صدا و برای گستره وسیعی از سازها، فوق‌العاده مناسب هستند. به همین دلیل است که بیشتر به عنوان میکروفن چند منظوره ضبط صدا در استودیوها به کار می‌ روند.

همان ‌طور که ممکن است شما هم حدس زده باشید، بهترین میکروفن ها در این دسته، می‌ توانند بسیار گران قیمت باشند، این در حالی است که تعدادی از مدل ‌های مقرون به‌ صرفه نیز در طی سال ‌های اخیر تولید شده است. این مدل‌ ها، که قیمت مناسب‌ تری دارند، از همان طراحی میکروفن های گران قیمت بهره می برند و به خوبی پاسخ‌ گوی ضبط های غیرحرفه‌ ای هستند.

میکروفون خازنی با دیافراگم بزرگ

میکروفن ‌های خازنی side-address (جانبی)

یک نوع دیگر میکروفن خازنی، میکروفن خازنی پهنای جانبی هستند که معمولا یک صفحه (مشبک) بزرگ و صاف بر روی یک دیافراگم بزرگ دارند. این میکروفن‌ ها به صورت افقی نصب می ‌شوند و یک زاویه ۹۰ درجه را از طرفین پوشش می ‌دهند. در نتیجه اگر این میکروفن به صورت عمودی نگه داشته شود این طور به نظر می‌رسد که صدای خواننده در حال پخش از دو سوی آن است و به همین خاطر این نام بر روی آن گذاشته شده است.

میکروفن ‌های خازنی side-address (جانبی)

میکروفن‌ های خازنی دو دیافراگمی

معمولا، میکروفن ‌های دو دیافراگمی مشابه میکروفن های با دیافراگم بزرگ هستند، با این تفاوت که دارای دو دیافراگم هستند که در دو سوی مخالف یکدیگر جای‌ گذاری شده‌ است. به صورت طبیعی، میکروفن دو دیافراگمی برای ضبط دو صدایی ‌ها (دوئت‌ها) یا گروه‌ های بزرگ بسیار مناسب بوده و برای دریافت سیگنال‌ های محیط اتاق بسیار عالی هستند. یک میکروفن خازنی دو دیافراگمی بهتر و آسان تر از دو میکروفن تک دیافراگمی، دو منبع صوتی هم زمان را بالانس (تنظیم) می‌کند.

 میکروفون دو دیافراگمی

میکروفن های خازنی تیوبی

میکروفن هایی که طی سال ‌های گذشته در استودیوهای ضبط و پخش با آنها سر و کار داشتید، میکروفن ‌های خازنی تیوبی بودند. از آنجایی که این میکروفن ها طوری ساخته می شوند تا آن‌چه را که ضبط شده است به نحوی اصلاح و مطلوب نمایند – چیزی شبیه به یک تقویت کننده صدای گیتار که صدا را به صورت خوشایندی در می‌ آورد- هنوز هم در استودیو های تخصصی (حرفه‌ای) بکار می‌ روند. این نوع میکروفن به یک منبع تغذیه اختصاصی، یک میکسر مجهز به فانتوم پاور و یا یک پیش تقویت کننده میکروفن که یک ولتاژ صحیح را مهیا می‌ کند، احتیاج دارد.

میکروفن خازنی تیوبی

میکروفن های خازنی با دیافراگم کوچک

این میکروفن ها با دیافراگمی با قطر یک دوم اینچ یا کمتر، در بسیاری از کارهای مختلف ضبط صدا مورد استفاده بوده و گاهی هم می ‌توان آنها را برای شرایط پخش زنده تنظیم نمود.
این نوع میکروفن به خصوص در تولید دوباره صداهای با فرکانس بسیار بالا و منبع‌ های صوتی که صدای آنها به سرعت تغییر کرده و یا فراز و فرود های ناگهانی دارد، بسیار مناسب هستند. یکی از کاربردهای معمول این میکروفن‌ بلند کردن بیش از حد صدای سنج است. مشابه دیگر میکروفن‌ های خازنی، این میکروفن‌ ها هم برای بکار افتادن به یک منبع تغذیه یا باتری احتیاج دارند.

راهنمای خرید میکروفن های خازنی با دیافراگم کوچک

خرید میکروفن‌ های USB

مقبولیت قابل توجه ضبط صدا بر پایه تکنولوژی های کامپیوتری، روش ضبط موسیقی را هم متحول کرده است. هنگامی که موسیقی را از طریق کارت صدای کامپیوتر مسیریابی (روت) می ‌کنید، امکانات فراوانی در دسترس شماست که گستره‌ ای از ایستگاه ‌های کاری پیچیده صوتی دیجیتال (DAWs) و بردهای میکس دیجیتال تا تداخل ‌های ساده ایجاد کننده اتصالات برای یک میکروفن و یا یک ساز را در بر می‌ گیرد.

ساده‌ ترین نوع آن، میکروفن ‌هایی هستند که با USB تغذیه می ‌شوند که با یک پلاگ ‘n’ به خوبی کار می ‌کنند. این میکروفن ها که از نظر اقتصادی هم به صرفه اند، انتخابی معقول برای کسانی هستند که به دنبال راه‌ حلی مناسب و سریع می ‌گردند. به هر حال شما چه تازه اول راه  ضبط صدا و یا یک پادکستر تازه‌ کار باشید، وقتی به یک راه‌ حل سریع و مستقیم احتیاج دارید، میکروفن های USB انتخابی مناسب خواهند بود.

امروزه میکروفن‌ های سازگار با USB بسیاری وجود دارند که هم شامل انواع میکروفن خازنی می ‌شوند و هم شامل انواع میکروفن های دینامیکی که برای کاربردهای خاصی مثل بلند کردن صدای خواننده و ساز بکار می ‌روند. بسیاری از کارهای صوتی یکپارچه با برنامه ‌های کاربردی اندروید و  iOS که موبایل‌ های هوشمند و تبلت ‌ها را به یک استودیو ضبط قابل حمل تبدیل کرده‌ اند، انجام می ‌شود.

راهنمای خرید میکروفن USB

خرید میکروفن های Shotgun

میکروفن‌ های shotgun یک الگوی قطبی گسترده و بسیار باریک دارند و معمولا برای پخش گزارش رخداد های ورزشی به کار می ‌روند زیرا در دریافت منابع صدای با فاصله زیاد بسیار کارآمد هستند.

راهنمای خرید میکروفن shotgun

خرید میکروفن های Boundary

این میکروفن ها معمولا بر روی یک سطح مثل کف زمین، میز، سقف یا دیوار قرار می ‌گیرند و صداها را دریافت می‌ کنند. میکروفن های چندوجهی می ‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند و معمولا هم در جایگاه‌ های مخصوص ارائه در کنفرانس ‌ها، اتاق جلسات و استودیوها بکارگرفته می ‌شوند. این میکروفن با توجه به کاربردهای مختلف تقویت صدا، برای محیط‌ های بزرگ بسیار مناسب هستند.

میکروفن های Boundary

سوئیچ ‌های (کلیدهای) کاهش تدریجی و تضعیف باس

این سوئیچ ها در بسیاری از میکروفن های خازنی وجود دارند و چندکاربردی بودن (تطبیق‌پذیری بودن) آنها را افزایش می‌ دهند. کلید کاهش تدریجی، موجب تغییر گستره فرکانس می‌ شود که معمولا پاسخ فرکانسی را کاهش داده و یا آن را تحت سطح خاصی قطع می ‌کند. کلید کاهش تدریجی در محیط‌ های صوتی زنده برای کاهش سر و صدا به کار می ‌رود.

کاهش تدریجی باس (بم بودن صدا) تقویت کننده توان PA را از درگیر شدن با فرکانس ‌های کمتر از توان خود باز می دارد. در کار ضبط صدا کاهش تدریجی باس موجب افزایش کیفیت (وضوح) صدا می ‌شود. کلیدهای تضعیف باس، صدا و حساسیت میکروفن را تغییر داده و موجب می ‌شوند که یک منبع صدای بلند بر دریافت میکروفن غالب نشود، در نتیجه باعث حذف اعوجاج و درهم ‌ریختگی صدا می ‌شوند.

Capacitive microphones

پکیج‌ های میکروفن

تجهیز استودیوی خانگی با انتخاب میکروفن های چندکاره و پایه ‌های میکروفن می ‌تواند هزینه‌ های زیادی در پی داشته باشد. به جای آن شما می ‌توانید گروه موسیقی خود را با انتخاب مجموعه‌ ای از میکروفن های مناسب صحنه و پایه‌های آنها مجهز کنید. این بسته‌ ها شامل اجزائی سازگار با هم هستند و به شکل قابل توجهی در مقایسه با خرید این اجزا به صورت جداگانه در هزینه‌ ها صرفه ‌جویی خواهد شد.

پکیج های میکروفون

تجهیزات جانبی میکروفن

تجهیزات جانبی بسیاری برای میکروفن ها وجود دارد که برای کارآیی بیشتر عملکرد آنها طراحی شده‌اند. برخی از این لوازم، شامل پایه ‌های میکروفن، کابل ‌ها، و گیره ها کاملا ضروری هستند. دیگر موارد مثل پاپ فیلتر و صفحات ایزوله هم می ‌توانند با توجه به اینکه کجا و چگونه از میکروفن ها استفاده شود، حائز اهمیت باشند.

پیشنهاد پایانی برای خرید میکروفن

یکی از مفیدترین کارهایی که شما می ‌توانید برای انتخاب و خرید میکروفن خوب انجام دهید، جست ‌و جوی مدل ‌های قدیمی است. از دیگران هم در مورد میکروفن هایی که استفاده می‌ کنند، سوال کنید. گزارش ‌ها و نقدهایی را که توسط متخصصان صداگذاری نوشته شده است، مطالعه کنید و هم چنین به نظرات و پیشنهادهای مشتریان در دیجی صدا هم نگاهی بیندازید.

راه دیگر، استفاده از محصولات شرکت ‌های مشهوری است که متخصص ساخت میکروفن هستند. بسیاری از این شرکت ‌ها مدل‌ های ارزان قیمت هم دارند که صدای خوبی نیز پخش می ‌کنند.

برای ضبط صدا، هر چه بیشتر هزینه کنید، کار ضبط کیفیت بیشتری خواهد داشت، پس بهتر است از مدل ‌های ارزان قیمت صرف نظر کنید. در نظر داشته باشید که اگرچه هرچقدر بیشتر پرداخت می‌ کنید، میکروفن بهتری هم خواهید داشت؛ اما واقع بین باشید، بودجه خودتان را مد نظر داشته و در مورد انتخابی که مناسب کار شماست مطمئن شوید. کیفیت کلی میکروفن ‌باید با کیفیت صوتی بقیه زنجیره سیگنال کار شما هم‌ خوانی داشته باشد.

برای یک DJ که نیاز دارد هر از چند گاهی در طول اجرا با مخاطبانش صحبت کند، یک میکروفن ارزان قیمت می ‌تواند کاملا مناسب باشد. اگر شما یک میکروفن خوانندگی برای گروه زیرزمینی خود می ‌خواهید، یک میکروفن نسبتا ارزان قیمت، مناسب خواهد بود.

اشتراک گذاری این نوشته

۲۴ دیدگاه

  1. بسیار سپاسگذارم از راهنمایی خوب شما.

    پاسخ دادن
  2. با درود
    ممنون از مقاله اما بسیار کلی هستش و در ضمن فقط برای کارخودتون گذاشتید
    خیلی ها مثل من فقط دنبال یک میکروفون خوب و ارزون برای کامپیوتر میگردن تا باهاش چت کنن

    مثلا اینا اصلا چی هستن؟

    فرکانس پاسخ‌گویی
    ۳۰
    امپدانس خروجی
    ۱۰ اهم
    فیلتر نرم کنندگی صدا
    دارد
    فیلتر برش فرکانس‌های پایین
    دارد
    حساسیت
    ۵۸ دسی بل
    یکی دیگشون
    ۴۴ دسی بل حساسیت داره و اون یکی نوشته ۵۸ – ۰٫۱۵ دسی بل و فرکانس پاسخ‌گویی ۲۰HZ-20KHZ
    این ها یعنی چی؟
    این چند نوع فیلتر بودنش بهتره یا نبودنش؟ حساسیت کمتر باشه بهتره یا بیشتر ( منظورم عددش هست- برای چت کردن و نه آواز و استفاده در ظبط صدای ساز)
    پاسخگویی چی؟ اون بهتره برای چت کردن چه عدد داشته باشه
    ممنون میشم پاسخ بدید چون خیلی ها مثل من که دنبال یه میکروفون ساده برای چت با دوستانشون میگردن توی گوگل این سایت رو پیدا میکنن و میان ولی چیزی دستشون رو نمیگره
    زنده باشید

    پاسخ دادن
    • سلام دوست عزیز
      این مقاله راهنمای خرید میکروفن های حرفه ای می باشد و کسی که قصد خرید چنین میکروفن راداشته باشد به این اطلاعات نیاز دارد.

      پاسخ دادن
  3. سلام عزیزم من در کار گویندگی و خواندن کتاب صوتی خیلی مبتدی هستم….. میکرفنی نیاز دارم تا بتوانم صدای خوب و گوشنواز تولید کند… برای ارائه تست صدا لازم دارم. پشنهاد شما با توجه به مناسب بودن قیمت چیست…… متشکرم اگر نوع و قیمت میکروفن را بفرمایید و چه لوازم چانبی نیار دارم بجز لب تاب… ممنون میشم راهنمایی کامل نمایید…. واقعیت من نمیتونم زیاد هزینه کنم……. اگر زودتر راهنمایی کنید بزرگواری کردین……

    پاسخ دادن
    • سلام
      برای اتصال میکروفن به لپ تاپ یا باد از میکروفن های usb استفاده کنید که مستقیم وصل می شوند. اما اگر بخواهید حرفه ای تر عمل کنید بهتر است یک میکسر usb تهیه کنید و میکروفن را به میکسر متصل و سپس میکسر را به لپ تاپ وصل کنید.

      پاسخ دادن
      • ممنون از اطلاعاتتون
        فقط برای پادکست یا ظبط صدا روی تصویر برای شروع میدونم که باید از میکروفون usb استفاده کنم ولی انواع زیاد با قیمت های مختلف من رو گیج کرده میتونید راهنمایی کنید؟ مثلا یه میکروفون ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومنی جوابگو هست؟

        پاسخ دادن
  4. سلام میکروفن دینامیکی خریدم که فیش اون کنان هست چون میخوام همزمان با یک کاندانسر استفاده کنم و دکمه فانتوم پاور مشترک هست برای دو ورودی مجبور شدم یک رابط کنان به جک ۶.۵ بگیرم ولی صدا بسیار ضعیف شده ،ممنون میشم راهنمایی کنین

    پاسخ دادن
    • سلام
      نیازی به هیچ گونه تبدیلی نیست و با روشن کردن فانتو پاور مشکلی برای میکروفن داینامیک پیش نمی آید.

      پاسخ دادن
  5. ایا میتونه دلیلش منو بودن فیش ۶.۵ باشه و با فیش استریو درست بشه .سپاس

    پاسخ دادن
  6. متشکر ازمطالب وبسایت ، بسیار کامل و مفید هست دستمریزاد و سپاس فراوان

    پاسخ دادن
  7. سلام خسته نباشید لطفا جواب بدید من میخام بدونم که برای کاور کردن موزیک… چجور میکروفونی باید بخرم میشه راهنمایی کنید یا مثلا یه مدل بگید؟

    پاسخ دادن
    • در صورت داشتن بودجه کافی باید میکروفن استودیویی تهیه کنید و در غیر اینصورت می توانید از انواع مدل میکروفن های دینامیک استفاد کنید

      پاسخ دادن
  8. با درود و روز شما بخیر
    ممنون از امورش بسیار خوبتون
    سوالی داشتم
    ۱- برای ضبط همزمان ساز اواز ( ویلن و اواز ایرانی ) ایا میشه از یک میکروفون کاردیود بطوری که خواننده و نوازنده به صورت زاویه دار نسبت به کانون میکروفون ( Vشکل ) قرار میگیرند استفاده کرد ؟
    ۲ – ایا از حالت ۸ ( روبروی هم در میکروفون های سه جهته ) میشه برای این کار استفاده کرد ؟
    و در نهایت کدوم یک از این دو روش برای اجرای ساز و اواز ایرانی ( سنتی ) مناسب تره ؟
    با تشکر از بزرگواری شما

    پاسخ دادن
    • سلام روز بخیر
      برای ضبط ویولن بهترین میکروفن پیکاپ است که روی خود ساز نصب می شود مانند مدل AKG C411PP. برای وکال هم از انواع میکروفن های استودیویی و یا مدل های معمولی تر (بسته به حرفه ای بودن کارتون) می توانید استفاده کنید.

      پاسخ دادن
  9. سلام به شما
    راستش مقاله رو کامل نخوندم ولی ازتون یه راهنمایی می خوام.
    می شه لطفا بفرمایید برای ضبط فیلم آموزشی به این صورت که استاد پای تخته می ایستن (و البته ممکنه در حین تدریس، راه هم برن) و دوربین (دوربین حرفه ای و یا گوشی هوشمند) در فاصله ی حدود ۶ متری استاد قرار گرفته، چه نوع میکروفونی مناسب هست (یقه ای با سیم، یقه ای بی سیم و …) و از چه کارخونه ای بهتره تهیه بشه؟
    تشکر

    پاسخ دادن
    • سلام دوست عزیز
      چون فاصله زیاده و استاد هم در حال حرکت هستن میکروفن سیم دار پیشنهاد نمیکنم و مدل های بی سیم یگیرین بهتر است. بسته به بودجه خود می توانید از بین برندهای بویا و رود انتخاب کنید. بویا مدل wm8-k2 و رود مدل Wireless GO مدل های بسیار پر فروشی هستند.

      پاسخ دادن
      • خیلی ممنون از راهنماییتون
        کمی جست و جو کردم و قیمت ها رو که دیدم به این نتیجه رسیدم که فعلا به بودجه ی بنده نمی خوره.
        ای کاش این امکانات، با قیمت خیلی کم تری وجود داشت.
        به هر حال، متشکرم.

        پاسخ دادن
  10. ببشخین من برای ضبط دوربین مخفی یه میکروفون کوچیک میخام که بتونه صدارو تا فاصله ۲ متر بگیره میتونین راهنمایی کنین
    من خودم MOVING RLTC و MOVING RecordLav رو جزو کاندیدام قرار دادم میخام نظر تخصصیتونو بدونم ببینم پیشنهادی دارین ؟

    پاسخ دادن
    • این مدل ها هیچ کدام حرفه ای و حتی نیمه حرفه ای هم نیستند از کابل و کانکتور استفاده شده در آنها مشخص است پیشنهاد می کنم در این رنج قیمت حداقل از بین برندهای معتبر قیمت مناسب خرید کنید

      پاسخ دادن
      • سلام آیا برند مائونو برند خوبی ست؟ برای شروع کار پادکست یکی از مدل‌های کاردیوئید با پکیج پایه بازودار و پاپ فیلتر را مدنظر دارم

        پاسخ دادن
  11. سلام و تشکر بابت مطلب خوبتون.
    لطفا در مورد انواع و تفاوت محصولات کاندنسر و داینامیک هم توضیح بدین.
    سوال دیگر این که بهترین گزینه برای ضبط ساز گیتار آماتور در خانه در بازه قیمتی ۵ میلیون چه مواردی هستن؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ دادن
  12. سلام
    ببخشید برای ساز های زهی پاسخ دهی به منحنی فرکانس باید چقدر باشه ؟

    پاسخ دادن
  13. برای سازی مثل ویالون که میخوام داخل خونه ضبط رو انجام بدم چه نوع میکروفونی رو شما پیشنهاد میدید ؟

    پاسخ دادن

بازتاب های این مطلب

  1. درباره انواع اکولایزر و ویژگی های رفتاری آنها چه می دانید؟ دیجی صدا - […] های دنیای صوت هستید، شاید دوست داشته باشید پست های “قبل از خرید میکروفن مطالعه این راهنما را از…
  2. با تاریخچه سیستم صوتی بی سیم آشنا شوید - […] یا به دنبال خرید میکروفن هستید، مطالعه پست های “قبل از خرید میکروفن مطالعه این راهنما را از دست…
  3. خرید اسپیکر - پاسخ سوالات خود درباره خرید انواع باند اکتیو و پسیو را اینجا پیدا کنید - […] صدا هستید، پست های جامع، کاربردی و پر از اطلاعات مفید خرید میکروفن، خرید میکسر و خرید آمپلی فایر…

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *