بلندگو لاین اری پسیو وارفیدل WHARFEDALE WLA-28X

جهت دریافت آخرین تغییر قیمت و تخفیفات شگفت انگیز مربوط به این محصولات، میتوانید ایمیل خود را در فرم زیر ثبت نمایید.

Wharfedale Pro

لاین اری پسیو وارفیدل WHARFEDALE WLA-28X

WLA-28، لاین اری 8 اینچی به‌روزشده

لاین اری WLA-28 شرکت وارفیدل پس از عرضه به یکی از مدل های محبوب در کشورهای مختلف تبدیل شد. دو ووفر 8 اینچی، قابلیت تحمل SPL بالا و قیمت شگفت انگیز این لاین اری باعث شد تا گزینه ای مناسب برای استفاده در فضاهای بسته و باز و به کارگیری در شرایط مختلف محسوب شود.
WLA-28X نسخه به روزرسانی شده و ارتقایافته WLA-28 است که سطح بالاتری از قدرت و عملکرد را ارائه می دهد. یک درایور فشرده سازی HF بهبودیافته، طراحی جدید گریل مسطح و مدار حفاظتی HF اصلاح شده از جمله برتری های WLA-28X نسبت به مدل اصلی است. طراحی جدید و سفارشی درایور فشرده سازی فرکانس های بالا (HF) دستیابی به کنترل بالاتر و وضوح بیشتر فرکانس های بالا را به دنبال داشته است. گریل مسطح دوام طولانی مدتی را نوید می دهد که این موضوع به خصوص برای اجاره دهندگان تجهیزات صوتی حائز اهمیت است.

لاین اری وارفیدل WHARFEDALE WLA-28X

مزایای خرید لاین اری پسیو وارفیدل WLA-28X

- لاین اری پسیو دبل 8 اینچی بازطراحی شده
- تیوتر فشرده سازی اصلاح شده
- مدار محافظت HF بهبودیافته
- امکان سوئیچ بین دو حالت پسیو و Bi-amp
- توان پیوسته سیستم: ووفر: 400 وات        تیوتر: 90 وات
- توان برنامه ریزی شده سیستم: ووفر: 800 وات        تیوتر: 180 وات
- توان پیک سیستم: ووفر: 1600 وات        تیوتر: 360 وات
- مقاومت: 16 اهم
- جنس بدنه از plywood چوب توس

ویژگی های لاین اری WLA-28X

برخورداری از BI-AMP MODE

لاین ای WLA-28X یک سیستم چندکاره است و می توان آن را در هر دو حالت پسیو یا BI-AMP مورد استفاده قرار داد. یک سوئیچ روی پنل ورودی قرار گرفته است که با استفاده از آن می توان بین دو حالت عملیاتی Passive mode (کار با یک آمپلی فایر) یا Bi-amp mode (کار با دو آمپلی فایر) یکی را انتخاب کرد. در حالت پسیو، لاین اری تنها به یک آمپلی فایر متصل می شود. در این حالت کراس‌اوورهای بلندگوهای WLA-28X سیگنال صوتی را به بازه های فرکانسی جداگانه برای هر درایور تقسیم می کنند. در حالت Bi-amp دو آمپلی فایر مجزا برای تقویت ووفر و تیوتر به کار گرفته می شوند. سیستم مدیریت اسپیکر و آمپلی فایرهای شرکت وارفیدل سری DP-F برای اجرا و کنترل حالت های پسیو و Bi-amp ایده آل هستند. درک مزایا و تفاوت های دو حالت پسیو و Bi-amp بسیار مهم است. استفاده نادرست منجر به خروجی صوتی ضعیف و نامطلوب و در موارد بدتر سبب آسیب دیدن درایورهای داخلی لاین اری خواهد شد.

BI-AMP MODE

مجهز به HF COMPRESSION DRIVER

درایور جدید فشرده سازی فرکانس های بالا، شفافیت مضاعف و وضوح بیشتری را فراهم می آورد.پاسخ فرکانسی لاین اری پسیو وارفیدل WLA-28X

مقایسه نمودار پاسخ فرکانسی لاین اری wla-28 با سری پیشین آن این تفاوت را نشان می دهد.

پاسخ فرکانسی لاین اری پسیو وارفیدل WLA-28

درایور فشرده‌سازی (Compression Driver) چیست؟

درایور فشرده‌سازی یک بلندگوی تخصصی دیافراگم کوچک است که صدا را در یک هورن تولید می‌کند. در واقع این درایور بخشی از یک هورن آکوستیک با دهانه‌ای گشاد است که به منظور انتشار مؤثر صدا در محیط طراحی شده است. منظور از «فشرده‌سازی» این است که مساحت دیافراگم درایور فوق از دهانه ورودی هورن بزرگتر در نظر گرفته می‌شود تا فشار صوتی بالایی ایجاد شود. بازدهی هورن‌هایی که از درایور فشرده‌سازی برخوردارند، تقریبا 10 برابر هورن‌های مخروطی است که صدا را ‌به‌طور مستقیم منتشر می‌کنند.

درایور فشرده‌سازی (Compression Driver)

از درایورهای فشرده‌سازی ‌به‌عنوان درایورهای میدرنج یا تیوتر در بلندگوهای قوی سیستم‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود.
یک درایور فشرده‌سازی (Compression Driver) مانند A به عنوان بخشی از یک بلندگوی هورن مانند B مانند شکل عمل می کند.
درایور A شامل یک دیافراگم فلزی است که توسط جریان سیگنال صوتی در سیم‌پیچ (به رنگ قرمز) بین قطب‌های یک آهنربای استوانه‌ای (به رنگ سبز) ارتعاش می‌یابد. سپس امواج صوتی از طریق هورن آکوستیک یا همان B در محیط منتشر می‌شوند.

دارای مدار HF PROTECTION

مدار محافظ نیز بهبود داده شده تا دوام طولانی مدت سیستم را تضمین کند.

HF PROTECTION
HF PROTECTION

امکانات نصب و آویزان کردن (RIGGING OPTIONS)

اسپیکرهای WLA-28X را می توان به تنهایی و یا به همراه ساب ووفرهای WLA-15B یا WLA-28SUB پیکربندی کرد. فریم آویز WLA-28 Common Fly frame قادر است تا 12 اسپیکر WLA-28X و یک ساب ووفر WLA-28SUB را پشتیبانی کند. فریم WLA-28 Dolly Frame نیز قدرت مانور بیشتری را فراهم کرده است. نصب و لوازم جانبی لاین اری پسیو وارفیدل WHARFEDALE WLA-28X

این فریم فولادی هم به عنوان یک فریم آویز برای موقعیت های آویزان کردن و هم به عنوان یک پایه‌ی سیار (dolly) برای پیکربندی های روی زمین عمل می کند. 3 عدد پایه اضافی با افزایش پایداری و ثبات، اجازه پیکربندی زمینی حداکثر 4 اسپیکر WLA-28X و یک ساب ووفر WLA-28SUB را می دهد. تمام سخت افزارها و تجهیزات جانبی سری WLA-28 با سری WLA-28X سازگار هستند.

فریم آویزان کردن لاین اری پسیو وارفیدل WHARFEDALE WLA-28X

نحوه تنظیم سیستم های لاین اری SYSTEM TUNING

برای دستیابی به بهترین عملکرد، لازم است لاین اری به درستی نصب و راه اندازی شود. بدون تنظیم و پالایش مناسب، پتانسیل های سیستم به طور کامل عملیاتی نمی شود. نه تنها باید سیستم را برای کل مکان یا فضا تنظیم کرد، بلکه اسپیکرهای لاین اری نیز تک به تک نیاز به تنظیم دارند تا بتوانند به درستی در ارتباط با یکدیگر کار کنند. با رعایت نکات زیر قادر خواهید بود عملکرد لاین اری خود را بهبود ببخشید.

1. مقیاس بندی لاین اری

هنگامی که اسپیکرهای لاین اری ترکیب می شوند، به همان نسبت فرکانس های پایین تر افزایش می یابند. بنابراین زمانی که لاین اری های بزرگتر و تعداد بالاتری از اسپیکرها به کار گرفته می شوند، نیاز بیشتری به کاهش فرکانس های پایین به وجود می آید. نحوه تنظیم سیستم های لاین اری

2. محدوده اکولایز

بر حسب فاصله، فرکانس های بالا انرژی از دست می دهند. این انرژی جذب هوا می شود. برای جبران از دست رفتن انرژی در فواصل دورتر باید از فیلترهای Peaking یا Bell استفاده کرد. بسته به میزان رطوبت محیط، انرژی جذب شده توسط هوا متغیر است. بنابراین همیشه این کاهش همیشگی و متغیر انرژی فرکانس های بالا را مورد توجه قرار دهید. نحوه تنظیم سیستم های لاین اری

3. تنظیم اکولایز لاین اری

شکل فیزیکی لاین اری تأثیر زیادی روی عملکرد صوتی آن دارد. این ملاحظات فیزیکی باید جهت اطمینان از دستیابی به پاسخ فرکانسی صاف، در DSP EQ تعدیل شود.

شکل a – یک لاین اری صاف با کمترین اختلاف زاویه بین اسپیکرها به طور طبیعی سبب تقویت فرکانس های میانی خواهد شد. (محدوده 630 هرتز تا 2 کیلوهرتز)
شکل b – یک لاین اری خمیده (J شکل) کاهش فرکانس های میانی (محدوده 630 هرتز تا 2 کیلوهرتز) را به دنبال دارد.

نحوه تنظیم اکولایز سیستم های لاین اری

4. تعیین محل قرارگیری ساب ووفر

حالت ایده آل این است که ساب ووفرها از لحاظ فیزیکی در همان مختصاتی به کار گرفته شوند که لاین اری قرار گرفته است. اما این امر همیشه امکان پذیر نیست.
در موقعیت هایی که نمی توان لاین اری و ساب ووفرها را از نظر مختصاتی در یک ستون به کار گرفت، باید از یک تأخیر DSP استفاده کرد.
1 میلی ثانیه تأخیر به ازای هر 0.34 متر فاصله (در 15 درجه سانتی گراد) می تواند نتیجه قابل قبولی برایتان فراهم کند.
اکیداً توصیه می شود تنظیمات دقیق بیشتری با استفاده از نرم افزارهای استاندارد سنجش و اندازه گیری در صنعت صدا، میکروفن ها و کارت های صدای مرجع انجام بگیرد.

شکل a – ساب ها عقب تر از لاین اری قرار گرفته اند. لاین اری نیاز به تأخیر (delay) دارد.
شکل b – ساب ها جلوتر از لاین اری قرار گرفته اند. ساب ها نیاز به تأخیر دارند.

تعیین محل قرارگیری ساب ووفر

مفاهیم اولیه لاین اری

لاین اری چیست؟ به عبارت ساده لاین اری مجموعه ای متشکل از اسپیکر است که دامنه فرکانس مشابهی را پوشش داده و روی همدیگر سوار شده اند.
نکته اصلی در مورد لاین اری این است که زاویه عمودی اسپیکرها کمی با هم تفاوت دارد و به آنها اجازه می دهد تا عمق میدان بیشتری را در مقایسه با یک اسپیکر PA معمولی پوشش دهند. نتیجه‌ی کار این است که افراد چه در ردیف عقب، چه وسط و چه جلوی محل اجرا صدای مشابهی را می شنوند و همه‌ آنها تجربه خوبی از محل اجرا خواهند داشت.

لاین اری ها چطور کار می کنند؟

لاین اری ها چطور کار می کنند؟

برای شروع باید بفهمیم یک اسپیکر معمولی چطور صدا را به فواصل دورتر می فرستد.
اولین موردی که لازم است با آن آشنا شویم، قانون مربع معکوس است. قانون مربع معکوس بیان می کند که با دو برابر شدن فاصله از منبع صدا در یک میدان آزاد (یعنی بدون حد)، فشار صدا یا SPL به میزان 6 دسی بل افت می کند. این رفتاری است که به طور معمول از یک اسپیکر انتظار داریم.

منبع نقطه ای صدا Point Source

منبع صدای نقطه‌ای Point Source

در حالت منبع صوتی نقطه ای یا Point Source قانون مربع معکوس فرض می کند که اسپیکر به صورت چندجهتی امواج را منتشر می کند. جز در فرکانس های بسیار پایین، این اتفاق به ندرت رخ می دهد. بنابراین هرقدر فاصله افزایش پیدا کند، حتی یک اسپیکر جهت دار معمولی (مثلاً با پراکندگی عمودی و افقی 90 درجه) بر اساس قانون مربع معکوس مثل یک منبع نقطه ای (یعنی چندجهتی) عمل می کند.

منبع صدای خطی Line Source

منبع صدای خطی Line Source

لاین اری مثل یک منبع خطی (Line Source) عمل می کند و به همین خاطر با دو برابر شدن فاصله، 6 دسی بل افت ندارد. از نظر تئوری، به ازای دو برابر شدن فاصله فقط 3 دسی بل افت می کند، اما در عمل، این طور نیست. با این حال، تأثیر کلی اسپیکرها با انتشار منبع خطی این است که می توانید صدای بیشتری به انتهای سالن یا فضای باز برسانید، بدون اینکه لازم باشد مثل اسپیکرهای تکی PA با الگوی انتشار وسیع تر که بیشتر شبیه به اسپیکرهای منبع نقطه ای هستند، خروجی بالایی داشته باشید.

دستیابی به انتشار Line Source

لغو فاز

لغو فاز (Phase cancellation) معمولاً یکی از چیزهایی است که باید در یک سیستم صدا از آن اجتناب کنید، اما با این حال نقش مهمی در شیوه‌ی عملکرد اسپیکرهای لاین اری برای فراهم ساختن سیستمی از اسپیکرها که انتشار عمودی محدودی دارند، ایفاء می کند. حتی در طراحی جعبه های پیشرفته‌ی اسپیکر برای ایجاد انتشار عمودی، به طور طبیعی همپوشانی زیادی بین اسپیکرهای یک لاین اری وجود دارد. با این وجود، فاصله‌ی هر اسپیکر با مخاطب کمی متفاوت است، که میزان کمی از Phase cancellation را به وجود می آورد. با ایجاد کمی تأخیر بیشتر، می توانید این اختلاف فاز را طوری به کار بگیرید که انتشار عمودی هر اسپیکر را کاهش دهد.
برای آشنایی با مفهوم فاز و موضوعات مرتبط با آن توصیه می کنیم مقالات آشنایی با مفهوم فاز و جابه‌جایی فاز را مطالعه نمایید.
در عین حال که Phase cancellation می تواند باعث شکل گیری انتشار عمودی در اسپیکرهای یک لاین اری شود، انتشار افقی تحت تأثیر قرار نمی گیرد. پس در حقیقت یک اسپیکر تکی در لاین اری می تواند (به عنوان مثال) انتشار افقی 90 درجه و عمودی 20 درجه به همراه داشته باشد. همچنین، با اینکه لغو فاز می تواند یک توزیع Line Source ایجاد کند و به شکل چشمگیری پوشش فواصل طولانی را بهبود ببخشد، هرچه فاصله بیشتر می شود حتی لاین اری ها نیز خصوصیات منبع نقطه ای را پیدا کرده و به ازای دو برابر شدن فاصله در قانون مربع معکوس، 6 دسی بل کاهش را تجربه می کنند.

لغو فاز و دستیابی به انتشار Line Source در لاین اری

مزایای جانبی لاین اری

لاین اری ها ذاتاً در فضاهایی که از نظر آکوستیک چالش ایجاد می کنند مفید هستند، چرا که می توانید انتشار عمودی آن ها را کنترل کرده و صدای انعکاس یافته را کاهش دهید. دور نگه داشتن صدا از سقف و کف یک شروع عالی است، و پس از آن انتخاب اسپیکرهای دارای انتشار افقی که به شما کمک می کند تا صدای اضافی را از دیوارها دور نگه دارید، مزایای بیشتری به دنبال خواهد داشت.

نصب لاین اری

برپا کردن یک لاین اری مناسب در شرایط حداقلی، نیازمند یک رویه‌ی مکانیکی و الکترونیکی سخت و دقیق است. به خاطر بر هم کنش های پیچیده، همه چیز اهمیت دارد – زاویه ی دقیق هر کابینت، نقاط دقیق کراس اوور، تأخیرهای درایورها و گاهی حتی تنظیمات فیلتر، همگی باید دقیق باشند تا بهترین عملکرد حاصل شود.

کیفیت صدا

لاین اری ها حتی در بهترین حالت نیز بعید است خلوص صدایی را که یک درایور باکیفیت یا یک کابینت دو یا سه طرفه دارد، ارائه کنند و به همین خاطر است که در فضاهای کوچکی که وجود تعداد کمی اسپیکر مناسب تر است، احتمال استفاده از آنها کمتر خواهد بود. البته مسئله هزینه و فضا نیز مطرح است.

تاریخچه WHARFEDALE

وارفیدل در سال 1932 توسط گیلبرت بریگز تأسیس شد و ابتدا تولیدکننده بلندگوهای Hi-Fi بود که برندی بسیار مشهور است. گیلبرت بریگز اولین بلندگوی خود را در شهر بازاری دنجی واقع در دره رودخانه وارف ساخت. منطقه‌ای که امروز با عنوان «وارفیدل» که محل تولد یکی از بزرگترین برندهای بلندگو است، شناخته می‌شود. استعداد او در تولید بلندگو، نه تنها به لطف دانش فنی، بلکه به اشتیاق او به موسیقی مربوط می شود. خودش پیانیست قابلی بود.
اولین تولیدات او جایزه‌ی اول و دوم مسابقه‌ی انجمن رادیوی بردفور بود و محصولات Hi-Fi وارفیدل، تا به امروز جوایز زیادی را از آن خود کرده اند. وارفیدل به عنوان برند Hi-Fi مبتکر این حوزه شناخته شده است و یکی از اولین بلندگوهای 2WAY را در سال 1945 تولید کرد و با پیتر واکر از شرکت کواد همکاری کرد و تکنولوژی کواد الکترونیکز و فناوری بلندگوهای وارفیدل را با هم ترکیب کردند.


ادامه متن را اینجا بخوانید.

بررسی لاین اری و مزایای خرید آن

حدود نیم قرن از ابداع باند لاین اری می گذرد. اگرچه لاین اری ها در سال های اول مورد استقبال واقع نشدند اما امروز آنها را همه جا می بینید. در رویدادهای فضای باز، نمایشگاه ها، کنسرت ها، فرودگاه ها، استادیوم های ورزشی و سایر اماکن و موقعیت هایی که رساندن صدای باکیفیت و یکنواخت به تمام افراد حاضر اهمیت دارد. دیجی صدا قصد دارد در این مطلب ضمن معرفی بلندگوی لاین اری، مزایا و معایب آن را برای شما بررسی کند.


ادامه متن را اینجا بخوانید.

بخش سوال و جواب درباره محصول :