لاین اری های WLA-1 از بهروزترین فناوری ها بهره می برند. تاثیر اصول علمی و مهندسی در طراحی و ساخت این مدل مشهود است. این سیستم جدید که شامل دو اسپیکر فول رنج 12 و 15 اینچی و یک ساب ووفر قدرتمند 21 اینچی است توسط تیم تحقیق و توسعه بین المللی وارفیدل با این هدف طراحی شده تا همه کاره و قابل استفاده در موقعیت ها و شرایط متنوع باشد.
طراحی درایورهای داخلی بسیار خاص این لاین اری توسط Wharfedale Pro در انگلیس و ساخت آنها توسط شرکت اسپانیایی Beyma انجام گرفته است.
اسپیکرهای WLA-115 از یک طراحی هممحور (coaxial) در ترکیب با هورن فرکانس بالای فوق العاده منحصر به فرد EVO-Fold بهره می برند. این طراحی پوششدهی یکنواختی را در هر دو جهت افقی و عمودی با صدایی که از یک منبع منفرد و هم فاز منتشر می شود، فراهم می کند.
این امر در کنار مجموعه فیلتر از پیش تنظیم شده FIR (که در آمپلی فایرهای وارفیدل وجود دارد)، پوشش فاز مناسب تری ارائه می دهد که منجر به عملکردی با کیفیت صوتی عالی می شود.
هنگام کار با این سیستم حرفه ای و مهندسی شده، با مشکلات ناشی از لاین اری های مرسوم که ناشی از فاصله فیزیکی بین درایورها بود، مواجه نمی شوید. همچنین ساب ووفر 21 اینچی WLA-121SUB دارای یک درایور ساخت Beyma و مجهز به سیم پیچ صوتی 4 اینچی Quattro است که آن را تبدیل به ساب ووفری بسیار قدرتمند اما قابل کنترل در بین محصولات وارفیدل کرده است.
• درایورهای هممحور 12 و 15 اینچی ساخت Beyma
• ساب ووفر 21 اینچی با سیم پیچ صوتی 4 اینچی Quattro
• هورن EVO-Fold
• جنس محفظه از چوب ممتاز توس بالتیک
• همه کاره، قابل به کارگیری در پیکربندی های متنوع
• لوازم و تجهیزات جانبی کامل
1600 وات پیوسته
3200 وات برنامه ریزی شده
6400 وات پیک
امپدانس 4 اهم
درایور ساب ووفر 21 اینچی Beyma
M20 pole socket
500 وات پیوسته
1000 وات برنامه ریزی شده
2000 وات پیک
امپدانس 8 اهم
درایور هممحور 15 اینچی Beyma
هورن EVO-Fold
Dual Angle -2.5° / + 7.5° pole socket
450 وات پیوسته
900 وات برنامه ریزی شده
1800 وات پیک
امپدانس 8 اهم
درایور هممحور 12 اینچی Beyma
هورن EVO-Fold
Dual Angle -2.5° / + 7.5° pole socket
در اسپیکرهای 12 و 15 اینچ لاین اری WLA-1 از درایورهای هممحور شرکت اسپانیایی Beyma استفاده شده است. این طراحی پوششدهی یکنواختی را در هر دو سطح افقی و عمودی ارائه می دهد، درحالیکه سیستم های مرسوم حداقل از نظر طراحی فاقد پوششدهی ثابت در یک محور هستند. طراحی هممحور WLA-1 پوششدهی یکدستی ارائه داده و منحصر به فرد است.
هورن EVO-Fold مشکلات معمولی فاز را کاهش می دهد که در لاین اری های مرسوم با انحنای ثابت به دلیل فاصله فیزیکی بین درایورها در داخل لاین اری ایجاد می شود. یک درایور فرکانس بالا-میانی هممحور با طراحی ویژه روی هورن منحصر به فرد EVO-Fold نصب شده است.
در هورن EVO-Fold یک طراحی بی مانندچیندار و چند راهه (folded and manifold) پیاده سازی شده که برای رسیدن به آن فناوری بسیار پیشرفته FEM مورد استفاده قرار گرفته است. خروجی انرژی فرکانس های بالا – متوسط صدایی تک فاز در وسیع ترین محدوده فرکانس ها تولید می کند. از نظر بصری جزئیات هورن EVO-Fold یک شاهکار است.
بازوی WLA-121SUB همراه ساب ووفر WLA-121SUB عرضه می شود. این بازو به اولین بلندگوی لاین اری (WLA-112 یا WLA-115 ) اجازه می دهد تا با زاویه 0 یا 5- درجه به سمت پایین قرار بگیرد. به سادگی با تغییر در نحوه بستن WLA-121SUB ARM زاویه پیکربندی لاین اری را طبق شکلهای زیر انتخاب نمایید.
لاین اری WLA-1 را به 3 روش می توان پیکربندی کرد:
1- به طور عمودی توسط فریم آویز از سقف آویزان شود.
همانند لاین اری های مرسوم از فریم آویزWLA-1 Common Fly Frame برای آویزان کردن هر ترکیبی از اسپیکرها بهره بگیرید.
2- لاین اری روی ساب ووفر سوار شود.
برای اتصال ساب ووفر 21 اینچی به یکی از اسپیکرهای 12 یا 15 اینچی از یک پایه مناسب استفاده کنید. آنها دارای جای پایه بلندگوی دو زاویه ای برای تضمین بهترین پوشش دهی هستند.
برای ایجاد یک لاین اری افقی با استفاده از WLA-112 یا WLA-115 از WLA-1 Link استفاده نمایید.
پیکربندی های مختلف به کاربران امکان می دهد بتوانند این سیستم را برای موقعیت های گوناگون به کار بگیرند.
برای دستیابی به بهترین عملکرد، لازم است لاین اری به درستی نصب و راه اندازی شود. بدون تنظیم و پالایش مناسب، پتانسیل های سیستم به طور کامل عملیاتی نمی شود. نه تنها باید سیستم را برای کل مکان یا فضا تنظیم کرد، بلکه اسپیکرهای لاین اری نیز تک به تک نیاز به تنظیم دارند تا بتوانند به درستی در ارتباط با یکدیگر کار کنند. با رعایت نکات زیر قادر خواهید بود عملکرد لاین اری خود را بهبود ببخشید.
هنگامی که اسپیکرهای لاین اری ترکیب می شوند، به همان نسبت فرکانس های پایین تر افزایش می یابند. بنابراین زمانی که لاین اری های بزرگتر و تعداد بالاتری از اسپیکرها به کار گرفته می شوند، نیاز بیشتری به کاهش فرکانس های پایین به وجود می آید.
بر حسب فاصله، فرکانس های بالا انرژی از دست می دهند. این انرژی جذب هوا می شود. برای جبران از دست رفتن انرژی در فواصل دورتر باید از فیلترهای Peaking یا Bell استفاده کرد. بسته به میزان رطوبت محیط، انرژی جذب شده توسط هوا متغیر است. بنابراین همیشه این کاهش همیشگی و متغیر انرژی فرکانس های بالا را مورد توجه قرار دهید.
شکل فیزیکی لاین اری تأثیر زیادی روی عملکرد صوتی آن دارد. این ملاحظات فیزیکی باید جهت اطمینان از دستیابی به پاسخ فرکانسی صاف، در DSP EQ تعدیل شود.
شکل a – یک لاین اری صاف با کمترین اختلاف زاویه بین اسپیکرها به طور طبیعی سبب تقویت فرکانس های میانی خواهد شد. (محدوده 630 هرتز تا 2 کیلوهرتز)
شکل b – یک لاین اری خمیده (J شکل) کاهش فرکانس های میانی (محدوده 630 هرتز تا 2 کیلوهرتز) را به دنبال دارد.
حالت ایده آل این است که ساب ووفرها از لحاظ فیزیکی در همان مختصاتی به کار گرفته شوند که لاین اری قرار گرفته است. اما این امر همیشه امکان پذیر نیست.
در موقعیت هایی که نمی توان لاین اری و ساب ووفرها را از نظر مختصاتی در یک ستون به کار گرفت، باید از یک تأخیر DSP استفاده کرد.
1 میلی ثانیه تأخیر به ازای هر 0.34 متر فاصله (در 15 درجه سانتی گراد) می تواند نتیجه قابل قبولی برایتان فراهم کند.
اکیداً توصیه می شود تنظیمات دقیق بیشتری با استفاده از نرم افزارهای استاندارد سنجش و اندازه گیری در صنعت صدا، میکروفن ها و کارت های صدای مرجع انجام بگیرد.
شکل a – ساب ها عقب تر از لاین اری قرار گرفته اند. لاین اری نیاز به تأخیر (delay) دارد.
شکل b – ساب ها جلوتر از لاین اری قرار گرفته اند. ساب ها نیاز به تأخیر دارند.
لاین اری چیست؟ به عبارت ساده لاین اری مجموعه ای متشکل از اسپیکر است که دامنه فرکانس مشابهی را پوشش داده و روی همدیگر سوار شده اند.
نکته اصلی در مورد لاین اری این است که زاویه عمودی اسپیکرها کمی با هم تفاوت دارد و به آنها اجازه می دهد تا عمق میدان بیشتری را در مقایسه با یک اسپیکر PA معمولی پوشش دهند. نتیجهی کار این است که افراد چه در ردیف عقب، چه وسط و چه جلوی محل اجرا صدای مشابهی را می شنوند و همه آنها تجربه خوبی از محل اجرا خواهند داشت.
برای شروع باید بفهمیم یک اسپیکر معمولی چطور صدا را به فواصل دورتر می فرستد.
اولین موردی که لازم است با آن آشنا شویم، قانون مربع معکوس است. قانون مربع معکوس بیان می کند که با دو برابر شدن فاصله از منبع صدا در یک میدان آزاد (یعنی بدون حد)، فشار صدا یا SPL به میزان 6 دسی بل افت می کند. این رفتاری است که به طور معمول از یک اسپیکر انتظار داریم.
در حالت منبع صوتی نقطه ای یا Point Source قانون مربع معکوس فرض می کند که اسپیکر به صورت چندجهتی امواج را منتشر می کند. جز در فرکانس های بسیار پایین، این اتفاق به ندرت رخ می دهد. بنابراین هرقدر فاصله افزایش پیدا کند، حتی یک اسپیکر جهت دار معمولی (مثلاً با پراکندگی عمودی و افقی 90 درجه) بر اساس قانون مربع معکوس مثل یک منبع نقطه ای (یعنی چندجهتی) عمل می کند.
لاین اری مثل یک منبع خطی (Line Source) عمل می کند و به همین خاطر با دو برابر شدن فاصله، 6 دسی بل افت ندارد. از نظر تئوری، به ازای دو برابر شدن فاصله فقط 3 دسی بل افت می کند، اما در عمل، این طور نیست. با این حال، تأثیر کلی اسپیکرها با انتشار منبع خطی این است که می توانید صدای بیشتری به انتهای سالن یا فضای باز برسانید، بدون اینکه لازم باشد مثل اسپیکرهای تکی PA با الگوی انتشار وسیع تر که بیشتر شبیه به اسپیکرهای منبع نقطه ای هستند، خروجی بالایی داشته باشید.
لغو فاز (Phase cancellation) معمولاً یکی از چیزهایی است که باید در یک سیستم صدا از آن اجتناب کنید، اما با این حال نقش مهمی در شیوهی عملکرد اسپیکرهای لاین اری برای فراهم ساختن سیستمی از اسپیکرها که انتشار عمودی محدودی دارند، ایفاء می کند. حتی در طراحی جعبه های پیشرفتهی اسپیکر برای ایجاد انتشار عمودی، به طور طبیعی همپوشانی زیادی بین اسپیکرهای یک لاین اری وجود دارد. با این وجود، فاصلهی هر اسپیکر با مخاطب کمی متفاوت است، که میزان کمی از Phase cancellation را به وجود می آورد. با ایجاد کمی تأخیر بیشتر، می توانید این اختلاف فاز را طوری به کار بگیرید که انتشار عمودی هر اسپیکر را کاهش دهد.
برای آشنایی با مفهوم فاز و موضوعات مرتبط با آن توصیه می کنیم مقالات آشنایی با مفهوم فاز و جابهجایی فاز را مطالعه نمایید.
در عین حال که Phase cancellation می تواند باعث شکل گیری انتشار عمودی در اسپیکرهای یک لاین اری شود، انتشار افقی تحت تأثیر قرار نمی گیرد. پس در حقیقت یک اسپیکر تکی در لاین اری می تواند (به عنوان مثال) انتشار افقی 90 درجه و عمودی 20 درجه به همراه داشته باشد. همچنین، با اینکه لغو فاز می تواند یک توزیع Line Source ایجاد کند و به شکل چشمگیری پوشش فواصل طولانی را بهبود ببخشد، هرچه فاصله بیشتر می شود حتی لاین اری ها نیز خصوصیات منبع نقطه ای را پیدا کرده و به ازای دو برابر شدن فاصله در قانون مربع معکوس، 6 دسی بل کاهش را تجربه می کنند.
لاین اری ها ذاتاً در فضاهایی که از نظر آکوستیک چالش ایجاد می کنند مفید هستند، چرا که می توانید انتشار عمودی آن ها را کنترل کرده و صدای انعکاس یافته را کاهش دهید. دور نگه داشتن صدا از سقف و کف یک شروع عالی است، و پس از آن انتخاب اسپیکرهای دارای انتشار افقی که به شما کمک می کند تا صدای اضافی را از دیوارها دور نگه دارید، مزایای بیشتری به دنبال خواهد داشت.
برپا کردن یک لاین اری مناسب در شرایط حداقلی، نیازمند یک رویهی مکانیکی و الکترونیکی سخت و دقیق است. به خاطر بر هم کنش های پیچیده، همه چیز اهمیت دارد – زاویه ی دقیق هر کابینت، نقاط دقیق کراس اوور، تأخیرهای درایورها و گاهی حتی تنظیمات فیلتر، همگی باید دقیق باشند تا بهترین عملکرد حاصل شود.
لاین اری ها حتی در بهترین حالت نیز بعید است خلوص صدایی را که یک درایور باکیفیت یا یک کابینت دو یا سه طرفه دارد، ارائه کنند و به همین خاطر است که در فضاهای کوچکی که وجود تعداد کمی اسپیکر مناسب تر است، احتمال استفاده از آنها کمتر خواهد بود. البته مسئله هزینه و فضا نیز مطرح است.
وارفیدل در سال 1932 توسط گیلبرت بریگز تأسیس شد و ابتدا تولیدکننده بلندگوهای Hi-Fi بود که برندی بسیار مشهور است. گیلبرت بریگز اولین بلندگوی خود را در شهر بازاری دنجی واقع در دره رودخانه وارف ساخت. منطقهای که امروز با عنوان «وارفیدل» که محل تولد یکی از بزرگترین برندهای بلندگو است، شناخته میشود. استعداد او در تولید بلندگو، نه تنها به لطف دانش فنی، بلکه به اشتیاق او به موسیقی مربوط می شود. خودش پیانیست قابلی بود.
اولین تولیدات او جایزهی اول و دوم مسابقهی انجمن رادیوی بردفور بود و محصولات Hi-Fi وارفیدل، تا به امروز جوایز زیادی را از آن خود کرده اند. وارفیدل به عنوان برند Hi-Fi مبتکر این حوزه شناخته شده است و یکی از اولین بلندگوهای 2WAY را در سال 1945 تولید کرد و با پیتر واکر از شرکت کواد همکاری کرد و تکنولوژی کواد الکترونیکز و فناوری بلندگوهای وارفیدل را با هم ترکیب کردند.
حدود نیم قرن از ابداع باند لاین اری می گذرد. اگرچه لاین اری ها در سال های اول مورد استقبال واقع نشدند اما امروز آنها را همه جا می بینید. در رویدادهای فضای باز، نمایشگاه ها، کنسرت ها، فرودگاه ها، استادیوم های ورزشی و سایر اماکن و موقعیت هایی که رساندن صدای باکیفیت و یکنواخت به تمام افراد حاضر اهمیت دارد. دیجی صدا قصد دارد در این مطلب ضمن معرفی بلندگوی لاین اری، مزایا و معایب آن را برای شما بررسی کند.