بلندگو لاین اری پسیو وارفیدل WHARFEDALE WLA312X

جهت دریافت آخرین تغییر قیمت و تخفیفات شگفت انگیز مربوط به این محصولات، میتوانید ایمیل خود را در فرم زیر ثبت نمایید.

Wharfedale Pro

WLA-312X ، یک لاین اری 3Way

WLA-312X، یک لاین اری 3Way

WLA-312X به عنوان یک سیستم بلندگوی لای اری 3Way پیشرفته قادر به مدیریت حجم زیادی از توان است در حالی که عملکرد صوتی آن شفاف، دقیق و درست باقی می ماند. بهره مندی از توان مستمر (RMS) 1410 وات برای هر اسپیکر و درایورهای سفارشی بسیار کارآمد وارفیدل، WLA-312X را قادر ساخته تا حداکثر فشار صوتی 138 دسی بل را فراهم کند. درایورهای سفارشی وارفیدل به این منظور انتخاب شده اند که تضمین کنند این سری نه تنها از توان مورد انتظار شما برخوردار است، بلکه پیکربندی 3Way آنها سطح بالاتری از کیفیت و وضوح صدا ارائه می دهد. اسپیکرهای WLA-312X هر چیزی را که برای پوشش‌ صوتی فضاهای بزرگ نیاز دارید، در اختیارتان قرار می دهد: 2 ووفر 12 اینچی، یک درایور میدرنج 10 اینچی و 2 درایور فشرده سازی 2.55 اینچی.

WLA-312X لاین اری وارفیدل 3Way

ضمن اینکه نیازی به افزودن ساب ووفر به این لاین اری نیست، چرا کهWLA-312X تا حد زیادی فرکانس های پایین را بازتولید می کند. WLA-312X به گونه ای طراحی شده که با استفاده از آمپلی فایرهای سریDP-F وارفیدل قابل کنترل و تنظیم باشد. هر یک از این سیستم های پردازش سیگنال دیجیتال (DSP)، مسیریابی (routing) و پردازش کامل سیگنال را جهت دستیابی به بالاترین توان و تأثیر صوتی لاین اری WLA-312X را فراهم می کند. گریل سراسری تمام فولادی، چند دستگیره و 3 نقطه آویز، WLA-312X را به گزینه ای مناسب برای اجرا در فضای باز و پروژه های موقتی تبدیل کرده است. فریم آویز WLA-312X Fly frame مستحکم و قوی است. این فریم که از فولاد A3 ساخته شده قادر به تحمل حداکثر 900 کیلوگرم (معادل حداکثر 12 قطعه از WLA-312X) تحت فاکتوری ایمنی 12 است.

ویژگی های Wharfedale WLA-312X

- پیکربندی 3Way برای دستیابی به بعد جدیدی از وضوح صدا
- 2 ووفر 12 اینچی
- یک درایور فرکانس میانی (میدرنج) 10 اینچی از جنس نئودیمیم
- 2 تیوتر فشرده سازی 2.55 اینچی از جنس نئودیمیم
- حداکثر فشار صوتی 142 دسی بل
- حساسیت 114 دسی بل

- امکان آویختن حداکثر 12 اسپیکر لاین اری از فریم آویز (900 کیلوگرم)
- ساختار محفظه از چوب توس بالتیک plywood18 میلی متری
- گریل فولادی سراسری در قسمت جلو
- ورودی های نوتریک NL8
- تنظیمات قابل دانلود از www.wharfedalepro.com

درایور فشرده‌سازی (Compression Driver) چیست؟

درایور فشرده‌سازی یک بلندگوی تخصصی دیافراگم کوچک است که صدا را در یک هورن تولید می‌کند. در واقع این درایور بخشی از یک هورن آکوستیک با دهانه‌ای گشاد است که به منظور انتشار مؤثر صدا در محیط طراحی شده است. منظور از «فشرده‌سازی» این است که مساحت دیافراگم درایور فوق از دهانه ورودی هورن بزرگتر در نظر گرفته می‌شود تا فشار صوتی بالایی ایجاد شود. بازدهی هورن‌هایی که از درایور فشرده‌سازی برخوردارند، تقریبا 10 برابر هورن‌های مخروطی است که صدا را ‌به‌طور مستقیم منتشر می‌کنند.

از درایورهای فشرده‌سازی ‌به‌عنوان درایورهای میدرنج یا تیوتر در بلندگوهای قوی سیستم‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود.
یک درایور فشرده‌سازی (Compression Driver) مانند A به عنوان بخشی از یک بلندگوی هورن مانند B به این شکل عمل می کند.
درایور A شامل یک دیافراگم فلزی است که توسط جریان سیگنال صوتی در سیم‌پیچ (به رنگ قرمز) بین قطب‌های یک آهنربای استوانه‌ای (به رنگ سبز) ارتعاش می‌یابد. سپس امواج صوتی از طریق هورن آکوستیک یا همان B در محیط منتشر می‌شوند.

ساختار داخلی WLA312X

ساختار داخلی لاین اری WLA312X

مثالی از پیکربندی یک سیستم صوتی با استفاده از WLA312X

پیکربندی سیستم صوتی با استفاده از لاین اری WLA312X

نحوه تنظیم سیستم های لاین اری SYSTEM TUNING

برای دستیابی به بهترین عملکرد، لازم است لاین اری به درستی نصب و راه اندازی شود. بدون تنظیم و پالایش مناسب، پتانسیل های سیستم به طور کامل عملیاتی نمی شود. نه تنها باید سیستم را برای کل مکان یا فضا تنظیم کرد، بلکه اسپیکرهای لاین اری نیز تک به تک نیاز به تنظیم دارند تا بتوانند به درستی در ارتباط با یکدیگر کار کنند. با رعایت نکات زیر قادر خواهید بود عملکرد لاین اری خود را بهبود ببخشید.

1. مقیاس بندی لاین اری

هنگامی که اسپیکرهای لاین اری ترکیب می شوند، به همان نسبت فرکانس های پایین تر افزایش می یابند. بنابراین زمانی که لاین اری های بزرگتر و تعداد بالاتری از اسپیکرها به کار گرفته می شوند، نیاز بیشتری به کاهش فرکانس های پایین به وجود می آید. نحوه تنظیم سیستم های لاین اری

2. محدوده اکولایز

بر حسب فاصله، فرکانس های بالا انرژی از دست می دهند. این انرژی جذب هوا می شود. برای جبران از دست رفتن انرژی در فواصل دورتر باید از فیلترهای Peaking یا Bell استفاده کرد. بسته به میزان رطوبت محیط، انرژی جذب شده توسط هوا متغیر است. بنابراین همیشه این کاهش همیشگی و متغیر انرژی فرکانس های بالا را مورد توجه قرار دهید. نحوه تنظیم سیستم های لاین اری

3. تنظیم اکولایز لاین اری

شکل فیزیکی لاین اری تأثیر زیادی روی عملکرد صوتی آن دارد. این ملاحظات فیزیکی باید جهت اطمینان از دستیابی به پاسخ فرکانسی صاف، در DSP EQ تعدیل شود.

شکل a – یک لاین اری صاف با کمترین اختلاف زاویه بین اسپیکرها به طور طبیعی سبب تقویت فرکانس های میانی خواهد شد. (محدوده 630 هرتز تا 2 کیلوهرتز)
شکل b – یک لاین اری خمیده (J شکل) کاهش فرکانس های میانی (محدوده 630 هرتز تا 2 کیلوهرتز) را به دنبال دارد.

نحوه تنظیم اکولایز سیستم های لاین اری

4. تعیین محل قرارگیری ساب ووفر

حالت ایده آل این است که ساب ووفرها از لحاظ فیزیکی در همان مختصاتی به کار گرفته شوند که لاین اری قرار گرفته است. اما این امر همیشه امکان پذیر نیست.
در موقعیت هایی که نمی توان لاین اری و ساب ووفرها را از نظر مختصاتی در یک ستون به کار گرفت، باید از یک تأخیر DSP استفاده کرد.
1 میلی ثانیه تأخیر به ازای هر 0.34 متر فاصله (در 15 درجه سانتی گراد) می تواند نتیجه قابل قبولی برایتان فراهم کند.
اکیداً توصیه می شود تنظیمات دقیق بیشتری با استفاده از نرم افزارهای استاندارد سنجش و اندازه گیری در صنعت صدا، میکروفن ها و کارت های صدای مرجع انجام بگیرد.

شکل a – ساب ها عقب تر از لاین اری قرار گرفته اند. لاین اری نیاز به تأخیر (delay) دارد.
شکل b – ساب ها جلوتر از لاین اری قرار گرفته اند. ساب ها نیاز به تأخیر دارند.

تعیین محل قرارگیری ساب ووفر

مفاهیم اولیه لاین اری

لاین اری چیست؟ به عبارت ساده لاین اری مجموعه ای متشکل از اسپیکر است که دامنه فرکانس مشابهی را پوشش داده و روی همدیگر سوار شده اند.
نکته اصلی در مورد لاین اری این است که زاویه عمودی اسپیکرها کمی با هم تفاوت دارد و به آنها اجازه می دهد تا عمق میدان بیشتری را در مقایسه با یک اسپیکر PA معمولی پوشش دهند. نتیجه‌ی کار این است که افراد چه در ردیف عقب، چه وسط و چه جلوی محل اجرا صدای مشابهی را می شنوند و همه‌ آنها تجربه خوبی از محل اجرا خواهند داشت.

لاین اری ها چطور کار می کنند؟

لاین اری ها چطور کار می کنند؟

برای شروع باید بفهمیم یک اسپیکر معمولی چطور صدا را به فواصل دورتر می فرستد.
اولین موردی که لازم است با آن آشنا شویم، قانون مربع معکوس است. قانون مربع معکوس بیان می کند که با دو برابر شدن فاصله از منبع صدا در یک میدان آزاد (یعنی بدون حد)، فشار صدا یا SPL به میزان 6 دسی بل افت می کند. این رفتاری است که به طور معمول از یک اسپیکر انتظار داریم.

منبع نقطه ای صدا Point Source

منبع صدای نقطه‌ای Point Source

در حالت منبع صوتی نقطه ای یا Point Source قانون مربع معکوس فرض می کند که اسپیکر به صورت چندجهتی امواج را منتشر می کند. جز در فرکانس های بسیار پایین، این اتفاق به ندرت رخ می دهد. بنابراین هرقدر فاصله افزایش پیدا کند، حتی یک اسپیکر جهت دار معمولی (مثلاً با پراکندگی عمودی و افقی 90 درجه) بر اساس قانون مربع معکوس مثل یک منبع نقطه ای (یعنی چندجهتی) عمل می کند.

منبع صدای خطی Line Source

منبع صدای خطی Line Source

لاین اری مثل یک منبع خطی (Line Source) عمل می کند و به همین خاطر با دو برابر شدن فاصله، 6 دسی بل افت ندارد. از نظر تئوری، به ازای دو برابر شدن فاصله فقط 3 دسی بل افت می کند، اما در عمل، این طور نیست. با این حال، تأثیر کلی اسپیکرها با انتشار منبع خطی این است که می توانید صدای بیشتری به انتهای سالن یا فضای باز برسانید، بدون اینکه لازم باشد مثل اسپیکرهای تکی PA با الگوی انتشار وسیع تر که بیشتر شبیه به اسپیکرهای منبع نقطه ای هستند، خروجی بالایی داشته باشید.

دستیابی به انتشار Line Source

لغو فاز

لغو فاز (Phase cancellation) معمولاً یکی از چیزهایی است که باید در یک سیستم صدا از آن اجتناب کنید، اما با این حال نقش مهمی در شیوه‌ی عملکرد اسپیکرهای لاین اری برای فراهم ساختن سیستمی از اسپیکرها که انتشار عمودی محدودی دارند، ایفاء می کند. حتی در طراحی جعبه های پیشرفته‌ی اسپیکر برای ایجاد انتشار عمودی، به طور طبیعی همپوشانی زیادی بین اسپیکرهای یک لاین اری وجود دارد. با این وجود، فاصله‌ی هر اسپیکر با مخاطب کمی متفاوت است، که میزان کمی از Phase cancellation را به وجود می آورد. با ایجاد کمی تأخیر بیشتر، می توانید این اختلاف فاز را طوری به کار بگیرید که انتشار عمودی هر اسپیکر را کاهش دهد.
برای آشنایی با مفهوم فاز و موضوعات مرتبط با آن توصیه می کنیم مقالات آشنایی با مفهوم فاز و جابه‌جایی فاز را مطالعه نمایید.
در عین حال که Phase cancellation می تواند باعث شکل گیری انتشار عمودی در اسپیکرهای یک لاین اری شود، انتشار افقی تحت تأثیر قرار نمی گیرد. پس در حقیقت یک اسپیکر تکی در لاین اری می تواند (به عنوان مثال) انتشار افقی 90 درجه و عمودی 20 درجه به همراه داشته باشد. همچنین، با اینکه لغو فاز می تواند یک توزیع Line Source ایجاد کند و به شکل چشمگیری پوشش فواصل طولانی را بهبود ببخشد، هرچه فاصله بیشتر می شود حتی لاین اری ها نیز خصوصیات منبع نقطه ای را پیدا کرده و به ازای دو برابر شدن فاصله در قانون مربع معکوس، 6 دسی بل کاهش را تجربه می کنند.

لغو فاز و دستیابی به انتشار Line Source در لاین اری

مزایای جانبی لاین اری

لاین اری ها ذاتاً در فضاهایی که از نظر آکوستیک چالش ایجاد می کنند مفید هستند، چرا که می توانید انتشار عمودی آن ها را کنترل کرده و صدای انعکاس یافته را کاهش دهید. دور نگه داشتن صدا از سقف و کف یک شروع عالی است، و پس از آن انتخاب اسپیکرهای دارای انتشار افقی که به شما کمک می کند تا صدای اضافی را از دیوارها دور نگه دارید، مزایای بیشتری به دنبال خواهد داشت.

نصب لاین اری

برپا کردن یک لاین اری مناسب در شرایط حداقلی، نیازمند یک رویه‌ی مکانیکی و الکترونیکی سخت و دقیق است. به خاطر بر هم کنش های پیچیده، همه چیز اهمیت دارد – زاویه ی دقیق هر کابینت، نقاط دقیق کراس اوور، تأخیرهای درایورها و گاهی حتی تنظیمات فیلتر، همگی باید دقیق باشند تا بهترین عملکرد حاصل شود.

کیفیت صدا

لاین اری ها حتی در بهترین حالت نیز بعید است خلوص صدایی را که یک درایور باکیفیت یا یک کابینت دو یا سه طرفه دارد، ارائه کنند و به همین خاطر است که در فضاهای کوچکی که وجود تعداد کمی اسپیکر مناسب تر است، احتمال استفاده از آنها کمتر خواهد بود. البته مسئله هزینه و فضا نیز مطرح است.

تاریخچه WHARFEDALE

وارفیدل در سال 1932 توسط گیلبرت بریگز تأسیس شد و ابتدا تولیدکننده بلندگوهای Hi-Fi بود که برندی بسیار مشهور است. گیلبرت بریگز اولین بلندگوی خود را در شهر بازاری دنجی واقع در دره رودخانه وارف ساخت. منطقه‌ای که امروز با عنوان «وارفیدل» که محل تولد یکی از بزرگترین برندهای بلندگو است، شناخته می‌شود. استعداد او در تولید بلندگو، نه تنها به لطف دانش فنی، بلکه به اشتیاق او به موسیقی مربوط می شود. خودش پیانیست قابلی بود.
اولین تولیدات او جایزه‌ی اول و دوم مسابقه‌ی انجمن رادیوی بردفور بود و محصولات Hi-Fi وارفیدل، تا به امروز جوایز زیادی را از آن خود کرده اند. وارفیدل به عنوان برند Hi-Fi مبتکر این حوزه شناخته شده است و یکی از اولین بلندگوهای 2WAY را در سال 1945 تولید کرد و با پیتر واکر از شرکت کواد همکاری کرد و تکنولوژی کواد الکترونیکز و فناوری بلندگوهای وارفیدل را با هم ترکیب کردند.


ادامه متن را اینجا بخوانید.

بررسی لاین اری و مزایای خرید آن

حدود نیم قرن از ابداع باند لاین اری می گذرد. اگرچه لاین اری ها در سال های اول مورد استقبال واقع نشدند اما امروز آنها را همه جا می بینید. در رویدادهای فضای باز، نمایشگاه ها، کنسرت ها، فرودگاه ها، استادیوم های ورزشی و سایر اماکن و موقعیت هایی که رساندن صدای باکیفیت و یکنواخت به تمام افراد حاضر اهمیت دارد. دیجی صدا قصد دارد در این مطلب ضمن معرفی بلندگوی لاین اری، مزایا و معایب آن را برای شما بررسی کند.


ادامه متن را اینجا بخوانید.

بخش سوال و جواب درباره محصول :