سیستم لاین اری WLA-210X شبیه سری های WLA-25 و WLA-28 شرکت وارفیدل طراحی شده است. از همین رو مانند آنها یک لاین اری پرتابل، قدرتمند و چندکاره برای نصب در شرایط گوناگون و فضاهای مختلف محسوب می شود. هر لاین اری WLA-210X از دو ووفر سفارشی 10 اینچی پرقدرت وارفیدل بهره می برد. فرکانس های بالا نیز توسط یک تیوتر فشرده سازی از جنس آهنربای نئودیمیم که مجهز به یک دیافراگم تیتانیومی 3 اینچی عالی بوده و به یک هورن با زاویه پوششدهی 10 درجه در 100 درجه متصل است، مدیریت می شوند.
خروجی هورن تقریبا تا بالا و پایین محفظه گسترش می یابد که حاصل آن ایجاد یک منبع صوتی پیوسته و در نتیجه کاهش قابل توجه تداخلات امواج مخرب در کل سیستم لاین اری است. همچنین WLA-210X دارای حالت های Passive و Bi-amp است که امکان کنترل کامل سیستم را فراهم می کند. ویژگی bi-amp طراح سیستم صوتی را قادر می سازد تا بهترین روش تقویت را برای هر جزء درایور درون لاین اری انتخاب کند. چنین کنترلی، هنگامی که به همراه پردازش سیگنال خارجی استفاده می شود، به مهندس صدا بالاترین سطح تنظیم دقیق سیستم را می دهد. این به نوبه خود منجر به بهترین خروجی صدا می شود.
WLA-210XSUB دارای دو ووفر فرکانس پایین 15 اینچی با سیم پیچ های صوتی بزرگ 4 اینچی است. این ساب ووفر که به طور خاص برای استفاده با WLA-210X ساخته شده است، به دلیل نوع طراحی سخت افزار آن، می تواند به راحتی از سقف آویزان شده یا روی زمین قرار گیرد. در سراسر سیستم از مواد درجه یک استفاده شده است. محفظه متشکل از plywood از جنس چوب توس بالتیک است و با روکش مرغوب و بادوام Rhino Rock پوشیده شده است. رنگ و روکش محفظه از پلیمر پایه آب و سازگار با محیط زیست بوده و قابل تعمیر است.
برای حفظ حداقل وزن و جلوگیری از زنگ زدگی، اتصالات مربوط به آویزان کردن از آلومینیوم ساخته شده اند.
یک سیستم آویزان کردن (rigging) 3 نقطه ای ساده و زیبا همراه با وزن سبک، اندازه جمع و جور و ارگونومی عالی سبب شده تا لاین اری WLA-210X به راحتی قابل استقرار باشد. از طریق فریم آویز WLA-210X Common Fly frame، میتوان با کمترین دردسر سیستمها را به صورت معلق در فضا یا بر روی زمین، و در ترکیب های مختلف پیکربندی کرد.
• قدرت هندلینگ فوق العاده
• حالت های Bi-amp
• ساختار بدنه از plywood از جنس چوب توس بالتیک
• مبدل های سفارشی Wharfedale Pro
• 2 ووفر 10 اینچی با سیم پیچ صوتی 2.5 اینچی
• 1 تیوتر فشرده سازی نئودیمیمی با سیم پیچ 3 اینچی
• مقاومت 16 اهمی
• حالت های عملیاتی پسیو و Bi-amp
• پوششدهی 10 درجه در 100 درجه
• تیوتر: 90 وات پیوسته / 360 وات پیک
• ووفر: 800 وات پیوسته / 3200 وات پیک
• محفظه از جنس 15-18 اینچی plywood
• حداکثر فشار صوتی 138 دسی بل (در حالت پسیو)
• دو ساب ووفر پسیو 15 اینچی
• سیم پیچ صوتی 4 اینچی
• حداکثر فشار صوتی 145 دسی بل
• 1200 وات پیوسته / 2400 وات برنامه ریزی شده / 4800 وات پیک
• مقاومت 4 اهم
• محفظه از جنس plywood 18 اینچی
• سیستم نصب و آویزان کردن چندکاره
• ساختار تمام فولادی
• Safety factor of 12
• امکان به کارگیری در پیکربندی های مختلف سیستم به صورت معلق یا ثابت بر روی زمین
درایور فشردهسازی یک بلندگوی تخصصی دیافراگم کوچک است که صدا را در یک هورن تولید میکند. در واقع این درایور بخشی از یک هورن آکوستیک با دهانهای گشاد است که به منظور انتشار مؤثر صدا در محیط طراحی شده است. منظور از «فشردهسازی» این است که مساحت دیافراگم درایور فوق از دهانه ورودی هورن بزرگتر در نظر گرفته میشود تا فشار صوتی بالایی ایجاد شود. بازدهی هورنهایی که از درایور فشردهسازی برخوردارند، تقریبا 10 برابر هورنهای مخروطی است که صدا را بهطور مستقیم منتشر میکنند.
از درایورهای فشردهسازی بهعنوان درایورهای میدرنج یا تیوتر در بلندگوهای قوی سیستمهای حرفهای استفاده میشود.
یک درایور فشردهسازی (Compression Driver) مانند A به عنوان بخشی از یک بلندگوی هورن مانند B به این شکل عمل می کند.
درایور A شامل یک دیافراگم فلزی است که توسط جریان سیگنال صوتی در سیمپیچ (به رنگ قرمز) بین قطبهای یک آهنربای استوانهای (به رنگ سبز) ارتعاش مییابد. سپس امواج صوتی از طریق هورن آکوستیک یا همان B در محیط منتشر میشوند.
یک سوئیچ روی پنل ورودی قرار گرفته است که با استفاده از آن می توان بین دو حالت عملیاتی Passive mode (کار با یک آمپلی فایر) یا Bi-amp mode (کار با دو آمپلی فایر) یکی را انتخاب کرد. در حالت پسیو لاین اری تنها به یک آمپلی فایر متصل می شود. در این حالت کراساوورهای بلندگوهای WLA-210X سیگنال صوتی را به بازه های فرکانسی جداگانه برای هر درایور تقسیم می کنند. در حالت Bi-amp دو آمپلی فایر مجزا برای تقویت ووفر و تیوتر به کار گرفته می شوند. سیستم مدیریت اسپیکر و آمپلی فایر شرکت وارفیدل سری DP-F برای اجرا و کنترل حالت های پسیو و Bi-amp ایده آل هستند.
نکته: ساب ووفر WLA-210X دارای کراس اوور داخلی نیست. بنابراین عملکرد آن باید از طریق یک دستگاه الکترونیکی خارجی مانند آمپلی فایر فراهم شود.
درک مزایا و تفاوت های دو حالت پسیو و Bi-amp بسیار مهم است. استفاده نادرست منجر به خروجی صوتی ضعیف و نامطلوب و در موارد بدتر سبب آسیب دیدن درایورهای داخلی لاین اری خواهد شد.
اسپیکرهای لاین اری WLA-210X را می توان به تنهایی در کنار یکدیگر پیکربندی کرد و یا اینکه ساب ووفر WLA-210XSUB را نیز به ترکیب آنها و در بالای لاین اری افزود. فریم آویز WLA-210X Common Fly frame قادر به تحمل وزن 10 عدد WLA-210X به همراه یک ساب ووفر WLA-210XSUB و یا 12 عدد WLA-210X با ضریب ایمنی 12 است.
لاین اری نه تنها به خوبی قابل نصب و آویزان شدن از سقف است، بلکه با استفاده از ساب ووفر WLA-210XSUB به عنوان تکیه گاه، می توان این لاین اری را روی زمین نیز مورد استفاده قرار داد. در این حالت زاویه 10 درجه ای اسپیکرهای لاین اری به سمت پایین قرار گرفته و مخاطبان نزدیک صحنه را پوشش می دهد. همچنان که اگر با همین زاویه 10 درجه به سمت بالا تنظیم شوند، مخاطبان نشسته در بالکن ها را تحت پوشش قرار می دهند.
فریم آویز WLA-210X Common Fly به طور استاندارد قادر به تحمل حداکثر 450 کیلوگرم (با احتساب سخت افزارها و اتصالات جانبی) است. همچنین با استفاده از آن می توان تا 10 عدد WLA-210X به همراه یک WLA-210XSUB را با ضریب ایمنی 12 آویزان کرد.
• تنها از فریم های WLA-210X Common Fly استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که فقط از سخت افزارهای مورد تأیید استفاده می شود، مانند: زنجیرها، رشته ها، چفت ها و... .
• مطمئن شوید که تمام خرپاها، داربست ها، سازهها و تجهیزات معلق تحت یک فاکتور ایمنی مناسب، قادر به آویزان نگه داشتن کل لاین اری بهعلاوه سختافزارهای جانبی هستند.
• پیش از آویزان کردن لاین اری، تمام تجهیزات نصب و معلق کردن را به دقت بررسی نمایید. چنانچه هرگونه آسیب یا نقصی در تجهیزات و ابزارهای مربوط به بالا کشیدن و آویزان کردن لاین اری وجود دارد، فرآیند نصب را تا زمان تعمیر یا تعویض قطعات و قسمت های معیوب به تعویض بیندازید. تنها از پین های Quick عرضه شده از سوی Wharfedale Pro استفاده کنید. چنانچه این پین ها آسیب دیده یا گم شدند، با تامین کننده خود تماس بگیرید.
برای دستیابی به بهترین عملکرد، لازم است لاین اری به درستی نصب و راه اندازی شود. بدون تنظیم و پالایش مناسب، پتانسیل های سیستم به طور کامل عملیاتی نمی شود. نه تنها باید سیستم را برای کل مکان یا فضا تنظیم کرد، بلکه اسپیکرهای لاین اری نیز تک به تک نیاز به تنظیم دارند تا بتوانند به درستی در ارتباط با یکدیگر کار کنند. با رعایت نکات زیر قادر خواهید بود عملکرد لاین اری خود را بهبود ببخشید.
هنگامی که اسپیکرهای لاین اری ترکیب می شوند، به همان نسبت فرکانس های پایین تر افزایش می یابند. بنابراین زمانی که لاین اری های بزرگتر و تعداد بالاتری از اسپیکرها به کار گرفته می شوند، نیاز بیشتری به کاهش فرکانس های پایین به وجود می آید.
بر حسب فاصله، فرکانس های بالا انرژی از دست می دهند. این انرژی جذب هوا می شود. برای جبران از دست رفتن انرژی در فواصل دورتر باید از فیلترهای Peaking یا Bell استفاده کرد. بسته به میزان رطوبت محیط، انرژی جذب شده توسط هوا متغیر است. بنابراین همیشه این کاهش همیشگی و متغیر انرژی فرکانس های بالا را مورد توجه قرار دهید.
شکل فیزیکی لاین اری تأثیر زیادی روی عملکرد صوتی آن دارد. این ملاحظات فیزیکی باید جهت اطمینان از دستیابی به پاسخ فرکانسی صاف، در DSP EQ تعدیل شود.
شکل a – یک لاین اری صاف با کمترین اختلاف زاویه بین اسپیکرها به طور طبیعی سبب تقویت فرکانس های میانی خواهد شد. (محدوده 630 هرتز تا 2 کیلوهرتز)
شکل b – یک لاین اری خمیده (J شکل) کاهش فرکانس های میانی (محدوده 630 هرتز تا 2 کیلوهرتز) را به دنبال دارد.
حالت ایده آل این است که ساب ووفرها از لحاظ فیزیکی در همان مختصاتی به کار گرفته شوند که لاین اری قرار گرفته است. اما این امر همیشه امکان پذیر نیست.
در موقعیت هایی که نمی توان لاین اری و ساب ووفرها را از نظر مختصاتی در یک ستون به کار گرفت، باید از یک تأخیر DSP استفاده کرد.
1 میلی ثانیه تأخیر به ازای هر 0.34 متر فاصله (در 15 درجه سانتی گراد) می تواند نتیجه قابل قبولی برایتان فراهم کند.
اکیداً توصیه می شود تنظیمات دقیق بیشتری با استفاده از نرم افزارهای استاندارد سنجش و اندازه گیری در صنعت صدا، میکروفن ها و کارت های صدای مرجع انجام بگیرد.
شکل a – ساب ها عقب تر از لاین اری قرار گرفته اند. لاین اری نیاز به تأخیر (delay) دارد.
شکل b – ساب ها جلوتر از لاین اری قرار گرفته اند. ساب ها نیاز به تأخیر دارند.
لاین اری چیست؟ به عبارت ساده لاین اری مجموعه ای متشکل از اسپیکر است که دامنه فرکانس مشابهی را پوشش داده و روی همدیگر سوار شده اند.
نکته اصلی در مورد لاین اری این است که زاویه عمودی اسپیکرها کمی با هم تفاوت دارد و به آنها اجازه می دهد تا عمق میدان بیشتری را در مقایسه با یک اسپیکر PA معمولی پوشش دهند. نتیجهی کار این است که افراد چه در ردیف عقب، چه وسط و چه جلوی محل اجرا صدای مشابهی را می شنوند و همه آنها تجربه خوبی از برنامه اجرا شده خواهند داشت.
برای شروع باید بفهمیم یک اسپیکر معمولی چطور صدا را به فواصل دورتر می فرستد.
اولین موردی که لازم است با آن آشنا شویم، قانون مربع معکوس است. قانون مربع معکوس بیان می کند که با دو برابر شدن فاصله از منبع صدا در یک میدان آزاد (یعنی بدون حد)، فشار صدا یا SPL به میزان 6 دسی بل افت می کند. این رفتاری است که به طور معمول از یک اسپیکر انتظار داریم.
در حالت منبع صوتی نقطه ای یا Point Source قانون مربع معکوس فرض می کند که اسپیکر به صورت چندجهتی امواج را منتشر می کند. جز در فرکانس های بسیار پایین، این اتفاق به ندرت رخ می دهد. بنابراین هرقدر فاصله افزایش پیدا کند، حتی یک اسپیکر جهت دار معمولی (مثلاً با پراکندگی عمودی و افقی 90 درجه) بر اساس قانون مربع معکوس مثل یک منبع نقطه ای (یعنی چندجهتی) عمل می کند.
لاین اری مثل یک منبع خطی (Line Source) عمل می کند و به همین خاطر با دو برابر شدن فاصله، 6 دسی بل افت ندارد. از نظر تئوری، به ازای دو برابر شدن فاصله فقط 3 دسی بل افت می کند، اما در عمل، این طور نیست. با این حال، تأثیر کلی اسپیکرها با انتشار منبع خطی این است که می توانید صدای بیشتری به انتهای سالن یا فضای باز برسانید، بدون اینکه لازم باشد مثل اسپیکرهای تکی PA با الگوی انتشار وسیع تر که بیشتر شبیه به اسپیکرهای منبع نقطه ای هستند، خروجی بالایی داشته باشید.
لغو فاز (Phase cancellation) معمولاً یکی از چیزهایی است که باید در یک سیستم صدا از آن اجتناب کنید، اما با این حال نقش مهمی در شیوهی عملکرد اسپیکرهای لاین اری برای فراهم ساختن سیستمی از اسپیکرها که انتشار عمودی محدودی دارند، ایفاء می کند. حتی در طراحی جعبه های پیشرفتهی اسپیکر برای ایجاد انتشار عمودی، به طور طبیعی همپوشانی زیادی بین اسپیکرهای یک لاین اری وجود دارد. با این وجود، فاصلهی هر اسپیکر با مخاطب کمی متفاوت است، که میزان کمی از Phase cancellation را به وجود می آورد. با ایجاد کمی تأخیر بیشتر، می توانید این اختلاف فاز را طوری به کار بگیرید که انتشار عمودی هر اسپیکر را کاهش دهد.
برای آشنایی با مفهوم فاز و موضوعات مرتبط با آن توصیه می کنیم مقالات آشنایی با مفهوم فاز و جابهجایی فاز را مطالعه نمایید.
در عین حال که Phase cancellation می تواند باعث شکل گیری انتشار عمودی در اسپیکرهای یک لاین اری شود، انتشار افقی تحت تأثیر قرار نمی گیرد. پس در حقیقت یک اسپیکر تکی در لاین اری می تواند (به عنوان مثال) انتشار افقی 90 درجه و عمودی 20 درجه به همراه داشته باشد. همچنین، با اینکه لغو فاز می تواند یک توزیع Line Source ایجاد کند و به شکل چشمگیری پوشش فواصل طولانی را بهبود ببخشد، هرچه فاصله بیشتر می شود حتی لاین اری ها نیز خصوصیات منبع نقطه ای را پیدا کرده و به ازای دو برابر شدن فاصله در قانون مربع معکوس، 6 دسی بل کاهش را تجربه می کنند.
لاین اری ها ذاتاً در فضاهایی که از نظر آکوستیک چالش ایجاد می کنند مفید هستند، چرا که می توانید انتشار عمودی آن ها را کنترل کرده و صدای انعکاس یافته را کاهش دهید. دور نگه داشتن صدا از سقف و کف یک شروع عالی است، و پس از آن انتخاب اسپیکرهای دارای انتشار افقی که به شما کمک می کند تا صدای اضافی را از دیوارها دور نگه دارید، مزایای بیشتری به دنبال خواهد داشت.
برپا کردن یک لاین اری مناسب در شرایط حداقلی، نیازمند یک رویهی مکانیکی و الکترونیکی سخت و دقیق است. به خاطر بر هم کنش های پیچیده، همه چیز اهمیت دارد – زاویه ی دقیق هر کابینت، نقاط دقیق کراس اوور، تأخیرهای درایورها و گاهی حتی تنظیمات فیلتر، همگی باید دقیق باشند تا بهترین عملکرد حاصل شود.
لاین اری ها حتی در بهترین حالت نیز بعید است خلوص صدایی را که یک درایور باکیفیت یا یک کابینت دو یا سه طرفه دارد، ارائه کنند و به همین خاطر است که در فضاهای کوچکی که وجود تعداد کمی اسپیکر مناسب تر است، احتمال استفاده از آنها کمتر خواهد بود. البته مسئله هزینه و فضا نیز مطرح است.
وارفیدل در سال 1932 توسط گیلبرت بریگز تأسیس شد و ابتدا تولیدکننده بلندگوهای Hi-Fi بود که برندی بسیار مشهور است. گیلبرت بریگز اولین بلندگوی خود را در شهر بازاری دنجی واقع در دره رودخانه وارف ساخت. منطقهای که امروز با عنوان «وارفیدل» که محل تولد یکی از بزرگترین برندهای بلندگو است، شناخته میشود. استعداد او در تولید بلندگو، نه تنها به لطف دانش فنی، بلکه به اشتیاق او به موسیقی مربوط می شود. خودش پیانیست قابلی بود.
اولین تولیدات او جایزهی اول و دوم مسابقهی انجمن رادیوی بردفور بود و محصولات Hi-Fi وارفیدل، تا به امروز جوایز زیادی را از آن خود کرده اند. وارفیدل به عنوان برند Hi-Fi مبتکر این حوزه شناخته شده است و یکی از اولین بلندگوهای 2WAY را در سال 1945 تولید کرد و با پیتر واکر از شرکت کواد همکاری کرد و تکنولوژی کواد الکترونیکز و فناوری بلندگوهای وارفیدل را با هم ترکیب کردند.
حدود نیم قرن از ابداع باند لاین اری می گذرد. اگرچه لاین اری ها در سال های اول مورد استقبال واقع نشدند اما امروز آنها را همه جا می بینید. در رویدادهای فضای باز، نمایشگاه ها، کنسرت ها، فرودگاه ها، استادیوم های ورزشی و سایر اماکن و موقعیت هایی که رساندن صدای باکیفیت و یکنواخت به تمام افراد حاضر اهمیت دارد. دیجی صدا قصد دارد در این مطلب ضمن معرفی بلندگوی لاین اری، مزایا و معایب آن را برای شما بررسی کند.