میکروفون یقه ای و هدست – راهنمای استفاده برای مواجهه با رایج ترین مشکلات!

در گذشته مدل های مختلف میکروفون یقه ای بسیار بزرگتر بودند و میکروفن های هدست اصلاً وجود نداشتند. مثلا در یک موسسه، اداره یا مدرسه و … از یک میکروفون داینامیک «دور گردنی» برای موارد «پرتابل» که سخنران می خواست دست های آزاد داشته باشد و یا آزادانه جابجا شود، استفاده می شد. برای نمونه مدلی همچون Electro-Voice 649a تقریباً 3/4 اینچ قطر و حدود 4 اینچ طول داشت.

Electro-Voice 649a
Electro-Voice 649a

این میکروفون آنقدر بزرگ بود که برای نگه داشتنش نیاز به یک حلقه‌ی گردنی (مثل گردنبند) بود، و اگر سخنران می خواست بدون جدا کردن میکروفون از جایگاه اصلی دور شود، سیم متصل به حلقه‌ی دور گردن او کشیده می شد.

امروزه بیشتر مدل های میکروفون یقه ای کاندنسر هستند، و اندازه‌ی آنها بسیار کوچکتر از 649a است، اما حتی با وجود پیشرفت در طراحی و تکنولوژی، باز هم نکاتی وجود دارد که لازم است هنگام استفاده از انواع میکروفون یقه ای و هدست به آنها توجه داشته باشید.

میکروفن یقه ای

برای شناخت و آشنایی بیشتر با میکروفن ها و اصطلاحات مربوط به آنها توصیه می کنیم پست های راهنمای خرید میکروفن دیجی صدا ، راهنمای خرید میکروفن بی سیم و میکروفن های قلمی، بررسی مزایا و معایب را مطالعه نموده و اطلاعات مفیدی در این زمینه به دست بیاورید.

رایج ترین مشکل درباره میکروفون یقه ای

رایج ترین مشکلاتی که در مورد انواع میکروفون یقه ای می بینیم مربوط به الگوی برداشت یا pick-up و محل قرارگیری میکروفن است. بدیهی است که این دو به هم مرتبط هستند.

بسیار مهم است که درک خوبی از الگوهای قطبی داشته باشید. برخی اوقات دیده ایم که یک میکروفون یقه ای کاردیود با الگوی برداشت pointing sideways نصب شده است. با این کار نتیجه کمتر از حد مطلوب خواهد بود. برای آشنایی با الگوهای قطبی مطالعه پست “همه آنچه که باید قبل از خرید میکروفن بدانید” پیشنهاد ما به شماست.

نصب میکروفن یقه ای

همچنین میکروفون های کاملاً «مخفی» را که داخل یقه، پشت دکمه ها یا پشت کراوات نصب می شوند، دیده ایم که به دلیل وجود این موانع، گرفتن سیگنال باکیفیت توسط آنها غیرممکن است. وقتی میکروفن دائماً به خاطر ساییده شدن به لباس نویز تولید می کند مشکل دوچندان می شود.

نصب میکروفون یقه ای

مدل های مختلفی از میکروفن هدست به حل این مشکلات کمک می کنند، ولی پتانسیل بیشتری برای ایجاد نویزهای خارجی دارند. به عنوان مثال ممکن است بسیار نزدیک دهان یا درست در مقابل گونه ها قرار گیرند. به ویژه اگر شخص ریش یا هرگونه مویی روی صورت داشته باشد، وقتی میکروفون با آن تماس پیدا می کند، نویز بسیار زننده ای ایجاد می شود.

میکروفن هدست

هم در مدل های هدست و هم یقه ای، بسیار مهم است که میکروفن در مسیر هوای خروجی از دهان قرار نداشته باشد. وقتی آشفتگی هوایی ایجاد شده در هنگام صحبت کردن فرد به دیافراگم میکروفن می رسد صدای شبیه به «توفان» تولید شده و حرف «پ» به صورت ضربه ای شنیده می شود.

میکروفن هدست

چنانچه به دنبال مدل های با کیفیت میکروفون یقه ای یا میکروفن هدست هستید، همین حالا به بخش مربوطه در فروشگاه اینترنتی دیجی صدا بروید و انواع محصولات عرضه شده از برندهای معتبر را مشاهده نمایید.

توصیه هایی برای استفاده از انواع میکروفن های هدمیک و یقه ای:

  • مشخص کنید که فرد صحبت کننده قرار است چه کار کند، و عادت ها و حرکات او را نیز بدانید. این اطلاعات کمک می کند تا بتوانید بهترین الگوی برداشت را انتخاب کنید.

یک بار از میکروفن کاردیود برای یک سخنران که 90 درصد مواقع با تکان دادن سر خود به چپ و راست صحبت می کرد، استفاده کردیم. وقتی مستقیم روبه‌رو را نگاه می کرد (و در نتیجه وارد الگوی برداشت می شد) صدا چنان ناگهانی زیاد می شد که می توانستیم واکنش افراد حاضر به این اختلاف شدید را ببینیم.

میکروفون یقه ای
  • میکروفن را تا حد امکان، بدون اینکه در مسیر تنفس فرد صحبت کننده باشد، به دهان نزدیک کنید.
  • میکروفن را محکم کنید تا حرکت نکند و تماس آن باعث ایجاد صدای آزاردهنده نشود، و نیز از افتادن آن جلوگیری شود!

بهترین راه برای محکم کردن میکروفون یقه ای استفاده از گیره‌ی خود آن است. همچنین اگر شخص قرار است زیاد جابجا شود، استفاده از چسب هالیوود (به رنگ پوست) یک راه عالی برای محکم کردن میکروفون است.

میکروفون هدمیک
  • تا جایی که امکان دارد میکروفون های کمی را به مانیتورهای استیج وصل کنید. این کار به بهره‌ی قبل از فیدبک و نیز جلوگیری از هرگونه اتفاق احتمالی به خاطر حرکات زیاد شخص روی استیج، کمک می کند.
  • هنگامی که دارید میکروفن را در محل خود نصب می کنید خیال شخص را راحت کنید. همیشه به آنها اطمینان دهید که میکروفن فقط زمانی که صحبت می کنند روشن خواهد شد.
میکروفون هدمیک و هدست

همچنین از آنها بپرسید که وضعیت میکروفن چطور است، و بخواهید شبیه به زمان اجرا کمی حرکت کنند و جابجا شوند.

بله، اینها در ظاهر راهنمایی های بسیار ساده ای هستند، اما به ما کمک می کنند تا از اتفاقات ناخواسته ای که (متأسفانه) بارها شاهد آن بوده ایم، اجتناب کنیم!

فراموش نکنید کارشناسان دیجی صدا همواره در کنار شما هستند تا در انتخاب مدل های متناسب با نیاز و هدفتان به شما کمک کنند. فرقی نمی کند قصد خرید میکروفن بی سیم را داشته باشید یا میکروفون یقه ای یا انواع دیگر را، سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *