خرید میکسر – برای داشتن یک انتخاب موفق به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

برای خرید میکسر مانند هر کالای دیگری ابتدا لازم است اطلاعات کافی پیرامون آن به دست بیاوریم. ساده ترین تعریف برای میکسر صدا (Audio Mixer) که گاهی اوقات آن را با نام “کنسول میکس صدا” نیز می شود، عبارت است از وسیله ای برای ترکیب و پردازش سیگنال­ های صوتی و ارسال آنها به محل مورد نیاز. امروزه دستگاه های متعددی از قابلیت میکس­ کردن برخوردارند. حتی تبلت­ ها و گوشی ­های هوشمند با استفاده از برنامه ­ها و خطوط اتصال مناسب، این امکان را دارند که برخی از عملکردهای ترکیب صدا را اجرا کنند. همچنین تمام نرم­ افزارهای DAW دارای قابلیت میکس­ صدا هستند.

اما برای بسیاری از نوازندگان و صاحبان استودیو های خانگی هیچ چیزی جای دکمه، فیدر و ناب های واقعی مخصوص بر روی دستگاه های سخت­ افزاری میکسر را نمی گیرد. برای یافتن پاسخ این سوال که آیا خرید میکسر صوتی چاره کار شماست یا خیر، ادامه مطلب را بخوانید و در صورت نیاز به مشاوره، با کارشناسان ما در دیجی صدا تماس بگیرید.

ما پیشتر به طور مفصل و با شرح جزئیات مطالبی را درباره خرید میکروفن، خرید آمپلی فایر و خرید اسپیکر و باندهای اکتیو و پسیو تقدیم خوانندگان دیجی صدا کرده ایم.

فهرست راهنمای خرید میکسر

راهنمای خرید میکسر – سه نوع اصلی میکسرهای صوتی

  • میکسر مخصوص ضبط، که میکسر استودیویی هم نامیده می شود.  
  • میکسر ­اجرای زنده که به آن میکسر PA یا میکسر سیستم صوتی نیز می گویند.
  • میکسر DJ

از آنجا که بسیاری از میکسرها، هم از اجرای زنده و هم ضبط صدا پشتیبانی می­ کنند، تمایز بین این دو نوع در همه موارد مشخص نیست. امروزه میکسر­های صوتی متعددی وجود دارند که هم امکان ضبط مستقیم روی صحنه و هم کار با صدای ضبط شده را فراهم می سازند.

اصطلاحاتی که پیش از خرید میکسر باید بدانید

زمانی که قصد خرید میکسر دارید، ممکن است با اصطلاحاتی مواجه ­شوید که برایتان ناآشنا باشند. جهت فهم بهتر مشخصات و ویژگی هایی که با آنها رو به رو خواهید شد، استفاده از واژه­ نامه زیر را به شما پیشنهاد می کنیم تا به کمک آن بتوانید اطلاعات مورد نظر خود جهت خرید میکسر را بدست آورید.

کانال ها (Channels)

کانال، اساسا یک مسیر سیگنال است. یک میکسر با تعداد کانال های بیشتر به شما امکان می ­دهد تا تجهیزات بیشتری به آن متصل کنید و از طریق آن کانال ها، روی سیگنال های مورد نظر پردازش انجام دهید. کانال ­ها معمولا برای اتصال میکروفون ­ها و یا دستگاه های دیگر مانند آمپلی فایر، پری آمپ یا پردازنده های سیگنال طراحی می­ شوند.

 Channel strip

Channel strip یا نوار کانال، گروهی از مدارها و کنترل هایی است که در یک کانال میکسر به هم متصل می شوند تا سیگنال های صوتی که از آن عبور می­ کنند را تحت تاثیر قرار دهند. این نوار معمولا شامل موارد زیر است:

  1. جک ورودی که برای اتصال میکروفن و Instrument و دیگر تجهیزات استفاده می شود. ورودی های XLR برای به حداقل رساندن نویز و تداخل، متعادل سازی شده اند. سایر ورودی ها، برای دریافت اتصالات RCA یا TRS یک چهارم اینچی مناسب هستند.
  2. پری آمپ میکروفون  (Mic Preamp) که با افزایش قدرت سیگنال نسبتا ضعیف میکروفون، آن را به سطح Line می رساند و برای پردازش آماده می ­کند.
  3. equalization که به اختصار EQ خوانده می ­شود، واکنش فرکانسی سیگنال را تنظیم می­ کند تا شما بتوانید با تغییر بر روی فرکانس های مورد نظر به جنس صدای مطلوب خود دست یابید.
  4. پردازش دینامیک که ممکن است شامل Compression یا Gating باشد (توضیح آن در ادامه می آید).
  5. روت کردن (Routing)، شامل هدایت سیگنال به سایر مدارهای میکسر و دستگاه ­های خارجی می شود.
  6. فیدر (Fader) که در انتهای هر کانال قرار دارد و ورودی یا خروجی آن را کنترل می کند.
  7. نشانگرهای LED بر روی میکسر که خروجی هر کانال را به صورت بصری نمایش می دهد.
Channel strip یا نوار کانال میکسر

I / O

این نشان اختصار، به ورودی ­ها و خروجی­ های میکسر اشاره داشته و از input و output گرفته شده است. تعداد و نوع ورودی­ ها و خروجی ­های مورد نیاز شما به نحوه استفاده از میکسر وابسته است.
برای مثال شما برای ترکیب صدا در اجرای زنده به میکسری نیاز دارید که ورودی های کافی برای اتصال مجموعه میکروفون و سایر دستگاه های متصل به آن و همچنین خروجی های لازم برای اتصال بلندگوهای اصلی و بلندگوهای مانیتور را در اختیارتان بگذارد.

بسته به نوع بلندگوهای مورد استفاده (اکتیو یا پسیو)، میکسر ممکن است قدرت مورد نیاز برای راه­ اندازی بلندگوهای اصلی و مانیتور را فراهم کند. از سوی دیگر برای میکس صداهای ضبط شده باید تعداد اجرا کنندگان و ادواتشان که به صورت هم زمان ضبط می شوند را در نظر بگیرید. در محاسبه I/O برای میکسر استودیویی باید سایر دستگاه هایی که بخشی از زنجیره سیگنال و فرآیند ضبط را تشکیل می دهند نیز در نظر گرفت که شامل پردازنده های افکت و سیگنال، پری آمپ میکروفن، هدفون ها، بلندگوهای مانیتور و آلات موسیقی می باشد، که با استفاده از DI box مستقیما به میکسر متصل می ­شوند.

باس ها (Buses)

باس ها را می­ توان به عنوان تقاطع مدارها در نظر گرفت که در آن، خروجی ها از چند کانال با هم تلاقی می کنند. هر کانال میکسر، سیگنال ­های خود را به یک باس خاص یا گروهی از باس ها منتقل می­ کند.
master mix bus، که توسط فیدر کنترل می­ شود، خروجی اصلی میکسر را به بلندگو و یا دستگاه رکوردر ارسال می دارد.

باس های کمکی (که با نام aux sends  یا aux buses نیز شناخته می ­شوند) معمولا توسط ناب هایی بر روی هر کانال میزان صدا در کانال ­هایی که به آنها متصل هستند، کنترل می شوند و سیگنال­ ها را از طریق جک­ های خروجی خود ارسال می کنند. این سیگنال ها، ارسال های post-fader نامیده می­ شوند. البته ممکن است Aux buses مستقل از میزان صدای کانال نیز عمل کنند که در این صورت آنها را با نام ارسال های pre-fader  می خوانند. این خروجی ­ها برای ارسال سیگنال ها به هدفون، پردازنده های افکت­ یا بلندگوهای مانیتور مفید هستند.

گروه ها (Groups)

میکسرهایی که کانال ­های متعدد دارند اغلب داری امکان گروه بندی بر روی کانال ها نیز می باشند و به شما این امکان را می دهند تا چند کانال را بطور هم زمان کنترل و پردازش کنید. یک گروه مانند یک میکسر فرعی عمل کرده و به صورت مشابه سیگنال های مشترک را پردازش و روت می کند و از آنجا که تمام کانال ها با یک فیدر کنترل می ­شوند، کنترل خروجی به باس اصلی راحت تر انجام می گیرد.

گروه ها (Groups) در mixer
میکسر ساند کرافت Soundcraft Signature 16 دارای 4 خروجی گروه و 2 خروجی اصلی و 4 خروجی AUX می باشد.

برای مثال، تمام میکروفون­ هایی را که در یک کیت ­درام استفاده می ­شوند، می توان به یک گروه واحد اختصاص داد تا امکان کنترل آسان صدای درام و میزان آن فراهم شود. برخی از میکسرهایی که گروه بندی کانال را ممکن می­ سازند دارای کلید حالت بی صدا mute نیز هستند. این کار زمانی مفید است که بخواهید یک گروه از ورودی ­ها یا میکروفون های باز را خاموش نمایید، مانند زمانی که می خواهید اطلاعیه ای را در صحنه پخش کنید. برخی از میکسرهای پیشرفته­ تر نیز دارای حالت scene هستند که به شما اجازه می­ دهد تا تنظیمات گروه های مختلفی از کانال ­های non-muted و muted را ذخیره سازید.

 inserts

خروجی و ورودی insert امکان اتصال پردازنده های صوتی مانند کمپرسورها و اکولایزرها را که به صورت دستگاه هایی مجزا از میکسر نصب می شوند، به کانال ­هایی خاص را فراهم می آورد. میکسرهای بزرگ تر ممکن است مجهز به یک Patch Bay باشند که اتصال چند دستگاه خارجی متعدد را ممکن می­­ سازد.

راهنمای خرید میکسر

Direct Output

یک خروجی مستقیم از پری آمپ میکروفن جهت تغذیه خروجی برای اتصال به رابط­ های صوتی خارجی و سیستم های ضبط صدا را فراهم می ­کند.

Cue System

با استفاده از کلید Cue می ­توانید صدای کانال ­های انتخابی را بدون تاثیر بر خروجی میکسر، گوش دهید. معمولا پس از اینکه دکمه Cue را بر روی کانال های مورد نظر انتخاب کردید، سیگنال مربوطه به هدفون یا بلندگوهای مانیتور منتقل می­ شود. سیستم­ Cue معمولا امکان گوش ­دادن به سیگنال را قبل یا بعد از تأثیرگذاری فیدر بر آنها فراهم می ­کند. گوش دادن به مرحله قبل از تأثیر فیدر، PFL نامیده می­ شود. این مرحله به شما فرصت می­ دهد تا سیگنال اصلی را بدون ارسال آن به بلندگوها گوش دهید.

گوش دادن به مرحله بعد از تأثیر فیدر که به اختصار AFL گفته می ­شود به شما اجازه می دهد تا سیگنال تحت تأثیر فیدر را که برای سیگنال­ های عیب ­یابی مناسب است، از بقیه سیگنال ها جدا نمایید. برخی از میکسرهای بزرگتر دارای عملکرد انفرادی در محل (SIP) هستند که به وسیله آن، صدای تمام کانال های موجود به جز کانال مورد نمونه برداری را قطع می کنند. این ویژگی هنگام بررسی صدا بسیار مفید است.

تفاوت میکسرهای آنالوگ، دیجیتال و نرم افزاری که پیش از خرید میکسر باید بدانید

پیدایش میکسرهای آنالوگ تقریبا همزمان با ضبط صدا و استفاده از سیستم ­های PA بوده است. با شروع دهه 90 میلادی میکسرهای دیجیتال پا به دنیای حرفه ای لوازم صوتی گذاشتند. از آن زمان تا به حال قابلیت­ های آنها در کنار امکان خریدشان افزایش یافته است. در اوایل قرن بیستم، میکس صدا مبتنی بر نرم افزار به یک واقعیت تبدیل شد، به این ترتیب کامپیوترها قدرتمندتر شدند و سخت افزارهای مربوط به آنها توسعه یافت. در اینجا نگاهی اجمالی به توانایی‌ ها و نقاط قوت و ضعف هر نوع می ‌اندازیم.

مزایا و معایب خرید میکسر آنالوگ

با وجود اینکه همتایان دیجیتال آنها از تطبیق ­پذیری بیشتری برخوردارند، میکسرهای آنالوگ با توجه به هزینه ­های عمومی پایین­ تر و سهولت در استفاده، همچنان دارای محبوبیت هستند. از آنجا که عملکردشان توسط ناب های فیزیکی، فیدرها و سوئیچ ها کنترل می­ شود، کار با آنها را می ­توان تا حدودی بصری ­تر از میکسرهای دیجیتالی در نظر گرفت. اتکای آنها به کنترل ­های فیزیکی عمدتا ضعف اصلی میکسرهای آنالوگ محسوب می ­گردد چرا که آنها را بسیار بزرگتر از رقبای دیجیتال خود می سازد. بنابرین خرید میکسر آنالوگ برای استودیوهای شلوغ خانگی و استیج هایی با فضای کم، مطلوب نیست.

راهنمای خرید میکسر آنالوگ

افراد زیادی عقیده دارند اتصال سیگنال ها و روت کردن سخت­ افزار در میکسرهای آنالوگ بسیار راحت تر است و از آنجا که هر چیزی به صورت فیزیکی قابل رؤیت است، تنها با یک نگاه اجمالی همه چیز قابل فهم است، در حالی که در میکسرهای دیجیتال این عملکردها درون یک صفحه نمایش مملو از نشانگرهای مختلف مخفی شده اند.

میکسرهای آنالوگ و دیجیتال هر دو قادر به انتقال صدا با کیفیتی بالا هستند. کیفیت و طراحی مدارهای الکترونیکی در این دو نوع میکسر – مخصوصا پری آمپ میکروفون – و همچنین مبدل آنالوگ به دیجیتال (ADC) به صورت ویژه در میکسرهای دیجیتال، بیشترین تاثیر را در کیفیت صدا دارند.

اکثر مهندسین صدا در این زمینه توافق دارند که میکروفون ها و بلندگوهایی که از درجه تونالیته و اعوجاج (Distortion) بیشتری برخوردارند، بزرگترین مانع برای حفظ کیفیت مطلق صدا محسوب می شوند. بر این اساس  میکروفون های طراحی شده با پری آمپ مناسب که خروجی میکروفون را بدون افزودن تونالیته و یا اعوجاج انتقال می دهند، عاملی اساسی برای دستیابی به یک صدای خوب هستند.

مزایا و معایب خرید میکسر دیجیتال

برای اعمال تغییرات لحظه ­ای در روت، برخورداری از دینامیک های منعطف و فراگیر و همچنین دسترسی به مجموعه ای جذاب از امکانات مربوط به افکت گذاری، هیچ چیز بهتر از میکسرهای دیجیتال نیست. با لمس یک دکمه می توان اتصالات و افکت های از پیش برنامه ریزی شده را اعمال کرد، قابلیتی که در میکسرهای صوتی آنالوگ حتی برای یک هشت پای با استعداد نیز غیرممکن است! برخی از میکسرهای دیجیتال با پلاگین های نرم افزاری سازگار هستند که قابلیت شکل­ دهی به صدا را در آنها بیش از پیش تقویت می کند.

این نوع میکسر قابلیت کنترل کامل بر فیدبک را دارد و از بروز صدای سوت مانند یا صداهای جیغ پیش گیری می کند. یکی دیگر از مشخصات خوب این میکسر امکان قطع یا automatic gating  است که در آن کانال ­هایی با  سیگنال عبوری کم یا بدون سیگنال بطور خودکار قطع می شوند.

مزایای استفاده از میکسر دیجیتال

یکی از مزایای استفاده از میکسرهای دیجیتال توانایی آنها برای ذخیره و یاد آوری تمامی تنظیمات قبلی است. بسیاری از آنها از درایوهای فلش USB یا حافظه داخلی برای ذخیره تنظیمات اعمال شده قبلی استفاده می­ کنند. این ویژگی اعمال تنظیمات ذخیره شده در یک محل ثابت را بسیار ساده می سازد. برای ضبط صدا در محلی جدید نیز با استفاده از یک رکورد تنظیمات ذخیره شده از مکانی دیگر، می­ توان در زمان انجام ساندچک صرفه جویی قابل توجهی کرد.

برخی از میکسرهای دیجیتال، قابلیت برنامه ریزی از طریق لپ تاپ دارند، بدین ترتیب در زمان اجرای برنامه زنده ی خود تنها کافی است تنظیمات جزئی صدا را انجام دهید. برخی از میکسرهای پیشرفته دیجیتال دارای فیدر­های موتوردار هستند که به تنظیمات ذخیره شده پاسخ می دهند.

راهنمای خرید میکسر دیجیتال

انعطاف پذیری فوق العاده آنها بهایی نیز دارد: یادگیری کار با آنها برای افراد به منظور تسلط بر تمام امکاناتی که این نوع میکسر ارائه می­ دهد، می تواند مشکل باشد. همان طور که گفته شد در این نوع دستگاه مانند هر دستگاه پیچیده‎ی دیجیتال دیگر معمولا یادگیری تمام کارکردها ضروری نیست – امکان ذخیره تنظیمات و پیکربندی رابط کاربری متناسب با نیازتان می تواند به کاهش این پیچیدگی بینجامد.

این که رابط کاربری تا چه اندازه خوب طراحی شده باشد، تفاوت زیادی در سرعت تسلط یافتن شما به عملکردهای مورد نظرتان ایجاد می کند. صحبت کردن با دیگر کاربران میکسر، پیوستن به انجمن ­های حرفه ­ای صوتی، خواندن بررسی ها و چک کردن نسخه های نمایشی و آموزش­ ها، به شما فرصت می­ دهد تا میکسرهایی را انتخاب کنید که تسلط بر آنها ساده تر باشد.

میکسر نرم افزاری

یک لپ­ تاپ با پیکربندی­ مناسب، نرم افزار میکس­ صدا و یک دستگاه جمع و جور کنترلر، می­ تواند شما را بدون دغدغه‎ی فضای بزرگ تر و مشکلات مالی جهت تهیه‎ی میکسر­های استاندارد آنالوگ و دیجیتال، وارد میدان میکس صدا کند. نرم افزار تولید موسیقی هر آنچه یک میکسر فیزیکی برای پردازش سیگنال انجام می دهد را در اختیارتان قرار می دهد. امروزه برنامه­ های میکس صوتی ساده­ ای وجود دارد که به شما امکان می­ دهد با استفاده از تلفن هوشمند یا تبلت های دارای سیستم عامل های IOS یا اندروید به تجهیزات ابتدایی میکس صوتی دسترسی یابید.

میکسر نرم افزاری

در بحث ضبط صدا، میکسرهای نرم‌افزاری به شما اجازه می ‌دهند تا به راحتی آلات موسیقی، نمونه ‌های صوتی، ‌درام و خیلی چیزهای دیگر را در تولید موسیقی با یکدیگر ادغام کنید. اکثر برنامه­ های میکسر از توابع پیشرفته MIDI پشتیبانی می­ کنند و با استفاده از یک برنامه صوتی دیجیتالی مبتنی بر کامپیوتر (DAW) دنیایی عظیم از امکانات شامل استفاده از صفحه‌ کلید کنترل‌ کننده MIDI برای ایجاد و ثبت موسیقی را، برای شما محیا می‌سازند.

در برخورد اولیه با نرم افزار میکسر، همانند میکسرهای دیجیتالی فیزیکی ممکن است منحنی یادگیری آن دارای شیب تندی باشد. همان توصیه قبلی اینجا نیز صدق می­ کند: با موزیسین های دیگری که از برنامه های میکس استفاده کرده اند، صحبت کنید و نظرات تخصصی را بخوانید تا بتوانید تسلط کافی بر آن را بدست آورید.

پاور میکسر

اگر به دنبال خرید میکسر مناسب برای اجرای زنده بوده و بلندگوهای اصلی و مانیتور شما پسیو هستند، با استفاده از یک پاور میکسر دیگر نیازی به نصب و راه اندازی آمپلی فایر جداگانه جهت تغذیه بلندگوها نخواهید داشت. پاور میکسرها در طیف گسترده ای از اندازه­ ها و تنظیمات مختلف در دسترس می باشند. آنها می توانند جواب‌گوی نیازهای همه، از یک خواننده – گیتاریست تک خوان با یک یا دو میکروفون، یک گیتار الکتریک – آکوستیک و بلندگوهایی با سایز متوسط تا یک گروه موسیقی کامل همراه با یک ردیف میکروفون، آلات موسیقی الکترونیک و بلندگوهای اصلی و مانیتور قدرتمند را باشند.

پاور میکسرها اکثر امکانات ریز و درشت میکسرهای معمولی، فرآیند افکت­ گذاری، اکولایز و موارد دیگر را در اختیار شما می گذارد؛ لذا برای خرید هر میکسر می بایست تعداد کل ورودی‌ ها و خروجی‌ های مورد نیاز خود و همچنین قدرت لازم برای راه­ اندازی مجموعه‌‌ی بلندگو اصلی و مانیتورهای روی صحنه را محاسبه کنید.

از آنجایی­ که در اکثر اجراهای انفرادی و گروه هایی که در مکان های کوچک اجرا دارند نیاز به مهندسی صدا، مختص با شرایط وجود دارد، سهولت استفاده از آن امر مهمی است.

خرید میکسر DJ

دی جی ها به دلیل بکارگیری هم زمان چندین صفحه دیسک یا سی دی پلیرهای چندگانه، به ملزومات منحصر به فردی در یک میکسر نیاز دارند تا بتوانند موسیقی مورد نظرشان را به طور پیوسته پخش کنند. میکسرهای دی جی مخصوص رفع این گونه نیازها ساخته شده اند و دارای ورودی های لازم برای ابزار دی جی و قابلیت انطباق با سیستم های صوتی اجرای زنده و کلوب های موسیقی هستند.

قابلیت های این نوع میکسر بسیار متنوع است. نوع ساده و ارزان قیمت آن ممکن است تنها مجهز به دو یا سه ورودی و خروجی باشد و امکاناتی ابتدایی برای کنترل میزان صدا و EQ و عملگرهای crossfader در اختیار شما قرار دهد تا به وسیله آن بتوانید خروجی چند صفحه دیسک یا سی دی پلیر را با یکدیگر ترکیب نمایید.

امکانات میکسر DJ

میکسرهای دی جی پیشرفته تر دارای امکاناتی همچون دکمه توقف برای اعمال کنترل لحظه ای بر فرکانس های خاص، دکمه همستر (hamster) برای عملکرد وارونه کانال crossfaders و نشانگرهایی برای نمایش اصلاح (اعوجاج صدا) و سطوح صدای خروجی هستند. ورودی میکروفون و دکمه مکالمه به دی جی اجازه می دهد تا به راحتی با مخاطبین خود ارتباط برقرار کند.

میکسر DJ

در اغلب نمونه های پیشرفته‎ی این نوع میکسر امکان اتصال به لپ تاپ و تطبیق با برنامه های نرم افزاری دی جی وجود دارد که این امر قابلیت های میکس صدا را افزایش می دهد. بهترین میکسرهای دی جی مجهز به سیستم های پیشرفته جهت کنترل EQ، مجموعه ای از ده ها افکت صوتی، امکان دسته بندی بیت ها و همچنین کنترلگرهای مخصوص نور و پخش ویدئو هستند.

از آنجایی که در میکسرهای دی جی احتمال صدمه دیدن crossfaders وجود دارد می بایست در تهیه آنها به تعویض پذیری این مورد توجه شود. 

مانند دیگر میکسرها برای انتخاب یک میکسر دی جی مناسب باید تعداد ورودی ها و خروجی ها، عملکردهای اساسی مربوط به نوع اجرای مورد نظر و میزان بودجه خود را در نظر بگیرید.

Line and Summing Mixers

میکسرهای لاین همان طور که از اسم آنها مشخص است با سیگنال های سطح Line در ارتباط هستند. طراحی آنها عموما به صورت آنالوگ و بسیار ساده است. این میکسرها معمولا برای هر کانال تنها یک کنترلگر میزان صدا دارند. در حالت تنظیمات اجرای زنده می توان این میکسر را به چندین دستگاه پخش متصل کرد و بدین وسیله با پخش موسیقی بین دو اجرا، کانال های میکسر اصلی را آزاد نمود.

میکسرهای لاین

Summing Mixers  معمولا به صورت آنالوگ طراحی می شوند و در محیط ضبط صدای استودیویی به عنوان عامل محکم کاری و بهینه سازی میکس نهایی مورد استفاده قرار می گیرند، بدین صورت که از آنها برای تزریق گرما به خروجی میکس دیجیتالی نهایی استفاده می شود که برخی مهندسین آن را گرم کردن «خروجی سرد» می دانند. برخی انواع پیشرفته این میکسر به فناوری Tube مجهز هستند که به وسیله آن امکان بازیابی گرمای صدای آنالوگ که در فناوری های ضبط صدای قدیمی مرسوم بود، فراهم می شود.

مواردی که در خرید میکسر باید به آنها توجه کرد

اگر تا به حال تجهیزات و امکانات یک استودیوی خانگی و یا یک استودیوی حرفه ای را دیده و یا در یک اجرای زنده با بعضی از تجهیزات صدا آشنا شده باشید، می دانید که برای تهیه آنها گزینه های فراوانی وجود دارد. در اینجا گذشته از موضوع واضح میزان بودجه، فهرستی از چند مورد قابل توجه به منظور محدود کردن دایره گزینه های متعدد میکسر به فهرستی کوچک از مناسب ترین گزینه ها برای شرایط مد نظر شما، ارائه شده است:

توجه به کاربری و مورد استفاده برای خرید میکسر

میکسر مورد نظر شما برای ضبط صداست یا پخش زنده و یا هردو؟ اگر از میکسر، تنها برای ضبط صدا استفاده می کنید پس عوامل مهم برای انتخاب شما شامل کیفیت پری آمپ میکروفون و قابلیت اتصال پردازنده های خارجی به میکسر است.

اگر مورد مصرفی جهت پخش زنده تهیه می شود، باید از قابلیت سازگاری میکسر با سیستم صوتی مورد استفاده خود اطمینان حاصل کرده و مطمئن شوید میکسر مورد نظر اتصالات و قابلیت پردازش لازم برای کل گروه موسیقی شما را در اختیارتان قرار می دهد (برای اطلاعات بیشتر به بخش I/O و کانال ها در متن مراجعه کنید).

توجه به مقاومت بدنه نیز هنگام خرید میکسر مهم است؛ میکسرهایی که جنس مقاومی ندارند برای شرایط سخت سفرهای طولانی و استفاده دائمی در شرایط آب و هوایی مختلف، مناسب نیستند.

I/O و کانال ها

تعداد میکروفون های مورد نیاز خود را در نظر بگیرید (برای مثال، یک کیت درام مجهز به میکروفون به تنهایی به پنج ورودی یا حتی بیشتر از آن نیاز دارد). اگر از میکروفون های کاندنسر (condenser) استفاده می کنید قطعا به ورودی هایی نیاز دارید که از قابلیت منبع تغذیه فانتوم پاور پشتیبانی کنند. ضمنا اگر در گروه موسیقی از کیبوردهای استریو یا ادواتی مشابه استفاده می شود باید دقت کنید که کانال های استریو به تعداد لازم برای پوشش آنها موجود باشد.

اگر قصد دارید گیتار یا بیس را مستقیما به میکسر متصل نمایید، به ورودی مستقیم مناسب برای این کار نیاز خواهید داشت. همیشه بهتر است برای احتیاط تعداد بیشتری از ورودی ها و خروجی ها و کانال های مورد نیاز خود را در نظر بگیرید. در گروه های موسیقی مرسوم است که برای پیشرفت با گذر زمان تعداد ادوات مورد استفاده و تعداد نوازندگان افزایش می یابد.

روت کردن سیگنال و باس ها

این موارد بیشتر در زمان ضبط صدا اهمیت می یابند. اگر از ترکیب صداهای متعدد با کارکردهای مخصوص مانند تغذیه ادوات ضبط صدا، مانیتورها، هدفون ها و میکس افکت های خارجی استفاده می کنید، برای کار خود به سیستمی منعطف تر جهت روت کردن و مسیرهایی بیشتر برای انتقال سیگنال ها نیاز خواهید داشت.

امکانات تنظیم EQ. نیازهای شما در تنظیم EQ تا چه حد پیچیده است؟

معمولا در ضبط صدای استودیویی برای دستیابی به میکس مطلوب نیاز به دستکاری صدا وجود دارد. برای رسیدن به کیفیت صوتی مورد نظر خود ممکن است به اکولایزرهای پارامتریِ دارای چند باند مختلف نیاز داشته باشید. از طرف دیگر برای میکس ساده صدای زنده تنها به ادواتی برای نظارت ساده بر فرکانس های بالا، متوسط و بم نیاز دارید.

افکت های صوتی و دیگر پردازنده های صوتی

آیا برای تولید صدا، قبل از میکس آن به پری آمپ میکروفون های خارجی، پدال افکت صوتی و دیگر ادوات تنظیم تن صدا اتکا می کنید؟ در این صورت نیاز اساسی به افکت های میکس داخلی و پردازنده های صوتی ندارید. از طرف دیگر میکسرهای مجهز به افکت های از پیش تعبیه شده و پردازنده های صوتی برای اجرای زنده، از لحاظ حمل و نقل و سهولت استفاده بسیار مناسب هستند.

اشتراک گذاری این نوشته

بازتاب های این مطلب

  1. درباره انواع اکولایزر و ویژگی های رفتاری آنها چه می دانید؟ دیجی صدا - […] میکروفن مطالعه این راهنما را از دست ندهید” و “زمان خرید میکسر لازم است چه مواردی را بررسی کنیم؟”…
  2. تاریخچه سیستم صوتی بی سیم - میکروفن بی سیم را چه کسانی اختراع کردند؟ - […] “راهنمای خرید میکروفن های بی سیم سنهایزر” و “زمان خرید میکسر لازم است چه مواردی را بررسی کنیم؟” برای…
  3. خرید اسپیکر - اطلاعاتی که پیش از خرید هر نوع باند اکتیو و پسیو نیاز دارید - […] های جامع، کاربردی و پر از اطلاعات مفید خرید میکروفن، خرید میکسر و خرید آمپلی فایر نیز مورد توجه…
  4. خرید میکسر یاماها – پیشنهاد و بررسی کاربردی میکسرهای MG06X و MG16XU یاماها - […] که اقدام به خرید میکسر می کنید، پیش از هر کاری ابتدا راهنمای خرید میکسر دیجی صدا را مطالعه…

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *