۱۲ مهارت مهندس صدا – مورد نیاز برای موفقیت یک صدابردار

اگر به عنوان مالک یک شرکت خدمات صوتی، مرتبا با کارمندان روزمزد برای ردیف‌های شغلی خاصی مصاحبه یا آنها را استخدام کرده باشید، می دانید که گاهی یافتن مهندس صدا A1 (Audio Engineer) و یا تکنیسین‌های ماهر که واقعا در کار با تجهیزات صوتی حرفه ای خبره باشند، دشوار است.

برخی از داوطلبان استخدام در موقعیت شغلی مهندس صدا که شما را مأیوس می‌کنند، همان فارغ التحصیلان دانشگاه‌های فنی هستند که برای کار در دنیای واقعی آماده نشده‌اند و در عین حال مغزشان با افکاری پر شده که تصور می کنند بسیار ماهرند. گروهی دیگر افرادی هستند که بیکار شده اند، آنها در واقع سال‌ها در این حرفه مشغول به کار بوده اند، اما هنوز هم نمی توانند مانند یک مهندس صدا ، ماهرانه یک فرآیند نصب ساده تجهیزات صوتی را انجام دهند یا حتی یک آیفون را درست کنند.

مهندسی صدا  Audio engineering

مجموعه مهارت های یک مهندس صدا

با ­این ذهنیت، به نظر می رسد که هر مهندس صدا که ادعایی در مورد فناوری‌های صوتی دارد، باید مهارت‌های زیر را داشته باشد:

مهارت های فنی مهندس صدا

  • درک خوب مفاهیم صوتی اصلی و جریان سیگنال. مهندس صدا باید بتواند مشکلاتی نظیر کانال یا نویز خاموش در سیستم را بدون کمک دیگران، عیب یابی و اصلاح کند.
  • امکان راه اندازی سیستم، از جمله ساب ووفرها، front field ها و Dealy ها. انتظار نداریم مهندسین صدا از جزئیات اسپیکرهای ما به طور کامل با خبر باشند یا مشخصات هر نوع اسپیکر موجود در شرکت ما را بدانند، اما باید درک کاملی از جنبه های مهم این کار و تجهیزات صوتی مانند کراس اوورها، زمان های تاخیر و آکوستیک‌ها و علی الخصوص نحوه قراردهی اسپیکرها جهت پوشش بهینه صدا برای مخاطبین را داشته باشند.
  • داشتن دانش نصب اسپیکرهای قدرتمند مانند نحوه استفاده از استندها، داربست‌ها و موتورهای بالابر لازم است. نیاز به تاکید بر این نکته نیست که ایمنی اولیه در زمان نصب اسپیکرها بایستی بخشی از دانش پایه متخصصین در این زمینه باشد. ما انتظار رعایت دستورالعمل‌ها و نکات ریز و تخصصی یا محاسبه بارهای نقطه‌ای در زمان نصب را نداریم، ولی یک نصاب باید قادر باشد که از استندها به شکل صحیح استفاده کند و اسپیکرهای بزرگ را به شکل ایمن با استفاده از موتورها بالا ببرد.
  • آگاهی از میکس باند یا گفتار با حجم صدا یا ولوم مناسب برای یک رویداد.
  • ارزیابی‌های مرحله راه اندازی و میکس، از جمله بررسی ایرفون‌ها. اهمیتی ندارد که فناوری مانیتورینگ را دوست دارید یا خیر، واقعیت این است که آنها تقریبا بخش مهمی از هر اجرا هستند و باید به درستی مورد توجه قرار گیرند. همچنین این کار شامل پیاده سازی درست مانیتورهای پشت صحنه در برنامه های موسیقی شرکتی نیز هست.
  • ساخت و راه اندازی سیستم ارتباط داخلی (اینترکام) اصلی که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. (اگر این سیستم را نمی شناسید، ممکن است یک تکنیسین حرفه ای نباشید.)
  • کامپیوتری داشته باشید که بتواند نشانگرهای صوتی آغاز پلی بک (Audio Cue) که مشتری روی فلش به شما تحویل داده را پخش کنید. علاوه بر این، کامپیوتر باید قابلیت ویرایش این نشانگرهای صوتی برای نمایش/رویداد را فراهم کند.
مهندسی صدا  - کارشناس صوت -Audio engineering

مهارت های غیرفنی یک مهندس صدا

  • با اینکه تکنیسین‌های صوتی لزوما نباید DJ باشند، اما باید لیست‌های پخش آهنگ برای موسیقی زمان قدم زنی مهمانان در محوطه و یا موزیک مناسب رویدادهای مختلف مثل شام را در دسترس داشته باشند که بیشتر آنها از موسیقی جاز ملایم و سبک های مدرن تشکیل شده است. همچنین مهندس صدا در برنامه های شرکتی باید برخی آهنگ های پرانرژی و ترجیحا غیررسمی را برای پخش داشته باشد.
  • مهندس صدا باید بتواند با مشتریان و سایر افراد در محل کار ارتباط برقرار کند. این افراد شامل همکاران، خدمه، شرکت کنندگان در مراسم، هنرمندان، مجریان، تبلیغات کنندگان، برگزارکنندگان مراسم و مدیران شرکت هستند.
  • توانایی انجام مسئولیت در زمینه بارگیری وانت حامل تجهیزات، پیش بردن کارها و جمع‌کردن تجهیزات در پایان برنامه. مگر اینکه برنامه ساده باشد یا از قبل همه چیز آماده بوده و مهندس صدا فقط برای پخش و هماهنگی به محل اعزام شده باشد.
  • همه تکنیسین‌ها باید رفتار مثبتی از خود نشان دهند. هیچ کس نمی خواهد با کسی که رفتار زننده ای دارد، کار کند. همه ما در زندگی مشکلاتی داریم اما باید گرفتاری‌ها، مشکلات و مسائل شخصی را در خانه جا بگذاریم و همراه خود به محیط کار نیاوریم.
  • ابزار اولیه مورد نیاز در اکثر برنامه های موسیقی، از جمله فلاشر، ابزارهای چندکاره و هدفون‌ها با جک 1/4 اینچی داشته باشید.
مهندسی صدا  - مهندسی صوت - کارشناس صدا - اجرای زنده - Audio engineering

حرف آخر

حرف آخر این است که مهندس صدا باید دارای درک درستی از مفهوم بهداشت مناسب و ظاهر شخصی داشته باشد. برای مثال اصول صحیح لباس پوشیدن در همه برنامه ها الزامی است – لباس باید مشکی و بدون هیچ گونه تصویر یا نشانه‌ای باشد، مگر اینکه خلاف آن درخواست شده باشد.

نکته حرفه­ ای: تی­شرت کثیف و پاره پاره با نشان گروه هِوی­متال برای هر مراسمی لباس مناسبی نیست.

به طور طبیعی یک مهندس صدا یا تکنیسین حرفه ای صوت از تجهیزات، ابزارها و لوازم با کیفیت در پروژه ها و برنامه های کاری خود استفاده می کند. خوب است بدانید انبوهی از ابزارهای حرفه ای با مراجعه به فروشگاه اینترنتی دیجی صدا در دسترس شماست.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *