خرید پیانو – صفر تا صد | کامل ترین راهنمای خرید پیانو دیجیتال

راهنمای خرید پیانو دیجیتال

در این قسمت راهنمایی جامع برای شما فراهم کرده ایم که تمام اطلاعات ضروری مورد نیاز جهت خرید پیانو یا کیبورد را در اختیارتان قرار می دهد. اگرچه بنا بر اعتقاد بسیاری از صاحب نظران، هیچ پیانوی دیجیتالی کامل نیست، اما این راهنما به شما کمک خواهد کرد تا دریابید چطور پیانویی که برایتان مناسب است را انتخاب کنید و نیز انتخابتان را به یک یا دو  نمونه ای که مناسب ترین گزینه ها هستند، محدود می کند.

اغلب افراد در بیشتر مواقع تحقیقات کافی و مناسبی انجام نمی دهند و محصولی را انتخاب می کنند که دارای بیشترین بازدید است. این روش خرید اگرچه ممکن است در انتخاب برخی محصولات به نتیجه مطلوب برسد، اما برای خرید پیانو دیجیتال این گونه نیست چرا که پیانوهای دیجیتال خودشان بسیار پیچیده هستند و شما جهت حصول اطمینان از درستی تصمیم خود برای خرید پیانو به بررسی عوامل مهم زیادی نیاز دارید.
اول از همه، احتمالاً می خواهید بدانید که چطور پیانوهای دیجیتال با پیانوهای آکوستیک فرق دارند و چرا ممکن است شما یکی از این پیانوها را به دیگری ترجیح دهید.

اگر تمایل داشته باشید می توانید به مطالعه پست های “خرید ملودیکا – بزرگترین اشتباهی که افراد در انتخاب ملودیکا انجام می دهند” و “صفر تا صد فلوت ریکوردر – از انتخاب و خرید تا نگهداری، مراقبت و تعمیر” نیز بپردازید. اطلاعات تخصصی این مطالب برای شما مفید، جذاب و کاربردی خواهد بود.

فهرست مطالب

خرید پیانو دیجیتال در مقابل آکوستیک

پیش از خرید پیانو ممکن است این سوال برایتان ایجاد شده باشد که: پیانوهای دیجیتال چطور کار می کنند؟ زمانی که نوبت به پیانوهای دیجیتال می رسد، اصلی ترین چالشی که مهندسین با آن مواجه هستند این است که دو چیز را به دقت تولید کنند: صدا و احساس یک پیانوی آکوستیک. هر دو کار بسیار دشوار است، زیرا در این وسیله شگفت انگیز فقط تعداد بسیار زیادی گام وجود دارد. در حقیقت سیم ها، مضراب ها و کلیدها اجزایی هستند که در یک پیانوی آکوستیک صدا تولید می کنند.

هنگامی که شما یک کلید را می فشارید، مضرابی که به آن متصل است به سیم مربوطه ضربه می زند که این امر باعث ارتعاش و تولید یک صدا می شود. پیانوهای دیجیتال سیم ندارند و مضراب ها تنها برای اضافه کردن وزن اضافی به کلیدها و بازسازی حرکت مکانیکی که در یک ابزار موسیقی سنتی یافت می شود، استفاده می گردند. پیانوهای دیجیتال برای باز تولید صدای یک پیانو آکوستیک و دیگر ادوات موسیقی، از الگوهایی استفاده می کنند.

digital vs acoustic

الگوهای موسیقی چه چیزی هستند؟

الگوهای موسیقی، یک صدای ضبط شده دقیق از یک ابزار موسیقی واقعی بوده و معمولاً در سطوح دینامیکی مختلفی هستند. هرچه از الگوهای با کیفیت تر و فناوری های دیجیتالی در ساخت این الگوها استفاده شود (ضبط کنند)، صدا واقعی تر و دقیق تر است. در واقع طی چند سال گذشته فناوری ها بسیار پیشرفته تر شده اند، به طوری که آخرین و جدیدترین پیانوهای دیجیتال، صدایی تقریباً غیرقابل تشخیص از یک پیانوی واقعی ارائه می دهند. هنگامی که صحبت از برندهای اصلی به میان می آید، فرایند ضبط معمولاً به این صورت است:

یک استودیوی ضبط حرفه ای وجود دارد که آنها در آن یک پیانو بزرگ آکوستیک کاملاً کوک گذاشته اند و از چند صد میکروفون با کیفیت بالا، برای ضبط هر نوت موسیقی پخش شده در میزان صداهای مختلف، استفاده می کنند. بنابراین اگر روند کار به همین ترتیب است، چرا صدای همه پیانوهای دیجیتالی یکسان نیست؟ چون هنوز موارد زیادی وجود دارد که سازندگان مختلف به طور متفاوت انجام می دهند.

صدای نهایی به چه عواملی بستگی دارد؟

صدای نهایی که شما دریافت می کنید، به عوامل زیادی بستگی دارد:

  1. پیانوی آکوستیک (نه لزوماً پیانو بزرگ) استفاده شده برای ضبط صدا.
  2. روند ضبط و فناوری های استفاده شده در استودیو.
  3. پس پردازش و الگوریتم های مورد استفاده در مدل سازی تداخلات صدایی پیچیده از قبیل تشدید (رزونانس) رشته ای، تشدید دمپر (میرا کننده)، تشدید محفظه پیانو، پژواک طبیعی و غیره.
  4. طول الگوها و مقدار حافظه اختصاص داده شده به آنها.
الگوهای موسیقی sample waveform

به طور کلی حافظه بیشتر به معنی کیفیت بالاتر/ الگوهای طولانی تر است که می توانند در یک پیانو دیجیتال ذخیره شوند. نمونه های ارزان تر، حافظه کمتری دارند و تولیدکنندگان مجبورند رویکرد متفاوتی اتخاذ نمایند. آنها به جای ضبط هر کلید خاص در یک پیانوی آکوستیک، هر نت دوم یا سوم را ضبط می کنند و سپس الگوها را با استفاده از فناوری های مدل سازی برای پر کردن فاصله ها و شکاف ها بسط می دهند.

خرید پیانو دیجیتال – مدل سازی فیزیکی

مدل سازی فیزیکی از جمله فناوری های جالبی است که در چند سال گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این روش از تکنولوژی های مدل سازی مختلف و نرم افزار پیشرفته ای استفاده می کند تا رفتار فیزیکی ابزار موسیقی آکوستیکی را که در آن صدها المان با یکدیگر برخورد دارند، بازتولید نماید تا صدای ناقصی که ما در هنگام نواختن آن می شنویم را اصلاح کنند.

امروزه در حالی که الگوبرداری، مشهورترین فناوری استفاده شده در پیانوهای دیجیتال است، اما شما به سختی می توانید هنگام خرید پیانو یک پیانوی دیجیتال پیدا کنید که از چند نوع مدل سازی الگوها برای بهبود بیشتر صدا و طبیعی تر کردن آن (از قبیل تشدید رشته، تشدید میرایی و غیره) استفاده نکرده باشد. همچنین تعدادی پیانوی دیجیتال وجود دارند که به طور کامل از صدای پیانوی مدل شده استفاده می کنند و اصلاً از هیچ الگویی بهره نمی برند.

به عنوان مثال، امروزه بسیاری از جدیدترین مدل های پیانوهای دیجیتال رولند (Roland) با مولد صدای مدل سازی پیانوی فوق طبیعی (SuperNATURAL Piano Modelling) به بازار آمده اند که تنها از مدل سازی فیزیکی برای تولید صدا استفاده می کنند.

sound-modeling-tech

افزونه های VST

همچنین افزونه های VST (فناوری استودیوی مجازی) مختلفی وجود دارند که صداها و اثرات مدل شده پیانو را فراهم می آورند. امروزه مباحث زیادی در مورد فناوری هایی که صدای طبیعی تر و دقیق تر تولید می کنند مطرح می شود، اما اجازه دهید صحبت در این باره را برای مقاله دیگری بگذاریم. فقط بدانید که که هر دو فناوری، نقاط ضعف و قوت خودشان را دارند و در نهایت احتمالاً ترکیبی از هر دوی آنها، بهترین نتیجه را به ارمغان می آورد. اکنون که می دانید چطور پیانوهای دیجیتالی در قیاس با پیانوهای آکوستیک کار می کنند، بیایید نگاهی به نقاط ضعف و قوت پیانوهای دیجیتالی بیندازیم.

نقاط قوت نقاط ضعف
هرگز نیازی به تنظیم ندارند نمی توانید صدایی را بنوازید و چیزی واقعی را لمس کنید
راحت تر به اطراف حرکت داده می شوند به منبع برق نیاز دارد
نسبت به نوسانات دما و رطوبت بی تفاوتند کاهش ارزش قیمتی سریع تری نسبت به پیانوهای آکوستیک دارد (چنانکه مدل های جدید معرفی شده است)
تنوع صداهای داخلی (نه فقط پیانو) دارند
در هر زمانی با استفاده از هدفون ها می نوازند
ضبط خصوصیات 
یادگیری خصوصیات
ادغام با دیگر ابزارها و دستگاه های موسیقی الکترونیکی
قیمت

خرید کیبورد یا خرید پیانو دیجیتالی؟

تفاوت بین خرید پیانو دیجیتال و کیبورد اغلب موجب سردرگمی زیادی می شود. در حقیقت، افراد اغلب از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می کنند، بدون این که توجه داشته باشند که آنها دو دستگاه کاملاً متفاوت هستند. با این حال هر پیانوی دیجیتال قابل حمل می تواند به سادگی یک کیبورد نامیده شود، نه آنکه هر کیبورد یک پیانوی دیجیتالی تلقی گردد. تفاوت اصلی، متکی بر هدف این ابزارهای موسیقی است و شما وابسته به نیازها و تجربه ممکن است یکی را بر دیگری ترجیح دهید.

keyboard-vs-digital-piano

هدف از طراحی پیانوهای دیجیتال

خرید پیانو امروز راحت تر از گذشته است. این روزها پیانوهای دیجیتال در انواع اشکال، اندازه ها و قالب هایی که می توانید تصور کنید ارائه می شوند، اما آنچه آنها را متحد می کند، هدف اصلی شان است. یک پیانوی دیجیتال طراحی شده تا احساس و صدای یک پیانوی آکوستیک را در نهایت دقت ممکن تقلید کند. اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند، این است که تمام پیانوهای دیجیتال با مجموعه کاملی از 88 کلید عملگر مضراب سنگین ارائه می شوند و این واضح ترین تمایز از کیبوردهاست که بیشترشان معمولاً 79 یا 61 کلید بدون وزن یا نیمه سنگین دارند.

یکی دیگر از جنبه های مهم، صداست. پیانوهای دیجیتال به ندرت بیش از 30-20 صدای ساختاری دارند و اولویت اصلی آنها ارائه صدای پیانویی طبیعی و کامل است. این مهم با استفاده از الگوهای با کیفیت یک پیانوی بزرگ کنسرت واقعی در سطوح صدای مختلف و نیز فناوری های مدل سازی پیچیده و تصنعی در شبیه سازی المان های ذاتی صدای پیانو از قبیل تشدید (رزونانس) سمپاتیک، تشدید میرایی، اثر ناموزون و غیره، به دست آمده است. پیانوهای دیجیتال اغلب ابزارهای موسیقی بی عیب و سر راستی هستند و به طور عمده به عنوان جایگزینی برای پیانوهای آکوستیک استفاده می شوند.

خرید پیانو دیجیتال

کیبوردها

در حالی که در اینجا نیز کیبورد عیناً به معنی مجموعه ای از کلیدهاست، اما ما پیرامون کیبورد به عنوان یک ابزار موسیقی صحبت می کنیم. همانند پیانوهای دیجیتال، انواع مختلفی از کیبوردهای دیجیتال وجود دارد، از قبیل کیبوردهای قابل حمل، کیبوردهای تنظیم کننده، ترکیب کننده ها، سینتی سایزرها، کنترل کننده های MIDI و غیره؛ اما به سختی می توان این کیبوردها را از هم متمایز کرد.
به طور کلی همه انواع کیبورد به استثنای نوع قابل حمل آن، ابزارهای موسیقی حرفه ای هستند که اغلب بیشتر از 1000 دلار قیمت دارند و برای آهنگ سازان، خوانندگان و تولیدکنندگان موسیقی و سایر نوازندگان طراحی شده اند.

 کیبورد دیجیتال

کیبوردهای قابل حمل

کیبوردها، ابزارهایی هستند که اغلب با پیانوهای دیجیتال اشتباه گرفته می شوند. معمولا یک کیبورد قابل حمل اولین چیزی است که افراد مبتدی به عنوان نخستین ابزار برای شروع یادگیری پیانو در نظر می گیرند. دلیل اصلی این امر، قیمت بسیار ارزان آن است. برای یک مبتدی که صد در صد ملزم به استفاده و نواختن یک دستگاه به مدت چند سال نیست، این کیبورد گزینه ای بسیار جذاب است؛ زیرا فرد مبتدی در معرض این مشکل قرار نمی گیرد که وقت زیادی را روی این ابزار صرف کند تا بفهمد آیا می خواهد کار با آن را ادامه دهد یا خیر.

اما این رویکرد خالی از ایراد نیست، چرا که شما نمی توانید به طور کامل دریابید و تجربه کنید که چطور نواختن این کیبورد، شبیه به نواختن پیانو است؛ زیرا کیبوردهای قابل حمل به سختی، سطحی نسبتاً واقعی و شبیه به پیانو از لحاظ صدا و به خصوص عملکرد کلیدها ارائه می دهند. یک کیبورد قابل حمل معمولی با 76، 73 یا 60 کلید نیمه سنگین یا بدون وزن ارائه می شود.

برخلاف کلاویه کاملاً سنگینی که بر روی یک پیانو دیجیتال یافت می شود، کلاویه نیمه سنگین از مضراب ها برای بازسازی احساس یک پیانوی آکوستیک استفاده نمی کند. در عوض، این کیبورد از یک مکانیزم بارگذاری فنری بهره می برد که هرچند مقداری استحکام و مقاومت به کلیدها می افزاید، ولی در مقایسه با دستگاه واقعی بسیار سبک تر است.

مزایای خرید کیبوردهای قابل حمل

اما در کنار مزیت قیمت، کیبوردهای قابل حمل مزایای دیگری نیز دارند. اول از همه، همان طور که از اسم آنها پیداست، به راحتی قابل حمل هستند. اغلب این کیبوردها فقط 15 تا 20 کیلوگرم وزن دارند، بنابراین شما می توانید به راحتی آنها را به اطراف جا به جا کنید، به آسانی آنها را روی یک میز بگذارید و در مواقعی که استفاده ای ندارید، در انبار قرار دهید.

مزیت دوم کیبوردهای قابل حمل، تمامی ویژگی ها و عملگرهای اضافی است که همراه آنهاست. بیشتر کیبوردها به معنای واقعی کلمه با صدها صدا، آهنگ، ریتم و دیگر زنگ ها و سوت ها بارگذاری می شوند و در حالی که همگان کیفیت را بر کمیت ترجیح می دهند و در عین حال بسیاری از صداهای ساخته شده و ذاتی کیبوردها پلاستیکی و غیرواقعی هستند، ولی این امر برای کسانی که می خواهند ابزارها و سبک های موسیقی مختلفی را کشف کنند و با خصوصیات و حالت های تعاملی سرگرم باشند، دقیقاً یک امتیاز محسوب می شود.

کیبورد انتخاب محبوب کودکان

به همین دلیل است که کیبورد انتخاب محبوبی برای بچه ها است. اما همان طور که گفتیم همه این موارد به نیازهای شخصی و هدفی که شما در تلاش برای رسیدن به آن هستید، مربوط می شود. اگر هدف شما نواختن پیانو یا یادگیری نحوه نواختن آن است، با دو استثناء کیبورد را توصیه نمی کنیم:

  1. بودجه محدودی دارید و نمی توانید قیمت یک پیانوی دیجیتال، حتی ساده ترین نوع آن را بپردازید.
  2. در مراحل اولیه یادگیری هستید و نمی خواهید هزینه زیادی برای چیزی که مطمئن نیستید آن را دوست دارید، بپردازید (اما باز هم تاکید می کنیم اگر نواختن پیانو هدف اصلی شماست، کیبورد گزینه مناسبی نیست).
کیبورد قابل حمل

سینتی سایزرها

یک سینتی سایزر، کیبوردی الکترونیکی است که می تواند گستره وسیعی از صدا را تولید و کپی کرده و معمولاً در تولید موسیقی استفاده می شود. سینتی سایزرها به شما اجازه می دهند هر نوع صدایی که می توانید تصور کنید، شامل صدای دیگر ابزارهای موسیقی، صوت، صدای باد، صدای انفجار، صدای آژیر، صدای ماشین و صداهای دیگر که اگر اسامی آنها لیست شود تا ابد ادامه پیدا می کند را به طور مجازی ایجاد کنید. این امر چطور ممکن است؟

سینتی سایزرها با مجموعه ای از صداهای شکل موجی و از پیش ضبط شده ارائه می شوند که شما می توانید آنها را با یکدیگر ترکیب کرده و نیز فرایند هجوم، حفظ و تاخیر صدا و زمان رهاسازی را تغییر دهید و فیلترهایی را برای دریافت صدایی که نیاز دارید، اضافه کنید.

سینتی سایزر

کیبوردهای ارنجر

کیبوردهای ارنجر در درجه اول برای نوازندگان حرفه ای طراحی شده اند و گستره وسیعی از آهنگ های پشتیبانی (الگوهای آکورد و ریتم) را ارائه می دهند که با سبک، ریتم و سرعت هر وسیله ای که می نوازید مطابقت خواهد داشت. این ویژگی به آهنگ سازان و ترانه سرایان اجازه می دهد که به سرعت و به آسانی یک صدای ضمیمه و همراه برای یک آهنگ تولید کنند؛ بدون این که مجبور به تماس با یک نوازنده برای نواختن همه ابزارهای موسیقی زنده داشته باشند. گاهی اوقات کیبوردهای ارنجر ارزان تر، کیبوردهای ارنجر قابل حمل نامیده می شوند که در واقع همانند کیبوردهای قابل حمل که قبلا در مورد آنها صحبت کردیم، می باشند.

کیبورد ارنجر

Keyboard Workstations

یک کیبورد ورک استیشن همانند رایانه ای است که درون یک کیبورد جاسازی شده است. ورک استیشن ها گستره وسیعی از ابزارها را ترکیب می کنند و به کاربران اجازه می دهند دامنه بزرگی از وظایف شامل سنتز و تلفیق صدا، ترتیب گذاری، ضبط صدا، کار با جلوه های صوتی / فیلترها و غیره را انجام دهند. آنها معمولاً با صدها و یا هزاران الگوی صدای درجه یک عرضه می شوند که می تواند با استفاده از دکمه ها و لغزنده هایی که اجازه کنترل مولفه های صدا در هنگام کار را می دهند، سفارشی شود.

Keyboard Workstation

کنترل کننده های MIDI

یک کنترل کننده MIDI به طور ساده دستگاهی است که داده های MIDI را تولید می کند و به سایر دستگاه های الکترونیکی که می توانند این داده ها را تفسیر کرده و صداها را تبدیل یا مولفه های صدا را مطابق با آن کنترل کنند، انتقال می دهد. یک کنترل کننده MIDI معمولی یک کیبورد با سبک و سیاق پیانوست که به رایانه متصل شده و داده های MIDI را از طریق درگاه USB یا درگاه های MIDI به آن ارسال می کند.

کنترل کننده های MIDI معمولاً خودشان قادر به تولید صدا نیستند؛ تمام کاری که آنها انجام می دهند این است که فشردن کلیدها توسط شما (سرعت، مدت، فشار) را ردیابی کرده و داده ها (MIDI) را به نرم افزار ساخت موسیقی در حال اجرا روی رایانه که صدا تولید می کند، بفرستند. اغلب کنترل کننده های MIDI دارای کلیدهای بی وزن هستند و برای تولید صداهای الکترونیکی چندلایه طراحی شده اند.

برخی کنترل کننده های MIDI وجود دارند که برای کنترلرهایی چون Kawai VPC1 طراحی شده و دارای کلیدهای چوبی RM3II فوق العاده واقعی و عملگر Graded hammer (عملی که در آن کلیدهای پیانو در پایین ترین محدوده نواخته می شوند) هستند و می توانند همراه با VST های پیانو نظیر Synthogy Ivory II، اسپکتراسونیک (Spectrasonics) و غیره استفاده شوند. هر پیانوی دیجیتال که درگاه USB نوع B یا درگاه های ورودی/ خروجی MIDI دارد می تواند به عنوان یک کنترل کننده MIDI مورد استفاده قرار گیرد.

 کنترل کننده MIDI

خرید پیانو – آشنایی با انواع پیانو دیجیتال

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، هدف پیانوهای دیجیتال، بازتولید هرچه شبیه تر احساس و صدای یک پیانوی آکوستیک است. اما همه پیانوهای دیجیتال یکسان نیستند. چندین نوع پیانو دیجیتال وجود داشته و هر کدام نقاط قوت و ضعف مربوط به خود دارند. پس بیایید قبل از انتخاب نهایی و خرید پیانو دیجیتال ، انواع پیانوی دیجیتال را مرور نموده و خصوصیات اصلی و سناریوهای کاربردی آنها را بررسی کنیم.

خرید پیانو دیجیتال قابل حمل

پیانوهای دیجیتال قابل حمل با عنوان پیانوهای تخته ای دیجیتال نیز شناخته می شوند. این پیانو احتمالاً مشهورترین نوع پیانوی دیجیتال است. بزرگترین مزیت این ابزارهای موسیقی از طراحی آنها سر چشمه می گیرد. آنها بدون پایه ارائه می شوند و درست مانند کیبوردهای قابل حمل می توانند به آسانی به اطراف حرکت داده شده و در مواقعی که بلااستفاده هستند، انبار شوند. اصلی ترین تفاوت آنها با کیبوردهای قابل حمل این است که پیانوهای دیجیتالی قابل حمل، درست همانند یک پیانوی آکوستیک، گستره کاملی از 88 کلید عملگر مضرابی (چکشی) دارند.

کیفیت صدا نیز با توجه به الگوهای کیفیت بالاتر، تعداد چندآوایی های بیشتر و محدوده دینامیک گسترده تر (از ملایم ترین صداهای نواختن موسیقی تا بلندترین صداها)، بالاتر است. دلیل دیگر محبوبیت آنها قیمت مناسب انواع پیانو قابل حمل است. در عین حال مهم است به یاد داشته باشید که ممکن است بخواهید یک پایه برای پیانوی قابل حمل خود بخرید که این امر می تواند وابسته به نوع طراحی آن، هزینه ای اضافی در پی داشته باشد.

خرید پیانو قابل حمل

خرید پیانو دیجیتال مبله

نوع مبله (میزدار)، دومین مدل محبوب پیانوهای دیجیتال است. پیانوهای دیجیتال مبله از جنبه های متعددی نظیر صدا، حس صفحه کلید و ظاهر، شبیه ترین پیانو نسبت به پیانوهای آکوستیک هستند. چیزی که این پیانوها را از همتایان قابل حمل خود متمایز می سازد این است که آنها با محفظه ای به سبک مبلمان و سه پدال ارائه می شوند که احساس و ظاهر یک پیانوی آکوستیک را تداعی می کند. پیانوهای مبله دارای چندین مشخصه (خوب و بد) هستند که از طراحی آنها نشئت می گیرد.

اول و مهم تر از همه این که شما یک ابزار کامل با همه چیزهایی که نیاز دارید تا نواختن یک پیانوی واقعی را تجربه کنید، دریافت کرده و نیازی به خرید یک پایه یا پدال های اضافی ندارید. یک پیانوی دیجیتال مبله به واسطه طراحی شبیه به آکوستیک و ظریف، نه تنها به عنوان ابزاری برای نواختن به درد می خورد، بلکه به عنوان عنصری زیبا در بین مبلمان منزل شما قرار خواهد گرفت. اما مهم ترین معایب پیانوهای مبله عبارت است از: اندازه و وزن.

وزن و قابلیت حمل پیانوی مبله

اغلب پیانوهای مبله بین 40 تا 80 کیلوگرم وزن دارند و فضای مشخصی را به خود اختصاص می دهند. اگرچه می توانید آنها را به مراتب آسان تر از پیانوهای آکوستیک به اطراف جا به جا کنید، اما طراحی این پیانوها به گونه ای نیست که به سادگی قابل حمل باشند؛ بنابراین لازم است این مورد را به خاطر بسپارید. قیمت پیانوهای مبله بسیار متفاوت است. این مورد کاملاً وابسته به این است که یک پیانوی دیجیتال چقدر شبیه به یک ابزار آکوستیک باشد. هر چقدر قیمت افزایش پیدا می کند، کیفیت عملکرد، الگوهای صدا، سیستم بلندگو و دیگر مولفه هایی که تجربه نواختن پیانو را (نسبت به پیانوی آکوستیک) نزدیک تر و موثق تر می کنند نیز ارتقاء می یابد.

خرید پیانو مبله

خرید پیانو دیجیتال سبک UPRAGHT

این مدل پیانو زیرشاخه ای از پیانوهای مبله است که ظاهر و احساس تقریباً یکسانی با یک پیانوی آکوستیک دارد. پیانوهای دیجیتال UPRAGHT به لحاظ طراحیِ عمودی و ایستاده، دارا بودن عملکرد مضرابی (چکشی) پیچیده، کلیدهای چوبی و سیستم صدای چند بلندگویی دقیقاً همانند یک پیانوی آکوستیک هستند. این پیانو، واقعی ترین نوع پیانوی دیجیتال بوده و به همین دلیل از مدل های بسیار گران قیمت به حساب می آید.

خرید پیانو

خرید پیانو دیجیتال GRAND

این پیانو کمتر از پیانوهای دیگر متداول بوده و گران ترین نوع پیانوهای دیجیتال محسوب می شود. اکثر پیانوهای دیجیتال GRAND بیش از پیانوهای آکوستیک جدید قیمت دارند. این پیانوها معمولاً دارای مشخصه سیستم صدای چند بلندگویی پیشرفته با صدای بسیار دقیق و غنی و نیز سیستم مضراب (چکش) مهندسی شده بسیار دقیق هستند که از یک پیانوی بزرگ واقعی غیرقابل تشخیص است.

خرید پیانو دیجیتال گرند

خرید پیانو چندمنظوره (سرگرمی)

‌به طور رسمی چنین مدل پیانویی وجود ندارد، اما ما قصد دارم تا آنها را به عنوان یک نوع جداگانه در نظر بگیریم. به همین دلیل است که در اینجا این ابزارها را «چند منظوره» معرفی کردیم.
برخلاف پیانوهای دیجیتال قابل حمل عادی و مبله، پیانوهای دیجیتال چند منظوره با دنیای کاملی از صداها، ریتم ها، آهنگ ها، ویژگی های یادگیری و امکانات ضبط عرضه می شوند. گرچه این مزیت ها آنها را شبیه کیبوردها می کند، اما آنچه این پیانوها را متمایز می سازد این است که آنها علاوه بر تمام این مشخصه های اضافی، یک صدای پیانوی واقعی و 88 کلید عملکردی مضرابی (چکشی) دارند. شما می توانید از این پیانوها نه فقط برای نواختن پیانو، بلکه برای تولید موسیقی، آهنگ سازی، یادگیری غیر حرفه ای و یا تنها برای سرگرمی استفاده کنید.

خرید پیانو دیجیتال یاماها

خرید پیانو صحنه / Stage Pianos

در اصل پیانوهای Stage برای اجراهای زنده طراحی شده اند. آنها قرار نیست پیانوهای آکوستیک را شبیه سازی کنند، بلکه ساخته شده اند تا جایگزینی برای استفاده بر روی صحنه یا در یک استودیو باشند. خصوصیتی که پیانوهای Stage را از سایر انواع پیانو متمایز می سازد این است که آنها معمولاً فاقد چند بلندگو/ تقویت کننده ساختاری در درون خود هستند، آنهم به این علت که پیانوهای Stage به منظور استفاده با یک تقویت کننده یا سیستم PA خارجی ارائه می شوند.

خرید پیانو استیج

معرفی بهترین مدل ها برای خرید پیانو دیجیتال

هنگامی که پای پیانوهای دیجیتال به میان می آید، توصیه می کنیم دنبال مدل های زیر باشید:

خرید بهترین مدل پیانو

این برند ها، غول های دنیای ابزار موسیقی هستند. آنها به عنوان برندهای قابل اعتماد و اثبات شده، بهترین فناوری در صنعت حال حاضر دنیا را فراهم کرده اند به طوری که دیگر برندها از ارائه آن عاجزند. خرید یک پیانوی دیجیتال از این 5 برند، موجب صرفه جویی در زمان شما شده و دردسرهای سروکله زدن با برندهای کمتر شناخته شده از قبیل کیفیت ساخت پایین تا صدا و حس غیر واقعی ابزار را به دنبال ندارد. بسیار خب، البته این مورد همیشه صادق نیست اما آیا شما می خواهید با خرید از یک برند نامعتبر شانس خود را امتحان کنید؟

برندهایی که باید از آنها دوری کرد:

  • ویلیامز (Williams)
  • سوزوکی (Suzuki)
  • آرتزیا (Artesia)

برندهای متعددی به غیر از موارد بالا وجود دارند، اما این ها مشهورترین آنها هستند. پیانوهای دیجیتالی این سازندگان معمولاً ظاهر خوبی دارند و بسیار مقرون به صرفه اند، اما واقع گرایی صدا و عملکرد کلید مطلوبی ندارند.

خرید پیانو – بررسی انواع عملکردهای کیبورد

سه نوع عملکرد اصلی کلاویه وجود دارد که احتمالاً شما با آن مواجه می شوید:

  1. بدون وزن
  2. نیمه سنگین
  3. خیلی سنگین (عملکرد مضرابی چکشی)

تفاوت بین این عملکردها از نوع مکانیزمی که استفاده می کنند، بر می آید. این امر به نوبه خود تعیین می کند که چه مقدار نیرو مورد نیاز است تا یک کلید فشرده شود و چقدر عملکرد کیبورد در مقایسه با کیبورد پیانوی آکوستیک واقعی است. وابسته به نیازهای شما و سبک نواختن، ممکن است یک کیبورد برای شما مناسب تر از سایر کیبوردها باشد.

کلاویه بدون وزن

این سبک وزن ترین کلاویه ای است که معمولاً بر روی سینتی سایزرها و کیبوردهای مبتدی یافت می شود. عملگر ترکیب کننده از یک مکانیزم بارگذاری فنری استفاده می کند، کلیدها معمولاً نازک و کوچک بوده و حسی شبیه به پلاستیک سبک دارند. این عملکرد ممکن است برای نوازندگان پیانو اندکی ناراحت کننده باشد زیرا بسیار سریع و فاقد مقاومت است. در عین حال برای برخی انواع موسیقی (به غیر از پیانو)، عملکرد ترکیب کننده (synth) برای قابلیت نوازندگی و واکنش سریع مورد نیاز برای رهبران ترکیب کننده نوازندگان، آهنگ های ارکستر و غیره ترجیح داده می شود.

کلاویه بدون وزن
نقاط قوت نقاط ضعف
برای پخش موسیقی به غیر از پیانو عالی است احساس کیبورد یک پیانوی آکوستیک را (به هیچ وجه) نمی دهد
اجازه تکرار سریع نوت ها را می دهد بهترین انتخاب برای نوازندگان پیانو نیست
بیشتر کیبوردهای بدون وزن، قابل حمل هستند.

کلاویه نیمه سنگین

امروزه عملکرد کلاویه نیمه سنگین برای کیبورد های افراد مبتدی، متداول تر از نمونه بدون وزن است. این عملکرد، یک عملکرد میانی بین عملکرد ترکیب کننده (synth) و عملکرد کاملا وزن دار بوده و برای آنهایی که به مقاومت عملکرد چکشی نیاز ندارند/ نمی خواهند یا کسانی که به طور دائم بین سینتی سایزرها و پیانوها سوئیچ می کنند، عالی است.

یک کلاویه نیمه سنگین از همان مکانیزم بارگذاری فنر استفاده می کند، ولی در مقایسه با عملکرد سینتی سایزر (synth)، مقاومت بیشتری به کلیدها (هم با استفاده از فنرهای سفت تر و هم استفاده از وزنه های اضافی) می دهد. به عنوان یک نتیجه، کلیدها کمی کندتر به مکان قبلی خود برمی گردند. با این حال این عملکرد از چیزی که در پیانوی آکوستیک دریافت می کنید، بسیار دور است و اگر قصد دارید روی نواختن پیانو تمرکز داشته باشید، توصیه نمی شود. بسیاری از کیبوردهای نیمه سنگین دارای کلیدهایی هستند که انتهای آنها مسدود است به طوری که شبیه کلیدهای پیانوی معمولی به نظر می رسد و می تواند به آسانی با کلیدهای عملکرد مضرابی (چکشی) اشتباه گرفته شود.

کلاویه نیمه سنگین
نقاط قوت نقاط ضعف
نسبت به عملکرد بدون وزن، بسیار شبیه به عملکرد یک پیانوی آکوستیک حس می شود. بعد از مدت کوتاهی نواختن به سختی می توان به یک پیانوی آکوستیک گذار کرد.
قیمت کمی دارد. بهترین انتخاب برای نوازندگان پیانو نیست.
سبک و قابل حمل است.

کلاویه کاملا سنگین (عملکرد چکشی)

یک کلاویه عملکرد مضرابی (چکشی) طوری طراحی شده است تا لمس و حس یک پیانوی آکوستیک را تکرار کند. برای دستیابی به این هدف، سازندگان چکش های (مضراب های) کوچک واقعی را زیر هر کلید اضافه کرده اند تا حرکت مکانیکی مشابه با یک پیانوی واقعی را بازسازی کنند. البته همه کیبوردهای عملکرد چکشی، یکسان ساخته نمی شوند. به عنوان یک قاعده کلی، ابزار موسیقی قیمتی تر، از سیستم مضرابی (چکشی) پیچیده تری استفاده می کند. آخرین مدل های پیانو اغلب دارای کلیدهای چوبی هستند که مکانیزم گریز داشته و هر جنبه کوچکی از عملکرد یک پیانوی آکوستیک شامل طراحی چکش هایشان را بازسازی می کنند.

کلاویه کاملا سنگین

همچنین طول کلی هر کلید (خود کلید + بخشی که شما نمی توانید ببینید) معمولاً در مقایسه با پیانوهای دیجیتال مبتدی بسیار طولانی تر است و هر چقدر شما در کار خود پیشرفت می کنید، این مورد اهمیت بیشتری می یابد. کلیدهای بلندتر و کلی تر می توانند نقطه اتکای عقب تری داشته باشند که موجب می شود نواختن کلیدهای سفید بین کلیدهای مشکی بسیار آسان تر شود.

کلاویه کاملا سنگین
نقاط قوت نقاط ضعف
واقعی ترین نوع عملکرد کیبورد است.واقعا سنگین و غیرقابل حمل است.
کمک می کند قدرت و تکنیک انگشت مناسبی ایجاد شود. گران تر از بدون وزن و نیمه سنگین است.
بهترین انتخاب برای نوازندگان پیانو است.

ویژگی های متداول کیبوردهای عملکرد مضرابی (چکشی)

اغلب پیانوهای دیجیتال دارای 88 کلید با اندازه کامل هستند. این بدین معنی است که اندازه و تعداد کلیدها مشابه پیانوی آکوستیک می باشد. این امر بدین معناست که وزن کلیدها در نگاشت صدای پایین تر، اندکی سنگین تر است و هرچه شما کیبورد را بالاتر می آورید، به طور صعودی سبک تر می شود که این یکی از مشخصه های کیبورد یک پیانوی آکوستیک است.

graded-hammer-action

آخرین مدل پیانوهای دیجیتال به جای کلیدهای صاف مرسوم، دارای کلیدهای بافت داری هستند که حس عاج و درخت آبنوس را شبیه سازی می کند. این ویژگی، حس زیباتر و بدون لغزشی به کلیدها می دهد و باعث جذب رطوبت از انگشتان نوازنده می شود.

کیبورد پیانوهای دیجیتال

سیستم تشخیص و ردیابی 2 سنسوره و 3 سنسوره

همه پیانوهای دیجیتال دارای کلیدهای حساس به لمس هستند، بدین معنی که میزان صدا، متناسب با میزان فشردن زیاد یا کم شما بر روی کلیدها تغییر خواهد کرد. پیانوهای دیجیتال معمولا حساسیت لمس قابل تنظیم دارند که به شما اجازه می دهد حساسیت کلیدها را تنظیم کنید (به بیان دیگر این که کلیدها چه مقدار نیرویی نیاز دارند تا صدای بلندتری تولید کنند) تا برای نوازندگی شما مناسب باشد. حسگرها برای تشخیص عمق و سرعت نواختن کلیدها استفاده می شوند. اغلب پیانوهای دیجیتال مبتدی از سیستم تشخیص و ردیابی 2 سنسوره استفاده می کنند.

در مدل های گران قیمت تر یک سنسور دیگر اضافه شده و از سیستم های 3 سنسوره استفاده می شود که اجازه تکرار نوت های سریع تر را با فعال کردن صدای تولید شده، حتی زمانی که یک کلید به طور کامل به موقعیت استراحت خود برنگشته است، می دهد.

سنسورها در کیبورد پیانو دیجیتال

گرچه امروزه سنسورها اهمیت زیاده پیدا کرده اند اما عوامل متعدد دیگری نیز وجود دارند که در واقعی تر کردن عملکرد کیبورد دخیل هستند. کلیدهای هر دو پیانوی آکوستیک و دیجیتال به هنگام نواختن به ناچار مقداری نویز تولید می کنند، بنابراین تا زمانی که این مورد روی تجربه نوازندگی شما تاثیر نگذاشته است، نبایستی از آن نگران باشید.

نگران نویز نباشید

در پیانوهای آکوستیک این نویز معمولاً به دلیل سطح صدای بالایی که ابزار تولید می کند به هیچ وجه قابل شنیدن نیست. در پیانوهای دیجیتال در سطح صدای متوسط ممکن است صدای برخورد کلیدها به انتهای کیبورد یا یک نویز کوچک ناشی از فشردن کلیدها را بشنوید که باز هم نباید از بابت آن نگران باشید. به علت تفاوت در مکانیزم و ساختار کلاویه ها، میزان تولید نویز در آنها یکسان نیست، در نتیجه بعضی از عملکردهای کلاویه نویز کمتری ایجاد می کنند. مدل های گران تر معمولاً عملکردهای کلاویه بسیار ساکتی دارند.

نکته ای که باید به یاد داشته باشید این است که همه کلاویه ها بایستی تقریباً همین مقدار نویز را تولید کنند. اگر یک یا دو کلید به طور قابل توجهی پرصداتر از بقیه باشد، بهتر است با سازنده تماس بگیرید؛ به خصوص اگر صدا باعث رنجش و آزار شما شود.

خرید پیانو دیجیتال – عملکردها و مشخصات

پیانوهای دیجیتال نه تنها قابلیت های تطبیق پذیری و راحتی که پیانوهای آکوستیک فاقد آن هستند را مهیا می کنند، بلکه دارای ویژگی های اضافی نیز می باشند که نواختن و یادگیری آنها را لذت بخش تر و مفرح تر می کند. ابزاری برای تمرین مفید است که با فراهم کردن یک ریتم ضربه نوازندگی ثابت به شما کمک کند تا ریتم و مهارت های زمان بندی خود را توسعه دهید.

برخی پیانوها به شما اجازه تغییر صدای تلنگر (کلیک) مناسب میزان شمار به ریتم های ضرب مختلف را می دهند. شما می توانید تعداد ضرب ها به فشار، گام و میزان صدای میزان شمار را نیز تنظیم نمایید. چندآوایی، تعداد انواع نوت هایی است که می توان به طور هم زمان با یک پیانوی دیجیتال تولید کرد.

تعداد نوت چندآوایی

اغلب پیانوهای دیجیتال معاصر با 64، 128، 192 یا 256 نوت چندآوایی مجهز می شوند. ممکن است تعجب کنید که اگر فقط 88 کلید دارند و ما هرگز آنها را با هم نمی نوازیم، پس چطور ممکن است در یک زمان 32، 64 یا حتی 128 نواخته شود. اول از همه بسیاری از پیانوهای دیجیتال امروزی از الگوهای استریو استفاده می کنند که گاهی اوقات به دو نوت برای هر کلید نیاز دارند. نکته دیگر این است که استفاده از پدال نگهدارنده ثابت، اثرات صدا (Reverb، Chorus)، حالت دوگانه (لایه بندی) و حتی صدای تیک میزان شمار نوت های اضافی چندآوایی را افزایش می دهد.

چندآوایی چطور اتفاق می افتد؟

به عنوان مثال زمانی که پدال نگهدارنده را می فشارید، اولین نوت های نواخته شده به صداسازی ادامه می دهند، در حالی که نوت های جدید اضافه می شوند و پیانو نیاز به حافظه بیشتری برای حفظ تمام نوت های صدا دارد. مثال دیگری از کاربرد چندآوایی زمانی است که شما در حال بازپخش آهنگ (می تواند اجرای ضبط شده خودتان نیز باشد) یا آهنگ ضمیمه خودکار باشید. در این مورد، پیانو به چندآوایی، نه تنها برای نوت هایی که می نوازید بلکه برای یک آهنگ پشتیبانی احتیاج خواهد داشت.

چندآوایی  polyphony

زمانی که شما به اوج چندآوایی می رسید، پیانو شروع به افت اولین نوت های نواخته شده می کند تا حافظه را برای نوت های جدید آزاد نماید که این امر به نوبه خود روی صدا و تکامل آن را تاثیر می گذارد. شما به ندرت به تمام 192 یا 256 صوت چندآوا در یک زمان احتیاج خواهید داشت، اما مواردی وجود دارد که می توانید به 64 یا حتی 128 محدوده نوت برسید، مخصوصاً اگر دوست دارید چندین صدا را پوشش داده و ضبط مولتی ترک داشته باشید.

برای یک نوازنده متوسط، داشتن 128 نوت چندآوا یا بیشتر مطلوب است. به همراه حالت کیبورد «استاندارد»، پیانوهای دیجیتالی معمولاً حالت های اضافی برای استفاده دو صدای دستگاه موسیقی در یک زمان یا نوازندگی با چهار دست را ارائه می کنند. در ادامه مشهورترین حالت هایی که پیانوهای دیجیتال دارند، معرفی شده است:

بررسی حالت های پیانو دیجیتال

1)  مجزا – کیبورد را به دو بخش تقسیم می کند و به شما امکان می دهد که از هر کدام از دستگاه ها، صدای متفاوتی بنوازید. برای مثال شما می توانید به طور هم زمان با دست چپ گیتار و با دست راست پیانو بنوازید.

حالت مجزا در پیانو دیجیتال

2)  دوتایی (دولایه) – به شما اجازه می دهد دو صدای مختلف را پوشش دهید به طوری که هرگاه کلیدی را فشردید، آنها به طور هم زمان صدا کنند. به عنوان مثال می توانید رشته ها و تسلسل ها را با صدای پیانو پوشش داده یا هر صدایی را با هم ترکیب نمایید تا صداهای جدیدی که دوست دارید را دریافت کنید.

حالت دوتایی در پیانو دیجیتال

3)  نواختن هم زمان دو نفر با هم به صورتی که پیانو را به دو قسمت با محدوده گام یکسان (دو Cs متوسط) تقسیم می کند و به دو نفر مجال می دهد تا نوت های یکسان را به طور همزمان بنوازند.

برخی پیانوهای دیجیتال از تنظیمات پیش فرض برخوردارند، بدین معنا که می توانید تنظیمات یکسان استاندارد را با دیگر سیستم هایی میزان سازی که برای سبک های موسیقی (هندی، عربی، کلاسیک و غیره) مناسب تر است، تغییر دهید. برخی پیانوهای دیجیتال اجازه می دهند بخش سمت چپ یا راست (لبه) یک آهنگ (درون پیانو یا دانلود شده از اینترنت) را خاموش کنید و در هنگام بازپخش بخش دیگر، آن را تمرین نمایید. پیانوهای دارای این عملکرد معمولا یک ضبط کننده MIDI مولتی ترک دارند. ضبط کننده های MIDI مجال ضبط و بازپخش اجراهای خودتان را در حین کار فراهم می کنند.

ضبط کننده مولتی ترک (2 یا چند آهنگ) امکان می دهد قسمت های موسیقی متعددی را بر روی ترک های جداگانه ضبط کرده و آنها را تحت عنوان یک آهنگ تکی پخش کنید. همچنین شما می توانید با خاموش کردن تعدادی از ترک های ضبط شده، ضبط خودتان را آزمایش کنید.

ضبط MIDI

ضبط MIDI ، ضبط صدای واقعی دستگاه موسیقی نیست. در واقع در اینجا ما داده های MIDI (ترتیب نوت ها، طولشان، سرعت و سایر مولفه ها) را ضبط می کنیم. ضبط کننده صوت درون دستگاه موسیقی این اجازه را می دهد تا صدای خروجی دستگاه را ضبط کرده و آن را در یک دستگاه فلش، معمولا به فرمت WAV (PCM خطی، 16 بیت، 44.1 کیلوهرتز، استریو) ذخیره کنید. شما می توانید ضبط خود را بر روی CD و غیره رایت کنید. ضبط صوت بسیار همگانی تر از ضبط MIDI است و باعث می شود بتوانید یک فایل صوتی با کیفیت CD قابل پخش بر روی دستگاه های مدرن دریافت کنید.

عملگرهای ضمیمه و همراهی کننده، نوازندگی شما را با یک گروه کامل پشتیبانی (ریتم ها، صدای بم و هارمونی) غنی می سازد و باعث می شود تا یک آهنگ تمام عیار به اجرا بگذارید. آهنگ های ضمیمه (ریتم ها + صدای بم + آکوردها) مطابق با نوتی که شما با دست چپ می نوازید (آکوردها یا حتی نوت های تکی در زمانی که میزان صدای شما کامل نیست) تغییر می کند. به بیان دیگر شما گروه موسیقی را با دست چپتان (با مشخص کردن آکورد) مدیریت می کنید و ترانه اصلی را با دست راستتان می نوازید. برخی از آلات موسیقی چندین حالت ضمیمه و همراه ارائه داده و امکان تعیین آکوردها با استفاده از محدوده کامل کیبورد را برای شما فراهم می کنند.

عملگر انتقال

1)   عملگر انتقال به شما اجازه می دهد تا گام کلی کیبورد را در مراحل نیم پرده تغییر دهید. این عملگر مخصوصا زمانی سودمند است که قصد دارید یک آهنگ با کلیدهای مختلف بنوازید، اما نمی خواهید نحوه انگشت گذاری خود را تغییر داده و آن را در یک کلید دیگر فرا بگیرید. بنابراین برای مثال اگر نمی دانید که چطور آهنگی را در گام F بزرگ بنوازید، می توانید گام را انتقال داده و آهنگ را در گام C بنوازید؛ بدون این که کلید جدیدی را امتحان کنید.

همچنین شما می توانید یک آهنگ نوشته شده در یک کلید دشوار (برای مثال بسیاری از کلیدهای مشکی) را به یک کلید دیگر با آکوردهای آسان تر انتقال دهید؛ در این صورت صدایی که می شنوید درست همانند آن است که کلید اصلی را نواخته اید.

عملگرهای میزان ساز

2)   عملگرهای میزان ساز (تنظیم کننده) امکان می دهد تا گام را از تنظیم استاندارد A440 در مراحل 0.1 هرتز یا 0.2 هرتز جا به جا کنید. شما می توانید از این عملگر برای مطابقت گام پیانو، دقیقاً مشابه دیگر آلات موسیقی (پیانوهای قدیمی، نوار) استفاده کنید.

شبیه سازی صدا

خرید پیانو دیجیتال

وقتی شما یک پیانوی آکوستیک را می نوازید، صدایی که تولید می شود نه تنها به کلیدهایی که می فشارید مرتبط است، بلکه به دیگر رشته های نزدیکی که صدا را تشدید می کنند نیز وابسته بوده که موجب غنی تر شدن و صاف شدن صدا می شود. همچنین این کار حس نوت های خشک و جدا از یکدیگر را حذف می کند. امروزه بسیاری از پیانوهای دیجیتال این پدیده را بسیار دقیق شبیه سازی می کنند.
صدای دمپرهایی که روی سیم ها می افتند، وابسته به سرعت برداشته شدن انگشتان از روی کلیدهای متغیر است. شبیه ساز آزاد شدن کلید (Key-off)، طول این صداها را مطابق با سرعت رها شدن کلید تنظیم می کند.

صدای یک پیانوی آکوستیک کاملا پیچیده بوده و شامل مولفه های مختلف فراوانی است. پیانوهای دیجیتال بسته به مدلشان، قسمت های ظریف مختلفی از یک پیانوی آکوستیک را ایجاد می کنند تا صدایی شبیه تر به پیانوی آکوستیک دریافت شود. برخی پیانوهای دیجیتال به شما اجازه می دهند تا بعضی از مولفه هایی را که اجرایتان را مناسب تر می نماید (نظیر تشدید بیشتر، نویز چکشی کمتر و غیره)، تنظیم کنید.

بازسازی دیجیتالی فشردن پدال دمپر

وقتی شما پدال دمپر یک پیانوی آکوستیک را می فشارید، می توانید بشنوید که صدا به طور دائم نواخته می شود؛ حتی زمانی که کلیدها آزاد می شوند. این کار با بلند شدن دمپرها از رشته ها انجام می گیرد تا بتوانند آزادانه، تا زمانی که شما پدال را به عقب آزاد می کنید، نوسان کنند. پیانوهای دیجیتال فاقد رشته هستند اما این اثر را به صورت دیجیتال بازسازی می کنند. برخی از پیانوهای دیجیتال دارای ویژگی نیم پدال نیز هستند که امکان می دهد دقیق تر، میزان نگهداشتن پدال را کنترل کنید و در نتیجه صدا در حین نوازندگی رساتر شود.

شبیه سازی صدا

برخی پیانوهای دیجیتال ویژگی شبیه سازی Lid را ارائه می دهند که صدای یک پیانوی بزرگ با دریچه بالا رفته یا پایین آمده را تقلید می کند. سایر مولفه های صدای پیانو در برخی پیانوهای دیجیتال (معمولاً جدیدترین مدل ها) ایجاد می شود، مانند:

خرید پیانو دیجیتال
  • نویز چکش (نویز در زمان/ غیر از زمان عملکرد)
  • تشدید محفظه پیانو
  • تشدید کسری (Aliquot)
  • رزونانس سیم خفه نشده
  • زمان تاخیر
پیانو دیجیتال

در حالی که برخی از این مولفه ها بسیار ظریف بوده و به آسانی قابل توجه نیستند، اما حس واقع گرایی کلی را به تجربه نوازندگی می افزایند.

بررسی اتصال دهنده ها در زمان خرید پیانو

یک دیگر از مزایای پیانوهای دیجیتال و کیبوردها، دارا بودن طیف گسترده ای از امکانات اتصال است. زمانی که پیانوی خود را به یک رایانه یا دستگاه دیگری که اجرای شما را بهتر، روان تر و خلاقانه تر می سازد، وصل می کنید، امکانات جدید و زیادی به دست می آورید.

درگاه USB

اتصال دهنده پایین که به عنوان درگاه USB یا درگاه راه انداز USB شناخته می شود، می تواند برای اتصال فلش به پیانو یا تبادل سریع و آسان برنامه ها مورد استفاده قرار بگیرد. برای مثال شما می توانید آهنگ های MIDI را برای بازپخش یا مرور به درون حافظه داخلی پیانو بارگذاری کنید.

همچنین می توانید فایل های WAV و MIDI (وابسته به ابزار موسیقی) را مستقیماً از دستگاه فلش، بدون بارگذاری آنها به داخل حافظه پیانو بازپخش کنید و در نهایت می توانید اجراهای خود که با دستگاه موسیقی ضبط کرده اید را در فلش ذخیره کرده و آنها را نیز در زمان نیاز بارگذاری نمایید.

اتصال دهنده USB

USB TO HOST

اتصال دهنده پایین، دستگاه USB TO HOST نامیده می شود. این جک می تواند برای اتصال یک رایانه یا تبلت (با استفاده از آداپتور) جهت تبادل آهنگ ها / برنامه ها و داده های MIDI استفاده شود. این اتصال امکان استفاده از پیانو را به عنوان یک کنترل کننده MIDI، برای کنترل برنامه های ساخت موسیقی (برای مثال GarageBand) و برنامه های یادگیری موسیقی (نظیر FlowKey) فراهم می کند.

در واقع برنامه های دیگری نیز وجود دارند که می توان آنها را به عنوان کاربردی از پیانوی دیجیتال در زمینه یادگیری، نوازندگی، ضبط، ویرایش، تولید نوت و غیره، وابسته به نوع نرم افزاری که شما استفاده می کنید، گسترش داد. برخی از برندها، برنامه های رایگان خودشان را ارائه می دهند که برای مدل های خاصی طراحی شده اند، این برنامه ها معمولاً شما را قادر می سازند تا تمام تنظیمات و عملکردهای آلات موسیقی را با استفاده از یک رابط بصری روی صفحه نمایش کنترل کنید.

اتصال دهنده

جک هدفون

شاید امروز نتوانید یک پیانوی دیجیتال یا کیبوردی که جک هدفون نداشته باشد را پیدا کنید. این جک به شما امکان اتصال یک جفت هدفون و تمرین در هر زمان از روز و شب را می دهد، بدون این که برای فرد دیگری مزاحمت ایجاد داشته باشید. خروجی لاین می تواند برای اتصال یک پدال نگهدارنده به ابزار موسیقی شما و به همین طریق به عنوان پدال نگهدارنده برای یک پیانوی آکوستیک استفاده شود.

خروجی لاین

از خروجی لاین برای اتصال پیانوی دیجیتال به سیستم های صدای خروجی نظیر تقویت کننده ها، سیستم های PA و میکسر و غیره استفاده می شود. جک های خط ورودی (R، مونو/L) برخلاف جک های خط خروجی کار کرده و می توانند برای اتصال دستگاه صوتی خروجی و گوش دادن به آن از طریق بلندگوهای برخط پیانوی دیجیتالی/ کیبورد مورد استفاده قرار گیرند. جک های ورودی معمولاً در پیانوهای دیجیتال یافت نمی شوند، اما کیبوردهای حرفه ای زیادی دارای این جک ها هستند.

جک ورودی صوت

یک جک ورودی صوت، مشابه جک های خط ورودی کار می کند، با این تفاوت که شما به جای دو جک 1/4 اینچی استاندارد (R، مونو/ L)، یک جک 1/8 اینچی استریو دریافت می کنید. در پیانوهای دیجیتال و کیبوردهای مبتدی جک های ورودی صوت متداول تر است. این جک ها اجازه می دهند تا به آسانی دستگاه های هوشمند خود (گوشی های هوشمند، لپ تاپ ها، تبلت ها) را با استفاده از یک کابل 8/1 اینچی «Male to Male» (نر به نر) به ابزار موسیقی خود متصل نموده و از طریق بلندگوهای داخلی پیانو به آنها گوش فرا دهید.

اتصال Bluetooth MIDI

بعضی از پیانوهای دیجیتال علاوه بر اتصال USB MIDI، اتصال Bluetooth MIDI را هم پشتیبانی می کنند، بنابراین شما می توانید داده های MIDI را با دستگاه بی سیم برای کنترل ساخت موسیقی و برنامه های آموزشی هوشمند مبادله کنید که این کار، نوازندگی تان را بهبود داده و آن را سرگرم کننده تر می نماید. درگاه های ورودی/ خروجی MIDI درگاه های مرسومی هستند که برای انتقال داده MIDI استفاده می شوند. امروزه دارا بودن درگاه های USB برای پیانوهای دیجیتال و استفاده از آنها برای این هدف متداول تر شده است.

درگاه های MIDI

اما برخی از تولیدکنندگان ترجیح می دهند به جای درگاه های USB جدید از درگاه های MIDI استفاده کنند. تفاوت زیادی در هنگام استفاده از آنها برای اتصال به رایانه وجود ندارد، به جز این که کابل های USB ارزان تر و گسترده تر از آداپتورهای MIDI به USB هستند. بیشتر کیبوردهای حرفه ای هنوز دارای درگاه های MIDI هستند تا با کیبوردهای قدیمی و انتقال داده MIDI به آنها سازگار باشند (بله، شما می توانید داده های MIDI را نه تنها به یک رایانه بلکه به دیگر آلات موسیقی بفرستید).

درگاه های midi

جک ورودی میکروفون

همان طور که حدس می زنید، یک جک ورودی میکروفون می تواند برای اتصال مستقیم میکروفن به کیبورد و خوانندگی در حین اجرا یا بازپخش آهنگ استفاده شود. کیبورد، صدای شما را از طریق بلندگوها پخش می کند و گاهی اوقات به شما اجازه می دهد تا برخی اثرات را به آن بیفزایید.

میکروفن

پیانوهای دیجیتال چقدر عمر می کنند؟

عمر پیانو دیجیتال

در حالی که پیانوهای دیجیتال مدت زمان طولانی (بعضی اوقات 10 سال یا بیشتر) به شما خدمت می کنند، اما طول عمر آنها در مقایسه با پیانوهای آکوستیک کوتاه تر است و این امر لزوماً به علت ساییدگی و از هم گسیختگی نیست (البته ممکن است از این موارد نیز باشد). امروزه بازار پیانوهای دیجیتال بسیار فعال و همچنان در حال پیشرفت و توسعه است. مدل های جدیدی (با مشخصات و فناوری های جدید) هر سال ارائه می شوند که حتی تجربه نوازندگی واقعی تری را به همراه خود می آورند. در کل وضعیت دقیقاً مشابه بازار ابزارهای الکترونیک (گوشی های هوشمند، لپ تاپ ها و غیره) است.

به همین دلیل، پیانوی دیجیتالی که 10 سال پیش خریده اید، زمان زیادی را صرف رقابت با مدل های معرفی شده در چند سال گذشته کرده است. به این ترتیب شاید امروز افراد معدودی مایل باشند از یک پیانوی دیجیتال که 20 سال قدمت دارد استفاده نمایند چرا که فناوری موجود در آن بسیار نامرغوب تر از چیزی است که می توان با همین هزینه (یا کمتر) به دست آورد. آیا این بدان معناست که شما می توانید یک پیانوی دیجیتال بخرید و از آن به مدت 30، 40 یا 50 سال استفاده کنید؟ شاید بتوانید، اما این امر کاملاً بعید است.

منسوخ شدن و ساییدگی

یکی از این دلایل که هم اکنون درباره آن صحبت کردیم، منسوخ شدن دستگاه است و دلیل دیگر ساییدگی و از هم گسیختگی است. در حالی که پیانوهای دیجیتال، ابزارهای موسیقی الکتریکی هستند و در مقایسه با پیانوهای آکوستیک قطعات زیادی ندارند که بتواند شکسته شده یا از بین برود، در این پیانوها هنوز هم بعضی قطعات مکانیکی وجود دارد که ساییده شده و از هم گسیخته می شوند و در نهایت ممکن است پیانوی دیجیتال شما به تعمیر نیاز پیدا کند.

تعمیر لوازم الکترونیکی

این امر به ویژه برای کلاویه ها صدق می کند. با گذشت زمان کلیدها ممکن است سر و صدای زیادی ایجاد کنند (حس شود که زیر کلیدها از بین رفته یا این که آنها بدقواره و شل تر شده اند) که در نتیجه لذت تجربه نوازندگی را کمتر خواهد کرد. این مشکل با چه سرعتی روی می دهد؟ خب، بستگی دارد. اول از همه این خودش با عملکرد کلید تنزل پیدا خواهد کرد. نباید تعجب کرد اگر پیانوهای دیجیتال جدیدتر با مکانیزم عملکردی پیشرفته تر و با کیفیت بالاتر ارائه شده و بیشتر از یک کیبورد برای شما کار می کنند. نکته مهم دیگر مقدار استفاده شما از پیانوی دیجیتالتان است.

کبار زمانی است که شما پیانو را به مدت یک ساعت یا دوبار در یک هفته می نوازید و دیگری، زمانی است که شما خانواده ای بزرگ دارید و  پیانو هر روز برای ساعت ها نواخته می شود.

خرید پیانو دیجیتال جدید یا تعمیر پیانوی قدیمی؟

در هر صورت، با گذشت زمان تعداد زیادی از مدل های جدیدتر و بهتر در دسترس خواهند بود و سوال اینجاست که آیا شما مایلید پولتان را جهت تعمیرات سرمایه گذاری کنید که در برخی موارد این هزینه می تواند نصف قیمت یک پیانو باشد؛ یا این که به جای آن راحت تر هستید که یک مدل پیانوی جدید خریداری نمایید؟ همچنین بدست آوردن قطعات می تواند بسیار دشوار باشد؛ به خصوص اگر پیانوی دیجیتال شما بیش از 10 سال عمر داشته باشد.

زمانی که صحبت از پیانوهای آکوستیک به میان می آید، وضعیت کمی متفاوت می شود؛ زیرا این پیانوها به طور قابل ملاحظه ای از پیانوهای دیجیتال هزینه نگهداری بیشتری دارند و از کار افتادگی واقعا در مورد آنها صدق نمی کند. بنابراین تعمیر یک پیانوی آکوستیک نسبت به تعمیر یک پیانوی دیجیتال عاقلانه تر به نظر می رسد.

خرید پیانو دیجیتال – تجهیزات جانبی

تجهیزات جانبی در خرید پیانو دیجیتال

این ها برخی از تجهیزات جانبی هستند که ممکن است شما بخواهید در کنار یک پیانوی دیجیتال بخرید. خرید هر کدام از این تجهیزات به نوع پیانوی دیجیتال شما و البته به نیازهای شخصی تان بستگی خواهد داشت. تقریباً تمام پیانوهای دیجیتال دارای مبله با سه پدال ارائه می شوند؛ بنابراین لازم نیست هزینه اضافه ای بپردازید. اکثر پیانوهای قابل حمل هیچ نوع پایه ای ندارند و تنها شامل یک پدال نگهدارنده پلاستیکی کوچک (پدال تعویض پایی) هستند. پس شما هنگام خرید مدل های قابل حمل احتمالاً نسبت به مدل های مبله، پول بیشتری را برای تجهیزات جانبی اضافی می پردازید.

پایه

وقتی صحبت از پایه ها به میان می آید، شما بطور کلی با دو گزینه رو به رو هستید. یکی خرید یک پایه قابل حمل Z یا نوع X که قابل حمل بوده و نگهداری آنها در انبار در مواقع غیرلزوم آسان است. چنین پایه هایی معمولاً تاشو و قابل تنظیم هستند که باعث می شود همه کاره باشند. گزینه دوم خرید یک پایه به طرح و سبک مبلمان است که تولیدکنندگان اغلب برای مدل های خاصی (معمولا مدل های قابل حمل) ارائه می دهند. این پایه ها قوی تر از پایه های نوع X بوده و مناسب ترین پایه برای استفاده در منازل هستند. اگرچه به راحتی به اطراف جا به جا می شوند، اما شاید نتوانید از آنها برای جشنواره ها استفاده کنید، زیرا هنوز به خوبی پایه های نوع X قابل حمل نیستند.

پایه پیانو دیجیتال

پدال ها

وقتی صحبت از پدال های پیانو مطرح می شود، شما با سه گزینه مواجه هستید. نخست این که از پدال ثابتی که به همراه دستگاه موسیقی تان عرضه می شود، استفاده کنید. بیشتر پیانوهای دیجیتال سطح مبتدی همراه یکی از این پدال های پایی پلاستیکی بی دوام ارائه می شوند که به هیچ وجه ظاهر و حسی شبیه به یک پدال پیانوی آکوستیک ندارد، اما کار خود را انجام می دهد و برای یک فرد مبتدی احتمالاً راه حل رضایت بخشی باشد.

پدال ها در خرید پیانو دیجیتال

از سوی دیگر اگر شما یک نوازنده باتجربه بوده و قصد دارید از پدالی محکم تر و واقعی تراستفاده کنید، ممکن است بخواهید یک پدال کرومی به سبک پیانویی که ظاهر و حس شبیه تری به یک پدال پیانوی واقعی دارد، داشته باشید.

پدال کرومی پیانو دیجیتال

افرادی هستند که فقط به پدال ثابت (بیشترین پدال مورد استفاده) نیاز ندارند، اما هر سه پدال (ثابت، نرم و یکنواخت) روی یک پیانوی آکوستیک وجود دارد که بایستی نگاهی به هر 3 واحد پدالی که سازندگان برای پیانوهای قابل حملشان ارائه می دهند، انداخت. معمولا این واحدهای 3 پداله طراحی شده اند تا به پایه های سبک مبلمان بسته شوند. بنابراین این پدال ها ایده خوبی هستند که نوازندگان به صورت یکجا (در صورت موجود بودن) و در زمان خرید پیانو تهیه کنند تا مقداری از هزینه ها کاهش یابد.

پدال ثابت پیانو دیجیتال

هدفون ها

شاید انتخاب یک هدفون خوب برای پیانوهای دیجیتال، خودش به اندازه انتخاب و خرید پیانوی دیجیتال اهمیت داشته باشد؛ به خصوص اگر شما قرار است مدت زمان زیادی از آنها استفاده کنید. این هدفون شماست که صدا را تحویل می دهد؛ اما اگر متعلق به یکی از برندهای بی نام و نشان ارزان قیمت باشد، شما این امکان را ندارید که توانمندی و عمق صدا را تجربه کرده و از اجرای خود به اندازه کافی لذت ببرید. از سوی دیگر، یک جفت هدفون خوب صدایی واضح و دقیق ارائه می دهد که بلندگوهای روی پیانو قادر به ارائه آن نیستند.

هدفون پیانو دیجیتال

صندلی پیانو

بسیار خوب، شما قصد خرید پیانو دیجیتال را دارید، اما نیاز دارید روی چیزی بنشینید، درست است؟ خوشبختانه پیدا کردن نیمکت (صندلی) مناسب برای یک پیانوی دیجیتال مشکل زیادی ندارد. امروزه در بازار گزینه های متنوعی وجود دارند، بنابراین یافتن موردی که چشمتان را به خود جلب کرده و متناسب با بودجه شما باشد، به نسبت آسان است.

صندلی و خرید پیانو دیجیتال

دو نوع نیمکت وجود دارد:

1)   نیمکت های نوع X قابل تنظیم (مناسب برای جشنواره ها)

2)   نیمکت های چوبی کلاسیک (مناسب برای خانه)

تقویت کننده

یک تقویت کننده کیبورد معمولاً شامل یک تقویت کننده مولد و یک بلندگو است که برای فراهم کردن صدای قوی تر و با کیفیت تر با پاسخ صدای بم (بیس) بهتر نسبت به بلندگوهای داخلی طراحی شده است. تقویت کننده ها کاملاً چند منظوره هستند و می توانند در موقعیت های مختلف از یک تمرین گروه موسیقی کوچک گرفته تا اجراهای بزرگ و رویدادهای زنده، استفاده شوند. چند مورد نظیر قابلیت حمل، وات، کانال ها، ویژگی های اضافی، ورودی ها و خروجی ها و غیره وجود دارند که شما بایستی هنگام خرید یک تقویت کننده کیبورد در نظر داشته باشید.

تقویت کننده و خرید پیانو

کیف محافظ

اگر منزل شما تنها جایی نیست که در آن از پیانوی خود استفاده می کنید، قطعا بایستی در کنار خرید پیانو ، خرید یک ساک برای حفظ ابزار موسیقی خود در حین انتقال و راحتی حمل و نقل را نیز در نظر داشته باشید. البته برای سفر کوتاه مدت به این ساک های پلاستیکی محکم که بسیار گران هستند نیاز ندارید، اما اگر با هواپیما یا قطار سفر می کنید، توصیه می کنیم از این کیف ها و ساک ها استفاده نمایید. شما برای مسافرت با ماشین بهتر است با چیزی سبک تر و کم هزینه تر سفر کنید.

کیف محافظ پیانو دیجیتال

پرسش و پاسخ درباره خرید پیانو دیجیتال

آیا من برای خرید پیانو واقعا به 88 کلید نیاز دارم؟

ما می گویم بله، حتی اگر یک نوازنده دوره گرد باشید و قابلیت حمل و نقل برای شما اهمیت زیادی داشته باشد. با وجود این که 73 یا 76 کلید برای اجرای اکثر قطعات موسیقی کافی است؛ اما هرچه پیشرفت می کنید شاید تمایل پیدا کنید همه 88 کلید را داشته باشید، به خصوص اگر بخواهید بسیاری از قطعات کلاسیک را بنوازید. اغلب پیانوهای دیجیتال دارای 88 کلید هستند.

آیا من در خرید پیانو به هر 3 پدال نیاز دارم؟

پدال ثابت بیشترین پدال مورد استفاده روی پیانو است و باید برای همه حتی افراد مبتدی هم وجود داشته باشد. دو پدال دیگر (نرم (soft) و یکنواخت (sostenuto)) به ندرت استفاده می شوند و ضروری نیستند. اگر شما نوازنده سطح مبتدی رو به متوسط هستید، شاید هرگز از آنها استفاده نکنید. هنوز این پدال ها گه گاه در برخی قطعات کلاسیک استفاده می شود. بنابراین اگر نوازنده با تجربه ای هستید، احتمالاً از قبل می دانید که به این پدال ها نیاز دارید با نه.

آیا پیانوی دیجیتال من نیاز به تنظیم دارد؟

پیانوهای دیجیتال هرگز به تنظیم نیاز ندارند، زیرا آنها صداهای (الگوهای) ضبط شده یک پیانوی آکوستیک کاملًا تنظیم شده را بازپخش می کنند. پیانوهای آکوستیک بایستی حداقل یک بار در سال تنظیم شوند که هزینه ای بالغ بر 500 هزار تومان تا 1 میلیون تومان در پی دارد.

آیا من پس از خرید پیانو می توانم میزان صدای پیانوی دیجیتال خود را تنظیم کنم؟

بله، همه پیانوهای دیجیتال و کیبوردها به شما اجازه تنظیم میزان صدا را می دهند که این امر بسیار مفید است.

آیا من می توانم هدفون ها را وصل کنم و در سکوت تمرین نمایم؟

بله، قطعا، و این مهم ترین مزیت دستگاه های موسیقی دیجیتال است. شما می توانید بعضی از هدفون ها را به پیانوی دیجیتال خود وصل کنید و در هر زمان، بدون این که مزاحم فرد دیگری شوید، بنوازید. شاید امروز نتوان پیانوی دیجیتال یا کیبوردی یافت که جک هدفون نداشته باشد.

آیا من می توانم آنچه را که می نوازم، ضبط نمایم؟

بله، اغلب پیانوهای دیجیتال بالای 500 دلار، یک دستگاه سنجش توالی (sequencer) MIDI داخلی دارند که به شما اجازه خواهد داد اجرای خود را ضبط نموده و آن را بازپخش نمایید. برخی از پیانوهای دیجیتال ضبط کننده چند لبه دارند که شما با استفاده از آن می توانید بخش های مختلفی را به صورت مستقل ضبط کرده و آنها را به عنوان یک آهنگ تکی بازپخش کنید.

به چه تعداد چندآوایی نیاز دارم؟

من توصیه می کنم که حداقل 64 نوت برای نواختن داشته باشید و اگر می خواهید صداهای چند لایه داشته و از آهنگ های پشتیبانی در اجرای خود استفاده کنید، 128 نوت داشته باشید.

به چند وات بلندگو نیاز دارم؟

در حالی که بیشتر بلندگوهای قوی اجازه تولید صدای کامل تر و پر رنگ تری را می دهند، اما من تحت تاثیر این ویژگی قرار نمی گیرم چرا که قدرت خروجی بیشتر لزوماٌ به معنی صدای بهتر نیست، بلکه ظرفیت بلندگوها در تولید صدا را افزایش می دهد. وقتی صحبت از بلندگوها به میان می آید، جنبه های مهم دیگری نظیر کیفیت خود بلندگوها، تعداد آنها، محلی که قرار می گیرند، محیط های صوتی (آکوستیک) و غیره وجود دارند که به صدای نهایی که شما می شنوید، اضافه می شوند.

آیا کلیدهای چوبی تفاوتی ایجاد می کنند؟

شما در زمان جستجو برای خرید پیانو ، پیانوهای دیجیتال گران تری پیدا می کنید که کلیدهای چوبی واقعی دارند. برخی ادعا می کنند که کلیدهای چوبی حس واقعی تری نسبت به کلیدهای پلاستیکی دارند، اما تا زمانی که وزن کلید، مقاومتی مشابه با یک پیانوی آکوستیک مهیا می کند، جنس کلیدها واقعاً نبایستی مهم باشد.

من در زمان خرید پیانو دیجیتال باید به دنبال کدام خصوصیات پایه ای و اساسی باشم؟

اگر شما یک فرد مبتدی هستید، بایستی در زمان جستجو برای خرید پیانو به دنبال نمونه هایی باشید که از ویژگی های زیر برخوردار باشند:

  • 88 کلید مضرابی (چکشی)
  • حداقل 64 نوت چندآوا
  • الگوهای پیانوی با کیفیت بالا به همراه محدوده پویا (از نرم ترین صدا تا بلندترین صدا)
  • عملکرد مترونوم و جابجایی

ممکن است وابسته به نیازهایتان بخواهید اتصال USB-MIDI، ضبط کننده MIDI بر خط، آهنگ های داخلی و دیگر ویژگی های اضافی نیز را داشته باشید.

چقدر پیانوهای دیجیتال سازندگان مختلف با هم فرق دارند؟

هنگام خرید پیانو دیجیتال ممکن است تعجب کنید که چرا سازندگان و مدل های پیانوی زیادی وجود دارند. بسیار خوب، همه پیانوهای دیجیتال یکسان ساخته نمی شوند و گرچه همه آنها با هدف تقلید از یک پیانوی سنتی تولید می شوند، ولی گفتن این مورد از عمل کردن به آن آسان تر است. به عنوان یک قاعده کلی، هرچه پول بیشتری صرف کنید، صدا و حس واقعی تری دریافت می کنید.
تولید کنندگان، فناوری های مورد استفاده خود در زمینه فرایند ضبط/ مدل سازی صدا را توسعه می دهند و همچنین در هنگام طراحی، عملکرد کیبورد، سیستم بلندگو و تمام ویژگی هایی که به همراه پیانو عرضه می شوند را ارتقا می دهند؛ به همین دلیل است که صدا و حس پیانوهای دیجیتال از یک نام تجاری به دیگری متفاوت است.

اشتراک گذاری این نوشته

۴ دیدگاه

  1. خیلی مفصل و کامل و آموزنده بود توضیحاتتون ممنون واقعا

    پاسخ دادن
    • خیلی ممنون کامل و عالی

      پاسخ دادن
  2. دستتون درد نکنه بسیار عالی و کامل

    پاسخ دادن
  3. سلام، دم شما گرم و واقعا دست مریزاد.

    پاسخ دادن

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *