بررسی پیانو دیجیتال یاماها YDP-163 و YDP-143

شرکت یاماها یکی از بزرگترین و پیشروترین شرکتهای سازنده پیانوهای دیجیتال و آکوستیک است که بیش از یکصد سال در این زمینه تجربه دارد. بسیاری از نوازندگان حرفه ای و آماتور در دنیا ساز یاماها را به عنوان ساز محبوب خود انتخاب می‌کنند. پیانوهای دیجیتال یاماها عمدتا در دو سری Clavinova و سری ارزان قیمت Arius تولید می شوند.

پیانوهای سری Arius سالهای بسیاری است که تولید و به بازار ارائه شده اند و عمدتا قیمت جهانی آنها کمتر از ۲۰۰۰ دلار است در حالی که مدلهای سری Clavinova قیمتی در حدود ۲۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار دارند. دو مدل  YDP-143 و YDP-163 از آخرین مدلهای سری Arius محسوب می شوند و هر دو مدل از امکانات و کیفیت بسیار خوبی برخوردارند و نسبت به مدلهای قدیمی پیشرفت بسیار خوبی کرده اند.

مدل YDP-143 از نظر اکشن همانند مدل پیشین آن یعنی YDP-141 از همان سیستم استاندارد اکشن GHS استفاده می کند و قدرت بلندگوهای آن نیز بدون تغییر نسبت به مدل پیشین ۱۲ وات است و بلندگوها نیز تغییری نداشته اند. حداکثر پلیفونی (بالاترین ظرفیت پخش همزمان صدا ها) از ۶۴ نت به ۱۲۸ نت ارتقاء یافته است و تعداد صداها نیز از ۶ صدا به ۱۰ صدای بسیار با کیفیت افزایش یافته است. این میزان پیشرفت در این محدوده قیمت بسیار قابل توجه و ارزشمند است. ولوم تنظیم صدا و دکمه های ساز بازطراحی شده اند و باکیفیت تر از مدل YDP-141 ساخته شده اند.

در هر دو مدل YDP-143 و YDP-163 پولیفونی ۱۲۸ نت است و سیستم سمپلینگ جدید یاماها به نام pure CF sound engine که صدایی به مراتب با کیفیت تر و طبیعی تر تولید می‌کند در آنها به کار گرفته شده است. کیفیت نمونه برداری صوتی و باز پخش صدا در سیستم CF به حدی نسبت به سیستم قدیمی تر بهبود پیدا کرده است که در اولین تجربه نوازندگی با این ساز قابل فهم می باشد.در این دو مدل جدید حالت duo/duet (که برای دو نوازی بر روی یک ساز استفاده می‌شود) نیز به آنها اضافه شده است. هر دو مدل قابلیت به کار گیری همزمان دو صدا ، تراسپوز ( انتقال)، شبیه سازی نیم پدال در پدال sustain را دارند و در کل پدالها حس خوبی را به نوازنده منتقل می کنند. قابلیت ضبط دو کاناله صدا (‌تنها ۱ فایل)‌، مترونوم، سه حالت تاچ قابل تنظیم و کاور روی کلاویه ها از دیگر امکانات این دو مدل است.

سیستم اکشن در مدل YDP-163 از نوع GH است که نسبت به YDP-143 پیشرفته تر است و در کل حس تاچ بهتری دارد و بی سروصدا تر از اکشن GHS است. به طور کلی در مدل YDP-143 کلاویه ها درست در ابتدای حرکت در مقایسه با پیانوهای اکوستیک کمی سفت تر هستند ( این سفتی به نام وزن تاج استاتیک نامیده می‌شود). بنابراین برای فشردن کلاویه ها به سمت پایین کمی فشار بیشتر لازم است. البته اکشن GH وضعیت بهتری دارد ولی درکل در مقایسه با پیانوهای آکوستیک و همچنین دیجیتال های گرانبها تر همچنان این موضوع قابل لمس است.

مدل YDP-163 از قدرت صدای ۴۰ وات برخوردار است و بنابراین در مقایسه با ۱۲ وات در مدل YDP-143 از صدایی حجیم تر و غنی تر برخوردار است و همین موضوع قابلیت این ساز را در اجرای بهتر نوانس ها افزایش می دهد. این موضوع در صداهای بم ساز بیشتر قابل لمس است و از همین رو کیفیت صدای بم ساز YDP-143 نسبت به مدل دیگر کمتر است. سیستم دیگری که یاماها بر روی این سه مدل به کار گرفته است سیستم acoustic optimizer است که با توجه به ولوم دستگاه کیفیت صدا را تنظیم می‌کند تا در تمامی شدت ها کیفیت صدای خروجی قابل قبول باشد. اگرچه ممکن است شما این تفاوت را احساس نکنید ولی به طور کلی ما از چنین امکاناتی بر روی سازهای دیجیتال استقبال می‌کنیم. اگرچه مدل YDP-143 نیز به این سیستم مجهز است ولی همانطور که گفتم قدرت کم صدای آن باعث می‌شود که ما کیفیت صدای مدل دیگر را به مراتب بالاتر بدانیم.

مدل YDP-163 در این میان از استقبال بیشتری برخودار بوده است و با توجه به اینکه نسبت به مدل YDP-143 حدود یک میلیون تومان گران تر است تفاوتهای بسیار ارزشمندی با YDP-143 دارد که به نظر من ارزش این هزینه اضافی را دارد. کابینت ساز نسبت به مدل YDP-161 حدود ۲ سانیتمتر بلندتر شده و در عین حال شیک تر و زیباتر به نظر می‌رسد. مدل YDP-161 از نظر ظاهری بسیار شبیه به مدل YDP-141 بوده، ولی YDP-163 با تفاوتهای ایجاد شده از نظر ظاهری حس بسیار بهتری دارد. بر روی پوپیتر YDP-163 اثری از نشان Arius دیده نمی شود ولی در عوض کلمه یاماها با حروف سه بعدی درست در بالای کیبورد تعبیه شده است. در مدل YDP-143 نیز آرم Arius حذف شده ولی در همان قسمت نام یاماها به جای آن چاپ شده است. کاور کلید ها در مدلهای YDP-143 و YDP-163 به صورت کشویی طراحی شده است. یکی از ویژگیهای بسیار خوب مدل YDP-163 استفاده از روکش عاج مصنوعی بر روی کلاویه هاست که در هیچ یک از پیانوهای دیجیتال یاماها در محدوده قیمت کمتر از ۲۰۰۰ دلار وجود ندارد. پیش از ارائه مدل YDP-163 به بازار، ارزانترین مدلی که از این ویژگی بهره می‌برد مدل CLP-440 یاماها بود که قیمتی در حدود ۳۰۰۰ دلار داشت. این روکش که تنها بر روی کلاویه های سفید ساز وجود دارد موجب می شود که لمس کلاویه ها به حس بهتری همراه باشد. البته این تفاوت در جنس کلاویه ها معمولا توسط هنرجویان تازه‌کار خیلی قابل درک نیست ولی هنرجویان پیشرفته و نوازندگان حرفه‌ای به خوبی می‌توانند آن را احساس کنند. جالب اینجاست که در پیانوهای آکوستیک نیز بسته به برند و مدل ساز،‌کیفیت روکش کلاویه ها متفاوت است و آکوستیک بودن پیانو صرفا دلیلی بر داشتن حس خوب تاچ در آن پیانو نیست. همانطوریکه قبلا گفتم یکی از مواردیکه در کلاویه ها بسیار اهمیت دارد میزان وزن تاچ استاتیک است. این وزن اشاره به مقدار نیرویی دارد که برای حرکت دادن کلاویه از حالت استراحت( زمانی که کلاویه در بالاترین موقعیت خود قرار دارد و قبلا فشرده نشده است)‌ به سمت پایین لازم است به کلاویه اعمال شود. به طور کلی در هر دو مدل کلاویه ها از این نظر کمی سفت تر از حد معمول به نظر می‌رسند ولی توجه کنید که این تفاوت تنها وقتی برای شما قابل لمس است که آن را با یک پیانوی آکوستیک و یا دیجیتال گرانبها مقایسه کنید و اغلب هنرجویان تازه کار آن را حس نمی‌کنند.

 

جمع بندی

همانطوریکه در ابتدا اشاره شد این دو مدل از سری Arius پیشرفت های چشمگیری نسبت به مدلهای قبلی خود داشته اند و کیفیت صدا و پدالها بسیار بهبود پیدا کرده اند. هر دو مدل به نسبت قیمتشان از امکانات و کیفیت بسیار خوبی برخوردارند و می‌توانند چندین سال نیازهای اولیه آموزشی شما را برآورده کنند. در صورتی که توان مالی داشته باشید مدل YDP-163 را تهیه کنید و مطمئن باشید که این افزایش قیمت ارزش هزینه کردن را دارد.

شرکت دیجی صدا به عنوان نمایندگی پیانو یاماها و نمایندگی فروش پیانو یاماها، افتخار دارد قیمت پیانو دیجیتال و قیمت پیانو آکوستیک را با کمترین نرخ سود به مشتریان عرضه کند.

از دیگر موارد قابل ذکر نمایندگی پیانو یاماها، عرضه پیانو دیجیتال و پیانو آکوستیک با گارانتی اصلی میباشد و در پیانو دیجیتال با اداپتور اصلی پیانو دیجیتال است.

دیجی صدا به عنوان نمایندگی پیانو یاماها ، گارانتی تاشار قشم و آرشه را به عنوان گارانتی و ضمانت بر روی پیانو دیجیتال و پیانو آکوستیک خود عرضه میکند.

بدیهی است هر شخص، فروشگاه و یا سایت و فروشگاه الکترونیکی دیگری که خود را به عنوان نمایندگی پیانو یاماها معرفی کرده و به غیر از تاشار قشم و آرشه گارانتی دیگری عرضه کند فاقد اعتبار است و به عنوان نمایندگی پیانو یاماها شناخته نمیشود.

از دیگر خدمات نمایندگی پیانو یاماها، ارسال رایگان پیانو دیجیتال و پیانو آکوستیک است.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *