فیدبک چیست؟ فیدبک استیج را چطور کنترل کنیم و کاهش دهیم؟

برای همه ی ما این موقعیت پیش آمده است: گروه شروع به نواختن می کند، و صدای زنگ و سوتی که ابتدا خفیف و ملایم است ناگهان به یک صدای خشن و قوی تبدیل شده، همه ی صداها را تحت تأثیر قرار داده و باعث می شود همه گوش های خودشان را بگیرند. در حالی که نواختن فیدبک موزیکال توسط گیتاریست می تواند کار زیبایی باشد، اما فیدبک از طرف میکروفن های استیج اصلاً خوب نیست. موارد زیر، پیشنهاداتی برای کنترل فیدبک وحشتناک و آزاردهنده‌ی استیج هستند.

فیدبک روی صحنه Reduce Feedback On Stage

راهکارهایی برای کاهش فیدبک

فیدبک چطور ایجاد می شود؟

امواج صوتی جهت دار هستند و از سطوح موجود در اتاق بازتاب پیدا می کنند. اگر استیج و محل اجرا کوچک باشد و گروه با صدای بسیار بالا مشغول نواختن باشد، این امواج صوتی از دیوار، سقف و حتی نوازندگان روی استیج منعکس شده و سیگنال مانیتور را مستقیماً به سمت میکروفن ها بر می گرداند و باعث ایجاد فیدبک می شود. پس اولین کاری که باید برای کنترل یا حذف فیدبک استیج انجام دهید این است که ولوم استیج را در کمترین میزانی که گروه با آن راحت هستند نگه دارید.

علت ایجاد فیدبک

تاثیر محل قرارگیری میکروفن و مانیتور بر روی فیدبک

در مرحله ی بعد به محل قرارگیری میکروفن و مانیتور استیج توجه کنید. میکروفنی که مستقیماً به سمت مانیتور قرار گرفته است، سیگنال خروجی از آن مانیتور را تقویت کرده و در نتیجه فیدبک ایجاد می کند. به محل قرارگیری آن ها توجه کنید و سعی کنید چینش را طوری انجام دهید که میکروفن حداکثر دفع را در جهت مانیتورهای استیج داشته باشد.

میکروفن اسپیکر فیدبک  Feedback On Stage

فاصله را حفظ کنید

میکروفن ها را تا حد امکان نزدیک به منبع آن نگه دارید. این کار باعث می شود مهندس صدا در میکسر نیاز کمتری به افزودن بهره برای پاور آمپلی فایر داشته باشد، و دریافت سیگنال های پراکنده توسط میکروفن را کاهش می دهد. همچنین اگر بتوانید منابع سیگنال را تا حد امکان از هم جدا نگه دارید کمک می کند تا میکروفن صدای خواننده یا ساز را با حداقل هدررفت دریافت کند.

فاصله میکروفن و مانیتور استیج

اکولایزر را تنظیم کنید

در نهایت، مهندس صدا می تواند فرکانس هایی که بیشترین فیدبک را دارند پیدا کرده و آن ها را در میکسر کاهش داده یا حذف کند. اگرچه این کار همیشه به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته می شود، چون وقتی یک فرکانس را حذف می کنید، غالباً سایر فرکانس ها نیز کاهش پیدا می کنند و صدا می تواند غیرعادی و «بریده بریده» به نظر برسد. بهترین کار این است که فیدبک را تا حد امکان در همان منبع – روی استیج با استفاده از نکات ذکر شده – کاهش دهید تا نیازی به کاهش فرکانس ها در میز میکس نباشد. با این کار نیاز کمتری به دستکاری اکولایزر خواهید داشت و کنترل فیدبک بهتر انجام خواهد شد.

میز میکس
اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *