راهنمای خرید کابل و کانکتور و آشنایی با انواع آن

چرا انتخاب و خرید کابل مناسب مهم است؟

می دانیم که انتخاب کابل مناسب برای دستگاه های مختلف گاهی می تواند دشوار باشد. این راهنمای خرید کابل که دیجی صدا برای شما تدارک دیده است، برخی از ابهامات مربوط به کابل ها، نحوه ی عملکرد آنها، و اینکه هرکدام به چه دستگاهی متصل می شوند را برطرف می سازد. برای اینکه کیفیت صدا را به حداکثر و نویز را به حداقل برسانید، باید بدانید که کدام کابل برای کاربرد مد نظر شما مناسب است.

خرید کابل های بالانس یا غیر بالانس

سیگنال الکتریکی بالانس از سه سیم عبور می کند: اتصال زمین، پایه ی مثبت و پایه ی منفی. هر دو پایه حامل یک سیگنال اما با قطب مخالف یکدیگر هستند. هرگونه نویزی که در طول مسیر دریافت شود معمولاً در هر دو پایه مشترک خواهد بود. به فرض اینکه مقصد بالانس باشد، دستگاه گیرنده یک سیگنال را «وارونه» می کند و دو سیگنال را به صورت قطبی نسبت به هم بر می گرداند. این باعث می شود نویز مشترک از فاز خود خارج شده و از بین برود. این مدل نویزگیری را Common Mode Rejection می نامند و دلیل اینکه کابل های بالانس عموماً برای متراژ طولانی مناسب هستند همین موضوع است. از کابل های XLR و TRS برای انتقال صدای بالانس از یک دستگاه بالانس به دستگاه دیگر استفاده می شود.

راهنمای خرید کابل

کابل های غیربالانس پیچیدگی کمتری دارند، اما نسبت به مشکلات نویز بیشتر حساس هستند. به طور کلی کابل های غیر بالانس باید در کمترین طول ممکن (قطعاً کمتر از 25 فوت یا حدود 7.5 متر) باشند تا نویزهای احتمالی که ممکن است همراه با سیگنال به دستگاه ها منتقل شوند، به حداقل مقدار برسد.

برای آشنایی بیشتر با کابل های بالانس و غیربالانس می توانید به مطلب کابل های صوتی متقارن و نامتقارن مراجعه نمایید.

فروشگاه دیجی صدا انواع با کیفیت کابل میکروفن، کابل بلندگو، کانکتور و اتصالات و کابل رابط را جهت استفاده شما فراهم کرده است. به این ترتیب جهت خرید کابل به سادگی می توانید با مراجعه به فروشگاه دیجی صدا انواع کابل از برندهای معتبر را با یکدیگر مقایسه کرده و اقدام به انتخاب نمایید. در صورت نیاز می توانید سوالات خود را با کارشناسان ما در میان بگذارید.

کانکتورهای متداول هنگام خرید کابل

یکی از مواردی که در زمان خرید کابل باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب کانکتور، فیش یا جک مناسب است. در حوزه ی صدا 6 کانکتور متداول برای کابل ها وجود دارد که با آنها زیاد سر و کار خواهید داشت. TRS و XLR برای اتصالات بالانس و TS ،RCA ،SpeakON و کانکتورهای موزی برای اتصال غیر بالانس هستند.

TRS

کانکتور TRS

TRS مخفف سه کلمه ی «نوک، حلقه، غلاف» است. شبیه به یک فیش استاندارد ¼ یا ⅛ است اما یک حلقه ی اضافی روی محور خود دارد. کابل های TRS دو رسانا و یک اتصال به زمین (شیلد) دارند. به طور معمول از آنها برای اتصال تجهیزات بالانس یا برای انتقال سیگنال های مونو چپ و راست به هدفون های استریو استفاده می شود. همچنین کانکتورهای TRS را در انتهای کابل های Y (دو به یک) نیز می بینید. از این ها برای جک ورودی میکسر استفاده می شود که در آن سیگنال از طریق یک سیم به بیرون ارسال شده و از طریق سیم دیگر بر می گردد.

XLR

کانکتور XLR

کانکتورهای XLR سه پین دارند: مثبت، منفی و زمین. از آنها معمولاً برای انتقال سیگنال های میکروفن یا سیگنال های بالانس لاین استفاده می شود. در حوزه ی صدا، معمولاً کابل های XLR برای اتصال میکروفن به میکسر و اتصال خروجی های مختلف به اسپیکرهای بزرگ استفاده می شوند.

TS

کابل و کانکتور TS

TS مخفف دو کلمه ی «نوک و غلاف» است و به نوع خاصی از کانکتور ¼ یا ⅛ اشاره دارد که برای دو سیم رسانا و عملکرد غیر بالانس تنظیم شده است. یک حلقه ی عایق، نوک و غلاف را از هم جدا می کند. نوک را معمولاً «داغ» «Hot» یا حامل سیگنال می نامند، در صورتی که غلاف جایی است که زمین یا شیلد متصل می شود. کابل های TS بیشتر به عنوان کابل های گیتار یا سازهای لاین Level شناخته می شوند.

RCA

خرید کابل RCA

RCA نام مشترک آن دسته کانکتورهای صوتی است که برای اتصال پرمصرف ترین تجهیزات استریو استفاده می شوند. معمولاً در ورودی نوارها یا سی دی ها می بینید که از این کانکتورها استفاده شده است. در حوزه ی صدای دیجیتال، کانکتورهای RCA برای اتصالات S/PDIF هم استفاده می شوند، گرچه کابل های S/PDIF واقعی محکم تر هستند.

speakON

کانکتور speakON

کانکتور speakON برای اتصال آمپلی فایرهای قدرتمند به اسپیکرهای PA و مانیتورهای استیج استفاده می شوند. این کانکتورها به خاطر قابلیت قفل شدن در محل خود، معمولاً به اتصالات ¼ TS ارجحیت دارند. از آنجایی که هرگز نباید از یک کابل ساز برای اتصال آمپلی فایر به اسپیکر استفاده کنید، برای اجتناب از کابل بندی های خطرناک نیز مفید هستند.

فیش موزی (Banana Plug)

خرید کابل با فیش موزی

فیش موزی یک کانکتور الکتریکی است که برای اتصال سیم های صوتی مثل سیم اسپیکر، به نقاط اتصال در پشت بیشتر آمپلی فایرها یا جک های خاصی به نام جک موزی طراحی شده اند. این جک ها معمولاً در پشت آمپلی فایرهای قدرتمند در قسمت پریزها دیده می شوند. انتهای سیم ها با یک پیچ پشت گیر در محل خود محکم می شوند.

برای خرید کابل یا انواع کانکتور و اتصالات از محصولات عرضه شده در فروشگاه دیجی صدا بازدید نمایید.

روکش های کابل ها – انواع شیلد

یکی دیگر از مواردی که هنگام خرید کابل توجه به آن لازم است، جنس روکش کابل است. در اینجا انواع روکش کابل را با یکدیگر مرور می کنیم.

 روکش بافته شده

خرید کابل با روکش بافته

در این نوع کابل های روکش دار تعدادی سیم مسی روکش دار (که آنها را pick می نامند)  به دور یک سیم روکش دار مرکزی کشیده شده اند. بر اساس تغییر زاویه، تعداد پیک ها، و نرخ مورد استفاده ممکن است پوشش از 50 درصد تا نزدیک به 97 درصد تغییر کند. کابل بافته شده حتی اگر در گوشه ها خم یا کج شود باز هم پوشش پایداری خواهد داشت.

روکش پیچ خورده

کابل های روکش دار پیچ خورده که با نام spiral-wrapped هم شناخته می شوند، از پیچیدن یک لایه نازک رشته های مسی به دور مرکز در یک جهت (ساعت گرد یا پادساعت گرد) حاصل می شوند. کابل های پیچ خورده بسیار انعطاف پذیر هستند، و از نظر انعطاف محدودیت های بسیار اندکی ایجاد می کند. اگرچه استحکام کششی آنها بسیار کمتر از کابل های بافته شده است، اما انعطافی که دارند موجب می شود تا در بیشتر سازها از آنها استفاده شود.

روکش فویل

خرید کابل با روکش فویل

روکش فویل یا ورقه ای از یک لایه نازک فویل آلومینیومی مایلار در تماس با یک سیم تخلیه ی مسی برای انتهای آن ساخته شده است. ترکیب روکش فویل و سیم تخلیه بسیار ارزان قیمت است، اما انعطاف را به شدت محدود می کند و در صورت خم و راست شدن مکرر شکسته می شوند. مزیت پوشش 100 درصدی فویل به خاطر امپدانس انتقال بالایی که دارد، (آلومینیوم رسانای ضعیف تری نسبت به مس است) به ویژه در فرکانس های پایین آسیب زیادی می بیند.

چنانچه برای انتخاب و خرید کابل مناسب جهت سیستم و تجهیزات خود تردید دارید می توانید سوالات خود را با کارشناسان ما مطرح کنید.

واژه نامه ی کانکتورهای کابل

⅛ (هدفونی یا مینی)

فیش یا جک با قطر ⅛ اینچ که در اتصالات صوتی/تصویری کوچکتر استفاده می شود. کانکتور می تواند TRS یا TS و حتی TRRS باشد.

خرید کابل با جک 8/1 اینچ

AES

AES/EBU رایج ترین جایگزین برای S/PDIF استاندارد است و رایج ترین اتصال فیزیکی AES/EBU بالانس نوع 1 است – سه هادی، کابل پیچ خورده ی جفتی 110 اهم و یک کانکتور XLR.

خرید کابل

BNC

نوعی کانکتور هم محور که غالباً در تجهیزات صوتی و تصویری دیجیتال دیده می شود. کانکتورهای BNC معمولاً برای حمل سیگنال های همگام شده بین دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. BNC ها کانکتورهای سرنیزه ای یا میخی هستند و فیش پیچ دار یا مستقیم نیستند.

کانکتور  BNC

DB25

نوعی از کانکتور D-Sub است. DB25 ها معمولاً در تجهیزات کامپیوتری دیده می شوند و از آنها برای اتصال لوازم جانبی استفاده می شود. TASCAM مثل برخی برندهای دیگر معمولاً از کانکتور DB25 برای ورودی/خروجی آنالوگ و/یا دیجیتال در محصولات خود استفاده می کند.

کانکتور D-Sub

Elco (یا Edac)

برند و نوعی از کانکتورهای چند پیم که در سیستم ها و تجهیزات صوتی برای اتصال کابل های چندجفتی به یک کانکتور (به جای چندین کانکتور) استفاده می شوند. هم Elco و هم Edac به صورت 20، 38، 56، 90 و 120 پین عرضه می شوند.

کانکتور Elco (یا Edac)

کابل Insert/Y

کابلی که برای تقسیم کردن سیگنال به دو بخش یا ترکیب دو سیگنال به یکی استفاده می شود. از عبارت کابل Y به این خاطر استفاده می شود که کابل شبیه به حرف Y به نظر می رسد و بسته به اینکه از کدام طرف به آن نگاه کنید، دو بخش را به هم متصل کرده یا یک بخش را به دو قسمت تقسیم کرده است. کابل های Y یک راه ساده و آسان برای انجام این دو کار در حوزه ی صدا هستند.

خرید کابل Insert/Y

Optical

کابل های اپتیکال برای اتصالات 2 کانال S/PDIF و اتصالات نوری Alesis ADAT استفاده می شوند. اتصالات نوری ADAT برای انتقال صدای دیجیتال و 8 ترک همزمان استفاده می شوند. این اتصالات به استاندارد صنعت تبدیل شده اند و در طیف گسترده ای از محصولات کارخانه های مختلف به کار گرفته می شوند.

خرید کابل اپتیکال

S/PDIF

S/PDIF (رابط صوتی دیجیتال سونی/فیلیپس) که فرمتی برای ارتباط تجهیزات صوتی دیجیتال با یکدیگر است، یک فرمت پر مصرف به حساب می آید و تا حد زیادی بر اساس استاندارد AES/EBU کار می کند. در حقیقت در بسیاری از موارد این دو با هم سازگار هستند. S/PDIF به طور معمول از کابل های غیر بالانس هم محور امپدانس بالا یا فیبرهای نوری برای انتقال استفاده می کند.

S/PDIF  رابط صوتی دیجیتال سونی/فیلیپس

فایر وایر (IEEE 1394)

فایر وایر که اولین بار به خاطر سرعت بالای انتقال داده ها برای ویدئو به کار گرفته شد، در حال حاضر برای اتصالات دیجیتال در حوزه ی صدا به شکل گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. فایر وایر در حال حاضر به صورت 4 پین و 6 پین (برای فایر وایر 400) و 9 پین (برای فایر وایر 800) موجود است. نسخه های 6 و 9 پین می توانند تأمین برق را نیز انجام دهند.

فایر وایر (IEEE 1394)

TDIF

TDIF مخفف رابط دیجیتال TASCAM است. TASCAM این پروتکل را برای استفاده در محصولات مالتی ترک دیجیتال و میکس دیجیتال، برای انتقال دیجیتال صدا توسعه داده است. اتصالات TDIF از طریق یک کانکتور D-Sub 25 پین ساخته می شوند و داده ها از طریق کابل روکش دار جابجا می شود. استاندارد TDIF در حال حاضر یکی از دو فرمت اصلی است (فرمت دیگر ADAT اپتیکال است) که به صورت گسترده ای در محصولات حرفه ای و نیمه حرفه ای برای انتقال دیجیتال دو یا چند ترک به صورت همزمان با یک کابل مورد استفاده قرار می گیرد.

TDIF  رابط دیجیتال TASCAM

TT (Tiny Telephone)

یک نسخه ی مینیاتوری است از آنچه تحت عنوان فیش تلفن یا جک تلفن می شناسیم. معمولاً این نوع جک را جک ¼ می نامیم (نسخه ی مدرن در واقع کمی از نظر اندازه متفاوت است)، که می تواند در قالب TS یا TRS عرضه شود. ADC همین نوع کانکتور را ساخته است اما آن را کانکتور Bantam می نامد. در حال حاضر این دو نام به جای یکدیگر استفاده می شوند. جک های TT/Bantam به شکل متداول در ضبط پچ پنل ها یا patchbay های استودیویی استفاده می شوند.

کانکتور TT (Tiny Telephone)  -  کانکتور Bantam

فروشگاه دیجی صدا انواع با کیفیت سیم میکروفن، سیم بلندگو، کانکتور و اتصالات و سیم رابط از برندهای شناخته شده را جهت استفاده شما عرضه می کند. با مراجعه به بخش مربوطه در فروشگاه دیجی صدا با خیال آسوده اقدام به خرید کابل و اتصالات مورد نیاز خود نمایید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *