خرید اسپیکر – اطلاعاتی که پیش از خرید هر نوع باند و بلندگوی اکتیو و پسیو نیاز دارید

خرید اسپیکر و باند

امروزه به دنبال پیشرفت تکنولوژی و تنوع گوناگون بلندگوها با برندهای مختلف از جنس های بی کیفیت و فیک گرفته تا برندهای خوشنام و با کیفیت، انتخاب صحیح و متناسب با بودجه و نیاز صوتی کاربران، به امری پیچیده و دشوار تبدیل شده است. از این رو مهندسین صدای دیجی صدا، با اتکا به تجربه و دانش تخصصی خود و نیز بررسی و گرفتن تست های فنی از مدل های مختلف، ضمن بیان شرایط فنی و امکاناتی که بلندگو در اختیار شما می گذارد و همچنین مقایسه گارانتی و خدمات پس از فروش برند های گوناگون در ایران، شما را در انتخاب و خرید اسپیکر یاری می کنند.

اگر از حرفه ای ها یا علاقمندان حوزه صدا هستید، پست های جامع، کاربردی و پر از اطلاعات مفید خرید میکروفن، خرید میکسر و خرید آمپلی فایر نیز مورد توجه و پسند شما قرار خواهد گرفت.

وظیفه بلندگوها چیست؟

راهنمای خرید اسپیکر و باند اکتیو و پسیو

پس از آنکه میکسر، ابزارهای پردازش سیگنال و آمپلی فایرها به سیگنال ­های صوتی شکل دادند، بلندگوها سیگنال­ های حاصل را به امواج صوتی فیزیکی تبدیل می­ کنند. در واقع، سیگنال­ های صوتی با استفاده از ولتاژ خروجی آمپلی فایر به حرکات رو به عقب و جلوی مخروط­ های بلندگو (ووفرها) مبدل می­ شوند و امواج صوتی شنیده شده توسط گوش­های مخاطب را می ­سازند.

نقش کلیدی بلندگوها در ارائه صدای با کیفیت به مخاطب بر همگان روشن است و کیفیت آنها تفاوت زیادی در این حوزه به وجود می­ آورد.

دانستن متراژ محل سخنرانی به انتخاب قدرت خروجی (توان خروجی بر حسب وات) و اندازه بلندگوهای مورد نیاز کمک زیادی می­ کند. به عنوان مثال، برای سالن­ های کنفرانس و سخنرانی کوچک بلندگوهایی با توان حدود ۳۵۰-۵۰۰ وات کافیست، اما گروه­ های موسیقی یا دی­جی­ ها بسته به محل اجرای خود به بلندگوهایی با توان ۵۰۰-۱۰۰۰ وات و یا حتی بیشتر نیاز دارند.

خرید اسپیکر: اکتیو یا پسیو؟ کدام را انتخاب کنم؟

بلندگوهای اکتیو برای افرادی مناسب است که نمی­ خواهند برای سیستم ­های PA خود یک یا چند آمپلی فایر اختصاصی تهیه کنند؛ زیرا آمپلی فایرها مستقیما در جعبه ی این بلندگوها جای گرفته ­اند. استفاده از بلندگوهای PA اکتیو بدین معناست که استفاده از میکسر بدون آمپلی فایر نیز برای شما امکان­پذیر است. بلندگوهای اکتیو برای نوازندگانی که در اجراهای کوچک و سایر مراکز موسیقی می­ نوازند، یک انتخاب عالی به شمار می آید. قابلیت حمل و نقل این بلندگوها بیشتر و دردسر­های نصب آن­ها کمتر است.

نکته اینجاست که انعطاف­ پذیری و کنترل بلندگوهای اکتیو در یک سیستم صوتی نسبت به حالت بلندگوها و آمپلی فایر مجزا کمتر است. معمولا، بزرگترین سیستم­ های بلندگو که برای فضاهای کاری بزرگ طراحی می ­شوند از نوع پسیو هستند. به همین دلیل، بسیاری از مهندسین حرفه­ ای صدا استفاده و خرید اسپیکر پسیو را ترجیح می­ دهند، چرا که با پیکربندی و مکان ­یابی محل قرارگیری این بلندگوها، میتوان صدای خروجی آن­ها را در یک محیط خاص بهینه کرد.
شما می توانید در سایت دیجی صدا، بلندگوهای پسیو و اکتیو را در دسته های مجزا مرور کنید.

راهنمای خرید بلندگو

بلندگوها و درایورها – ووفر و تیوتر دقیقا چه کاری انجام می دهند؟

خرید اسپیکر

بلندگوها برای بازتولید محدوده­ های فرکانسی مشخص طراحی شده­ اند. بلندگوهای اصطلاحا «فول رنج» معمولا شامل یک ووفر و یک تیوتر بوده و به سیستم ۲way موسومند. در برخی بلندگوهای PA یک درایور mid-range نیز وجود دارد؛ لذا این گروه از بلندگوها، سیستم ­های ۳way نامیده می­ شوند.

انواع بلندگوهای موجود در سیستم­ های صوتی و مشخصات آن­ها به شرح زیر است:

  • Woofer: کار این بلندگو بازتولید فرکانس­ های پایین و درایور آن از نوع مخروطی ۱۰ تا ۱۸ اینچی است.
    محدوده فرکانسی: معمولا زیر ۵۰۰ هرتز
  • Mid-range: کار این بلندگو بازتولید فرکانس­ های میانی و درایور آن در برخی موارد از نوع مخروطی ۵ تا ۱۲ اینچی و در برخی موارد یک درایور متراکم ۲/۱-۲ تا ۴ اینچی نصب شده روی شیپور (horn) است.
    محدوده فرکانسی: معمولا بین ۲۰۰ هرتز تا ۳ کیلوهرتز
  • Tweeter: کار این بلندگو بازتولید فرکانس­ های بالا و درایور آن از نوع مخروطی ۱-۲ اینچی یا درایور متراکم ۱ تا ۴ اینچی است.
    محدوده فرکانسی: معمولا بین ۲ کیلوهرتز تا ۲۰ کیلوهرتز
  • ساب ووفر: کار این بلندگو بازتولید پایین­ ترین فرکانس­ ها و درایور آن از نوع مخروطی ۱۵-۲۴ اینچی است.
    محدوده فرکانسی: به ندرت بالاتر از ۳۰۰ هرتز و معمولا در حدود ۳۰ هرتز یا پایین­تر

آیا افزودن ساب ووفر به سیستم صوتی الزامی است؟

ساب­ ووفرها بلندگوهای بزرگی هستند که پایین­ ترین فرکانس­ های باس را پخش می­ کنند. با توجه به ابعاد بزرگ این ادوات و آسیب­ های احتمالی که ممکن است به خاطر لرزش­ های شدید خود به سایر اجزای داخل بلندگو وارد کنند، اغلب در جعبه هایی مستقل طراحی و استفاده می شوند.
افزون بر این، اضافه کردن ساب­ ووفر به سیستم صوتی از سبکی و قابلیت حمل­ و نقل آن می­ کاهد مگر اینکه یک ساب­ ووفر اکتیو انتخاب کنید؛ در غیر این صورت به یک آمپلی فایر با قابلیت تأمین توان مورد نیاز ساب­ های خود نیاز خواهید داشت. احتمال نیاز به ساب­ ووفر برای گروه­ های موسیقی که به صداهای درام و باس قوی وابسته اند، بالاتر است.
شما در سایت دیجی صدا می توانید دسته ای از ساب­ ووفرهای اکتیو و پسیو را مشاهده فرمایید.

خرید اسپیکر و باند

بلندگوهای مانیتور صحنه

نوازندگان برای نمایش عملکرد خویش به بهترین وجه ممکن، باید بتوانند صدای خود و سایر نوازندگان را به وضوح بشنوند. بنابراین، استفاده از بلندگوهای مانیتور صحنه ضروری است. هرچند استفاده از بلندگوهای مانیتور زمینی عاملی برای فیدبک (feedback) و افزایش خطر آسیب به سیستم شنوایی است، اما اغلب نوازندگان استفاده از این بلندگوها را نسبت به استفاده از مانیتور in-ear  ترجیح می­ دهند؛ زیرا استفاده از این بلندگوها ساده ­تر است. این بلندگوها معمولا بلندگوهای ذوزنقه ای شکلی هستند که بر روی زمین قرار گرفته و امکان شنیدن صدای نوازندگان و در نتیجه اجرای بهتر را برای آنان فراهم می­ آورند.

راهنمای خرید بلندگو

نحوه تأثیر اتصال سری یا موازی بلندگوها بر سیستم صوتی

هنگام اتصال آمپلی فایر یا پاورمیکسر به بلندگوها باید مقادیر اُهمی تجهیزات با هم مطابقت داشته باشند. با این حال، نحوه اتصال بلندگوها از نظر سری یا موازی بودن بر این الزامات تأثیر می ­گذارد، لذا پیش از خرید اسپیکر یا هر نوع ابزار مورد نیاز خود باید از نحوه تأثیر سیم­ کشی بر آنها آگاه باشید.

اتصال موازی بلندگوها در یک سیستم، مقدار اهمی (مقاومت) کل مدار را کاهش می دهد. مقاومت اسمی یک بلندگوی ۲way اغلب ۸ اهم است. چنانچه دو بلندگوی ۲way را به صورت موازی به یکدیگر متصل کنید، مقاومت اهمی ترکیب حاصل ۴ اهم خواهد بود. به همین ترتیب با اتصال موازی سه و چهار بلندگو این مقدار به ترتیب به ۲٫۶۷ و ۲ اهم کاهش خواهد یافت. هرچند اِمپدانس اسمی کوچکتر به معنای سهولت بیشتر در جاری شدن جریان الکتریسیته است، برخی آمپلی فایرها توانایی مدیریت یک سیستم ۲ اهمی را ندارند. بنابراین، پیش از اتصال بلندگوها به دفترچه راهنمای آمپلی فایر مراجعه نمایید، همچنین می توانید از مشاوران دیجی صدا درباره تطبیق مقاومت سیستم خود راهنمایی بگیرید.

از سوی دیگر، اتصال سری بلندگوها به یکدیگر باعث ایجاد مقاومت بالاتر و افزایش امپدانس سیستم می شود. بنابراین، با اتصال سری دو بلندگوی ۸ اهمی مقاومت ۱۶ اهم خواهد بود. در نتیجه، اگر چند بلندگوی یکسان با امپدانس پایین­ تر از امپدانس تقویت کننده داشته باشید، راه­ حل استفاده از اتصال سری است و شما می­ توانید از طریق اتصال سری بلندگوها، امپدانس مدار را افزایش دهید.

راهنمای خرید بلندگو

کابل­ ها و کانکتورها و نکاتی که باید بدانید!

کابل­ ها به عنوان حامل سیگنال­ های صوتی در سیستم صوتی شما عمل می ­کنند و باید به دقت انتخاب شوند تا صدا عاری از هرگونه آلودگی به نویز صوتی، از منبع تا بلندگو منتقل شود.
در اکثر اجراها، برای سیستم های صوتی به کابل ­های میکروفن XLR  و یا کابل­ های TRS (استریو) ۱/۴ اینچی و اتصالات ۱/۴ اینچی unbalanced که از آنها برای کابل­ های مربوط به ادوات موسیقی استفاده می­ شود، نیاز است. کابل­ های balanced نویز ناشی از لامپ­ ها و سایر منابع الکترونیکی را که به نویز ۶۰-سیکلی موسوم است، حذف می­ کنند. در بسیاری از سیستم ­ها، کانکتورهای اسپیکون (Speakon) به دلیل سرعت اتصالات و توانایی در قفل شدن جک و همچنین جلوگیری از قطع تصادفی، جایگزین اتصالات ۱/۴ اینچی (بنون) شده اند.

هر چه اندازه ی هادی کابل­ های بلندگو بزرگتر باشد، توانایی آن در حمل جریان­ های بالاتر مورد نیاز بلندگوها بیشتر است. همچنین، هر چه پوشش کابل ضخیم ­تر باشد، محافظت آن در برابر صدمه احتمالی بهتر است. برای به حداکثر رساندن بازدهی باید آمپلی فایر را در نزدیک­ترین محل ممکن به بلندگوها قرار دهید و از کوتاه ترین کابل ممکن استفاده کنید.
کابل ­های ادوات موسیقی، میکروفن ها و بلندگوها با یکدیگر قابل تعویض نیستند. کابل­ های بلندگوها ضخیم­ ترند و به شکلی متفاوت ساخته شده ­اند؛ بنابراین، تعویض این کابل­ ها ممکن است به وارد آمدن آسیب به دستگاه منجر شود.
هم اکنون می توانید در کنار خرید اسپیکر ، مجموعه­ ای گسترده از کابل ها و کانکتورهای مربوط به ابزارهای صوتی را در دسته کابل و کانکتور سایت دیجی صدا مشاهده نمایید.

انواع کابل و کانکتور

توجه به سایر ملزومات سیستم صوتی در زمان خرید اسپیکر

استفاده از دستگاه تستر کابل به شدت توصیه می­ شود. اگر سیستم شما به درستی کار نمی­ کند، تستر کابل در کاهش زمان عیب­ یابی به شما کمک خواهد کرد. افزون بر این، بهتر است هرگونه کابل معیوب را بلافاصله دور بیندازید و از قرار دادن آن در جعبه کابل ها پرهیز نمایید؛ زیرا ممکن است روزی به طور تصادفی مجددا از آن کابل استفاده شود که در این صورت باید در مسیر عیب­ یابی بفهمید که آن کابل (هنوز) معیوب است و کار نمی­ کند. ممکن است به یک dB متر نیز نیاز داشته باشید. شدت صوت موجود در محیط نباید از درجه صوت مجاز فراتر رود و dB متر امکان پایش دقیق شدت صوت را برای شما فراهم می­ کند.

پایه­ های بلندگو از دیگر لوازم ضروری هستند. از استحکام و اصطکاک کافی (با زمین) پایه­ ها برای نگه­داشتن دستگاه در شرایط ایمن اطمینان حاصل نمایید. قابلیت تنظیم جداگانه هر پایه را بررسی و از قرارگیری دستگاه در موقعیت بهینه مطمئن شوید. برای اطمینان از استحکام کافی پایه­ های انتخابی برای حمل وزن بلندگوی خود ملاحظات فنی مربوطه را مطالعه کنید.
پایه­ های میکروفن نیز از لوازم جانبی ضروری برای اکثر سیستم های صوتی هستند. در صورت جستجو طیف وسیعی از پایه­ های میکروفن را می­ یابید که برای قرارگیری میکروفن­ ها مقابل آلات موسیقی، ابزارها و جعبه های بلندگو طراحی شده ­اند. پایه ­های میکروفن با استندها و بوم های قابل تنظیم، انعطاف بیشتری در محل قرارگیری میکروفن دارند.

نکات و ترفندهایی که هر صدابرداری باید بداند

در این قسمت به تعدادی از نکته­ ها و ترفندهایی اشاره می­ شود که در راستای کسب بیشترین خروجی از سیستم PA به شما کمک می­ کنند.

  • هنگام جایگذاری بلندگوها در طرفین صحنه، آنها را به صورت یک ساختار قوسی شکل در محل خود قرار دهید تا فضای انتشار صوت گسترش یابد و بلندگوها بتوانند همچون بلندگویی واحد با محدوده تحت پوشش بزرگتر عمل کنند.
  • هرگز برای پیچیدن کابل ­ها از آرنج خود استفاده نکنید، زیرا این کار ممکن است به آنها آسیب برساند. در عوض کابل ها را به صورت یک ساختار ۸ شکل جمع کنید.
  • از کابل­ های با نمره کابل صحیح استفاده کنید.
  • فراموش نکنید که آمپلی فایر آخرین بخشی است که هنگام راه ­اندازی دستگاه روشن می­ شود و اولین بخشی است که در هنگام خاموش کردن سیستم PA خاموش می­ شود. این امر از آسیب احتمالی به تجهیزات متصل و تولید نویز در برابر مخاطب جلوگیری می ­کند.
صدابردار

اصطلاحاتی که هنگام خرید اسپیکر باید بدانید

آگاهی از ویژگی­ های ادوات مورد نظر پیش از اقدام به خرید بسیار مهم است. در ادامه به تعدادی از مشخصه های اصلی مطرح در زمینه تهیه هر سیستم صوتی اشاره می­ شود که شما باید قبل از خرید اسپیکر از آنها مطلع باشید.

  • توان خروجی متوسط بلندگو: به معنای اندازه توان متوسط بلندگو در یک برنامه کاری دراز مدت است. گاهی اوقات (به اشتباه) این مشخصه در قالب توان RMS مطرح می­ شود. در ادامه به توضیح توان RMS می پردازیم.
  • محدوده دینامیکی: به معنای اختلاف میان بلندترین و هموارترین بخش­ های یک سیگنال صوتی است (که معمولا بر حسب دسی­بل اندازه­ گیری می ­شود).
  • پاسخ فرکانسی: به بازه فرکانسی تولید شده توسط بلندگو اشاره می کند و نشان دهنده محدوده ای است که بلندگو به درستی قادر به تولید فرکانس های مختلف می باشد. محدوده فرکانسی شنوایی انسان بین ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلوهرتز گسترده است. این ویژگی پاسخ­ فرکانسی به مفهوم تلرانس اشاره دارد (تفاضل حداکثر مقدار خروجی با ورودی). اگر مقدار تلرانس ذکر نشده باشد، مقدار آن را به عنوان تلرانس استاندارد و برابر ±۳ dB قلمداد می­ کنیم.
  • توان پیک (Peak): به معنی حداکثر توان لحظه­ ای کار کوتاه مدت بلندگو است. اهمیت این ویژگی از اهمیت توانایی کار در یک برنامه کاری پیوسته (program watt) کمتر است.
  • توان مؤثر (RMS): مخفف Root mean square, یک استاندارد بین المللی جهت اندازه گیری قدرت خروجی فرکانس های تولید شده ی آمپلی فایر است. ریشه دوم متوسط (میانگین) مجذور کلیه مقادیر ولتاژهای لحظه ای یک شکل موج است. مقادیر RMS اسمی توان بلندگو، نسبتا کنسرواتیو هستند. گاهی اوقات توان program بلندگو RMS نامیده می­ شود، هر چند این کار از نظر فنی نادرست است.
اشتراک گذاری این نوشته

۲۴ دیدگاه

  1. باسلام
    من برای هیعت که دست روی خیابانی انجام می دهیم دو عدد دبل اکتیو ۱۵۰۰wایکون تهیه کردم باتوجه به برتاب و شفافیت صدای خوب که باند ها دارند نمی توانم ولوم صدا را زیادی کنم به محظ زیاد کردن صوت می کشد به نظر شما چه کار باید بکنم که بتوانم صدای بیشتری داشته باشم با توجه به اینکه می خواهیم دو باند دیگر هم برای بشت هیت بخریم

    پاسخ دادن
    • سلام دوست عزیز از محل قرار گرفتن بلندگو ها و میکروفن تان هم برایمان بگویید

      پاسخ دادن
      • سلام، من برای یک موسسه خیریه حمایت از زنان سرپرست خانوار می‌خواهم برای فضایی به مساحت حدود ۷۰ متر بلندگو یا باند برای نمایش فیلم تهیه کنم. در این زمینه هیچ تخصص و ایده‌ای ندارم. ممکن است با توجه به محدودیت مالی که داریم ما را راهنمایی کنید.

        پاسخ دادن
        • سلام دوست عزیز
          بهترین گزینه برای شما استفاده از بلندگوهای اکتیو می باشد که با توجه به بودچه خود میتونید از بین محصولات موجود در بازار یکی را انتخاب کنید.با توجه به ابعاد فضاتون یک بلندگو هم جواب کار شما را می دهد.

          پاسخ دادن
      • سلام
        من تمام مقاله شما را خواندم و به نکته های خوی ومفیدی اشاره کردین تشکر از راهنمائی شما به ملت.
        و یک چیزی که مرا متوجه خود کرده این است بلنگو ها چگونه باید چیده بشه تا صوت نکشد ما هر کاری کردیم باز هم صوت میکشد اگه در این زمینه راهنمایی کنید ممنون میشم.
        یک دنیا سپاس.

        پاسخ دادن
    • سلام
      اگه میکروفون بی سیم با کیفیت استفاده کنید
      فاصله بین باند تا میکروفون رعایت کنی عالی میشه درضمن صدای زیر هم کنترل کنید

      پاسخ دادن
  2. ایا باندی که فقط woofer,mid range داشته باشد است

    پاسخ دادن
    • لطفا منظورتان را دقیق بیان کنید

      پاسخ دادن
  3. سلام وقتتون بخیر
    من یه آمپلی یاماها مدل rx-v585 دارم برای این آمپلی فایر چه باندهایی رو پیشنهاد میکنید،
    ممنون از راهنمایتون.

    پاسخ دادن
  4. با سلام خدمت شما دوست عزیز
    من اسپیکری دارم که به متراژ سیمش اضافه کردم و بیرون مغازه گذاشتم اما متاسفانه صداش خیلی ضعیف شده ممنون میشم راهنماییم کنید چطور میتونم صداش روتقویت کنم ؟ممنون

    پاسخ دادن
    • به عوامل زیادی ارتباط دارد نوع و مرغوبیت سیم توان آمپلی فایر وات بلندگو نوع بلندگو متراژ سیم؟

      پاسخ دادن
    • سلام خسته نباشید.
      من در حین استفاده از اسپیکر بلوتوثی روی حالت بلوتوث و ولوم روی حد اخر داشتم استفاده میکردم یدفعه صدا قطع شد و بعدش نه روی بلوتوث نه روی رادیو و نه روی یو اس بی کار نمیکرد فقط میکروفون بهش وصل میشد و صداش در میومد بنظرتون مشکل از چیه ؟
      باتریشم تازه عوض کردم و نسبت به باتری قبلی بجای هفت امپر هشت امپر انداختم.

      پاسخ دادن
      • باید به تعمیرگاه مراجعه کنید یا از جایی که این بلندگو را تهیه کردید

        پاسخ دادن
    • کیفیت کابل ضعیفه باعث افت صدا میشه

      پاسخ دادن
  5. سلام خسته نباشید لطفا راهنماییم کنید میخواستم اسپیکر بخرم اما دو تا مد نظرم هستش یکیش توان خروجیش ۳۵۰ هست و قیمتش ۷ میلیون . اما اون یکی توانش ۲۲۰ هست ولی قیمتش ۱۱ میلیون علتش چیه ؟ از بین این دو تا بنظرتون کدومش قوی تره ( پخش کننده خانگی میکرولب مدل M310101Cyclone ) یا ( اسپیکر ایستاده تسکو مدل TS-2080 ) لطفا بگید کدومش بخرم قوی تر و بهتره؟ و یا گزینه ای دیگه سراغ دارید بگید ک از اینا م بهتر باشه ممنونم

    پاسخ دادن
    • سلام وقت بخیر متاسفانه در زمینه اسپیکر های خانگی نمی توانم کمک خواصی بکنم . این مدل را پیشنهاد می کنم از آن دو مدل که شما فرمودید خیلی بهتر است. اسپیکر ۷۲۵a

      پاسخ دادن
  6. ‌سلام وقتتون بخیر..برای پاور میکسرهای دایناکورد۱۰۰۰ سری ۲.چه باندهایی مناسبند؟اکتیو؟پسیو؟برای فضایی در حدود ۲۰۰متر.
    ممنون

    پاسخ دادن
    • سلام روز خوش
      از نظر متصل کردن باند اکتیو که محدودیتی ندارید اما چون پاور میکسر دارید باند پسیو بخرید به صرفه تر است. هر لاین آمپلی این دستگاه روی ۴ اهم ۱۰۰۰ وات قدرت دارد. یعنی شما به هر لاین می توانید یک بلندگوی ۴ اهم تا ۱۰۰۰ وات یا دو بلندگوی ۸ اهم که جمعا ۱۰۰۰ وات بشود متصل کنید.

      پاسخ دادن
    • سلام دوست عزیز.ببخشید من یه سوال داشتم .بنده یه میکسر دایناکورد دارم بنظر شما باند اکتیو بگیرم یا پاور بگیرم و باند پسیو نصب کنم .اینم خدمتتون عرض کنم که سیستم برای گروه موسیقی می‌خوام و اکثرا جشن ها در فضای باز اجرا میشه.اکتیو یا پسیو ؟

      پاسخ دادن
  7. سلام
    اگر یک باند اکتیو را به میکسر متصل کنیم با وقتی که ۳ تا باند بصورت موازی با هم به میکسر متصل شود آیا میزان صدا یکی خواهد بود؟
    یعنی صدا در حالت یک باند تقسیم میشود بین سه باند ؟ و در حالت ۳ باند موازی صدای هر کدوم یک سوم حالت تک باند میشه؟

    پاسخ دادن
    • سلام
      برای اسپیکر اکتیو صدای هر سه بلندگو و یا حتی بیشتر یکسان می مانند و تقسیم نمی شوند ولی درصورتی که بلندگو پسیو را به آمپلی فایر وصل کنید صدا تقسیم می شود

      پاسخ دادن

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *