راهنمای خرید آمپلی فایر

سبک موسیقی یا اندازه محل برگزاری هر چه که باشد، هر جا با تقویت صدا سروکار داشته باشیم، بلندگوها و آمپلی فایرها کار دشوار تبدیل و تقویت سینگال های صوتی به امواج صوتی را انجام می‌ دهند و وظیفه آمپلی فایرها جزء سخت‌ ترین کار ها می باشد. آنها باید خروجی ضعیف ساز ها، میکروفن‌ ها و دیگر منابع را دریافت کرده و ولتاژ را به مقدار چشمگیری برای تغذیه بلندگو های عمومی و مانیتور های صحنه افزایش دهند.

راهنمای خرید آمپلی فایر

در این راهنما با پرداختن به مشخصات و ویژگی‌ های اساسی که با آنها روبرو خواهید شد و تبیین مفهوم آنها با استفاده از اصطلاحات دنیای واقعی، شما را در ساده‌ سازی جستجوی آمپلی فایر مورد نظر خود یاری خواهیم کرد. همچنین آمپلی فایر های منطبق با بلندگو های شما و نیز انتخاب‌ های موجود برای کانکتور های مربوطه را بررسی خواهیم کرد.

مشخصاتی از آمپلی فایر که باید در نظر گرفت

در ارزیابی آمپلی فایرها، مشخصات در محدود کردن گزینه‌ های انتخابی به شما کمک می‌ کنند. اما چنان‌ که در ادامه خواهید دید، تولید کنندگان این مشخصات را به شیوه‌ های متفاوتی محاسبه می‌ کنند. درک مفهوم اعداد و چگونگی محاسبه آنها در خرید هوشمندانه به شما کمک می‌ کند.

یک وات چیست؟

مهم‌ترین مشخصه واحد آمپلی فایر، مقدار قدرتی است که منتشر می‌کند. این خروجی بر حسب وات، واحد استاندارد توان الکتریکی اندازه‌ گیری می‌ شود و مقدار خروجی در بین آمپلی فایرهای مختلف بسیار متفاوت است.

در زمان بررسی کافی بودن قدرت آمپلی فایر برای کاربرد مورد نیاز خود، لازم است با روش های مختلف تولید کنندگان آمپلی فایر برای اندازه‌ گیری وات آشنا باشید. دو روش معمول‌تر عبارتند از:

بیشینه وات (Peak watts)، بیان‌ گر بیشترین مقدار مطلق توانی است که یک آمپلی فایر می‌ تواند به صورت لحظه‌ ای منتشر کند. این مشخصه به خودی خود مفید و واقعی نیست.

توان پیوسته یا RMS با استفاده از یک موج سینوسی پیوسته یا یک سیگنال دیگر، برای اندازه‌ گیری ولتاژ میانگین مربع ریشه (RMS) در نقطه اعوجاج مشخص شده محاسبه می‌ شود. با تسامح می‌ توان آن را به عنوان توان «متوسط» آمپلی فایر بر حسب وات تصور کرد که می ‌تواند در شرایط بیشینه منتشر کند. مهندسان صوت تصور می‌ کنند درجه‌بندی RMS شاخص حقیقی‌ تری برای عملکرد تقویت‌ کننده است.

برای مقایسه خروجی تقویت‌ کننده‌ها، مطمئن شوید مشخصه‌ ها قیاس‌ پذیر هستند. مقایسه خروجی پیوسته RMS یک آمپلی فایر با توان بیشینه تقویت‌ کننده دیگر، مانند مقایسه سیب با پرتقال است. گاهی تولید کنندگان، نوع وات اعلام شده در محتوای تبلیغاتی خود را مشخص نمی‌ کنند. در این مواقع نحوه اندازه‌گیری توان اغلب در راهنمای کاربری(user’s manual)ذکر می‌شود. این اطلاعات را می‌توان در وب سایت تولید کننده نیز پیدا کرد.

نوع دیگری از رتبه‌ بندی مربوط به توان که با آن مواجه می‌ شوید، توان program است که اغلب در ارتباط با قابلیت تحمل قدرت بلندگوها استفاده می‌ شود. همانند آمپلی فایرها، رتبه‌بندی محافظه‌ کارانه‌ تر بر حسب قابلیت تحمل قدرت به روش RMS، مفید تر است. برای کسب اطلاعات بیشتر بخش تطبیق آمپلی فایر و بلندگوها را در ادامه مطالعه نمائید.

امپدانس (مقاومت) بلندگوی متصل شده به آمپلی فایر، مقدار توان خروجی آن را تحت تاثیر قرار می‌ دهد. برای مثال آمپلی فایر با اتصال به بار ۸ اهم می‌ تواند توان ۱۱۰۰ وات تولید کند، در حالی که همان آمپلی فایر در اتصال به بار ۴ اهمی، توانش ۱۸۰۰ وات خواهد بود. در ادامه موضوع امپدانس را با جزئیات بیشتر بررسی خواهیم کرد.

حل مساله الزامات توان در برگیرنده متغیرهای متعددی از جمله شرایط اکوستیک سالن، اندازه جمعیت، فضای اجرای داخلی (سالن) یا بیرونی (فضا باز) و بسیاری فاکتور های دیگر است. با این حال برای شروع، یک راهنمای بسیار کلی ارائه می‌ کنیم. رهنمود های ارائه شده در اینجا بر حسب توان پیوسته یا RMS می‌ باشند:

  • ۲۵ تا ۲۵۰ وات برای موسیقی فولکلور و سنتی در یک سالن کوچک مانند کافی شاپ یا تمرین در منزل.
  • ۲۵۰ تا ۷۵۰ وات برای موسیقی پاپ در سالن‌های متوسط.
  • ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ وات برای موسیقی راک و پاپ در سالن‌های متوسط مانند تالارهای کنسرت یا جشنواره‌های محلی
  • ۴۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ وات برای اجرای تمام عیار در استادیوم و فضا باز.

مشخصاً این سطوح توان محدوده وسیعی را در بر می‌ گیرد. جنبه مثبت این است که مدل‌ هایی در سراسر محدوده  وجود دارد که جواب گوی نیاز شما هستند

حالت‌های آمپلی فایر

با جستجو در بین مدل‌ های مختلف آمپلی فایر، خواهید دید کانال‌های بسیاری از این آمپلی فایرها را بر حسب نیاز خود می‌ توانید با پیکربندی‌ های مختلفی تنظیم کنید.

در حالت استریو (stereo mode)، دو منبع مانند خروجی‌ های چپ و راست میکسر صوتی به آمپلی فایر متصل شده و هر کدام از آنها به صورت مجزا و جدا از هم کار می کنند. سپس این کانال‌ها را از طریق اتصالات خروجی آنها به بلندگوها متصل می‌کنند تا صدای صحنه استریو ایجاد شود.

در حالت موازی  (parallel mode)، یک منبع صوتی واحد به هر دو کانال تقویت‌کننده متصل می‌شود. با این کار به هر دو بلندگو یک سیگنال مشابه از خروجی‌ها ارسال می‌شود. در این حالت تنها نیاز است یک ورودی به آمپلی فایر داده شود و سپس آمپلی فایر به صورت خودکار هر چند کانال ورودی آمپلی فایر را از همان ورودی تغذیه و تکثیر می کند.

در حالت بریج (bridge mode) ، آمپلی فایر استریو به یک تقویت‌ کننده مونوی قدرتمندتر تبدیل می‌شود که از قدرت هر دو کانال بهره‌ برداری می‌ کند. یعنی توان هر دو کانال جهت تقویت سیگنال ورودی به صورت مونو استفاده و نتیجه ی آن در خروجی آمپلی فایر به صورت توان مظاعف دیده می شود.

مشخصات آمپلی فایر اغلب بیان گر توان خروجی در حالت‌ های استریو و بریج می باشد. در هنگام استفاده از تقویت‌ کننده در حالت بریج ، باید به تمام اخطار های مندرج در دفترچه راهنمای سازنده توجه کرد تا از آسیب به بلندگو ها پیشگیری شود.

تعداد کانال‌های ورودی و خروجی

دغدغه اصلی در زمان تعیین تعداد کانال‍ های مورد نیاز، تعیین تعداد کابینت بلندگو های مورد نیاز و چگونگی اتصال آنهاست.
اکثر تقویت‌کننده‌ های قدرت دو کانال دارند که به شما این امکان را می‌ دهد تاچند زوج بلندگو را در حالت‌ های مونو یا استریو به آنها متصل کنید.
بعضی آمپلی فایرها کانال‌ های اضافی اغلب تا چهار و گاهی تا هشت عدد دارند. این آمپلی فایرها برای سیستم‌ های صوتی چند کاناله پیچیده طراحی شده‌اند. مدل‌ های چند کاناله با اتصال بلند گوهای بیشتر به یک آمپلی فایر کار شما را تسهیل می‌ کنند. هرچند این طراحی‌ ها نسبت به تقویت‌ کننده‌ های دوکاناله با خروجی مشابه، به علت پیچیدگی و تنوع بیشتر، هزینه بالاتری دارند.

راهنمای خرید آمپلی فایر

مفهوم کلاس D چیست؟

آمپلی فایرها با توجه به طراحی مداری خود طبقه‌ بندی می‌ شوند. کلاس‌ های مختلفی همچون A، AB، C، D و … وجود دارد. آخرین نسل آمپلی فایر های سیستم صوتی قابل حمل اغلب از کلاس D هستند که به نسبت وزن و اندازه، قدرت بسیار زیادی تامین می‌ کنند. علی رغم راندمان بالا، آنها خنک‌ تر هستند و نسبت به سایر انواع آمپلی فایرها قابلیت اطمینان بیشتری دارند.

ورودی‌ها و خروجی‌ها

در خرید تقویت‌ کننده‌های قدرت، توجه دقیقی به اتصالات پنل پشتی داشته باشید. همه منبع‌ ها و کابینت‌ های بلندگوی خود را شمارش کنید تا مشخص شود آیا تقویت‌ کننده اتصالات کافی از نوع مناسب دارد یا خیر.

انواع ورودی

اکثر آمپلی فایرها عموما دارای اتصال XLR هستند. بیشتر اوقات گزینه‌ های اتصال مختلفی از قبیل ¼ اینچ، XLR، TRS و گاهی RCA موجود است. توجه داشته باشید که کانکتور های XLR  اغلب برای استفاده در کابل کشی های متراژ بالا مناسب هستند و احتمال ادغام نویز با صدا شما را به حداقل می رسانند.

انواع خروجی‌ها

پنج نوع کانکتور خروجی متداول که در زمان خرید یک آمپلی فایر با آنها مواجه می‌ شوید به شرح زیر هستند:

اتصال پیچی Binding posts– همانند سیستم‌های صوتی خانگی قدیمی، انتهای لخت سیم‌ها دور پیچ تابیده می‌شود که سیم را در جای خود نگه می‌ دارد. این اتصال محکم و قابل اعتماد است، اما بستن آن زمان‌ بر است و برای صدابردارانی که نیاز دارند کابل ها را مرتباً باز و بسته کنند انتخاب مناسبی نیست.

فیش‌های موزی Banana plugs – به دو شکل نری و مادگی وجود دارد و اتصالی سریع و مطمئن را فراهم می‌ کنند. بعضی انواع آن هادی مثبت و منفی را در یک واحد تجمیع می‌ کنند.

اسپیکون Speakon – یک نوع اتصال محکم و ایمن که به سرعت وصل می‌ شود. در اصل به عنوان یک ویژگی اختصاصی کمپانی نوتریک معرفی شد، اما امروزه در صنعت فراگیر شده است. تبدیل‌ هایی برای بلندگو های بدون اتصال اسپیکون موجود است.

XLR – خروجی‌های XLR متوازن شده (balanced) هستند، به این مفهوم که آنها نویز تداخلی را کاهش داده یا حذف می‌ کنند. اتصال آنها ساده بوده و در محل خود به صورت ایمن نصب می‌ شوند.

¼ اینچ یا بنون یک نوع اتصال سر راست و محکم و بیشتر برای کاربرد های وات پائین استفاده می شوند. فیش‌های ¼ اینچ در موقعیت‌ های وات بالا قابلیت اطمینان پائین‌ تری دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ورودی‌ ها، خروجی‌ها، اتصالات و کابل‌ ها می توانید به راهنمای خرید کابل صوتی مراجعه کنید.

آمپلی فایر به همراه پردازشگر سیگنال

بعضی از آمپلی فایرها دارای پردازشگر سیگنال دیجیتال یا DSP هستند. DSP سیگنال آنالوگ ورودی را به یک جریان بیت دیجیتال تبدیل می‌ کند و از راه‌ های مختلف به شما امکان کنترل و شکل‌ دهی سیگنال را می‌ دهد. برخی پردازش‌های DSP در آمپلی فایرها عبارتند از:

محدود کننده یا Limiter  روشی برای کنترل سیگنال‌ های قوی ورودی است که اغلب برای اجتناب از overload شدن آمپلی فایر یا آسیب به بلندگو استفاده می شود

فیلتر کردن یا Filtering بعضی از آمپلی فایرها امکان فیلتر کردن سیگنال از قبیل فیلترهای پایین (low)، بالا (high) یا میان‌گذر  (band-pass) ارائه می‌ کنند تا بتوانید بر فرکانس‌ های خاصی تغییرات مورد نظرتان را ایجاد کنید یا از آسیب توسط سیگنال‌ های فرکانس بسیار پایین که برای برخی از بلندگو ها سم است اجتناب شود.

کراس اور Crossover مداری است که سیگنال خروجی را به بازه های فرکانسی مختلف جهت اتصال به ووفر ها و تیوتر ها و یا بلندگوهای ساب و ستلایت تقسیم می‌ کند. (کراس اورهای بلندگو های پسیو داخل جعبه بلندگو اغلب در هنگام استفاده از DSP دور زده و غیرفعال می‌ شوند).

فشرده‌سازی Compression روشی برای محدود کردن محدوده دینامیک یک سیگنال صوتی برای بهبود صدا یا دوری از اعوجاج می باشد.
توجه کنید که عملیات پردازش سیگنال توسط دستگاه های مستقل تخصصی هم قابل انجام هستند و بسیاری از مهندسان صوت حرفه‌ای استفاده از آنها را ترجیح می‌ دهند.

حاشیه اطمینان (Headroom)

در اجراهای موسیقی زنده، سطوح صدا مرتباً تغییر می‌ کند. اوج‌ های لحظه‌ ای موسیقی می‌ توانند فشار زیادی بر سیستم عمومی وارد کنند. از قابلیت تحمل تقویت‌کننده‌ ها و بلندگو ها در برابر این اوج‌ های لحظه‌ ای بدون به وجود آمدن اعوجاج اطمینان حاصل کنید. به این منظور، تقویت‌کننده نیاز به قدرت ذخیره کافی یا به اصطلاح مهندسان صوت حاشیه اطمینان یا Headroom دارد.

بلندگوهای اکتیو یا پسیو؟

وقتی صحبت بر سر بلندگوهای اکتیو به میان می آید منظور بلندگویی که اسپیکر و آمپلی فایر هر دو در یک دستکاه تجمیع شده اند. بلندگو های اکتیو برای بسیاری از کاربری های صوتی گزینه مناسبی هستند. اما در سیستم‌های عمومی، اگر به مرور زمان قصد توسعه سیستم صوتی خود را داشته باشید، استفاده از یک یا چند آمپلی فایر مستقل که برای راه‌اندازی بلندگو ها و مانیتور های پسیو به کار می‌روند منطقی تر است. به علاوه اگر بلندگو یا آمپلی فایر تعبیه شده در سیستم بلندگوی اکتیو خراب شود، لازم است کل مجموعه را تعویض کنید

تطبیق تقویت‌کننده و بلندگوها

تطابق توان بین تقویت‌ کننده و بلندگوها ممکن است کمی گیج‌ کننده باشد. ما یک سری راهنمایی کلی در این زمینه برای شما ارائه می کنیم. به شما برای دست یابی به بهترین عملکرد توصیه می شود که میزان وات program بلندگو های خود را معادل وات خروجی RMS یا پیوسته آمپلی فایر انتخاب کنید. اما باید توجه داشته باشید که این در حکم اجازه به شما برای اتصال یک میکروفن kick drum بدون استفاده از لیمیتر و محدود کردن فرکانس پایین در خروجی بسیار قدرتمند آن نیست.

برش فرکانس ها یا clipping (تخت شدن شکل موج‌ ها که اعوجاجی با صدای نا مطلوب ایجاد می‌ کند) چیزی است که در واقع به بلندگو آسیب می‌ زند. وجود یک فیلتر high pass (بالاگذر) در زنجیره سیگنال ضروری است تا از تقویت‌ کننده و بلندگو های شما در برابر ذوب شدن ناشی از تلاش آنها برای بازسازی فرکانس‌ های kick drum که فراتر از محدوده طراحی شده آنهاست، محافظت کند. به نشانگر clipping موجود روی آمپلی فایر توجه داشته باشید و به آن اعتماد کنید. در صورت مشاهده نور قرمز چشمک‌ زن روی هر چیز، احتمال دارد که بلندگو های شما تحت فشاری بیش از توان تحمل خود باشند.

ضریب امپدانس

اهم، مقاومت الکتریکی یک مدار را نشان می‌ دهد و آمپلی فایرها، معمولا برای کار با بلندگو های ۴، ۸ یا ۱۶ اهمی طراحی شده‌ اند. معمولا بهترین عملکرد و کمترین ریسک آسیب به ادوات هنگامی است که امپدانس تقویت‌کننده را به دقت با بار اهمی بلندگوی متصل به آن منطبق کنید.
اگر مجموع امپدانس بلندگو ها برای تقویت‌ کننده بسیار بالا باشد، توان تحویل شده به آنها کافی نخواهد بود. از سوی دیگر اگر بار اهم بلندگو بسیار کم باشد، آمپلی فایر ممکن است بلندگو ها را overload کند و در این روند به آنها و خودش آسیب برساند.
چگونگی اتصال بلندگو ها به تقویت‌ کننده در امپدانس آنها موثر است. اساسا دو شیوه اتصال بلندگو به آمپلی فایر وجود دارد:

موازی: هر کابینت بلندگو به طور مستقل، از طریق مدار خودش به تقویت‌ کننده وصل می‌ شود. این ساده‌ ترین و ایمن‌ ترین نوع اتصال است، به ویژه اگر بلندگو ها از نظر میزان امپدانس خود با هم متفاوت باشند.

سری: کابینت‌ های بلندگوی متعدد از یک اتصال آمپلی فایر استفاده می‌ کنند و آخرین بلندگو اتصال دیگر آمپلی فایر را بر می گرداند و در این حالت در صورت سوختن هر یک از بلندگو ها باعث می شود تمامی بلندگو ها، از کار باز بمانند.
بدون وارد شدن به تئوری میزان امپدانس برابر، اتصال موازی بهترین راه برای اتصال بلندگو ها به آمپلی فایر می باشد.

راهنمای خرید آمپلی فایر

نویسنده: Mmahdi

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *