سینما خانگی – نکاتی که هنگام خرید سیستم صوتی خانگی باید بدانید!

«اسپیکرهای سیستم صوتی من از ماشینم گران تر هستند.»، این جمله را در جمع های مختلف علاقه‌مندان موسیقی شنیده ایم – و معمولاً هم دوست داریم آن را باور کنیم، چون اسپیکرها می توانند بیش از اندازه گران باشند. با این حال، بعد از آنکه خنده هایمان را فرو خوردیم این جمله ما را به این فکر وا می دارد که اسپیکرها واقعاً یک سرمایه گذاری مهم به حساب می آیند، و اینکه چرا بیشتر افراد با خرید سیستم صوتی خانگی مثل خرید خودرو برخورد نمی کنند.

سیستم صوتی خانگی

هر دو سرمایه گذاری مهمی هستند، هر دو نیازهای کاربردی و سطحی را برطرف می کنند، و هر دو از نظر اندازه، زیبایی، کیفیت، عملکرد و قیمت تنوع زیادی دارند. با این حال بیشتر افرادی که می شناسیم هفته ها یا ماه ها زمان برای تحقیق، رانندگی آزمایشی، چانه زدن و در نهایت خریدن خودرو صرف می کنند، در صورتی که همان افراد به راحتی وارد یک فروشگاه بزرگ لوازم الکترونیکی شده، توضیحات را می شوند و با یک مجموعه سیستم صوتی خانگی از فروشگاه خارج می شوند.

دکوراسیون سینمای خانگی

حقیقت این است که سیستم صوتی خانگی مناسب اگر به خوبی نگهداری شود، دوام بسیار طولانی تری نسبت به خودرو خواهد داشت. کلید موفقیت این است که دانش خود را زیاد کنید، کمی تحقیق کنید و زمان بیشتری برای تست کردن قبل از خرید صرف کنید.

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم. این مقاله راهنمایی برای خرید سیستم صوتی خانگی از ابتدا تا انتهاست. با این اطلاعات، خرید بعدی تان بسیار ساده تر، لذتبخش تر و کاملاً راضی کننده خواهد بود.

سیستم صوتی خانگی

راهنمای جامع خرید سیستم صوتی خانگی: نکات ابتدایی

اگر تا به حال مجلات حوزه صدا یا سینمای خانگی را خوانده باشید احتمالاً با واژه هایی مواجه شده اید که معنای آنها را نمی دانستید. اگر تفاوت بین ماهواره و مانیتور یا surround و rear surround را می دانید، پس می توانید با خیال راحت ادامه مطلب را بخوانید.

خرید سیستم صوتی خانگی

سینما یا سیستم صوتی خانگی را برای چه هدف یا کاری می خواهید؟

برای داشتن یک صدای عالی لزوماً به اسپیکر بزرگ یا یک سیستم صوتی خانگی 7.1 کانال full-blown احتیاج ندارید. بهتر است کمی زمان بگذارید و درباره‌ی اینکه عادت های شنوایی تان چیست، فکر کنید.

اگر بیشتر موسیقی گوش می کنید، یک جفت اسپیکر می تواند دقیقاً آنچه را برای لذت بردن از موسیقی و گاهی تماشای فیلم و سریال نیاز دارید در اختیارتان قرار دهد.

سیستم صوتی خانگی

اگر زیاد اهل موسیقی نیستید و کمتر پیش می آید که مدتی طولانی بنشینید و به صدایی گوش کنید، پس یک جفت اسپیکر باکیفیت قفسه ای یا داخل دیواری می تواند مناسب باشد. بیس بیشتری می خواهید؟ یک ساب ووفر کوچک می تواند صدای با فرکانس بسیار پایین را برای شما پخش کند.

اگر شنونده‌ی فعال تری هستید یا می خواهید هر زمان که اراده می کنید صدای قدرتمندی داشته باشید، یک سیستم صوتی خانگی با یک جفت اسپیکر مانیتور یا اسپیکر ایستاده می تواند مناسب باشد. به خاطر داشته باشید که یک اسپیکر ایستاده‌ی کوچک با چند درایور می تواند صدای واقعاً کامل و رضایت بخشی را بدون اینکه فضای زیادی اشغال شود برای شما فراهم آورد.

خرید سیستم صوتی خانگی home audio

اگر فقط می خواهید صدای تلویزیون خود را برای تماشای فیلم و سریال بهتر نموده و شاید گاهی هم موسیقی گوش کنید، یک ساندبار یا ترکیب ساندبار و ساب ووفر وایرلس می تواند انتخاب مناسبی باشد. انتخاب های باکیفیت متعددی در بازار وجود دارد که می توانید با مراجعه به بخش مربوطه در فروشگاه دیجی صدا به بررسی مدل های مشخصات مدل های  مختلف بپردازید.

فرض کنیم به فیلم علاقه دارید و صدای surround یکی از نیازهای اصلی شماست. در این صورت، باید به این فکر کنید که اسپیکرهای متعدد سیستم صوتی خانگی را کجا می خواهید قرار دهید. به همین منظور بیایید نگاهی به عوامل اثرگذار در اتاق یا فضای شما بیندازیم.

ساندبار و سینمای خانگی

بررسی فضای اتاق برای جاگذاری سیستم صوتی خانگی

بخش مهمی از فرآیند انتخاب اسپیکر و سیستم صوتی خانگی، بررسی فضایی است که می خواهید در آنجا آن را روشن کنید. بیایید نگاهی به مهم ترین عوامل دخیل در انتخاب محل جدید اسپیکرتان بیندازیم.

دکوراسیون سینمای خانگی

اندازه‌ی اتاق

اگر از یک متخصص مشورت بگیرید به احتمال زیاد یکی از سوالاتی که از شما می پرسد این است که «اندازه‌ی اتاق چقدر است؟» در حالت ایده آل، سعی نمی کنند تخمین بزنند اسپیکر با چه اندازه ای را می توانند به شما بفروشند، بلکه باید سعی کنند بفهمند ویژگی های اتاق شما چه تأثیری روی صدای سیستم صوتی خانگی خواهد داشت. با این حال اندازه‌ی اتاق فقط یکی از ملاحظات است. باید درباره‌ی اینکه اتاق چقدر باز است نیز فکر کنیم.

دکوراسیون سینمای خانگی

به طور کلی اتاق های کوچک و بسته ای که در چهار طرف خود دیوار دارند برای سیستم صوتی خانگی و اسپیکرهای بسیار بزرگ مناسب نیستند. اول برای اینکه فضای زیادی را اشغال می کنند. و دوم اینکه اتاق را با بیس «پر می کنند»، که می تواند باعث در هم و بر هم شدن صدا شود. برعکس آن، اتاق های بزرگ و باز (مثل اتاق نشیمن) باعث می شوند صدای یک اسپیکر کوچک، ضعیف تر و موضعی شود. اسپیکرهای بزرگتر می توانند به حفظ شباهت صدا به استیج، یکپارچگی و فراگیرتر شدن آن که همگی برای صدای سینمای خانگی اهمیت دارند، کمک کند.

home theater system

سیستم صوتی خانگی در میان وسایل خانه

لازم است برخی اسپیکرها را داخل کابینت قرار دهید؟ اگر اینطور است پس از اسپیکرهای قفسه ای یا مانیتور اسپیکر با پورت هایی که بیس زیادی تولید می کنند، اجتناب کنید. همه‌ی این بیس داخل کابینت می چرخد و احتمالاً رزونانس ناخوشایندی ایجاد می کند. اگر لازم است اسپیکرها را داخل کابینت قرار دهید سعی کنید یک اسپیکر قفسه ای پیدا کنید که حوالی 80 هرتز دیگر بیس ها را پخش نکند. حال که صحبت از این موضوع شد باید بگوییم داخل کابینت بدترین جایی است که می توانید ساب ووفر را قرار دهید. برای ساب خود یک محل مناسب پیدا کنید یا شکل ساب را به گونه ای انتخاب کنید که به راحتی بتوان آن را در یک محل پنهان قرار داد.

ساب ووفر

سیستم صوتی خانگی در گوشه های اتاق

قرار دادن اسپیکرهای فول-رنج ایستاده در دو طرف تلویزیونی که یک گوشه از اتاق قرار گرفته است چالش هایی را به همراه دارد. این چیدمان به نوعی موجب حذف بیس که برای یک اسپیکر ایستاده‌ی فول-رنج ویژگی مهمی است، می شود. در این موارد اگر به سراغ اسپیکرهای قفسه ای و یک منبع بیس جدا، یعنی یک ساب ووفر بروید صدای بهتری دریافت خواهید کرد.

سیستم صوتی خانگی

دیوارها و کف

سطوح سخت دشمن اصلی صدا هستند. فارغ از اینکه صدای خروجی از سیستم صوتی خانگی چقدر خوب باشد، اگر سطوح صاف زیادی برای منعکس ساختن آن وجود داشته باشد، صدایی را که به گوشتان می رسد تغییر خواهد داد. اگر نگران این هستید که اتاق بیش از اندازه «زنده» است، در مرکز آن بایستید و بلند دست بزنید. اگر صدای اکو یا زنگ می شنوید، سیستم صوتی خود را در اتاق دیگری قرار دهید یا برای کم کردن اکو اقدامی انجام دهید. علاوه بر این، استفاده از آویزها، فرش، گیاهان و هرچیزی که به کمتر کردن سطوح پهن و سخت کمک کند، باعث می شود صدای سیستم صوتی خانگی بهبود پیدا کند.

سیستم صوتی خانگی - خرید بهترین مدل سینمای خانگی -  دکوراسیون سینمای خانگی

دکور

اگر زمان (و پول) زیادی را صرف زیبا کردن فضای اتاق کرده اید، باید به ظاهر اسپیکر نیز توجه کنید تا هماهنگ با دکور اتاق باشد و آن را بر هم نزند. باور کنید اینکه مدام به شما بگویند چقدر اسپیکرهایتان باعث زشت شدن اتاق شده است باعث می شود از خریدتان پشیمان شوید. خبر خوب این است که اسپیکرهایی زیبا با روکش های درجه یک پیدا می شود که به خوبی در میان دکوراسیون اتاق قرار می گیرند.

دکوراسیون سینمای خانگی

محل قرارگیری اسپیکرها

حال باید به محل قرار دادن اسپیکرهای سیستم صوتی خانگی فکر کنیم و ببینیم چه تعداد از آنها برای قرار دادن در سیستم مد نظر شما مناسب هستند. به عنوان مثال اگر کاناپه یا صندلی ها کنار دیوار هستند استفاده از یک سیستم صوتی 7.1 کانال سودی ندارد. برای قرار دادن اسپیکرهای surround در محل مناسب به مقدار کافی دردسر دارید، نگرانی برای back surround که باید حداقل 3 یا 4 فوت از جایی که می نشینید فاصله داشته باشند تا مؤثر واقع شوند، جای خود دارد. یک سیستم صوتی خانگی 5.1 انتخاب کنید و مشخص کنید اسپیکرهای فراگیر را باید چطور بچینید که بهترین کیفیت را به دست بیاورید. در اینجا نیز مسئله‌ی دکوراسیون را فراموش نکنید.

نصب و راه اندازی سیستم صوتی خانگی

از طرف دیگر، اگر دیواری پشت سرتان یا در طرفین نیست (یا خیلی فاصله دارند) ممکن است پیدا کردن محل مناسب برای اسپیکرهای surround کمی چالش برانگیز باشد. اسپیکرهای سقفی که به عنوان surround استفاده می شوند می توانند یک راه حل خوب باشند، مشروط به اینکه امکان استفاده از آنها در خانه تان وجود داشته باشد.

اسپیکر سقفی خانگی

بدون شک عوامل زیادی وجود دارد که باید مد نظر داشته باشید و اینها فقط چند مورد از سناریوهای احتمالی هستند. نکته‌ی مهم این است که زمان بگذارید و درباره‌ی اینکه قرار است چه استفاده ای از اسپیکرها داشته باشید، اتاقی که آنها را در آن قرار می دهید و محل احتمالی برای قرار دادنشان فکر کنید. با دانستن اینکه چه تعداد و چه نوع اسپیکری نیاز دارید، می توانید تحقیق برای خریدن سیستم صوتی خانگی را آغاز کنید.

سیستم صوتی خانگی

مشخصات سیستم صوتی خانگی: امپدانس، حساسیت و سایر مشخصات فنی

در قسمتی از تحقیق و خرید کردن خود احتمالاً می شنوید که مطابقت دادن اسپیکرها با گیرنده یا آمپلی فایر مهم است. این موضوع دو جنبه دارد. اول اینکه باید مطمئن شوید از منظر فنی، آمپلی فایر شما قادر به کنترل مؤثر و ایمن اسپیکرها باشد. جنبه‌ی دیگر آن این است که گیرنده یا آمپلی فایر (برای سادگی از این به بعد فقط از کلمه‌ی آمپلی استفاده می کنیم) همراه با اسپیکرتان چطور صدا را پخش می کنند. حالا به سراغ بخش فنی برویم.

امپدانس اسپیکر

امپدانس اسپیکر

اسپیکرها یک مشخصه‌ی الکتریکی به نام امپدانس دارند که بر حسب اهم اندازه گیری می شود. امپدانس را مقاومتی تصور کنید که اسپیکرهای شما در برابر سیگنال الکتریکی ارسالی از سمت آمپلی بروز می دهند. با اینکه ممکن است این مقاومت نامطلوب به نظر برسد، اما در حقیقت بسیار مهم است. آمپلی فایر باید در برابر پاوری که ارسال می کند با مقاومت روبرو شود، در غیر این صورت آنقدر پاور می فرستد که از کار می افتد. بیشتر گیرنده ها و آمپلی فایرهای مشهور به خوبی تا 8 اهم «بار» را هدایت می کنند.

امپدانس اسپیکر

بسیاری از اسپیکرهای محبوب نیز 8 اهمی هستند. اگر یک اسپیکر با امپدانس پایین (4 یا 2 اهم) را با آمپلی فایری که توان لازم برای انجام کار را ندارد استفاده کنید، احتمالاً به مشکل بر می خورید. اگر به دنبال اسپیکر 4 اهم هستید بدانید که برای انتقال سالم صدای اسپیکر بدون اینکه آمپلی و اسپیکر را به خطر بیندازید، به آمپلی قدرتمندی احتیاج خواهید داشت. اگر برخی اسپیکرهایی که می بینید در رده‌ی 6 اهم دسته بندی شده اند، باید بدانید که برای رساندن آنها به ولوم مورد نظرتان نیازمند پاور بیشتری هستید. اگر آمپلی قدرتمندی دارید، بعید است به مشکل بخورید مگر اینکه از چند اسپیکر 6 اهم با ولوم بالا به یکباره استفاده کنید. در این صورت ممکن است گیرنده‌ی شما دچار قطعی شده و به اسپیکرهایتان آسیب وارد شود.

مدل های زیبای اسپیکر

برای مشاهده انواع اسپیکر و آمپلی فایر همین حالا به فروشگاه دیجی صدا رفته و مشخصات محصولات مختلف را با یکدیگر مقایسه نمایید.

طبیعتاً این سوال پیش می آید که آمپلی شما (یا مدلی از آمپلی که قرار است بخرید) چقدر قدرت دارد. شاید تصور کنید آمپلی شما به ازای هر کانال 100 وات خروجی دارد. در این صورت حتماً تعجب می کنید اگر بدانید سازندگان وسایل الکترونیکی اغلب برای اینکه توان محصولات خود را بهتر جلوه دهند کمی پیازداغ ماجرا را زیاد می کنند و به همین علت شما با توانی کمتر از آنچه تصور می کنید، سر و کار دارید. نگران نباشید، اگر آمپلی شما قبلاً با اسپیکرهای 8 اهم صدای خوبی داشته است، در آینده هم همین گونه خواهد بود.

آمپلی فایر و اسپیکر

فقط در صورتی که با اسپیکر امپدانس پایین کار می کنید لازم است بدانید توان آمپلی شما واقعاً چقدر است. اگر از اسپیکرهای 8 اهم استفاده می کنید احتمالاً هر نوع آمپلی فایری جوابگوی نیاز شما خواهد بود. در مورد بیش از حد بودن پاور هم نگران نباشید، به ندرت پیش می آید که اسپیکرها به علت بالا بودن توان آمپلی آسیب ببینند. اغلب اوقات پیش از اینکه آسیبی به اسپیکر برسد گوش افراد متوجه زیاد بودن ولوم می شود.

اسپیکر و باند

حساسیت اسپیکر

مشخصه‌ی دیگری که ممکن است هنگام بررسی ویژگی های اسپیکر با آن برخورد کنید «حساسیت» است. به زبان ساده، حساسیت به این اشاره دارد که بلندی صدای اسپیکر به ازای یک وات چقدر است. اسپیکرهایی که حساسیت پایینی دارند برای ولوم های بالا به پاور بیشتری احتیاج دارند. برعکس این موضوع درباره‌ی اسپیکرهای حساسیت بالا صادق است. به بیان کلی، اینطور تصور کنید که اسپیکری با حساسیت بین 80 تا 88 دسی بل بر وات در سمت پایین طیف و 89 تا 100 دسی بل بر وات در سمت بالای طیف قرار می گیرد.

حساسیت بلندگو و اسپیکر

همچنین نکته‌ی تأثیرگذار دیگری در رابطه با ویژگی های صدا وجود دارد که باید هنگام انتخاب اسپیکر و آمپلی فایر به آن توجه کنید. احتمالاً شنیده اید که برخی اسپیکرها را «زنده» (با تأکید بر صدای زیر)، «آرام» یا «نیرومند» توصیف می کنند. آمپلی فایرها هم مثل اسپیکرها ویژگی های صوتی خاصی را به نمایش می گذارند. می توانید تصور کنید اسپیکری که صدای آن را زنده توصیف می کنند با گیرنده ای که آن نیز به زنده بودن مشهور است، اگر در کنار هم قرار گیرند صدای زنده ای ایجاد می کنند که شاید مورد پسندتان نباشد (یا شاید هم باشد).

حساسیت بلندگو و اسپیکر

با این حال وقتی یک اسپیکر زنده با یک آمپلی که به صدای ملایم مشهور است ترکیب شود، صدای آن ملایم تر شده و شاید بیشتر با سلیقه‌ی شما سازگار باشد. می توانید ترکیب های مختلف این دو را برای خودتان تصور کنید. این عامل هم برای خرید آمپلی جدید و هم برای کسانی که آمپلی دارند و می خواهند اسپیکر مناسب آن را پیدا کنند، اهمیت دارد.

اگر در این باره یا هر مورد دیگری راجع به اسپیکرها، آمپلی فایرها و سیستم های صوتی سوالی دارید، در هر زمان می توانید با کارشناسان دیجی صدا مشورت کرده و ابهامات خود را برطرف نمایید.

سیستم صوتی خانگی

خرید سنتی سیستم صوتی خانگی در مقایسه با خرید آنلاین

سر زدن به فروشگاه های الکترونیک و بوتیک های محلی در مقایسه با خرید آنلاین تجهیزات، معایب و مزایای خاص خود را دارد. ما هم درباره‌ی مزایا و هم معایب صحبت می کنیم تا به شما کمک کند گزینه‌ی مناسب خودتان را انتخاب کنید.

مقایسه خرید آنلاین و حضوری

مزایا و معایب خرید حضوری

اول اینکه خرید حضوری یک مزیت بدیهی دارد: می توانید محصولاتی را که دوست دارید لمس کرده و بشنوید. مزیت دیگر آن این است که می توانید ترکیب های مختلفی از اسپیکرها و لوازم الکترونیکی را تست کنید و از کسی که دم دستتان باشد بخواهید کارهای مربوط به عوض کردن آنها را انجام دهد و در نتیجه فرآیند انتخاب کمی ساده تر شود. نکته‌ی دیگری که اغلب نادیده گرفته می شود این است که بسیاری از سازندگان سیستم صوتی خانگی فروش آنلاین ندارند، بنابراین تنها راه شما خرید حضوری از فروشگاه مجاز آن شرکت است. در صورتی که اسپیکر انتخابی خودتان را نپسندید می توانید همانجا آن را تعویض کرده یا پس بدهید.

فروشگاه خرید بلندگو و اسپیکر

از طرف دیگر، مثل زمانی که ماشین می خرید، اینجا هم فروشنده ای که قرار است با او معامله کنید به شکل تصادفی انتخاب می شود. خریدن سیستم صوتی خانگی یک تصمیم بسیار درونی و شخصی است و نباید در آن عجله کرد. لازم نیست قبل از اینکه تصمیم خود را بگیرید کسی بالای سرتان باشد و شما را به خرید ترغیب کند. همچنین ساختمانی که وارد آن می شوید و همه‌ی حمل و نقل ها و رفت و آمدها موجب هزینه های اضافی و غیرقابل اجتنابی می شوند. اغلب این هزینه های کسب و کارها روی قیمت اجناس کشیده می شود و در نتیجه ممکن است قیمت محصولی که به دنبال آن هستید گران تر از خرید اینترنتی تمام شود.

فروشگاه خرید بلندگو و اسپیکر و تجهیزات استریو

مزایا و معایب خرید آنلاین

تصور ما بر این است که اولین بار وقتی پیشنهاد شد چیزی را برای شنیدن بخریم بدون اینکه واقعاً بتوانیم آن را بشنویم، پیشنهاد چندان مقبول واقع نشد. اما بر اساس چیزی که در بازار فروش آنلاین تجهیزات صوتی از جمله اسپیکر دیده می شود این رویکرد نتیجه داده است. چطور؟ اول اینکه فروشنده های آنلاین اسپیکرهایی با کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه می کنند. هزینه های عمومی آنها پایین تر است و کالا را مستقیماً به دست مشتری می رسانند. صرفه جویی در هزینه ها جای بحث های اجباری را می گیرد، اما افراد همچنان می خواهند پیش از خریدن، صدای اسپیکر خود را بشنوند. به همین خاطر است که بسیاری از فروشندگان آنلاین امکان بازگرداندن رایگان کالا را فراهم کرده اند تا بتوانید تصمیم بگیرید که محصول مناسب شما است یا خیر.

خرید اینترنتی باند ، بلندگو و اسپیکر

در کل اگر صبور باشید خرید آنلاین سیستم صوتی خانگی می تواند رضایت شما را جلب کند.

دیجی صدا مفتخر است که به عنوان یکی از تامین کنندگان تجهیزات صوتی در جهت تامین رضایت مشتریانی که به دنبال بالاترین سطح کیفیت هستند، توانسته است انواع مدل های با کیفیت اسپیکر، آمپلی فایر و سیستم صوتی خانگی را برای مخاطبان خود تدارک ببیند.

سینما و سیستم صوتی خانگی

لازم است چه چیزهایی را بررسی کنیم؟

سینما و سیستم صوتی خانگی

فریب ظاهر را نخورید. هنگام تست کردن سیستم صوتی خانگی، باید کاملاً حواستان به چیزی که می بینید و می شنوید باشد. ممکن است اسپیکر از بیرون جذاب و درخشان به نظر برسد، اما باید بدانید زیر این پوسته‌ی فریبنده چه خبر است.

سیستم صوتی خانگی

ضربه بزنید!

وقتی اسپیکر را بررسی می کنید با بند انگشتتان ضربه ای به آن بزنید. باید حس محکم بودن داشته و صدای آن نیز تو خالی نباشد. اگر قبلاً دنبال ستون های داخل دیوار گشته باشید می دانید چه صدایی باید بشنوید. وقتی به ستون داخل دیوار ضربه می زنید، صدا از حالت خالی و غارمانند به تو پر و بی روح تغییر می کند. اسپیکری که جعبه‌ی ضخیم و محکم داشته باشد ضربه‌ی انگشتتان را کمی بر می گرداند و صدای تو پُر آن به این معناست که قرار نیست داخل جعبه رزونانس ناخواسته ای ایجاد شود. این تست بند انگشت کمک می کند تا بفهمید جنس روکش جعبه چگونه است. اگر از چوب طرح وینیل باشد آن را حس خواهید کرد.

سیستم صوتی خانگی

محتوای شنیداری خودتان را همراه داشته باشید

با اینکه بسیاری از فروشگاه های الکترونیکی امکان استفاده از آیپاد و سایر دستگاه های پخش همراه را فراهم کرده اند، معمولاً مجبور می شوید از منابع بسیار بدی برای قضاوت کردن درباره‌ی قابلیت های سیستم صوتی خانگی استفاده کنید. بیشتر فایل های دیجیتال موسیقی آنقدر فشرده شده اند که بسیاری از جزئیات و ظرافت ها از موسیقی حذف شده اند. به جای آنها آهنگ هایی را انتخاب کنید که با صدای آنها آشنا هستید.

سیستم صوتی خانگی

پیشنهاد ما انتخاب یک آهنگ با بیس قوی، یک موسیقی آرام، مثلاً با چند ساز زهی، یک موسیقی که تمرکز آن روی اجرای خواننده باشد، و هرچیز دیگری که بارها به آن گوش کرده اید، است. هنگامی که چنین مجموعه ای را انتخاب کردید روی اسپیکر قبلی خودتان چندین بار آنها را گوش کنید و درباره‌ی صدای آنها و اینکه چرا برایتان جذاب هستند یادداشت برداری کنید.

سیستم صوتی خانگی

هنگامی که با اسپیکر جدیدتان به این آهنگ ها گوش کنید، اگر چیزی بشنوید که قبلاً نمی شنیدید متوجه آن خواهید شد – به عنوان مثال، صدای سازی که قبلاً مشخص نبود، صدای میز پیانو، یا لغزیدن انگشت ها روی سیم های گیتار.

از طرف دیگر گاهی آن چیزهایی که نمی شنوید باعث می شود اسپیکرتان عالی باشد. رنگ آمیزی صدای خواننده و سازها، پخش غیرطبیعی فرکانس های بالا، بیس بسیار متورم و … این ها همگی چیزهایی هستند که انتظار شنیدن آنها را از یک اسپیکر خوب ندارید.

سیستم صوتی خانگی

 به گوش هایتان استراحت بدهید

بعضی اسپیکرها در ابتدای کار صدای بسیار درخشانی دارند اما در طول زمان خسته کننده می شوند. با اینکه ممکن است سیستم صوتی خانگی در ابتدا صدای جذابی داشته باشد اما بعد از مدتی دوست دارید آن را خاموش کنید. تنها راه این است که کمی با آن وقت بگذرانید (یک دلیل دیگر برای اینکه چرا تست در خانه اهمیت دارد). به خاطر این پدیده است که یک روز یک مهندس اسپیکر با درایت پیشنهاد کرد به گوش های خودمان استراحت بدهیم. هدف این است که تأثیر اولیه را نادیده بگیرید و به گوش ذهنتان اجازه دهید با صدای جدیدی که می شنوید تطابق پیدا کند. بعد از مدتی اگر چیزی را که می شنوید دوست ندارید، احتمالاً وقت آن است که آن را کنار بگذارید.

سیستم صوتی خانگی

این شیوه به ویژه زمانی مفید است که دو اسپیکر را با هم مقایسه می کنید. شنیدن پیاپی دو صدا زمان لازم برای تطبیق را در اختیار ذهنتان قرار نمی دهد. شما همیشه صدایی را که می شنوید به جای مقایسه با آنچه طبیعی و واقعی است، با صدایی مقایسه می کنید که قبلاً شنیده بودید. مقایسه های A-B به شما کمک می کنند تا گزینه های نامطلوب را حذف کنید اما راه مؤثری برای انتخاب بین دو اسپیکری که آنها را پسندیده اید نیستند.

سیستم صوتی خانگی

سوالات پرتکرار

سوالات پرتکراری وجود دارند که دوست داریم به آنها پاسخ دهیم. امیدواریم تا اینجای مقاله دانش لازم برای انتخاب و خرید هوشمندانه‌ی اسپیکر و سیستم صوتی خانگی را به دست آورده باشید. فراموش نکنید که خرید اسپیکر باید کار مفرحی باشد! هر زمان مفرح بودن آن متوقف شود بدانید که در مسیر اشتباهی حرکت می کنید. هیچ کس صداها را دقیقاً مثل شما نمی شنود.

به قضاوت خودتان اعتماد کنید و اسپیکر مناسب خودتان را پیدا کنید. موفق باشید!

سیستم صوتی خانگی

می توانم برندهای مختلف اسپیکر را با هم ترکیب کنم؟

بله می توانید، اما ایده‌ی چندان خوبی نیست. برندهای مختلف اسپیکر صداهای متفاوتی دارند و وقتی در یک سیستم فراگیر صدا از یک اسپیکر به اسپیکر دیگر می رود به همان شکل اول خود نیست. اگر می خواهید سیستم را خرد خرد جمع کنید مشکلی ندارد. فقط بدانید که با هر اسپیکری که اضافه می کنید، صدای سیستم بهتر خواهد شد. استثنای این نکته، ساب ووفر است که ما را به سوال بعدی می رساند.

سیستم صوتی خانگی

می توانم ساب ووفر را از برندی متفاوت با اسپیکرهای خودم تهیه کنم؟

بله می توانید، و در بسیاری از موارد ایده‌ی خوبی هم است. اما همه‌ی سازندگان اسپیکر لزوماً در ساخت ساب ووفر موفق نیستند (عکس این جمله نیز صادق است). نقد و بررسی های ساب ووفرهای مناسب اسپیکرهایتان را بخوانید. اگر چندان باب میل نیستند، از شرکتی انتخاب کنید که در ساخت ساب تخصص داشته باشد. ساب ووفر بخش بزرگی از عملکرد یک سیستم صوتی خانگی یا سینمای خانگی را تشکیل می دهد و نباید سرسری گرفته شود.

سینما و سیستم صوتی خانگی

آیا به دو ساب ووفر احتیاج دارم؟

در بسیاری از موارد یک ساب ووفر باس زیادی تولید می کند و می تواند به تنهایی استفاده شود. با این حال گاهی محل قرارگیری ساب چندان از منظر عملکردی ایده آل نیست. اضافه کردن ساب ووفر دوم چند مزیت دارد. دو ساب ووفر با هم کار می کنند تا نقاط کور اتاق را از بین ببرند. در یک سیستم دوتایی، لازم نیست فشار زیادی به یک ساب وارد شود و در نتیجه باعث می شود صدا شفاف تر باشد. همچنین اگر به باس علاقه داشته باشید سیستم دوتایی می تواند نیازتان را به خوبی تأمین کند.

سینما و سیستم صوتی خانگی

اگر همچنان برای خرید اسپیکر یا سیستم صوتی خانگی مناسب خود دچار تردید هستید، می توانید سوالاتتان را با کارشناسان ما در میان گذاشته و از مشورت رایگان آنها برای یافتن مدل هایی که متناسب با هدف و خواسته شما هستند، استفاده ببرید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *