آموزش سازدهنی چقدرطول می کشد؟ یادگیری سازدهنی سخت است؟ سازدهنی چطور کار می کند؟

شاید شما هم به تازگی وارد دنیای سازدهنی ها شده باشید و ذهنتان مملو از سوالات زیادی باشد، مثلا می خواهید بدانید آموزش سازدهنی به چه مدت زمان نیاز دارد؟ یا اینکه اساسا یادگیری سازدهنی سخت است یا آسان؟ امروز با شما درباره طرز کار سازدهنی و نحوه نواختن آن صحبت می کنیم. اگر هنوز سازدهنی مناسب خود را پیدا نکرده اید، توصیه می کنیم ابتدا این مطلب را مطالعه کرده و سپس از بخش سازدهنی فروشگاه دیجی صدا بازدید نمایید.

آموزش سازدهنی

گام اول در آموزش سازدهنی – سازدهنی چطور کار می‌ کند؟

پیش از ورود به آموزش سازدهنی و آشنایی با نحوه نواختن آن ابتدا باید بدانیم این ساز چطور کار می کند. انواع مختلفی از سازدهنی وجود دارد، و شیوه‌ی نواختن هرکدام از آن‌ها اندکی با هم متفاوت است. با این وجود، ساختار پایه‌ای آنها شبیه به هم است و در آموزش سازدهنی، یادگیری کار با هر یک از آنها روند فراگیری دیگر مدل ها را تسهیل می کند. دو صفحه که زبانه‌ها را نگه می‌دارند – صفحات زبانه – به سطوح بالایی و پایینی بدنه که از چوب، فلز یا پلاستیک ساخته می‌شود، متصل شده‌اند. صفحات کاور روی این مجموعه قرار می‌گیرند و به نوازنده اجازه می‌دهند تا ساز را بدون تماس با زبانه‌ها در دست نگه دارد؛ به تقویت صدا نیز کمک می‌کنند. سازدهنی‌های کروماتیک یک اسلاید نیز دارند که نوازنده از آن برای انتخاب نت‌های بیشتر استفاده می‌کند.

آموزش سازدهنی

بدنه

بدنه‌ها می‌توانند یک کانال، دو کانال یا حتی کانال‌های دو طرفه داشته باشند که به شما اجازه می‌دهند از هر طرف سازدهنی را بنوازید. مواد مختلف مورد استفاده برای ساخت بدنه، روی صدا و قابلیت نواختن ساز تأثیر می‌گذارند. بدنه‌های پلاستیکی صدای یکنواختی ایجاد می‌کنند و مزیت آن‌ها این است که کمتر تحت تأثیر رطوبت و دما قرار می‌گیرند. چوب صدای پرطنین و ارگانیک ایجاد می‌کند، در صورتی که بدنه‌های فلزی صداهای زنده و شفاف‌تری دارند. جهت آشنایی بیشتر با انواع ساز دهنی می توانید به مقاله راهنمای خرید سازدهنی: چه نوع ساز دهنی بخریم؟ کدام مدل سازدهنی برای شروع خوبه؟ در وبلاگ دیجی صدا مراجعه نمایید.

آموزش سازدهنی

صفحات زبانه

این صفحات معمولاً از برنج ساخته می‌شوند، گرچه صفحات نیکل و کادمیوم نیز گاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مواد مورد استفاده در ساخت آنها به تعیین کیفیت صدای تولید شده کمک می‌کند. خود زبانه‌ها معمولاً از همان جنس صفحات ساخته شده، و با پرچ محکم می‌شوند. زبانه‌ها محکم در شکاف‌های صفحات قرار می‌گیرند، بنابراین وقتی ساز نواخته نمی‌شود، هوا نمی‌تواند از آن خارج شود. در سازدهنی‌های کروماتیک، دریچه‌هایی برای بستن کانال‌هایی که نواخته نمی‌شوند تعبیه شده است، چون شکاف‌های اضافی در صفحات زبانه وجود دارد.

یادگیری هارمونیکا
Richter diatonic reed plates

صفحات کاور

بیشتر صفحات کاور از ورقه‌ی فلزی ساخته می‌شوند. آنها از صفحات زبانه و زبانه‌ها محافظت کرده و به نوازنده کمک می‌کنند تا ساز را در دست خود نگه دارد. از آنجایی که صدای سازدهنی توسط محفظه‌ای که با دست ایجاد می‌کنیم تولید می‌شود، صفحات کاور تفاوت قابل توجهی را در صدای تولیدی ایجاد می‌کنند. این صفحات ظاهر سازدهنی را نیز تعیین می‌کنند. بیشتر سازندگان، صفحات کاور را به سبک خودشان حکاکی می‌کنند، و طرح‌های مدل‌های مختلف با هم تفاوت دارد.

حتما شما هم موافقید که شناخت هرچه بیشتر ساختار ساز در هنگام آموزش سازدهنی به نوازندگان در درک بهتر فرایند تولید صدا کمک می کند.

یادگیری هارمونیکا

کوک

بیشتر سازدهنی‌ها الگوی کوک پایه‌ای مشابهی دارند، و از گام دیاتونیک پیروی می‌کنند – دو، ر، می، فا، سل، لا، سی، دو. به همین خاطر است که سازدهنی‌های بلوز استاندارد مثل مارین بند، به عنوان سازدهنی دیاتونیک شناخته می‌شوند. حتی یک سازدهنی کروماتیک هم در اصل از دو سازدهنی دیاتونیک تشکیل شده که یکی از آنها نیم پرده بالاتر از دیگری کوک شده است.

در میان انواع سازدهنی‌ها، مدل ریشتر به نوعی استاندارد تبدیل شده است، بیشتر به این خاطر که کوک آن انعطاف زیادی به ساز بخشیده است. مارین بند که پرفروش‌ترین نوع سازدهنی در جهان محسوب می‌شود، یک سازدهنی ریشتر است.

نواختن هارمونیکا

یک گام ساده در سازدهنی دیاتونیک ریشتر که با کلید دو کوک شده است را می‌توان با دمش و مکش از سوراخ چهارم نواخت:

نت‌های دمشی: دو می سل دو

نت‌های کششی (مکشی): ر فا لا سی

اما اگر یک گام را از اولین سوراخ بنوازید، الگو به صورت زیر خواهد بود:

نت‌های دمشی: دو می سل دو

نت‌های کششی: ر سل سی

آموزش سازدهنی

نت فا یا لا وجود ندارد. این کوک، ریشتر نام دارد، و برای ساده‌تر کردن نواختن هارمونی‌ها یا آکوردها استفاده می‌شود. وقتی در سوراخ‌های پایینی دمش و مکش کنید می‌توانید یک آکورد کامل دو و سل را بنوازید. این یعنی باید بندینگ نت‌ها را هنگام نواختن صداهای پایین‌تر سازدهنی یاد بگیرید – و این یعنی می‌توانید نت‌های غم‌انگیز بلوز را نیز به دست آورید. نگران نباشید، در زمان آموزش سازدهنی تمام این موارد با جزئیات برای شما تبیین می شود. انتخاب سازدهنی مناسب برای نواختن را فراموش نکنید. می توانید مدل های ارائه شده در اینجا را ببینید.

آموزش سازدهنی

آموزش سازدهنی –  چطور بنوازیم؟ یادگیری سازدهنی سخت است؟

هیچ کاری سخت نیست اگر با اصول و قواعد آن به درستی آشنا باشید. آموزش سازدهنی نیز از این قاعده مستثنی نیست و شما با آشنایی درست و اصولی با نحوه نواختن آن، می توانید بخش زیادی از مسیر حرفه ای شدن را طی کنید.

نکات پایه در آموزش سازدهنی

سازدهنی را با یک دست نگه ‌دارید و دست دیگر را به شکل گودی فنجان پشت ساز قرار ‌دهید. محفظه‌ای که با دست خود درست می‌کنید مثل یک ساندباکس در گیتار یا ویولن عمل می‌کند. نفس عمیق بکشید – از عمق سینه – و کل کار را به لب و زبان واگذار نکنید. درست مثل آواز خواندن است – اگر می‌خواهید به مدت طولانی بنوازید و صدای فوق‌العاده‌ای ایجاد کنید باید تنفس خود را کنترل کنید. به همین خاطر است که ما به جای کلمه‌ی مکش از کشش استفاده می‌کنیم – شما نفس را به عمق سینه‌های خود می‌کشید. توجه به این نکات ریز در زمان آموزش سازدهنی اهمیت دارد.

آموزش سازدهنی

نت‌های تکی

دو تکنیک برای نواختن نت‌های تکی در سازدهنی وجود دارد: حالت غنچه کردن لب‌ها (pucker) یا سوت زدن، و پوشش زبانی یا tongue-blocking. بیشتر نوازنده‌ها ترکیبی از این دو تکنیک را استفاده می‌کنند. پس از آنکه دوره های آموزش سازدهنی را پشت سر گذاشتید، شما نیز قادر به استفاده از هر دو تکنیک خواهید بود.

غنچه کردن لب‌ها

این ساده‌ترین راه برای نواختن سازدهنی است که در کلاس های آموزش سازدهنی تدریس می شود. لب‌های خود را روی سوراخی که می‌خواهید دمش یا کشش انجام دهید، غنچه کنید تا سوراخ دیگری نواخته نشود. برای پیدا کردن شکل مناسب لب‌ها نیاز به آزمون و خطا دارید – دهان هرکس متفاوت است – اما بهترین نقطه برای شروع است.

تکنیک های نواختن هارمونیکا

Tongue-blocking

در این تکنیک از زبان خود برای مسدود کردن سوراخ‌های مجاور سوراخی که قصد دمش یا کشش آن را دارید، استفاده می‌کنید. در یک سازدهنی دیاتونیک ریشتر استاندارد، در صداهای پایین این کار سخت‌تر می‌شود؛ نوازنده‌ها عموماً این تکنیک را از سوراخ 4 به بالا استفاده می‌کنند.

تکنیک های نواختن هارمونیکا

آکوردگیری

برای نواختن آکوردها، دمش یا کشش را روی دو یا چند سوراخ با هم انجام دهید. برای ریتمیک‌تر شدن، می‌توانید زبان خود را روی سوراخ‌ها به صورت ضربه‌ای بزنید – صدایی شبیه به «داه» ایجاد می‌شود – یا آن را به سقف دهان خود بزنید. در واقع تا جایی که دهان شما اجازه دهد، راه‌های متعددی برای تأثیر بر طنین و ریتم نواختن وجود دارد. سازدهنی از همه‌ی سازها غنی تر است، کافی است با اشتیاق کافی در دوره های آموزش سازدهنی شرکت کنید تا به این موضوع پی ببرید.

آکوردگیری

خودتان را همراهی کنید

اگر بتوانید به تکنیک tongue-blocking مسلط شوید، در واقع می‌توانید خودتان را در نواختن سازدهنی همراهی کنید. وقتی ملودی می‌نوازید، کمی زبان خود را آزاد کنید تا سوراخ‌های مسدود شده امکان نواخته شدن پیدا کنند. یک صدای ریتمیک ایجاد می‌شود که بُعد جدیدی به نوازندگی شما اضافه می‌کند.

بندینگ نت‌ها

این حلقه‌ی مفقوده‌ی نوازندگان ریشتر است، و قدرت بیانگری به نوازندگی می‌بخشد. برای بندینگ نت، باید شکل دهان خود را کمی تغییر داده، عقب زبان را بالا آورده – جلوی زبان معمولاً پایین‌تر قرار می‌گیرد – و فک خود را کمی به جلو حرکت دهید. هرچند مثل سایر جنبه‌های نوازندگی سازدهنی، این کار هم نیازمند آزمون و خطا است؛ باید شیوه‌ای از بندینگ را پیدا کنید که مناسب دهان شما باشد. با کمی تلاش باید قادر باشید دو یا حتی سه نت از سوراخ‌های کششی پایین به دست آورید؛ در صداهای بالاتر بندینگ سخت‌تر می‌شود چون فاصله‌ها کوتاه‌تر است.

بندینگ نت‌ ها در سازدهنی

Overblowing

Overblowing یا overdrawing تکنیکی است که در آن زبانه‌های کششی را می‌دمید و زبانه‌های دمشی را می‌کشید. این باعث افزایش زیر و بمی صدا می‌شود، و به شما اجازه می‌دهد تا تمام گام‌های کروماتیک را در یک سازدهنی دیاتونیک ریشتر معمولی بنوازید، همچنین می‌توان نت‌های بیشتری را از سازدهنی‌های کروماتیک و دیگر سازدهنی‌ها به دست آورد. طبق معمول نقش آزمون و خطا در این بخش از آموزش سازدهنی نیز بسیار مهم است؛ از شیوه‌ی مشابه با بندینگ نرمال استفاده ‌کنید، اما برای اینکه به خوبی کار کند به تنفس قوی‌تر و کنترل بهتر روی آن نیاز خواهید داشت.

تکنیک Overblowing

افکت‌ها

وقتی افکت‌های بیشتری استفاده می‌کنید سازدهنی جان می‌گیرد، از دست‌ها و دهان خود برای رنگ بخشیدن به صداهایی که تولید می‌شود، استفاده کنید. می‌توانید از تکنیک‌های ویبراتو برای ایجاد تغییرات ظریفی در صدا استفاده کنید که قابلیت‌های موسیقیایی شما را افزایش داده و قدرت بیان فوق‌العاده‌ای را به این ساز ساده می‌بخشد. زیبایی سازدهنی این است که دست‌ها، دهان و سینه همگی در ایجاد صدا نقش دارند، و همین باعث می‌شود صداهای هر نوازنده منحصر به فرد باشد، و انعطاف فوق‌العاده‌ای به کیفیت صدایی که ایجاد می‌کنید، می‌بخشد. با یک تغییر جزئی در زبان یا یک حرکت دست، ویژگی و حالات اجرای شما می‌تواند تغییر کند.

همان طور که متوجه شده اید، آموزش سازدهنی به معرفی و کاربرد یکسری تکنیک محدود نمی شود، بلکه این شما هستید که با خلاقیت و پشتکار خود را به یک نوازنده متبحر و حرفه ای تبدیل می کنید. فراموش نکنید برای حرفه ای شدن، به ساز استاندارد و با کیفیت نیاز دارید. در اینجا مدل های متنوعی از سازدهنی های تولید شده توسط برندهای معتبر گردآوری شده است.

یادگیری نواختن هارمونیکا

ویبراتو دست

یک تکنیک سریع العمل است که در آن خود سازدهنی را به آرامی هنگام دمش و کشش، بالا و پایین می‌برید.

ویبراتو گلو

این روش که معمولاً برای نت‌های کششی استفاده می‌شود، راهی برای تنوع بخشیدن به صدا از طریق تنظیم جریان هوا است. هنگام کشش، صدایی شبیه به «هـ» به سمت عقب گلو ایجاد کنید.

ویبراتو زبان

این تکنیک که شاید ساده‌ترین تکنیک ویبراتو باشد، با اجرای صدای «یاه-یاه-یاه» با نوک زبان انجام می‌شود. مثل همیشه، بستگی به شکل زبان دارد، اما با آزمون و خطا می‌توانید به سرعت شیوه‌ی مناسب را پیدا کنید. در اجرای ویبراتو روی یک نت – هرچند نوسانی و مرتعش باشد – افراط نکنید. ویبراتو زیاد بلافاصله آزاردهنده می‌شود و قدرت بیان را از آن می‌گیرد. اما یک نت طولانی و پایدار که با یک ویبراتو خوب تمام شود، می‌تواند مسحور کننده باشد.

آموزش سازدهنی

ترمولو

تکنیک‌های ویبراتو، زیر و بمی نت را تنظیم می‌کنند. ترمولو نیازمند قطع کردن جریان هوا است. ترمولو با دست، تکنیک پایه‌ای ترمولو است. با حرکت دست گود شده، می‌توانید جریان هوا را قطع کنید تا افکت ترمولو ایجاد شود. تغییر در سرعت حرکت باعث می‌شود افکت پررنگ‌تر شود. کمی سخت‌تر از آن، ترمولو با نفس است. وقتی کشش و دمش انجام می‌دهید صدای «اه-اه-اه» ایجاد کنید – از آنچه نوشته می‌شود موقرتر به نظر می‌رسد – اما سعی کنید آن را به سمت دیافراگم انجام دهید تا یک افکت واقعاً عالی به دست آورید.

آموزش سازدهنی

تحریر

یک ویژگی اصلی نوازندگی بلوز است و باید سازدهنی را به سرعت از یک طرف به طرف دیگر حرکت دهید تا سوراخ‌های مجاور، نت‌های خود را تند و پشت سر هم به صدا درآورند. نکته این است که دقت کنید هر نت شفاف و یکنواخت با یک تحریر سریع باشد. آن را با حرکت دادن سازدهنی اجرا کنید، نه با لرزاندن دست‌ها که ظاهراً برخی نوازندگان انجام می‌دهند. هم کنترل بیشتری پیدا می‌کنید، هم به سرتان آسیب نمی‌رسانید! بخشی از آموزش سازدهنی توجه به نکات و ترفندهای ساده ای است که مهارت نوازندگی هنرجویان را افزایش می دهد. این نکات را ساده نگیرید.

ساز دهنی بلوز هارپ هوهنر

آموزش سازدهنی – پوزیشن‌ها

بیش از یک راه برای نواختن سازدهنی وجود دارد. واژه‌ی پوزیشن به تکنیک‌هایی اشاره دارد که در آن‌ها نت‌های مختلفی پایه‌ی گام مورد استفاده‌ی شما را تشکیل می‌دهند. به این طریق می‌توانید با استفاده از یک سازدهنی که تنها روی یک کلید کوک شده است، در چند کوک مختلف بنوازید. و اگر ذوق هنری هاوارد لوی را داشته باشید، می‌توانید هر 12 کلید گام کروماتیک را با استفاده از یک سازدهنی دیاتونیک ریشتر بنوازید.

آموزش سازدهنی

Straight و Crossed

دو پوزیشن اصلی Straight، که در کلید کوک شده‌ی سازدهنی می‌نوازید، و Crossed که سازدهنی چهار درجه بالاتر – یا در واقع پنج درجه پایین‌تر – از کلیدی که می‌نوازید کوک شده است، محسوب می‌شوند. Crossed پوزیشن استاندارد سبک بلوز است.

به عنوان مثال، وقتی در کوک می بلوز می‌نوازید (که غالباً همینطور است) به سازدهنی کوک لا نیاز دارید. برای لا به ر، برای سل به دو و به همین منوال احتیاج دارید.

یادگیری پوزیشن های هارمونیکا

در پوزیشن Straight نت پایه‌ی گام در سازدهنی دیاتونیک ریشتر استاندارد، دمش در اولین سوراخ است. در Crossed، نت پایه کشش در سوراخ دوم است.

همچنین می‌توانید پوزیشن‌های سوم و چهارم را پیدا کنید که هر دو برای نواختن در کلیدهای مینور مناسب هستند. جدول زیر به شما نشان می‌دهد از کدام ساز برای کدام پوزیشن استفاده کنید، و نت‌های پایه کجا هستند:

یادگیری پوزیشن های هارمونیکا

آموزش سازدهنی – نکته‌ها

پیش از نواختن

بهتر است پیش از نوازندگی یا حضور در کلاس آموزش سازدهنی ، سازدهنی خود را گرم کنید، یا حداقل اجازه دهید با هوای اتاق هم دما شود. زبانه‌ها و صفحات فلزی هستند، بنابراین نسبت به تغییر دما واکنش نشان می‌دهند. شاید چند لحظه نگه داشتن کافی باشد، یا دمیدن و کشیدن به آرامی مشخص کند همه چیز مرتب است. همچنین می‌توانید آن را چند لحظه در جیب خود بگذارید، به شرط اینکه جیبتان تمیز باشد!

نواختن سازدهنی

اولین قدم‌ها

اگر تازه وارد دوره های آموزش سازدهنی شده اید و قرار است سازدهنی بنوازید، احتمالاً بهتر است از یک دیاتونیک ریشتر استاندارد ده سوراخ با کوک دو شروع کنید. برخی کتاب‌های آموزش سازدهنی همراه با ساز عرضه می‌شوند، اما بیشتر کتاب‌ها مبنای دوره‌ی خود را کوک دو ریشتر قرار می‌دهند.

نواختن سازدهنی نو همیشه آسان نیست؛ زبانه‌ها باید کمی شل شوند. آن را گرم کنید، و در ابتدا به آرامی بنوازید. با نت‌های تکی شروع کنید و تمرکز خود را روی به دست آوردن صدای شفاف قرار دهید – اجازه ندهید نت‌های دیگر به صدا در بیایند. دمش، کشش و بندینگ را امتحان کنید، و پس از آن به سرعت راه خود را پیدا خواهید کرد. هدیه‌ی هر ریشتر به جهان، سیستمی است که نواختن سازدهنی را بسیار ساده می‌کند – اگرچه وقتی شروع کنید، هرگز یادگیری را متوقف نخواهید کرد.

ساز دهنی

آموزش سازدهنی – تمیزکاری و نگهداری

یادگیری نحوه تمیزکاری ساز بخشی از آموزش سازدهنی است. نواختن سازدهنی کار کثیفی است. صرف نظر از اینکه چه کار می‌کنید، هر از چند گاهی زبانه‌ها می‌گیرند و انواع چیزهای عجیب و غریب در کانال‌ها تجمع پیدا می‌کند. همیشه باید بعد از اتمام نوازندگی، به آرامی این آلودگی‌ها را پاک کنید، اما در نهایت نیز باید کار پاکسازی و مراقبت از ساز را انجام دهید.

برخی سازدهنی‌ها نگهداری و مراقبت ساده‌ای دارند؛ می‌توان پیچ صفحات کاور را باز کرده و آنها را تعویض کرد. برخی از آنها مثل مارین بند، کمتر توسط خود فرد قابل سرویس شدن هستند، بنابراین باید با احتیاط عمل کنید.

تمیز کردن ساز دهنی

ابزارهای پایه شامل پیچ گوشتی کوچک چهارسو، دستمال پنبه‌ای و در صورت امکان یک پاک کننده‌ی ملایم می‌شود. این پاک کننده باید پایه الکل داشته باشد – گرچه نوشیدنی های الکلی توصیه نمی‌شود – و نباید حلال قوی باشد. آب در بیشتر موارد بهترین گزینه است، اما سازدهنی با بدنه‌ی چوبی واکنش خوبی نسبت به رطوبت ندارد – ممکن است بدنه متورم و بدشکل شود. با استفاده از دستمال پنبه‌ای نم‌دار به آرامی گرد و غبار را زدوده و کانال‌های بدنه را پاک کنید. مراقب باشید که نخ‌های دستمال در ساز باقی نماند. کاورها را نیز تمیز کنید.

گاهی سازدهنی‌های کروماتیک برای عملکرد صحیح اسلایدر نیاز به روغن‌کاری دارند؛ باید از یک روغن مناسب با پایه‌ی سیلیکون استفاده کنید.

نگهداری و تمیز کردن ساز دهنی

آموزش سازدهنی نحوه کوک

همه‌ی سازدهنی‌ها بالاخره از کوک خارج می‌شوند. زبانه‌هایی که بیشتر خم می‌کنید، در نهایت خم نمی‌شوند و باید آنها را تعویض کنید، یا اگر واقعاً بخواهید، آن را مجدداً کوک کنید. قاعده این است که اگر هزینه‌ی تعویض سازدهنی زیاد است آن را کوک کنید، یا برای تعمیر به یک تعمیرکار حرفه‌ای بسپرید. اما اگر محدودیت بودجه ندارید، معمولاً تعویض کردن بهتر است.

برخی سازدهنی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به شما اجازه دهند صفحات زبانه‌ها را بدون خرید یک سازدهنی جدید تعویض کنید، که می‌تواند موجب صرفه‌جویی در هزینه شود. اما اگر واقعاً می‌خواهید کوک کردن را امتحان کنید، نحوه‌ی انجام آن به این صورت است – با مسئولیت خودتان انجام دهید!

نحوه کوک هارمونیکا

به یک سوهان بسیار ظریف – سوهان ناخن می‌تواند مناسب باشد – و زبردستی فوق‌العاده‌ای احتیاج دارید. از یک تیغه‌ی نازک برای بلند کردن زبانه از شکاف استفاده کنید، اما آن را خم نکنید – فقط به اندازه‌ای که بتوانید سوهان بزنید. برای اینکه گام صدا را کمی بالا ببرید، نزدیک نوک زبانه را سوهان بزنید – اما نه خود نوک زبانه را. طول زبانه نباید تغییر کند. برای پایین آوردن گام صدا، نزدیک قاعده‌ی آن را سوهان بزنید. اگر می‌توانید خمیدگی نوک زبانه را ببینید، می‌توانید به آرامی آن را صاف کنید – گرچه کار حساسی است و می‌تواند موجب شکستن زبانه شود. بررسی کنید که زبانه محکم در شکاف خود قرار داشته باشد، و تمام ذرات و گرد و غبارها را تمیز کنید.

کیت تمیزکاری هارمونیکا
مجموعه ابزارهای پایه‌ای C.A. Seydel Sohne

برخی سازندگان کیت‌های تمیزکاری و مراقبت ویژه عرضه می‌کنند، و اگر سازدهنی کروماتیک بنوازید، به خاطر اجزای متحرک و مهندسی ظریف آن، این کیت‌ها بسیار مفید خواهند بود. با این حال شعار اصلی، احتیاط است؛ جز در صورتی که بدانید دارید چه کار می‌کنید، آن را به افراد حرفه‌ای بسپرید یا اینکه یک سازدهنی جدید بگیرید.

نکات پایانی

ورود به دنیای سازدهنی ساده و ارزان است. حتی مدل‌های ارزان ‌قیمت هم می‌توانند یک سازدهنی عالی برای افراد مبتدی باشند، و کوک‌های ساده به این معناست که به سرعت می‌توانید آهنگ‌های شناخته‌شده را بنوازید. بنابراین اگر به تازگی قصد شرکت در کلاس های آموزش سازدهنی را دارید، نیاز به خرید سازهای گران قیمت یا حرفه ای نیست، می توانید از مدل های پایین تر و ارزان تر شروع کنید. به خصوص اگر هنوز نسبت به ادامه مسیر با سازدهنی مطمئن نیستید. کارشناسان دیجی صدا به شما کمک می کنند انتخاب مفیدتر و سودمندتری داشته باشید.

یادگیری هارمونیکا برای کودکان

همانطور که دیدید، سازدهنی دیاتونیک ریشتر که احتمالاً کوک دو دارد، بهترین نقطه‌ی شروع است. این سازهای کوچک ده سوراخی را می‌توان برای نواختن بلوز، فولک، جاز، راک و پاپ، و نیز ملودی‌های پایه‌ای کلاسیک استفاده کرد. تنها ایراد کار این است که اگر با دیگر نوازنده‌ها در کوک‌های مختلف می‌نوازید به چند سازدهنی احتیاج دارید.

البته سازدهنی‌های کروماتیک بر این مشکل فائق آمده‌اند، اما قیمت آنها گران‌تر است. بندینگ و overblowing نیز در آنها دشوارتر است، اما واقعاً ضروری نیستند، چون تمام نت‌های مورد نیاز خود را دارید. صرف نظر از اینکه چه سازی انتخاب می‌کنید، زودتر شروع به نواختن کنید!

آموزش سازدهنی

برای مشاهده مدل های متنوع انواع سازدهنی کروماتیک و سازدهنی دیاتونیک به بخش سازدهنی فروشگاه دیجی صدا مراجعه نمایید. می توانید سوالات و ابهامات خود را با ما در میان بگذارید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *