Gate – نویز گیت چیست و به چه کار می آید؟

نویز گیت مانند یک کلید روشن – خاموش خودکار عمل کرده و نویزهای موجود در حین مکث در سیگنال صوتی را حذف می کند. وقتی که سطح ورودی به کمتر از حد آستانه‌ی تنظیم شده، می رسد، نویز گیت میزان بهره‌ی تقویت را کاهش می دهد. برای مثال وقتی نواختن سازی به طور لحظه ای متوقف می شود، نویز گیت ولوم را کم کرده و هر گونه نویز و نشت صدا را طی مکث برطرف می نماید.

نویز گیت - دریچه نویز - حذف نویز و نشت صدا
دریچه نویز یا نویز گیت

در چه مواردی از نویز گیت استفاده می شود؟

این دستگاه با حذف نشت صدای مابین ضربات به خصوص مربوط به درام کمک می کند، «زمان فرود» را در سیگنال صوتی درام کوتاه کرده و صدایی بهتر از درام به دست می دهد. اگر در حال ضبط از طریق یک تقویت کننده گیتاری نویزدار هستید، از آن برای حذف نویز وزوز و هیس بین جملات موسیقی کمک بگیرید.

چطور باید یک نویز گیت را به کار برد؟

دستگاه را در مسیر سیگنال مورد نظر نصب کنید . آستانه نویز گیت را چنان تنظیم کنید که هیس و نشت صدا در حین مکث ها از بین برود. اگر نویز گیت بعضی از نت های موسیقی را حذف می کند، آستانه آن را کم کنید. زمان فرود را برای ساز درام کم و برای سازهایی که دارای بخش پایدار طولانی هستند، زیاد در نظر بگیرید.

برخی از پردازشگرهای سیگنال، شامل هر سه بخش فشرده کنندگی محدودکنندگی و نویز گیت هستند.

بعضی از دستگاه‌های نویز گیت، دارای ورودی زنجیره جانبی هستند. «زنجیره جانبی» یک ورودی برای سیگنال خارجی است که کارکرد نویز گیت را کنترل می کند. سیگنال کنترلی، خروجی نویز گیت را برای مسیر صوتی اصلی آن فعال می سازد. برای مثال می توانید سیگنال صوتی گیتار بیس را از نویز گیت عبور داده و از آن استفاده کنید. با اعمال سیگنال صوتی یک کیک درام به زنجیره جانبی نویز گیت می توان سیگنال گیتار بیس را کنترل کرد. در این صورت گیتار بیس، پوش سیگنال صوتی کیک درام را دنبال کرده و از طریق آن کنترل می شود. در واقع فرمان روشن و خاموش شدن نویز گیت از درام می آید. در حالت روشن بودن نویز گیت، سیگنال گیتار بیس در خروجی وجود ندارد و در حالت خاموشی نویز گیت، سیگنال گیتار بیس در خروجی وجود دارد.

در حال حاضر از گیت به صورت دیجیتال استفاده شده و در میکسرهای دیجیتال کاربرد زیادی دارد.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *