خرید ملودیکا – بزرگترین اشتباهی که افراد در انتخاب ملودیکا انجام می دهند

چطور یک ملودیکا بخریم؟

اگر شما در دنیای ملودیکاها تازه وارد هستید و برای نخستین بار به دنبال خرید ملودیکا می گردید، این‌که بدانید باید از کجا شروع کنید کمی مشکل است. انواع مختلفی از ملودیکا برای انتخاب کردن وجود دارد و این تنوع می‌تواند خرید ملودیکا را به موضوعی گیج کننده تبدیل کند. مثل خرید دیگر آلات موسیقی، دانستن این‌که چطور یک ملودیکا بخرید نیازمند اطلاعات درست است.
اگر به دنبال خرید ملودیکای حرفه‌ای‌ تر هستید، توصیه های ما در دیجی صدا درباره برخی ملودیکاهای حرفه‌ای موجود در بازار را مطالعه کنید.

دیجی صدا همچنین به طور مفصل و با شرح جزئیات گوناگون مطالبی را درباره خرید پیانوی دیجیتال و خرید فلوت ریکوردر تقدیم خوانندگان خود کرده است. اگر از علاقمندان این سازها هستید، مطالعه پست های فوق را به شما توصیه می کنیم.

بزرگترین اشتباهی که ممکن است بیشتر افراد در خرید ملودیکا انجام دهند

اولین کاری که باید انجام دهید این است که تصمیم بگیرید خرید ملودیکا را دقیقاً برای چه منظور یا هدفی انجام می دهید. آیا قصد یادگیری موسیقی دارید؟ آن را برای نواختن به‌ عنوان تفریح و سرگرمی می‌خواهید یا نواختن در یک گروه موسیقی؟ برای یادگیری موسیقی یا نواختن ساز جهت تفریح، کیفیت زیاد مهم نیست اما نباید هم آن را نادیده گرفت.

برای بیشتر افراد تازه‌ کار، بهترین گزینه این است که دنبال یک ملودیکای سطح مبتدی از یک برند معروف باشند. بزرگ‌ترین اشتباهی که ممکن است بیشتر افراد انجام دهند این است که بدون در نظر گرفتن کیفیت، ارزان‌ترین ملودیکایی را که پیدا می‌کنند، بخرند. معمولاً این افراد بعد از آن که گیر یک ساز نامرغوب با مشکلات بسیار می‌افتند به خاطر تصمیم اشتباه خود، افسوس می‌خورند. به‌علاوه ارزان‌ ترین ملودیکاهای موجود در بازار هنگام میزان‌سازی و اوج گرفتن ممکن است حس ناخوشایندی را به شما منتقل کنند. این‌ ها نکات کوچکی هستند که قبل از خرید ملودیکا باید آن‌ ها را در نظر گرفت.

عواملی مانند عملکرد کلاویه ها، یعنی چگونگی پاسخ کلیدها وقتی به پایین فشار داده می‌شوند را در نظر بگیرید. بیشتر ملودیکاهای ارزان یک احساس سبک ‌و ناجور در کل کلاویه ها دارند در حالی که ملودیکاهای باکیفیت ‌تر از حس سنگین‌تر و محکم‌تری در کل کلاویه ها برخوردارند. همچنین در ملودیکاهایی با کیفیت پایین‌تر مشکلات مربوط به هم‌نوایی نسبتاً شایع است. اغلب برخی کلیدها تن بسیار بالایی دارند در حالی‌ که بقیه یکنواخت و زیر هستند. ملودیکاهایی با کیفیت خوب و ارزان‌ قیمت هم وجود دارد، فقط مطمئن شوید که از یک برند معروف خریداری می‌کنید و نقد و بررسی‌های ما در دیجی صدا را هم خوانده باشید.

خرید ملودیکا

اطلاعاتی که لازم است قبل از خرید ملودیکا بدانید

ملودیکا که ویند پیانو (wind piano) هم گفته می‌شود را می توان به ‌صورت یک سیستم نی آزاد با یک دهانه، مخزن هوا و کیبورد توصیف کرد. ملودیکا خیلی شبیه به سازدهنی کلاویه دار به نظر می‌رسد (اگرچه زیر و بم کردن نت ها کمی سخت‌تر است) و فقط در هنگام بازدم صدا ایجاد کرده و در هنگام دم صدایی نمی‌دهد. هنگام نواختنِ بیشتر از یک نت در آنِ ‌واحد (چندصدایی) ملودیکا می‌تواند یادآور آکاردئون باشد. جدا از این دو مقایسه‌، این آلت موسیقی به‌ خودی‌ خود دارای یک هویت است.

تن، عملکرد، اندازۀ کلید و همچنین محدودۀ دینامیکی طبق نظر سازنده متغیر است. همه آن ‌ها به‌ غیر از وود ملودیکا با پلاستیک ساخته می‌شوند. ملودیکاها مستطیل شکل هستند و با یک دست نگه‌داشته می‌شوند (یک دست در زیر بیشتر آن‌ها قرار می‌گیرد) و کلاویه با دست دیگر نواخته می‌شود. بیشتر ملودیکاهایی که در دیجی صدا به فروش می رسند، یک لوله انعطاف‌پذیر دارند که به صفحه این امکان را می‌دهد که به‌ صورت افقی و روی میز هم نواخته شود.

در سمت چپ، سوراخ یا دهانه و در سمت راست و دورتر از صفحه کلید، دکمه خروج هوا قرار دارد. این دکمه را می‌توان هنگام نگه ‌داشتن ملودیکا در حالتی که دهانه آن به سمت پایین است، فشار داد. تکان دادن آرام ملودیکا به نیروی جاذبه این اجازه را می‌دهد تا رطوبت را از دستگاه خارج کند. هنگام نواختن، با نگه‌داشتن دکمه به سمت پایین در حین اجرا، می‌ توانید مقدار صدای خارج‌شده از ملودیکا را کاهش دهید.

برای خرید ملودیکا چه گزینه هایی داریم؟ معرفی چهار نوع اصلی

مورد بعدی که باید در نظر بگیرید این است که چه نوع ملودیکایی می‌خواهید. چهار نوع اصلی ملودیکا وجود دارد که باید آنها را بشناسید: سوپرانو، آلتو، تنور و آکوردینا. رایج‌ترین نوع ملودیکاها سوپرانو، آلتو و تنور هستند. ملودیکای سوپرانو صدای زیر دارد و ملودیکای آلتو صدای بم ‌تری دارد و معمولاً هر دوی آن‌ها با قرار دادن دو دست روی کلیدها نواخته می‌شوند. اغلب اوقات ملودیکای آلتو هم می‌تواند در محدوده سوپرانو نواخته شود.

اما ملودیکای تنور حتی بم‌ تر است و معمولاً با یک دست روی کیبورد نواخته می‌شود و دست دیگر ملودیکا را نگه می‌دارد. کمیاب‌ترین نوع ملودیکا باس است که بم‌ترین صدا را برای نواختن نت‌های باس دارد. این ملودیکاها بزرگ‌ترین و معمولاً گران ‌ترین نوع ملودیکا هستند. برخی اوقات ملودیکاهای تنور و باس بر روی میز نواخته شده یا به وسیله یک لولۀ هوا ایستاده نگه ‌داشته می‌شوند که در این صورت نوازنده می‌تواند از دو دست خود روی صفحه کلید استفاده کند.

آکوردینا هم مثل دیگر ملودیکاهاست با این تفاوت که در آن به جای صفحه کلید از دکمه‌هایی برای نواختن نت‌ ها استفاده می‌شود. اغلب اوقات به آن‌ ملودیکا هم گفته می‌شود.

نواختن ملودیکا

همان‌طور که قبلاً هم گفتیم زیر و بم کردن نت ها روی ملودیکا نسبت به سازدهنی، سخت‌تر است، اما با این‌ حال می‌توان آن را انجام داد. هنگامی‌ که کلید را پایین نگه ‌داشته و به‌طور پیوسته و یکنواخت می‌دمید، به آهستگی انگشت خود را بردارید و اجازه دهید کلید بالا بیاید. در این لحظه می ‌شنوید که اوج صدا افت می‌کند. این تکنیک را می‌توان هنگام اجرا و با فشار ناقص کلیدها به سمت پایین هنگام دمیدن هوا اجرا کرد که در نتیجه‌ی آن زیر و بم شدن نت‌ها اتفاق می‌افتد.

برخی افراد به‌طور طبیعی فقط شروع به گوش دادن، نواختن و پیدا کردن آهنگ ‌ها کرده و از طریق آزمون ‌و خطا شروع به گردآوری یک سبک می‌کنند. اگر شما یک تازه‌کار هستید و تا الان نواختن هیچ کیبوردی را تجربه نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم اصول مقدماتی پیانو و نحوه درست استفاده از انگشت را یاد بگیرید. این موارد بدون توجه به این‌که شما قصد دارید موسیقی را به طور حرفه ای یا آکادمیک دنبال کنید یا خیر، ضروری‌اند.

چطور ملودکا را در دست نگه دارم؟!

باید ملودیکا را با دست چپ نگه ‌دارید چون ملودیکا، ساخته‌شده برای راست دست هاست. یک نوازنده حرفه ای دستش را بین ساز و دسته قرار می‌دهد. لب‌ها را دور دهانه فشار دهید، مطمئن شوید که همه طرف آن بسته‌ شده باشد. آرام باشید و امتحان کنید ببینید با چه چیزی آرام می‌شوید و حس خوبی دارید. بیشتر ملودیکاها لوله انعطاف‌پذیری دارند که به شما این امکان را می‌دهد که ساز را تکان دهید، بنوازید و در زوایای مختلف آن را ببینید.

خرید ملودیکا

تکنیک دست و کنترل نفس

دو مفهوم مهم که باید هنگام برخورد با ملودیکا مورد لحاظ قرار دهیم تکنیک دست و کنترل نفس است. مثل آواز خواندن ممکن است در حالت ایستاده، نواختن آسان‌تر باشد. برای قطعه ‌های ملایم و یکنواخت (لگاتو) از “سبک تنفس” استفاده کنید، یعنی هوا را به داخل دستگاه بدمید. برای قطعه‌های سنگین‌تر از حمله کامی استفاده کنید، یعنی استفاده از هوا مثل سوت زدن به ‌صورت کم‌ و بیش، به هراندازه که نیاز باشد. از زبان می‌توان برای نواختن نت های کوتاه و دقیق (موسیقی منقطع) استفاده کرد. به این ترتیب صدای مناسب برای انواع نوازندگی ایجاد می‌شود. سریع تنفس خود را تغییر دهید تا زیر و بم و لرزش (تغییر در حجم صدا) ایجاد کنید.

نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که، ورود شدید و سریع هوا می‌تواند آرایش حفره های ملودیکا را به هم بریزد. هرچه سریع‌تر و شدیدتر فوت کنید کلاویه ها هم بلندتر صدا می‌کنند. هرچقدر در یک لحظه، نت های بیشتری را بنوازید این ساز صدای ملایم‌تری می‌دهد، چون شما هوا را از بین قمیش های بیشتری جابه‌جا می‌کنید.

محافظت از ملودیکا

وقتی از ملودیکا استفاده نمی‌کنید جهت حفاظت در برابر گرد و غبار و کثیف شدن، آن را درون جعبه‌اش قرار دهید. هوای سرد نیز بر روی طرز کار روان ریدپلت داخل ملودیکا تأثیرمی‌گذارد. پس قبل از اجرا بگذارید دستگاه در دمای اتاق گرم شود. نواختن ملودیکایی که سردتر از دمای اتاق باشد، موجب تراکم در نی‌ها می‌شود. باید توجه کنید که ملودیکا را در هوای داغ تابستان داخل ماشین نگذارید. دمای بالاتر از ۹۰ درجه ممکن است ملودیکای شما را به یک ملودیکای تاب‌دار تبدیل کند.

خرید ملودیکا

در فواصل زمانی معین دریچه رطوبت را که در انتهای ملودیکا روبروی دهانه قرار دارد با فشار دادن دکمه، مخصوصا بعد از نواختن، باز کرده و بدون فشار دادن هیچ دکمه‌ای داخل دستگاه فوت کنید یا این‌که دستگاه را عمودی نگه‌ دارید و به بالا و پایین تکان دهید. این کار بیشتر بخارهای جمع شده را خارج می‌کند. لوله را تکان دهید تا رطوبت و نم خارج شود. گاهی اوقات این سازها مثل دیگر همنوعانشان یعنی سازدهنی /آکاردئون/ارگ نیاز به کوک دارند.

ملودیکا، یک ساز بادی مدرن و جالب جهت یادگیری برای افراد مسن و جوانان است تا موزیک خاص خود را بسازند. امروزه ملودیکاها در مقایسه با پیانوها، سینتی سایزرها، آکاردئون ها، ارگ‌ها و … در بازار ارزان‌تر هستند. همچنین ملودیکاها برای آموزش موسیقی مفیدند چرا که مقدمه‌ای برای انواع سازهای کلاویه ای هستند. بیشتر جذابیت ملودیکا به خاطر رسا بودن و اندازۀ جمع ‌و جور آن است. ملودیکاها از جمله تازه‌ترین سازهای صوتی با تولید انبوه هستند.

در خرید ملودیکا عجله نکنید

اگر قصد دارید ملودیکا را در یک گروه یا اجرای انفرادی بنوازید، پس دست‌کم به یک ساز سطح متوسط نیاز دارید. برای حمل ملودیکا حتما آن را در کیف محافظ و یا کیس مخصوص خودش قرار دهید.
در خرید خود عجله نکنید. چند روزی بگردید و جستجو کنید تا بهترین ملودیکا را پیدا کنید. یک حساب سرانگشتی این است که به دنبال بهترین ملودیکایی باشید که توان پرداخت هزینه ‌اش را دارید. این بی معنی است که چند تومانی صرفه‌جویی کنید و نامرغوب‌ترین ملودیکا را بخرید و از آن راضی نباشید. پس ملودیکایی را که واقعاً خواهان آن هستید، پیدا کنید و بعد برای مناسب ترین قیمت از چندین فروشگاه قیمت بگیرید.

در خاتمه این‌ که:

  • هنگام بررسی چگونگی خرید یک ملودیکا نکات زیر را در نظر داشته باشید:
  • تصمیم بگیرید که می‌خواهید از ملودیکا برای چه چیزی استفاده کنید (یادگیری، سرگرمی، نواختن در یک گروه).
  • تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه نوع ملودیکایی را بنوازید.
  • بودجۀ خود را بسنجید و به دنبال بهترین ملودیکایی باشید که توان پرداخت هزینه‌اش را دارید.
  • معروف‌ترین برند را انتخاب کنید و نقد و بررسی‌ها را بخوانید.
  • در خرید خود عجله نکنید. وقت بگذارید تا ملودیکایی را که می‌خواهید، بخرید.

در آخر اگر قصد خرید ساز ملودیکا را دارید، دیجی صدا می تواند انتخابی متنوع از انواع ساز ملودیکا با قیمت های گوناگون و از برندهای معتبر جهانی را برای شما فراهم کند.

اشتراک گذاری این نوشته

۱ دیدگاه

  1. ممنون از توضیحات خوبتون

    پاسخ دادن

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *