خرید چوب درامز – راهنمای خرید انواع drum stick

چوب درام مناسب من

مانند یک بازیکن گلف که برای شرایط مختلف از چوب ‌های گلف متفاوتی استفاده می‌کند، یک نوازنده درام هم برای اجرای موسیقی جاز از چوب ‌های سنگین استفاده نخواهد کرد. داشتن تنها یک جفت چوب کافی نیست. در حقیقت، سبک‌ های مختلف موسیقی نیاز به چوب ‌های متفاوتی دارند. در این مقاله جذاب و خواندنی سعی شده تا اطلاعات مناسبی برای انتخاب چوب درام (درام استیکز) به شما ارائه شود. همچین می توانید از کارشناسان دیجی صدا راهنمایی بگیرید

انواع چوب درام

استیک (چوب): بیشتر اوقات نوازندگان درام از چوب ‌های استاندارد استفاده می ‌کنند.

براش: براش ‌ها صدای کمتری نسبت به استیک ‌ها دارند و برای ایجاد صدا های نرم استفاده می ‌شوند. صدای براش را در سبک ‌هایی مانند جاز و پاپ می ‌شنوید.

ملِت: ملت ‌ها برای برخی از ساز های کوبه ‌ای (پرکاشنی) استفاده می ‌شوند و می ‌توانند صدا های مختلفی را تولید کنند.

راد (Rod): راد از براش صدای بلند تر و نسبت به استیک صدای کمتری دارد و برای اجرا های آکوستیک ایده آل است.

راهنمای خرید چوب درام

چه اندازه‌ ای را انتخاب کنم؟

اندازه چوب ‌های درام‌ معمولا به‌ وسیله یک حرف و یک شماره دسته ‌بندی می ‌شود. شماره‌ ای که نوشته می‌شود نشان ‌دهنده اندازه محیط دایره (قطر چوب درام‌) و حرف نوشته شده نشان گر سایز و کاربرد آن است. هرچه عدد نوشته شده کمتر باشد، چوب درام‌ قطور تر خواهد بود. به‌طورکلی، چوب ‌های قطور (5A) از چوب‌های نازک (7A) سنگین‌ تر هستند. وزن چوب‌های درام‌ روی این‌که چه حسی و چه صدایی می‌دهند تأثیر مستقیمی دارد. چوب ‌های قطور تر و سنگین ‌تر، ولوم و طول عمر بیشتری دارند و از طرفی چوب‌ های سبک ‌تر، نازک هستند و به دست گرفتن آن ‌ها راحت ‌تر است. چوب ‌های سنگین برای زمانی که صدای زیادی می‌ خواهید بگیرید مناسب هستند و چوب‌ های سبک برای موقعیت‌ هایی که لازم است اجرا های سریعی داشته باشید و بخش ‌های سخت‌ تر را بنوازید ایده آل هستند. سبک موزیکی که در آن اجرا می‌ کنید باید وزن چوب درام‌ شما را تعیین کند. غیر از میزان ضخامت، کاربرد معمول چوب‌ های درام‌ به‌وسیله‌ حروف S، B و A مشخص می‌شود.

  • چوب ‌های S : سنگین هستند و برای اجرا های خیابانی مانند رژه ارتش کاربرد دارند.
  • چوب ‌های B : به‌ راحتی کنترل می ‌شوند و نوازندگان سبک راک از آن زیاد استفاده می‌ کنند.
  • چوب ‌های A : برای مواقعی مناسب هستند که به صدای کم ‌نیاز دارید، مانند اجرا های جاز یا اجرا های ارکستری.

به ‌عنوان‌مثال، چوب ‌های سنگین 2B برای سبک راک مناسب هستند و چوب ‌های 7A صدای نرم ‌تری ایجاد می‌کنند که مناسب سبک جاز است. انتخاب درست چوب درام‌ شاید نیاز به تجربه و آزمون ‌و خطا داشته باشد. شاید لازم باشد کمی دست به آزمایش بزنید؛ اما در آخر هیچ‌ چیز جای نواختن موسیقی با چوب‌ هایی که برای نوع درام زدن شما طراحی ‌شده نمی ‌گیرد. پیدا کردن چوب‌ های درامی که استایل نوازندگی شما را کامل کند نکته‌ ای اساسی برای بیان هویت موسیقایی شما است.

راهنمای خرید چوب درام

جنس چوب‌ درام و تفاوت های آن

چوب درخت گردوی آمریکایی از رایج‌ ترین جنس چوب‌ های درام‌ است. آن‌ ها در جذب ضربات عالی هستند و چوب گردو همان چوبی است که از آن چوب بیس بال را می ‌سازند. این چوب شکل و دوام خوبی دارد و می ‌توان به آن اطمینان داشت. چوب درخت بلوط از چوب درخت گردو سنگین ‌تر و بادوام ‌تر است. این چوب ساختار متراکم ‌تری نسبت به چوب درخت گردو دارد و طول عمر آن نیز بیشتر است. کسانی که موسیقی متال کار می ‌کنند از انعکاس و شتاب ضربه ‌های آن لذت خواهند برد. چوب درخت افرا، چوبی سبک و منعطف است که برای اجرا های سریع ایده آل است و سریع ‌ترین پاسخ گویی را در بین سایر چوب ‌ها دارد؛ اغلب از آن در موسیقی ‌های آرام تر استفاده می ‌شود. وزن سبک چوب افرا باعث شده تا تمرین الگوهای پیچیده با آن آسان ‌تر باشد. در کنار استفاده از چوب طبیعی، بعضی از نوازندگان درام ترجیح می‌ دهند از چوب ‌های مصنوعی استفاده کنند. این چوب ‌های درام از موادی مانند فلز و پلاستیک ساخته می‌ شوند. حسی که این نوع چوب ‌های درام به نوازنده می ‌دهد، کاملا متفاوت با چوب ‌های طبیعی است و کنترل بیشتری را روی صدا برای نوازنده مهیا می ‌کنند. توصیه می ‌کنیم همیشه چند چوب درام مختلف همراه تان داشته باشید تا به توانید در موقعیت‌ های مختلف از چوب ‌های متفاوت استفاده کنید.

راهنمای خرید چوب درام

سری چوب یا سری نایلون؟

چوب ‌های درامی که سر چوبی دارند موجب ایجاد صدایی عمیق می ‌شوند، مانند صداهایی که به‌ طور سنتی در موسیقی ‌های جاز و راک می ‌شنوید. اگر لازم است قسمتی را اجرا کنید که چرخش ‌های زیادی دارد، این نوع چوب‌ ها به طرزی استثنایی برایتان مناسب ‌تر خواهند بود. اگر نوازنده درام در سبک پاپ یا راک هستید، شاید هم حالتی که سر چوب صدا تولید می‌کند را ترجیح می ‌دهید. برای سنج‌ ها، چوب‌ های درامی که سر چوبی دارند، صدایی طبیعی با ارتعاش کم تولید می ‌کنند. چوب‌ های درامی که سر نایلونی دارند صدای پایدار تری نسبت به سر های چوبی ایجاد می‌ کنند که برای مواقعی که باید ضربه‌ های محکم بزنید ایده آل هستند. آن‌هایی که سر نایلونی دارند دارای طول عمر بهتری هستند و اگرچه آن صدای کلاسیک سر های چوبی را ندارند، اما در عوض دیگر لازم نیست نگران شکستن آن‌ ها باشید.

راهنمای خرید چوب درام

چوب‌ درام امضا دار

برخی از کمپانی ‌ها، چوب ‌های درام دارای امضا از هنرمندان نام دارشان را عرضه می ‌کنند. این مدل‌ ها خصوصیات خاصی دارند و معمولا نوع تغییر یافته شکل ‌ها و اندازه‌ های استاندارد هستند. گاهی اوقات این تولیدکننده‌ ها، چوب‌ های درامی می ‌سازند که مناسب استایل موسیقایی یک نوازنده خاص درام است. از آن دسته نوازندگانی که چوب درام دارای امضا دارند، می ‌توان به این نام‌ ها اشاره کرد: نیل پیرت، تراویس بارکر، رینگو استار و جویی کرامر.

راهنمای خرید چوب درام

براش‌

براش‌ ها که صدای کمتری نسبت به چوب ‌ها دارند برای ایجاد افکت هایی ملایم در ولوم‌ های پایین استفاده می‌ شوند و در شکل ‌ها و اندازه‌ های مختلفی وجود دارند. براش‌ ها صدایی منحصر به ‌فرد تولید می‌ کنند که نوازندگان درام سبک‌ هایی مانند جاز، پاپ و لاتین طرفدار آن هستند. براش‌ ها از یک سری دسته سیمی یا پلاستیکی که به قسمت دسته متصل هستند ساخته شده‌ اند و می‌ توانند کاربرد های مختلفی داشته باشند. می‌ توانید براش ‌ها را روی سطح درام‌ بکشید و یک‌ صدای پس‌زمینه مداوم ایجاد کنید یا مانند یک چوب درام با آن‌ ها ضربه بزنید تا یک ‌ضرب ملایم درام‌ داشته باشید. همچنین از آن ‌ها می‌توانید برای سنج ‌ها یا کاخُن ‌ها استفاده کنید. بعضی از آن‌ ها پره‌ هایی قابل تنظیم دارند، اما در بعضی این پره‌ ها ثابت است. براش ‌ها صدای ملایمی ایجاد می ‌کنند که می‌ تواند مکمل صدای ساز های دیگر باشد.

راهنمای خرید چوب درام

ملِت‌

ملِت‌ ها چوب ‌هایی هستند که در قسمت سر با کتان، پارچه یا نخ ‌های متراکم پوشانده شده‌ و به شکل توپ درآمده است. بعضی از ملِت ‌ها دارای سر های توپی شکل پلاستیکی یا لاستیکی هستند. بدنه ملِت ‌ها از چوب ‌هایی مختلف یا مواد مصنوعی مانند فایبرگلاس ساخته‌شده است. ملِت‌ ها برای بسیاری از سازهای کوبه ‌ای مانند زایلوفون و ماریمبا هم کاربرد دارند. ملِت ‌ها برای بخش‌های بزرگ و پر سر و صدای درام‌ مناسب هستند و اگر از آن‌ها برای سنج ‌ها استفاده کنید، در مقایسه با نوع استاندارد، صدای منحصر به ‌فردی را ارائه می‌دهند. ملِت‌ها می‌ توانند طنین ‌های مختلفی را ایجاد کنند که این امر بستگی به ساز و صدایی که از آن ساز می‌ خواهید دارد.

راهنمای خرید چوب درام

راد

رادها (Rods)، که روت(Rute) هم نامیده می‌شود، از چندین چوب نازک تشکیل‌شده ‌اند که به یکدیگر چسبیده‌ تا ساختار ضخیمی را بسازند. رادها که اولین بار برای اجرای موزیک در ارکستر (موزیک ارکسترال) ساخته شدند، در حال حاضر برای ست ‌های درام‌ استاندارد بسیار محبوب هستند. رادها از براش ‌ها صدایی بلند تر و نسبت به استیک‌ ها صدای کمتری دارند. همچنین اگر خواهان صدایی بین این دو باشید، بهترین حالت را به شما ارائه می‌ کنند. در ولوم ‌های پایین، بیشتر انرژی درون چوب خالی می‌شود تا تُن صدایی که ایجاد می‌شود حس ولوم‌ های بالا را به شنونده بدهد. به‌علاوه، شما می ‌توانید با تنظیم کردن جای باندی که چوب‌ ها را کنار هم نگه‌داشته، تُن صدا را تغییر بدهید. اگر می‌ خواهید از باند ها بدون تأثیر بر آن قطعه استفاده کنید، راد ها انتخاب مناسبی برای تان خواهند بود.

راهنمای خرید چوب درام
اشتراک گذاری این نوشته

۲ دیدگاه

  1. سلام در خصوص انواع استیک از نظر طول هم توضیح بدهید لطفا

    پاسخ دادن

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *