اجرای زنده – معرفی ۸ ابزار کاربردی برای متخصصین صدا

“آیا می توانید چند هفته دیگر به مراسم ما بیایید و اجرای زنده داشته باشید؟”

“آیا می توانید آخر هفته بعد برای گروه آواز من موسیقی اجرا کنید؟”

 به عنوان یک متخصص صوتی که احتمالا کارهای زیادی انجام داده است، می‌دانید که معمولا در ادامه این سوالات، جملاتی از این قبیل خواهید شنید: “نگران نباشید، همه تجهیزات را آورده ایم، شما فقط باید به کار خودتون برسید”.

شما بارها در این شرایط قرار گرفته اید و یقینا یک چیز، هرگز راحت به نظر نمی رسد. محل اجرای زنده در بهترین حالت فاقد تجهیزات صوتی استاندارد است. یا تجهیزات موجود در آن به روز نبوده و بسیار قدیمی هستند.  در این شرایط نمی‌توانید با سحر و جادو کار را درست کنید.

اجرای زنده - live sound

هرچند نمی توانیم معجزه کنیم، اما انتخاب و به همراه داشتن ابزارهای مناسب این امکان را به ما داده است تا بتوانیم اجرای زنده در این مراسم ها را نیز به خوبی برپا کنیم.

ابزارهای مورد نیاز برای اجرای زنده

1. چسب لنت نواری

به هر چیزی می چسبد، پس در یک اجرای زنده برای ایمن نگه داشتن کابل ها در صحنه یا کف زمین، ابزاری بسیار عالی است. نکته خوب دیگر آن که به راحتی هم کنده می شود. چسب  لنت نواری، آن چسب شیشه‌ای و براقی که در دستان فروشنده دوره گرد هست و از شما می پرسد: “چسب نواری می خواهید؟” نیست.

می توان از چسب لنت نواری تقریبا روی هر چیزی بجز کفپوش سالن بدنسازی/بسکتبال استفاده کرد. این کفپوش  با هر نوع چسب دارای استحکام بالا به راحتی کنده شده یا از بین می رود. بارها دیده ایم که روغن جلا این نوع کف پوش ها را از بین  برده است. چسب لنت نواری برای نصاب‌های حرفه‌ای تجهیزات صوتی یک ابزار عالی است.

 چسب لنت نواری Gaff Tape

2. تستر کابل

هرگز تصور نکنید که کابل ها در هنگام یک اجرای زنده به طور کامل بی نقص و خوب کار خواهند کرد. برخی نوازندگان تا حدِ از بین رفتن، از تجهیزات صوتی و کابل‌ها استفاده می کنند. اگر مجبور شوند کابل را خم کنند تا کمی بیشتر کار کند، این کار را انجام می دهند.

قیمت تسترهای کابل بر پایه نوع برند و میزان دوام آنها متفاوت است.

از طریق تست از صحت عملکرد تمام کابل‌های در حال استفاده مطمئن شوید. اگر کابلی به هر دلیلی کار نکرد، حتی اگر فقط در صورت پیچ خوردگی بود، آن را عوض کنید. این آزمایش فقط چند دقیقه طول می کشد و ممکن است شما را از نقص  فنی قابل توجه و یا شرمساری ناشی از قطع برنامه به علت قطعی کابل نجات دهد.

تستر کابل Cable Tester برای اجرای زنده

3. تستر صوتی

 به گفته کنت موریس که یک مهندس حرفه‌ای صداست، در این مواقع که هیچ ابزاری برای کنترل صوتی به کار نمی‌آید، استفاده از تستر صوتی می تواند راهگشا باشد. این جعبه کوچک دارای یک میکروفن، اسپیکر و ژنراتور تست صداست. بنابراین انجام کنترل خط روی همه کابل‌ها و منابع صوتی بسیار آسان است.

برای مثال، می‌توانید آن را در مقابل میکروفن سیمی قرار دهید و بعد به سمت کنسول بروید و به بررسی سیگنال را بررسی بپردازید. یا آن را به کابل وصل کرده و در آن صحبت کنید. این ابزار تا زمانی که با خوانندگانی کار می‌کنید که بر استفاده از میکروفن‌های خود اصرار داشته و معمولا تا آخرین لحظه آن را کنار نمی گذارند، لازم است و به اندازه ای که فکر می کنید، غیرعادی نیست. این تستر جادویی کمک می کند که به خوبی کنترل خط را انجام دهید.

تستر صوتی مدل Whirlwind QBox برای اجرای زنده live sound

4- باکس چندرسانه ای با DI Passive

امروزه، افراد با هر چیزی از آیفون گرفته تا لپ تاپ برای میکس کردن کنسول‌ها استفاده می‌کنند. اما اغلب این کار را به درستی انجام نمی دهند. شایع ترین اشتباهی که شاهد آن هستم، استفاده از استریوی TRS و وصل کردن آن به جک کانال مونو (Mono Channel Jack) است. با این تصور که تنها کاری است که باید انجام دهند- اما کنسول نیاز به یک تک سیگنال متوازن دارد.

در نتیجه، خروجی کار متفاوت است. برخی میکسرها خوب هستند و بدون هیچ مشکلی صدا را منتقل می کنند. در بسیاری از موارد، میکسر صدایی را منتقل نمی کند یا نوساناتی در سطح سیگنال رخ خواهد داد. بنابراین تُن صدا بالا و پایین می رود.

شما باید باکس‌های DI چندرسانه ای که سیگنال استریو را می گیرد و آن را به سیگنال مونو یا تک سیگنال متعادل تبدیل می کند، در اختیار داشته باشید.

نکته دیگر: اطمینان حاصل کنید که دستگاه قوی ترین سیگنال را به کانال ارسال می کند. این کار مشکلات نویز خط را از بین می برد. همچنین توجه داشته باشید که شرکت رادیال و چند تولیدکننده دیگر ابزارهایی مانند BT-Pro را ارائه می دهند که از فناوری بلوتوث برای ایجاد اتصال DI به دستگاه استفاده می کنند.

Multimedia Passive DI

5- هدفون‌ها

هرگز تصور نکنید محل اجرای زنده و یا گروه موسیقی، هدفون در اختیار دارند. بیائید روراست باشیم، ترجیح نمی دهید هدفون‌های خودتان را بر روی صحنه در اختیار داشته باشید؟

 هدفون‌ها برای بررسی کیفیت کانال و ردیابی مشکلات و همچنین هنگام کار در محیط نویزدار مفید هستند.

تصور کنید در یک برنامه موسیقی، اسپیکرهای FOH خاموش باشند و نمی توانید دقیقا بگویید مشکل از اسپیکرها یا آمپلی فایرها یا مسیریابی کنسول است یا نه. با وصل‌کردن هدفون‌ها به کنسول، می توانید مسیر سیگنال را بررسی کرده و مشکل را برطرف کنید.

استفاده از ایرفونها یا ایربادها (هدفون های داخل گوشی)- به ترجیح شخصی بستگی دارد و بهتر است به سراغ برند خوب و با کارایی بالا بروید.

همچنین شما باید از پاسخ فرکانسی هدفون‌ها مطلع باشید. برای مثال، برخی از هدفون‌ها ممکن است صداهای با تونالیته پایین را بیش از حد تشدید کنند (صدای بم بالا!).

هدفون Headphone  برای اجرای زنده

6. باتری‌ها

 هرگز تصور نکنید که در محل اجرای زنده یا جایی که یک گروه موزیک برنامه دارد، باتری های یدکی را برای شما کنار گذاشته‌اند و تأمین باتری وظیفه آنهاست. باید بدانید که به عنوان یک تکنیسین صوتی در نهایت از شما خواسته می‌شود که مشکل را رفع کنید. شاید گاهی اوقات در این کار مجبور شده‌ باشید برای تأمین باتری ها، کابل ها و حتی برای خریدن شام گروه برنامه ریزی کنید. هیچ چیز مانند حضور در صف طولانی ساندویچ فروشی در حین کار و گفتن این که هفت تا سفارش ساندویچ دارید، ناخوشایند نیست.

انواع باتری‌ها از جمله 9 ولتی و سایزهای AA و AAA را همراه خود داشته باشید. این کار از میکروفن های بی سیم، دستگاه گیتار و سایر تجهیزات صوتی متصل به باتری پشتیبانی می‌کند.

نکته مفید: هنگام تعویض باتری ها، باتری های جدید را در جیب راست و باتری های کهنه را در جیب چپ بگذارید.

باتری 9 ولت batteries aaa aa 9 volt

7. SPL سنج

در اینجا به شک می افتیم. با اینکه اپلیکیشن های مختلف اندازه گیری SPL در گوشی های هوشمند در دسترس هستند، اما در این خصوص چند مشکل وجود دارد که باید از آنها مطلع شویم. برخی اپلیکیشن ها محدود به صدای 100 دسی بل هستند. برخی دیگر نشان نمی دهند که دسی بل نوع A یا نوع C را اندازه گیری می کنند. پس فقط یک مقیاس کلی را ارائه می دهند. کار دیگری که  این ابزار انجام می دهد، اندازه‌گیری حرفه‌ای سطح صوتی یا SPL Pro با شش استودیوی دیجیتال است.

مسئله  این است که گوشی  هوشمند یک ابزار صداسنج نیست. پس نتایج به دست‌آمده از گوشی با نتایج تجهیزات حرفه‌ای متفاوت هستند. برخی تکنیسین ها می گویند که گوشی آنها دقیق است و برخی دیگر نیز عقیده دارند که اصلا دقیق نیست. به شخصه همراه داشتن صوت‌سنج اختصاصی را ترجیح می دهم، چون کار گوشی چیز دیگری است.

فقط به خاطر داشته باشید که هر دستگاهی را که انتخاب می‌کنید، همواره از همان دستگاه استفاده کنید تا نتایج دقیقی داشته باشید.

SPL سنج -  SPL Meter برای اجرای زنده

8. RTA

آنالایزر همزمان، تمام فرکانس های صوتی شناسایی شده را نشان می دهد. شنیدن صداهای اتاق یا سالن برگزاری اجرای زنده در شرایطی که خالی است برای شناسایی مناطق احتمالی دارای مشکل و همچنین ارزیابی دقیق شرایط میکس صدا، مفید است. به خصوص هنگام کار در محل اجرای زنده ، می توانید میزان اثرگذاری صدا بر فضای محل را بررسی کنید.

تاکنون قابلیت RTA فقط همراه تجهیزات گران قیمت عرضه می‌ شد، اما به لطف توسعه اپلیکیشن‌ها، اکنون به شکل ارزان در دسترس می باشد (استفاده از اپلیکیشن تحلیلگر طیف صوتی گزینه مناسبی است). این اپلیکیشن ها به میکروفن گوشی وابسته هستند، اما میکروفن حرفه ای  i436 برای آیفون و آی پد ارائه می شود. بسته i436 شامل میکروفن اندازه گیری چندسویه به همراه یک کابل، نویزگیر و کیف آرشیو برای میکروفن است که از آن در برابر آسیب حفاظت می کند. همچنین توجه داشته باشید که برخی کنسول‌های دیجیتال شامل RTA صفحه ای هستند که ورودی را از میکروفن اندازه گیری دریافت می کند.

آنالایزر همزمان شامل تنظیمات مختلفی مانند میزان و مقیاس نمونه گیری است که برای مشاهده نمودار صوتی بسیار مهم هستند. می توانید از اندازه FFT برابر با 4096، و ترسیم ساده و سریع نمودار استفاده کنید.

آنالایزر همزمان RTA - real-time analyzer برای اجرای زنده live sound
اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *