کابل های متقارن و نامتقارن – balanced and unbalanced cable

مقدار هام دریافت شده به وسیله کابل ها بستگی به متقارن یا نامتقارن بودن نوع آنها دارد. کابل صوتی متقارن دو سیم هادی حامل سیگنال و یک شیلد احاطه کننده آن دو سیم دارد (شکل ۱)

شیلد، حامل سیگنال صوتی نیست بلکه برای دور نگه داشتن سیم های حامل سیگنال از هام و امواج مزاحم، به زمین وصل می شود. دستگاه های دارای ورودی و خروجی متقارن از اتصال حرفه ای سه پین (نوع XLR) استفاده می کنند. پین شماره یک در اتصال فوق زمین یا شیلد، پین شماره دو حامل سیگنال صوتی با پلاریته مثبت و پین شماره سه حامل سیگنال صوتی با پلاریته منفی است.

در یک کابل متقارن هر دو سیم حامل سیگنال مقدار برابری از هام را دریافت می کنند. این کابل به ورودی متقارن دستگاه صوتی متصل می شود که به اختلاف سطح ولتاژ بین دو سیم حساس است. به دلیل اینکه اختلاف ولتاژ هام در دو سیم صفر است هام دریافت شده از طریق سیم ها تقویت نمی گردد و به عبارت دیگر در فرایند تقویت کنندگی سیگنال اصلی حذف می شود.

فروشگاه دیجی صدا انواع با کیفیت کابل میکروفن، کابل بلندگو، کانکتور و اتصالات و کابل رابط را جهت استفاده شما فراهم کرده است. به این ترتیب جهت خرید کابل به سادگی می توانید با مراجعه به فروشگاه دیجی صدا انواع کابل از برندهای معتبر را با یکدیگر مقایسه کرده و اقدام به انتخاب نمایید. در صورت نیاز می توانید سوالات خود را با کارشناسان ما در میان بگذارید.

کابل های صوتی که در آنها سیم های حامل سیگنال اصلی به دور هم پیچیده شده اند هام مغناطیسی کمتری نسبت به سیم هایی که به دور هم پیچیده نشده اند، دریافت می کنند، زیرا هر یک از سیم های به دور هم پیچیده شده، فاصله ای یکسان از منبع مولد هام مغناطیسی داشته و بنابراین مقدار هام القا شده در دو سیم با هم برابر است که این مقدار هام به وسیله ورودی متقارن دستگاه از بین می رود.

یک کابل نامتقارن از سیم هادی مرکزی و شیلدی که دور تا دور آن را احاطه کرده تشکیل شده است.(شکل ۲)

همراه این کابل ها از اتصال RCA و یا اتصال 1/4 فون پلاگ استفاده می کنند. دستگاه های صوتی دارای ورودی نامتقارن جک مادگی RCA یا مادگی گوشی 1/4 اینچی دارند. دستگاه های صوتی خانگی و تجهیزات نیمه حرفه ای از این نوع هستند.

در کابل های نامتقارن هر دو سیم مرکزی و شیلد سیگنال صوتی را حمل می کنند و به طوری که شیلد همانند کابل های متقارن در جلوگیری از هام الکترواستاتیکی تاثیر ندارند. همچنین سیم مرکزی و شیلد نسبت به زمین دارای امپدانس متفاوتی هستند. بنابراین مقادیر مختلفی از هام را دریافت می کنند. این اختلاف در ولتاژ هام القاء شده به سیم ها، هنگام اتصال کابل نامتقارن به دستگاه صوتی تقویت می گردد.

کابل های نامتقارن، هام بیشتری نسبت به کابل های متقارن جمع آوری و دریافت می کنند. با این حال اگر کابل های نامتقارن در فاصله کمتر از ۳ متر استفاده شود معمولا مقدار هام در حدی نیست که شنیده شود. در استودیوهای خانگی کوچک که تجهیزات نزدیک هم هستند می توان از کابل های نامتقارن استفاده کرد اما اگر احتیاج به کابل های طولانی میکروفن (بیش از ۷ متر) دارید باید از میزهای صدایی استفاده کنید که دارای ورودی میکروفن متقارن (XLR) هستند تا هام را حذف کنند.

هنگام اتصال یک دستگاه متقارن به دستگاه نامتقارن می توان از ترانسفورماتور ایزوله کننده صوتی در ورودی ها یا خروجی های نامتقارن استفاده کرد. (شکل ۲)

برای خرید کابل یا انواع کانکتور و اتصالات از محصولات عرضه شده در فروشگاه دیجی صدا بازدید نمایید.

اشتراک گذاری این نوشته

بازتاب های این مطلب

  1. راهنمای خرید کابل و کانتکتور و آشنایی با انواع آن - […] بیشتر با کابل های بالانس و غیربالانس می توانید به مطلب کابل های صوتی متقارن و نامتقارن مراجعه […]
  2. راهنمای خرید میکسر ساندکرافت Notepad 8FX USB - […] XLR دارند. وجود دائمی فانتوم پاور ۴۸ ولت تا زمانی که با کابل بالانس متصل شده باشد، برای بیشتر…

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *