رکوردر صدا چیست و ضبط مولتی ترک چه ویژگی هایی دارد؟

انواع رکوردر صدا به جزئی جداناپذیر از زندگی دیجیتال تبدیل شده اند. به خصوص برای ضبط صوت حرفه ای انواع دستگاه های پرتابل ضبط کننده صدا که مناسب ضبط مولتی ترک هستند امروز طرفداران زیادی پیدا کرده اند. یک دستگاه ضبط صوت مولتی ترک یک ابزار عالی برای صدابرداران، موزیسین ها، برنامه سازان، پادکسترها، خبرنگاران و … در تمام سطوح است. به یک رکوردر صدا که از قابلیت ضبط چند لاین یا باند صدا به صورت مجزا پشتیبانی می کند مولتی ترک گفته می شود. دستگاه های ضبط صدا از نوع مولتی ترک را می توان همچون «استودیویی در یک جعبه» دانست، استودیویی دیجیتال که قادر است جایگزین بسیاری از بخش های یک استودیوی سنتی شود.

بسیاری از مدل های رکوردر صدابرداری که در بازار یا جستجوهای اینترنتی با آنها روبه‌رو می شوید در واقع نمونه یک دستگاه ضبط صدا هستند که امکان ضبط مولتی ترک را فراهم می آورند. این دستگاه های ضبط پرتابل و قابل حمل مناسب ضبط صوت حرفه ای در شرایط گوناگون و متفاوت بوده و امکانات گسترده و قابل توجهی را جهت ضبط دیجیتال صدا در اختیار صدابرداران، موزیسین ها و سایر استفاده کنندگان قرار می دهند که آنها را بی نیاز از به کارگیری دستگاه ها و تجهیزات سنتی ضبط صدا می کند.

رکوردر صدا زوم ZOOM

مقدمه

در این مقاله از سری راهنماهای خرید دیجی صدا به سراغ معرفی و بررسی رکوردر صدا می رویم. امیدواریم این راهنما جهت شناخت بیشتر دستگاه های ضبط کننده صدا اعم از پرتابل و غیرپرتابل و ویژگی های آنها برای شما مفید باشد.

قبلاً داشتن یک استودیوی ضبط صدا و صوت حرفه ای از مواردی بود که موزیسین ها فقط می توانستند در مورد آن رویاپردازی کنند – ترانه سراها ایده های خودشان را روی نوارهای کاغذی بلندی یادداشت می کردند، یا مجبور بودند آثار خود را روی رکوردرهای کیفیت پایین دو ترکه ضبط کنند. ظهور کاست های صوتی فشرده (که در سال 1963 ساخته شدند) در نهایت منجر به عرضۀ دستگاه های ضبط صدا چهار ترک پرتابل و ارزان قیمت Tascam Portastudio در سال 1979 شد، و به این ترتیب بود که ضبط مولتی ترک از انحصار استودیوهای تجاری خارج شده و در دسترس همۀ موزیسین ها قرار گرفت.

رکوردر صدا تسکم

با اینکه دستگاه های کاستی نمی توانستند کیفیتی به اندازۀ نوارهای حلقه ای داشته باشند، از آنها به عنوان ابزار بسیار سودمندی برای ساخت دمو استفاده می شد. این ضبط ها معمولاً به خاطر کیفیت نامطلوب سایر اجزای ضبط صوت مثل میکروفون ارزان قیمت، پری آمپلی فایر و Out Board، کیفیت پایینی پیدا می کردند اما باز هم بسیاری از هنرمندان مطرح با استفاده از ضبط های چهار ترک قطعه‌های بسیار محبوبی را ارائه دادند، و برخی ضبط ها حتی به میکس نهایی هم رسیدند.

پیشرفت تکنولوژی در طول این سال ها، ضبط دیجیتال صدا و تولید انواع ضبط کننده دیجیتالی با مشخصات بسیار بالاتر و قیمت مناسب را امکان پذیر کرده است. مدل های امروزی رکوردر صدا که از ضبط مولتی ترک تا 32 ترک نیز پشتیبانی می کنند، پری آمپلی های با کیفیت، افکت ها، ادیت دیجیتال، و حتی دستگاه های درام داخلی را در اختیار کاربر قرار می دهند – ضبط صدا و صوت حرفه ای هیچگاه به این اندازه ساده و ارزان قیمت نبوده است.

رکوردر صدا زوم

همان‌طور که میکسرهای بزرگ و ابتدایی می توانند کمی ترسناک باشند، دستگاه های ضبط صدا از نوع مولتی ترک هم در نگاه اول ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسند. اما مثل میکسرها، می توان آنها را به بخش های جداگانه ای تقسیم کرد –  در ادامه بیشتر آنها را بررسی می کنیم تا فرایند کلی را بهتر درک کنید.

برای مشاهده بهترین مدل های دستگاه ضبط کننده صدا از نوع مدل هایی که در بازار به ضبط کننده دیجیتال ، رکوردر دستی یا رکوردر صدابرداری معروفند، به صفحه اختصاصی انواع رکوردر پرتابل در فروشگاه دیجی صدا مراجعه نمایید.

ضبط دیجیتال و ضبط صوت حرفه ای با رکوردر صدا زوم

رکوردر صدا مولتی ترک یا کامپیوتر؟

شما برای ضبط حرفه ای صدا و صوت طرفدار دستگاه ضبط و رکوردر صدا هستید یا ضبط کامپیوتری صدا؟ از لحظه ای که استفاده از کامپیوتر برای ضبط صوت امکان پذیر شد، بحث در مورد مزایا و معایب هر کدام از این دو سیستم وجود داشته است. یکی از معایب استفاده از کامپیوتر، هزینۀ برخی تجهیزات جانبی است که برای ضبط صدا احتیاج دارید، که می تواند شامل پری آمپلی ها، مبدل های D/A (دیجیتال به آنالوگ)، کارت صدای با کیفیت و میکروفن باشد. همچنین کامپیوترها برای اجرای فعالیت های مختلفی مثل اینترنت‌گردی، پردازش متن و بازی طراحی شده اند، و اگر به درستی برای کار با صدا تنظیم نشوند، ممکن است مشکلات متعددی بروز پیدا کند.

ضبط کننده دیجیتالی و  دستگاه ضبط پرتابل در استودیو

با این وجود یک رکوردر مولتی ترک صدا تمام لوازم جانبی را هم‌زمان در داخل خود دارد چرا که منحصراً برای ضبط صدا و صوت حرفه ای ساخته شده است، به همین خاطر اطمینان دارید که تمام قدرت CPU صرف فعالیت در حال اجرای شما می شود، و با هیچ نرم افزار دیگری هم دچار مشکل نخواهید شد. ضمن اینکه کیفیت ضبط دیجیتال صدا محفوظ می ماند.

در نهایت همه چیز بستگی به سلیقۀ شخصی خودتان دارد. کامپیوتر بسیار قدرتمندتر است، و اگر می توانید از دستگاه فعلی خود برای انجام کارهای مربوط به صدا مانند ضبط استفاده کنید هزینۀ برپا کردن یک سیستم ساده ارزان تر تمام خواهد شد. اما از دو جنبۀ بی واسطه بودن و قابلیت اطمینان، قطعاً مدل های باکیفیت رکوردر صدا پرتابل برندۀ بازی خواهند بود.

دستگاه ضبط و رکوردر صدا دراستودیو

انواع رکوردر و دستگاه پرتابل ضبط صدا و صوت مولتی ترک

در گذشته، تجهیزاتی که برای ضبط صوت و میکس پایه ای ترین کمپوزیشن ها لازم بود آنقدر بزرگ و حجیم بود که می توانست یک اتاق در اندازۀ متوسط را پر کند. با پیشرفت های صورت گرفته و فراهم آمدن امکان ضبط دیجیتال ، می توان کل این حجم را فشرده کرده و به چیزی در حد یک جعبه بیسکوییت کاهش داد. انواع رکوردر قابل حمل صدا یا «استودیوهای پرتابل» بسته به نوع خود ویژگی های بسیار متفاوتی دارند، اما در این راهنما قصد داریم این دستگاه های ضبط کننده صدا و صوت حرفه ای را به چهار دستۀ پایه‌ای تقسیم بندی کنیم:

رکوردر صدا و دستگاه ضبط  پرتابل دیجیتال برای ضبط صوت حرفه ای و ضبط مولتی ترک

رکوردر صدا پرتابل بسیار جمع و جور

این مدل ها کوچکترین رکوردر پرتابل موجود هستند که عموماً گیتاریست ها و ترانه سراها از آنها استفاده می کنند. اندازۀ جمع و جور این دستگاه های کوچک ضبط صدا معمولاً تعداد ترک های قابل ضبط را به چهار عدد کاهش می دهد، اما ویژگی های داخلی آنها مثل دستگاه درام، شبیه سازی آمپلی فایر و افکت هایی که دارند موجب می شود تا برای idea-pad یک گزینۀ عالی محسوب شوند. قدرت باتری آنها کمک می کند تا واقعاً پرتابل باشند – که این خصوصیت برای افرادی که زیاد سفر می کنند، بسیار مناسب است. صدا معمولاً روی مموری کارت های خارجی ذخیره می شود. به این ترتیب به راحتی می توانید بعداً کمپوزیشن ها را به یک کامپیوتر انتقال دهید و روی سی دی رایت کنید.

رکوردر صدا و دستگاه ضبط کننده پرتابل دیجیتال برای ضبط صوت حرفه ای و ضبط مولتی ترک

برای ضبط دیجیتال با کیفیت نیاز است از یکی از بهترین مدل های دستگاه ضبط کننده صدا استفاده نمایید. به این منظور می توانید انواع رکوردر زوم ZOOM و رکوردر تسکم TASCAM را در فروشگاه دیجی صدا مشاهده کرده و خصوصیات آنها را با یکدیگر مقایسه نمایید.

رکوردر صدا زوم zoom h4n ، دستگاه ضبط  پرتابل دیجیتال

دستگاه ضبط صوت کامپکت

این مدل های رکوردر صدا امکان ضبط تا حدود 8 ترک، و همچنین فضای ذخیرۀ بیشتری ارائه می دهند و اغلب توسط گروه های کوچک برای ضبط دمو مورد استفاده قرار می گیرند. صدا روی یک هارد داخلی ضبط شده، و با سی دی رایتر داخلی آن می توانید میکس خود را به صورت مستقیم مستر کنید. با اینکه این مدل ها در مجموع تا 8 ترک را پشتیبانی می کنند، اما معمولاً محدودیت ضبط همزمان دو ترک را دارند، و این باعث می شود برای ضبط درام کیت ها یا تمرین ها چندان ایده آل نباشند. با این وجود، اندازۀ نسبتاً جمع و جور و امکانات متعدد آنها باعث می شود یک رکوردر صدا قابل حمل مناسب برای ترانه سراها باشند. افکت ها، ادیت ساده و ابزارهای میکس معمولاً در آنها گنجانده می شود.

رکوردر صدا مولتی ترک پرتابل
مولتی ترک کامپکت Boss BR-900CD

رکورد صدا مولتی ترک نیمه حرفه ای

در این نوع رکوردر صدا قابلیت ضبط همزمان تا 8 ترک و نیز امکان ضبط یک درام کیت کامل وجود دارد. همین امر باعث می شود که رکوردر پرتابل نیمه حرفه ای برای ضبط های گروهی تخصصی هم مناسب باشد. در این مدل های رکوردر صدا با یونیت هایی مواجه می شوید که هارد درایوهای داخلی در آنها قرار دارد، همچنین چند افکت داخلی و پردازش سیگنال، ورودی/خروجی بیشتر برای اتصالات جانبی در کنار سی دی رایتر برای مسترینگ در آنها گنجانده شده است. از آنجایی که این دستگاه ضبط صدا در مجموع 16 ترک را پشتیبانی می کند و در کنار آن ضبط صدها ترک مجازی نیز امکان پذیر است، محدودیت چندانی با آن احساس نمی کنید.

دستگاه رکوردر صدا پرتابل
مولتی ترک نیمه حرفه ای Yamaha AW1600

رکوردر صدا و دستگاه ضبط صوت حرفه ای

این مدل های رکوردر صدا دارای بیشترین امکانات و قابلیت ها هستند. آنها به عنوان دستگاه ضبط صدا و صوت حرفه ای از ضبط 24 تا 32 ترک صوتی پشتیبانی می کنند. همچنین از پری آمپلی های میکروفون و فانتوم پاورینگ برای میکروفون های کاندنسر استودیویی نیز برخوردارند. تعداد زیاد افکت های داخلی و قدرت پردازش سیگنال موجب می شود تا این نوع رکوردر صدابرداری واقعاً استودیویی در یک جعبه محسوب شده و جایگزین خوبی برای استودیوهای سنتی باشد. برخی مدل های این رکوردر دیجیتال حتی اجازۀ استفادۀ مجدد از تمام ورودی ها در میکس داون استیج را هم می دهند – که برای اضافه کردن FX خارجی و/یا سازهای MIDI متوالی بسیار کاربردی است.

  تجهیزات صدابرداری ، دستگاه ضبط  قابل حمل
مولتی ترک حرفه ای Korg D3200

فرایند ذخیره سازی و ضبط ترک در رکوردر صدا

انواع رکوردر صدا از نوع مولتی ترک بسته به کاربرد خود از شیوه های ذخیره سازی مختلفی جهت ضبط ترک استفاده می کنند. طبیعی است به هر میزان که بخواهید ترک های بیشتری ضبط کنید و کیفیت صدای بالاتری دریافت نمایید، به فضای ذخیره سازی بیشتری احتیاج خواهید داشت. به عنوان مثال یک سی دی 700 مگابایتی حدود 80 دقیقه صدای استریو ذخیره می کند، اما اگر به جای 2 ترک از 24 ترک برای ضبط صدا استفاده کنید، 12 برابر فضای بیشتر مورد نیاز است و ضبط کردن روی 24 بیت/96 کیلوهرتز نیز سه برابر بیشتر از این فضا لازم دارد. می بینید که ذخیره سازی و ضبط صدا در سطح مولتی ترک فضای زیادی مصرف می کند! شیوه های ذخیره سازی و ضبط ترک در دو دستۀ اصلی قرار می گیرند: «غیرقابل جداسازی» یا هارد درایو داخلی، و «قابل جداسازی» یا فلش کارت.

رکوردر صدا تسکم

ضبط صدا و ترک روی هارد درایوهای غیرقابل جداسازی

ظرفیت هارد درایو داخلی یک رکوردر صدابرداری پرتابل، از ویژگی های مهمی است که باید هنگام انتخاب و خرید دستگاه ضبط کننده صدا به آن توجه داشته باشید. صدای مولتی ترک فضای زیادی اشغال می کند، و با اینکه می توان کارهایی هم انجام داد – مثلاً سمپل ریت را پایین آورد – اما هیچ چیز بهتر از این نیست که از قبل یک فضای بزرگ برای ذخیره کردن داشته باشید. معمولاً می توان درایوها را در آینده به اندازه های بزرگتری ارتقا داد، اما هنگام انجام این کار باید دقت زیادی صورت بگیرد. سازندگان اغلب توصیه می کنند آپگرید توسط مراکز سرویس دهی مجاز انجام شود تا گارانتی کالا مشکلی پیدا نکند.

ضبط دیجیتال ، ضبط صوت حرفه ای ، دستگاه ضبط
یک هارد درایو داخلی معمولی

ضبط صوت بر روی حافظه های قابل جداسازی

این حافظه ها که اغلب در رکوردر و دستگاه های ضبط صدا و صوت کوچکتر به کار گرفته می شوند، کاربردهای بسیار زیادی دارند. به خاطر ماهیت قابل حمل و پرتابل بودنشان می توانید به سادگی پروژه های خود را از جایی به جای دیگر یا از دستگاهی به دستگاه دیگر جابه‌جا کنید. فقط به خاطر داشته باشید که همۀ فرمت ها دارای قابلیت جابه‌جایی به این شکل نیستند.

رکوردر صدا تسکم

حافظه های قابل جداسازی (جداشدنی) مثل SD (Secure Digital) و فلش های فشرده در اندازه های مختلفی عرضه می شوند، و با گذشت زمان قیمت آنها کاهش می یابد. معمولاً مدل های مختلف رکوردر صدا محدود به اندازۀ خاصی از این حافظه ها هستند. مثلاً اگر یک مموری 4 گیگابایتی را در دستگاهی قرار دهید که 2 گیگابایت را پشتیبانی می کند، فقط می توانید از 2 گیگابایت آن استفاده کنید، یا در شرایط بدتر، ممکن است اصلاً دستگاه آن را تشخیص ندهد.

ضبط دیجیتال
فلش های فشرده و کارت های SD

اگر کنجکاو هستید از آخرین قیمت برخی از بهترین مدل های ضبط کننده صدا دیجیتالی مانند قیمت رکوردر زوم ZOOM H8 ، قیمت رکوردر زوم ZOOM H6 ، قیمت رکوردر زوم ZOOM H4N ، قیمت رکوردر زوم ZOOM H5 ، قیمت رکوردر تسکم TASCAM DR-07X و قیمت رکوردر تسکم TASCAM DR-100mkIII مطلع شوید، هم اکنون به فروشگاه دیجی صدا مراجعه کرده و خصوصیات و مشخصات این مدل های رکوردر قابل حمل را با همدیگر مقایسه کنید.

 رکوردر صدا زوم ZOOM H8

استفاده از فشرده سازی دیتا در دستگاه های ضبط صدا

یک راه حل برای رفع مشکل قدیمی محدودیت ظرفیت ذخیره سازی و ضبط ترک در روند ضبط دیجیتال ، فشرده کردن دیتا است. اگر در حال ساخت یک دموی ساده باشید، این یک راه حل ارزان قیمت برای افزایش تعداد ترک ها و افزایش زمان ضبط است. تا همین اواخر، فشرده سازی دیتای صوتی کار نسبتاً ناشیانه ای بود و جداً باید از آن اجتناب می کردید، اما مثل بسیاری از حوزه های دیگر، تکنولوژی پیشرفت کرد و در حال حاضر فرمت های فشرده ای در اختیار داریم که تخریب بسیار اندکی دارند، و تمایز دادن آنها از دیتای اصلی بسیار دشوار است.

معمولاً مشخصات رکوردر صدا به شما می گوید که در زمان استفاده از فشرده سازی های مختلف چند ترک را در دسترس دارید (هرچند برخی از آنها فقط به طور غیرفشرده صدا ضبط می کنند) – هنگام مقایسۀ برای خرید مدل های گوناگون رکوردر و دستگاه های ضبط صوت حرفه ای حتماً به این مورد توجه داشته باشید.

 رکوردر صدا زوم  ZOOM H1N

رابط USB یا فایر وایر

در حال حاضر رابط USB یا فایر وایر روی برخی مدل های رکوردر پرتابل صدا دیده می شود و امکان اتصال به کامپیوتر را فراهم می سازد. این مورد یک ویژگی بسیار مفید برای بکاپ گرفتن از پروژه ها و آزاد کردن حافظۀ داخلی دستگاه ضبط صدا و صوت مولتی ترک به حساب می آید.

رکوردر صدا تسکم dr 05x

ورودی های یک رکوردر صدابرداری و دستگاه ضبط صدا

بهتر است در زمان خرید رکوردر پرتابل صدا از ابتدا بدانید که قرار است چه حال و چه در آینده، چه استفاده هایی از دستگاه ضبط صدا و صوت مولتی ترک یا همان مولتی ترکر داشته باشید. مثلاً اگر قصد دارید از میکروفون های کاندنسر استفاده کنید، حتماً باید مدلی از رکوردر صدا را خریداری نمایید که پری آمپلی های با کیفیت و فانتوم پاور داشته باشد.

بیشتر موزیسین هایی که رکوردر تخصصی ضبط صدا را خریدای می کنند به دنبال «استودیویی در یک جعبه» هستند. به عبارت دیگر یک راه حل کامل که جایگزین تجهیزات مختلف ضبط شود. گاهی ممکن است ویژگی هایی که بیشترین اهمیت را در دستیابی به ضبط حرفه ای صوت دارند به راحتی نادیده گرفته شوند، و یکی از این ها، بخش ورودی دستگاه است:

رکوردر صدا و دستگاه ضبط  پرتابل دیجیتال برای ضبط صوت حرفه ای

تعداد ورودی های مورد نیاز هم یکی دیگر از موارد مهمی است که در زمان خرید رکوردر صدابرداری باید به آن توجه داشته باشید. اگر قصد دارید صدای درام کیت یا یک گروه زنده را ضبط کنید، به ورودی های نسبتاً زیاد و همچنین امکان ضبط همزمان چندین ترک نیاز دارید. بیشتر دستگاه های ضبط صدا از هر دو ورودی میکروفون (XLR) و لاین (جک) مونو و/یا استریو پشتیبانی می کنند، اما تعداد و نسبت آنها بسته به نوع دستگاه ضبط مولتی ترک می تواند تفاوت زیادی داشته باشد.

رکوردر صدا و دستگاه ضبط کننده پرتابل

بخش ضبط رکوردر صدا و صوت حرفه ای

قدرت بخش ضبط یک رکودر صدا عمدتاً به میزان فضای موجود برای ذخیره سازی، و البته حداکثر تعداد ترک ها بستگی دارد. همانطور که پیش از این هم گفته شد، مدل هایی وجود دارند که از ضبط 4 تا 32 ترک پشتیبانی می کنند، و بیشتر دستگاه ها ترک های مجازی اضافی را نیز ارائه می دهند. ترک های مجازی برای ضبط برداشت های مختلف از یک ترک طراحی شده اند، و برای مثال هنگام تنظیم صدای خواننده یا گیتار سولو می توانند بسیار ارزشمند باشند. این نوع ضبط صدای حرفه ای به شما امکان می دهد که برداشت های اضافی را تنها با زدن یک دکمه بشنوید.

اگر اهل ماجراجویی هستید، می توانید چندین ترک مجازی را همزمان ادیت کنید تا نتیجۀ فوق العاده ای به دست آورید. برخی مدل های رکوردر صدا بیش از 200 ترک مجازی را پشتیبانی می کنند، که بسیار خوب است. اما فراموش نکنید که این ها ترک های واقعی نیستند، نیاز به فضای ذخیره سازی دارند، و همچنان در مورد حداکثر تعداد ضبط و پخش های همزمان ترک ها محدودیت دارید.

دستگاه ضبط  پرتابل دیجیتال برای ضبط صوت حرفه ای و ضبط مولتی ترک

بیشتر کنترل هایی که در بخش ضبط و میکس داون یک رکوردر صدابرداری حرفه ای وجود دارند شبیه به میزهای میکس معمولی هستند – فیدرها، اکولایزرها، میوت و سولو. گرچه برای پایین نگه داشتن قیمت رکوردر صدا ، بسیاری از عملکردها به جای اینکه روی صفحه کنترل اصلی باشند، از طریق نمایشگر گرافیکی در دسترس خواهند بود.

مثل تمام تجهیزات استودیویی، خوب است که هنگام خرید رکوردر پرتابل صدا امکان توسعه در آینده را هم مدنظر داشته باشید. یک دستگاه هشت ترک که تنها دو ترک را به طور همزمان ضبط می کند ممکن است برای نیازهای امروز شما کافی باشد، اما آیا شش ماه یا دو سال دیگر هم به همین میزان برای نیازها و استفاده های شما کافی خواهد بود؟ فروختن تجهیزات صوتی هم چندان ایدۀ خوبی نیست، چرا که بعد از مدت کوتاهی به آنها عادت می کنید، به ویژه اگر تازه کار با آن برایتان روان شده باشد. پس در زمان خرید یک دستگاه ضبط، برای چند لحظه قیمت رکوردر صدا را نادیده بگیرید و به این فکر کنید آیا مدلی که انتخاب کرده اید در آینده نیز تمام نیازهای شما را به خوبی برطرف می کند؟

رکوردر مولتی ترک دیجیتال
نمونه ای از یک بخش ضبط

ضبط صوت حرفه ای مزایای زیادی برایتان دارد و در مواردی پیشرفت شغلی شما به آن وابسته است. از این رو خرید یکی از بهترین ضبط کننده های صدا به شما در ضبط دیجیتال صدا به صورت با کیفیت و کم دردسر کمک زیادی می کند. توصیه می کنیم جهت انتخاب و خرید یک دستگاه ضبط صدا از نوع رکوردر قابل حمل مدل های متنوع فروشگاه ما را بررسی کنید.

رکوردر دستی صدا تسکم ، رکوردر صدابرداری

ویرایش و پردازش در دستگاه های ضبط مولتی ترک پرتابل

این روزها تمام مدل های رکوردر صدا و صوت مولتی ترک برخی توضیحات را روی نمایشگر به کاربر ارائه می کنند. مدل های پیشرفته تر نمایشگرهای بزرگتر و کاربردی تری دارند و کمپوزیشن را بهتر نمایش می دهند. خوشبختانه دوران برش نوار آنالوگ برای ادیت و تکمیل کار ضبط صدا مدت هاست به سر آمده است. با ادیت دیجیتال غیرخطی می توانید بخش هایی از صدا را کات، کپی و پیست کنید و آنها را هرطور که دوست دارید مرتب سازید. استفاده از کلیک ترک مجازی (visual click track) هنگام ضبط، این فرایند را بسیار دقیق تر می کند، و قابلیت ویرایش به این شیوه می تواند کل جریان ضبط صدا را سرعت ببخشد. به عنوان مثال، یک برداشت عالی از یک کرس را می توان روی سایر کرس ها کپی کرد و به این ترتیب زمان زیادی را صرفه جویی نمود.

 دستگاه رکوردر صدا دیجیتال

با یک کلیک ترک، ادیت و پردازش بسیار راحت و سرراست می شود. می توان از مارکرها یا نقاط مکان نما برای شناسایی سریع بخش های مختلف مثل ورس ها، کرس ها و سولوها استفاده کرد. به ویژه هنگام جابه‌جایی یا کپی بخش ها در هنگام مرتب سازی و تنظیم آهنگ ها، این مارکرها مفید واقع می شوند. به عنوان مثال، اگر به این نتیجه برسید که یک سولو گیتار بسیار طولانی است، به سادگی می توانید آن را با چند نشانه برش زده و بلافاصله نتیجه را پلی کنید.

بسیاری از مدل های مولتی ترکر یا همان دستگاه های ضبط کننده صدا از تعداد محدودی برگشت یا undo پشتیبانی می کنند، به همین خاطر اگر در هر زمان نظرتان عوض شد می توانید آهنگ را (مرحله به مرحله) به ترتیب اولیۀ خود برگردانید.

دستگاه ضبط دیجیتال برای ضبط صوت حرفه ای

برخی از رکوردرهای ضبط صدای حرفه ای حتی امکان undo را به صورت نامحدود ارائه می کنند. اما تا زمانی که مسئلۀ ادیت مخرب در میان باشد (پردازش هایی که به جای تغییر نحوۀ پخش و محل پخش، روی خود فایل اصلی تأثیر می گذارند) این ها ارزشی ندارند. این موارد فضای زیادی اشغال می کنند، بنابراین بهتر است تعداد undo ها به میزان مناسبی محدود باشد تا فضای ذخیره سازی بیهوده اشغال نشود. اگر این قابلیت و تعداد undo برایتان اهمیت دارد آن را در هنگام خرید دستگاه ضبط پرتابل مورد توجه قرار دهید.

سایر ویژگی هایی که معمولاً در بخش ادیت دستگاه های ضبط کننده صدا یافت می شود شامل punch in/out و track bouncing است – این موارد را در بخش واژه نامه توضیح خواهیم داد.

رکوردر صدا زوم ZOOM H8

افکت ها و مدلسازی آمپلی فایر در رکوردر پرتابل

امروزه مولتی ترکرها به جای اینکه فقط دستگاه های ضبط پرتابل باشند، همانند یک استودیوی کامل طراحی می شوند. حتی ساده ترین دستگاه های ضبط کننده صدا و صوت جدید نیز یک بخش ساده از افکت ها، و مدل های پیشرفته تر پردازشگرهای افکت چند کانال و پردازش داینامیک داخلی مثل فشرده سازی و گیتینگ (gating)، هم برای دستکاری های کلی و هم مسترینگ صدا دارند.

بسیاری از مدل های دستگاه ضبط مولتی ترک پیشرفته، به ویژه آن‌هایی که برای گیتاریست ها ساخته شده اند، در حال گنجاندن شبیه سازهای آمپلی فایر به صورت داخلی هستند. با اینکه این ضبط کننده های پرتابل فقط مختص ضبط صدا از سازهای 6 سیم طراحی نشده اند، گاهی مجموعۀ خوبی از گیتار، آمپلی و بلندگوی بیس هم ارائه می دهند. این ویژگی نه تنها مجموعۀ متنوعی از صداها را در اختیار کاربر قرار می دهد، بلکه فرایند سخت ضبط صوت از آمپلی ها و اسپیکرهای واقعی با میکروفون را نیز از میان بر می دارد. مثل بیشتر افکت ها که برای کاربردهای خاصی مثل صدای خواننده، گیتار یا درام مناسب هستند، بهتر است کمی زمان بگذارید و به عنوان مثال، با استفاده از افکت های گیتار روی صدای خواننده یا برعکس کمی آزمون و خطا کنید تا صداهای اورجینال و آلترناتیو را به دست آورید.

 رکوردر صدا و دستگاه ضبط کننده زوم ZOOM

ویژگی های اضافی

همگرایی تجهیزات صوتی و صدابرداری در سال های اخیر به یک موضوع معمولی و پیش پا افتاده تبدیل شده است. تجهیزاتی که پیش از این مختص یک کار خاص بودند امروزه چند کار را با هم انجام می دهند. دستگاه های ضبط کننده صدا با قابلیت ضبط مولتی ترک هم از این امر مستثنی نیستند.

برخی مدل های پیشرفته و همه کاره رکوردر پرتابل صدا نه تنها کار یک استودیوی ضبط را برای شما انجام داده و ضبط صوت حرفه ای را برایتان رقم می زنند، بلکه کار تمام سازها را نیز انجام می دهند! از این دستگاه های ضبط کننده صدا معمولاً به عنوان ایستگاه کاری یا workstation یاد می شود، و اغلب از سمپلرها، دستگاه های درام، تریگر پد و ابزارهای مسترینگ تشکیل شده اند. به عنوان یک قاعدۀ کلی، بخش های اضافی که با این ها ضبط می شوند کاری به ترک اصلی شما ندارند، و به شما اجازه می دهند تا کل ضمائم را به ضبط آکوستیک اختصاص دهید.

ضبط کننده دیجیتالی ،  دستگاه ضبط پرتابل ،

سی دی رایترها

سی دی رایترهای داخلی دستگاه های ضبط کننده صدا عموماً به عنوان ابزاری جهت رایت مسترهای نهایی شناخته می شوند، اما می توان از آنها برای بکاپ گیری یا ذخیرۀ پروژه های کامل برای آینده نیز استفاده کرد. این ویژگی مخصوصاً زمانی به کار می آید که حافظۀ اصلی دستگاه ضبط کننده شما محدود باشد. با ارزان تر شدن سی دی رایترها این راه می تواند به روش ارزان قیمتی برای آرشیو کردن پروژه هایتان مبدل گردد.

اگر برای انتخاب از میان مدل های برتر و بهترین دستگاه ضبط کننده صدا جهت ضبط صدا و صوت حرفه ای تردید داشته و یا سوالی و ابهامی در این زمینه دارید، ضمن مطالعه ادامه متن با کارشناسان ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان دیجی صدا برای خرید دستگاه رکوردر بهره ببرید.

 دستگاه ضبط پرتابل

توصیه هایی برای خرید رکوردر پرتابل و ضبط کننده دیجیتالی صدا و صوت حرفه ای – بهترین برند سازنده رکوردر دیجیتال مولتی ترک

امروز بسیاری از فعالان حوزه های مختلف به انواع دستگاه ضبط کننده دیجیتال صدا نیاز دارند. از صدابرداران و ترانه سراها گرفته تا فیلمسازان، دانشجویان، خبرنگاران و پادکسترها برای ثبت و ضبط مصاحبه، مستند، پادکست، سخنرانی، مذاکره، دوره آموزشی، دموی آهنگ و … از رکوردها استفاده می کنند. بازار دستگاه های ضبط صدا نیز مانند هر حوزه دیگری پر است از مدل های گوناگون رکوردر پرتابل و قابل حمل. اگر شما هم به دنبال خرید یک رکوردر دیجیتال جهت ضبط صوت حرفه ای هستید بهتر است ابتدا بر اساس ویژگی هایی که در این مطلب به آنها پرداختیم مشخص کنید که به دنبال چه نوع ضبط کننده صدا و با چه قابلیت هایی می گردید.

شما در زمان خرید انواع رکوردر صدا و دستگاه های ضبط کننده ای که امکان ضبط دیجیتال مولتی ترک را برایتان فراهم می کنند لازم است خصوصیات مختلفی را مانند وزن، ابعاد، اندازه و نوع صفحه نمایش، نوع و ظرفیت حافظه داخلی، فرمت ضبط صدا، اتصالات، ورودی و خروجی ها، فرمت های قابل پخش، تجهیزات جانبی و امکاناتی چون برخورداری از لاین ضبط و لاین پخش، نوع باتری، برخورداری از میکروفن و اسپیکر داخلی، پشتیبانی از شبکه بی سیم و بلوتوث، کنترل از طریق موبایل، تعداد کانال ها، ریموت کنترل، استفاده از هندزفری و مواردی از این دست را بررسی نمایید.

 رکوردر صدا تسکم TASCAM

در واقع در مدل های مختلف رکوردر و دستگاه ضبط صدا و صوت حرفه ای امکانات و قابلیت های متنوعی تعبیه می شود که شما بنا بر هدف و نیازتان باید به انتخاب بهترین ضبط کننده دیجیتالی که ویژگی های مدنظرتان را تامین می کند، بپردازید. شناخت نادرست از قابلیت های گوناگون انواع رکوردر پرتابل و مولتی ترک ممکن است باعث شود مدلی نامناسب انتخاب نمایید یا حتی هزینه ای گزاف برای مدلی بپردازید که هیچ وقت امکانات پیشرفته آن به کارتان نیاید. پس ابتدا در مشورت با کارشناسان و افراد متخصص تعیین کنید دقیقا به دنبال چه نوع دستگاه ضبط کننده صدا و با چه قابلیت هایی باید بگردید.

دو مورد بعدی که در انتخاب رکوردر قابل حمل مولتی ترک تاثیر زیادی دارد برند سازنده و قیمت دستگاه ضبط صدا است. حتما هنگام خرید ضبط کننده دیجیتال در بازار یا سایت های اینترنتی با مدل هایی از سازندگان گوناگون مواجه شده اید. به طورکلی در بازار ایران رکوردرهایی که جهت ضبط صوت حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند به برندهای زوم ZOOM ، تسکم TASCAM  ، سونی و فیلیپس تعلق دارند. قیمت انواع رکوردر دیجیتالی قابل حمل نیز دامنه گسترده ای دارد و از چند صدهزار یا چند میلیون تومان را در بر می گیرد. اما محصولات دو برند زوم و تسکم برای استفاده تخصصی و حرفه ای مناسب تر هستند.

 دستگاه ضبط کننده زوم  ، دستگاه ضبط پرتابل زوم

از جمله بهترین دستگاه های ضبط کننده صدا در ایران می توان به انواع رکوردر زوم همچون رکوردر زوم ZOOM H8 ، رکوردر زوم ZOOM H6 ، رکوردر زوم ZOOM H4N ، رکوردر زوم ZOOM H5 و رکوردر زوم ZOOM H2N و انواع رکوردر تسکم مانند رکوردر تسکم TASCAM DR-07X و رکوردر تسکم TASCAM DR-100mkIII اشاره داشت. این مدل ها به خصوص برای ضبط دیجیتال صدا آن هم با کیفیتی بالا و رضایت بخش برای شما سودمند خواهند بود.

فراموش نکنید که بهترین دستگاه یا رکوردر ضبط صدا لزوما یک مدل گران قیمت نیست. بلکه مدلی است که با مناسب ترین قیمت نیازهای مختلف شما را پوشش داده و کیفیت صدایی عالی در اختیارتان قرار دهد.

 رکوردر صدا زوم ZOOM H8

واژه نامه اصطلاحات دستگاه های ضبط کننده و رکوردر صدا

در ادامه فهرستی از اصطلاحات پرتکرار مربوط به رکوردر و دستگاه های ضبط کننده صدا مشاهده می کنید. آشنایی با این عبارات تخصصی جهت استفاده از انواع دستگاه ضبط مولتی ترک پرتابل مفید است.

 Digital Editing

همانطور که شما می توانید یک متن را در یک برنامۀ پردازشگر متنی دستکاری کنید، می توانید ترک های صوتی را در انواع ضبط کننده صدا و صوت مولتی ترک کات، کپی و پیست کنید.

Location Points

این نقاط شما را قادر می سازند در زمان استفاده از رکوردر صدا نقاط خاصی از آهنگ مثل ورس ها و کرس ها (verses and choruses) را علامت گذاری کنید، تا بدون نیاز به جست‌وجوی کل آن، به سرعت و سهولت آنها را پیدا کنید. زمانی که همراه با کپی و پیست استفاده شوند بسیار سودمند خواهند بود.

Track Bouncing

هنگام کار با یک دستگاه ضبط پرتابل اگر ترک های شما تمام شد می توانید تعدادی از آنها را به یک یا دو ترک میکس کنید تا فضا آزاد شود. این نکته بسیار کاربردی است، اما باید احتیاط کنید که جز در صورت استفاده از ترک های مجازی، بعداً امکان ریمیکس آنها را نخواهید داشت.

دستگاه رکوردر صدا دیجیتال

Punch In/Out

این ویژگی غالباً برای جایگزینی بخش های اشتباه یا تکراری یک ترک به کار می رود تا بتوان آنها را بهتر اجرا کرد. ویژگی مورد اشاره به شما اجازه می دهد تا هنگام پخش آهنگ، ضبط را فعال یا غیرفعال کنید و بخش مورد نظر را به صورت آنی ضبط نمایید. همچنین گاهی به آن Dropping In/Out هم گفته می شود.

Auto-Punch

کوتاه شدۀ عبارت Automatic Punch In/Out است و باعث می شود هر دو دقیق تر و ساده تر انجام شوند. معمولاً در دستگاه های ضبط کننده صدا و صوت پیشرفته تر یافت می شود و به کاربران اجازه می دهد تا نقاط ضبط in و out را مشخص کنند، که بر اساس آن رکوردر صدا به صورت خودکار ضبط را قطع و وصل می کند.

Mute and Solo

فشردن دکمۀ میوت یک ترک موجب می شود خروجی آن از میکس حذف گردد، تا زمانی که دوباره دکمه فشار داده شود. سولو کردن یک ترک نتیجۀ عکس این را دارد، به این معنی که تمام کانال ها غیر از آن یک مورد میوت می شوند.

ضبط مولتی ترک   ، قیمت رکوردر صدا ، رکوردر قابل حمل

Sample Rate

سمپل ریت معیاری برای سنجش این است که چندبار در ثانیه سورس ها نمونه برداری شده اند. سمپل ریت روی پاسخ فرکانس ضبط نهایی تأثیر دارد. بیشترین فرکانسی که می توان به صورت دقیق ارائه کرد، درست نصف سمپل ریت است. به طور کلی هرچه سمپل ریت بالاتر باشد کیفیت صدا بهتر و ضبط صدا حرفه ای تر خواهد بود، اما استفاده از مناسب ترین سمپل ریت بستگی به سیستم شما دارد. هرچه ریت بالاتر باشد، فضای ذخیرۀ بیشتری لازم است، و گاهی تعداد ترک ها را هم پایین می آورد. قانون بازده نزولی اینجا کاربرد دارد: صدای 96 کیلوهرتز دو برابر 48 کیلوهرتز کیفیت ندارد!

Mastering

فرایندی است که در آن محتوای ضبط شده از دستگاه ضبط کننده پرتابل صدا گرفته شده و برای تبدیل به فرمت انتشار نهایی آماده می شود. این روند می تواند شامل هر یک از این مراحل باشد: تعدیل، فشرده سازی، محدودسازی، نرمال سازی، توسعه استریو، فیدها، و تنظیم کردن آهنگ به شیوۀ دلخواه.

رکوردر دستی صدا ، رکوردر صدابرداری ، رکوردر مولتی ترک

Non-Linear Editing

در دستگاه های ضبط کننده صدا و صوت حرفه ای یا همان رکوردهای مولتی ترک به ادیت صدا روی سیستمی که قابلیت دسترسی تصادفی به دیتا داشته باشد، گفته می شود. با این نتیجه که کاربر بتواند یک منطقه برای آن تعریف کرده و آن را نسبت به سایر مناطق جلو یا عقب ببرد.

 دیجیتال رکوردینگ چیست؟

در روند ضبط حرفه ای به ثبت و ذخیره سازی اطلاعات صوتی در قالب اطلاعات دیجیتال می گویند. دیجیتال رکوردینگ می تواند روی این مدیوم ها ذخیره شود: نوار مغناطیسی (کاست ویدئو)، هارد درایو، یا حافظه های قابل جداسازی مثل دیسک ها و کارت های SD.

انکودینگ چیست؟

در دستگاه های ضبط کننده صدا و تصویر به فرایند کاهش مقدار دیتا از صدا یا ویدئوهای ضبط شده با استفاده از شیوه های فشرده سازی دیتا اشاره دارد. یکی از بهترین انواع آن را که می شناسیم فرمت MPEG 3 (ام پی تری) است.

دستگاه ضبط کننده تسکم TASCAM DR-07X

مارکر چیست؟

به معنای علامت گذاری بخشی از آهنگ به صورت الکترونیکی است، که به شما اجازه می دهد تا بخش های خاصی از ترک صوتی را برای جایگزینی یا کپی مشخص کنید. همچنین برای علامتگذاری نقاط ورود و خروج در فرایند punch in/out هم در انواع رکوردر مولتی ترک کاربرد دارد.

پچ (patch) چیست؟

این هم یکی دیگر از اصطلاحاتی است که هنگام کار با رکوردر و دستگاه ضبط کننده صدا با آن مواجه می شوید. به افکت های کامل از پیش تنظیم شده “پچ” می گویند.

شبیه سازی اسپیکر (Speaker Simulation) چیست؟

این اصطلاح به معنای تنظیم دیجیتال ویژگی های صدای گیتار یا آمپلی های بیس است و در مدل هایی از رکوردر مولتی ترک که جهت ضبط صدای گیتار طراحی شده اند کاربرد دارد.

آن‌دو (undo) چیست؟

بسیاری از مدل های رکوردر دیجیتال با یک سیستم محافظ کار می کنند. در فرایند ضبط دیجیتال هنگام تدوین ترک ها، دیتای پاک شده نگهداشته می شوند تا زمانی که پس از بهینه سازی دیتای آهنگ، به صورت کامل حذف شوند.

رکوردر صدا زوم ZOOM H1N

ترک مجازی (virtual track) چیست؟

هر یک از ترک های اصلی روی رکوردر یا ضبط کننده دیجیتالی ، بسته به مدل دستگاه تا 10 ساب ترک تقسیم می شود. ترک مجازی یا v-trax امکان ضبط برداشت های مختلف (ورژن های متفاوت) یک بخش مشابه از آهنگ را در اختیار شما قرار می دهد. فقط کافی است هنگام میکس ضبط ها، یکی از ترک های مجازی را انتخاب کنید.

مدلسازی آمپلی (amp-modeling) چیست؟

در دستگاه های ضبط کننده دیجیتالی این اصطلاح برای بازتولید دیجیتال ویژگی های صدای گیتار یا آمپلی های بیس به کار می رود.

 رکوردر صدا زوم ZOOM H8 ، رکوردر صدابرداری حرفه ای

نتیجه گیری

مولتی ترکر یا دستگاه ضبط کننده دیجیتالی صدا ابزاری عالی برای تمام کسانی که با ضبط صدا سروکار دارند، فارغ از اینکه در چه سطحی باشند، به شمار می رود. یک رکوردر دیجیتال با قابلیت ضبط مولتی ترک واقعاً می تواند استودیویی در یک جعبه باشد که جایگزین بسیاری از بخش های استودیوی سنتی از جمله افکت ها و پردازشگرهای داینامیک، رکوردر مولتی ترک، میکسر و مسترینگ رکوردر می شود.

فراموش نکنید که برای استفاده از یک دستگاه ضبط پرتابل همچنان به برخی تجهیزات جانبی مثل میکروفون و اسپیکر نیاز دارید، و شاید بخواهید از برخی تجهیزات آنبورد (onboard) سنتی نیز استفاده کنید تا دقیقاً چیزی که می خواهید را به دست آورید. اما چه بخواهید یک دمو ساده ضبط کنید و چه بخواهید آلبوم های حرفه ای را مستر کنید، حتماً مدلی از دستگاه ضبط کننده صدا و رکوردر دیجیتال مطابق با نیازهای شما پیدا می شود.

مثل همیشه دیجی صدا در کنار شماست و به شما در خرید ضبط کننده دیجیتال از نوع رکوردر دستی و قابل حمل مولتی ترک مشاوره می دهد. پس از بازدید از صفحه اختصاصی انواع دستگاه ضبط پرتابل در فروشگاه دیجی صدا سوالات و ابهامات خود را با ما در میان بگذارید.

جهت اطلاع از آخرین قیمت برخی از بهترین مدل های ضبط کننده صدا دیجیتالی مانند قیمت رکوردر زوم ZOOM H8 ، قیمت رکوردر زوم ZOOM H6 ، قیمت رکوردر زوم ZOOM H4N ، قیمت رکوردر زوم ZOOM H5 ، قیمت رکوردر تسکم TASCAM DR-07X و قیمت رکوردر تسکم TASCAM DR-100mkIII به فروشگاه دیجی صدا مراجعه کرده و خصوصیات و مشخصات این مدل های رکوردر قابل حمل را با همدیگر مقایسه نمایید.

ضبط مولتی ترک  صدا ، قیمت رکوردر صدا  ، خرید بهترین رکوردر قابل حمل ،  قیمت رکوردر دستی ، خرید بهترین رکوردر صدابرداری  ، قیمت رکوردر مولتی ترک
اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *