نصب سیستم صوتی – توصیه هایی برای راه اندازی تجهیزات صوتی

امروزه چیزهای واقعاً ترسناکی در مورد نصب سیستم صوتی به صورت شخصی دیده و شنیده‌ می شود…

در اقتصاد امروز، اینکه خودتان بعضی از کارها را امتحان کنید بسیار وسوسه‌ انگیزتر شده است، و اگر بخواهید کمی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و نتایج مطلوب خود را به‌دست آورید، بسیار خوب است. با این حال، پیش از شروع باید در مورد اینکه توانایی انجام کار را دارید یا نه مطمئن شوید – به‌ویژه در مورد سیستم‌های صوتی/تصویری این موضوع بسیار اهمیت دارد. به عنوان یک متخصص صوت غالباً وقتی با مراکز مذهبی، مدارس، شرکت‌ها و … کار می‌کنید (به خصوص مجموعه‌های کوچک‌تر)، مسئله‌ی نصب تجهیزات توسط خودشان پیش می‌آید.

اولین قدم برای نصب سیستم صوتی

معمولاً اول بحث خرید تجهیزات توسط سفارش دهنده مطرح می شود (گاهی مجموعه طرف قرارداد طرحی که انجام داده‌اید را گرفته و سپس به صورت اینترنتی همه‌ی تجهیزات را می‌خرند، و بعد از اینکه نصب می‌کنند و به درستی کار نمی‌کند با شما تماس می‌گیرند) و بعد خودشان کار سیم کشی، آویزان کردن بلندگوها و محکم کردن آنها را انجام می‌دهند.

اگر شما نیز قصد راه اندازی و نصب سیستم صوتی برای مسجد، مدرسه، هیئت، غرفه نمایشگاهی، شرکت و مراسم های خود را دارید، می توانید با مراجعه به فروشگاه دیجی صدا، انواع میکروفن، اسپیکر و باند، میکسر، آمپلی فایر، پردازنده، کابل و کانکتور، پایه و استند و همچنین محصولات دست دوم و نمایشگاهی را با قیمت مناسب خریداری نمایید.

نصب سیستم صوتی Audio system installation

البته انجام کار داوطلبانه در کنار یک پیمانکار واجد شرایط تجربه خوبی است. با انجام پروژه به این شکل، داوطلبان نه تنها چیزهای زیادی در مورد سیستم یاد می‌گیرند، بلکه یک ریسک واقعی و به دنبال آن حس مالکیت را تجربه می‌کنند.

معایب راه اندازی و نصب سیستم صوتی به صورت شخصی

با این حال بر اساس تجربه‌ باید گفت، نصب سیستم صوتی به طور شخصی و بدون کمک یک فرد حرفه‌ای کار درستی نیست. در این باره چیزهای واقعاً ترسناکی دیده شنیده‌ می‌شود.

مثلا در یک نمونه مالک تصمیم داشت در مورد هزینه‌ی طراحی و نصب یک سیستم صوتی صرفه‌جویی کند و کار را خودش انجام دهد. سیستم دو بلندگوی بزرگ داشت که باید از فروشگاه محلی خریداری می‌شد – آنها دسته‌هایی داشتند که برای جابجا کردن از آنها استفاده می‌شد.

برای نصب این بلندگوها یک نفر ایده‌ی (نه چندان!) خوبی مطرح کرد که یک بند بکسل به دور تیرهای سقفی بیندازند و دو طرف بند را به دسته‌ها گره بزنند.

راه اندازی تجهیزات صوتی

از یک نظر ایده‌ی جالبی است، اما نگران کننده و کمی هم ترسناک است، چون این بلندگوها در ارتفاع 6 متری و بالای سر مردمی که از آنجا رد می‌شوند، نصب می‌شود، در نتیجه از نظر ایمنی یک مشکل بسیار بزرگ ایجاد می‌کند.

پیمانکار باتجربه هیچ وقت چیزی را به این شکل نصب نمی‌کند که شبیه یک وزنه‌ی آماده‌ی سقوط به نظر برسد.

علاوه بر این، محدوده‌ی پوشش آن هم بسیار بد است. بلندگوها تقریباً 25 متر از هم فاصله دارند، و وقتی در محدوده‌ی پوشش آنها قدم بزنید، متوجه می‌شوید که باید یک الگوی پوشش افقی 40 درجه‌ای نیز داشته باشند (به این صورت که وارد محدوده‌ی پوشش شده، سپس خارج شوید، دوباره به محدوده‌ی پوشش برگردید…).

و صدایی که از این بلندگوها به گوش می‌رسد شبیه به تنظیم اکولایزر به صورت frown face است – صدای زمخت و برد متوسط و نه چیز دیگری.

نصب سیستم صوتی اماکن

نکات لازم برای راه اندازی سیستم صوتی

پس چطور می‌توانید نصب سیستم صوتی را به صورت شخصی و با موفقیت انجام دهید اما اتفاقی که مثال زده شد، رخ ندهد؟

  1. هیچ یک از بخش‌های نصب سیستم صوتی را که 100 درصد در مورد انجام صحیح آن مطمئن نیستید، انجام ندهید. به نظر بدیهی می‌رسد اما بسیاری از افراد در تعیین اینکه صلاحیت لازم را دارند یا نه، اشتباه می‌کنند.
  2. برای مشورت و راهنمایی گرفتن از یک متخصص هزینه کنید. سعی نکنید از آنها اطلاعات بدزدید – با آنها روراست باشید و بخواهید با هزینه‌ی مناسب در مورد پروژه مشاوره بدهند. توجه داشته باشید که همه‌ی پیمانکارها تمایل ندارند با مشاوره به شما کمک کنند، چون به انجام کار به این صورت عادت ندارند. و شاید نکته‌ی مهم‌تر این است که آنها (به درستی) نگران مسئولیت‌های مربوط به اجرای توصیه در مورد نحوه‌ی نصب بلندگوها هستند. پیشنهاد می کنیم که هر بخشی از نصب سیستم صوتی که ممکن است از نظر ایمنی مشکل ایجاد کند، به یک متخصص سپرده شود.
  3. یک متخصص دارای صلاحیت انتخاب کنید که به عنوان همکار شما عمل کند. پیمانکاری را انتخاب کنید که در تقسیم کارها و مسئولیت‌ها با شما همکاری داشته باشد. به عنوان مثال، داوطلبان مجموعه خودتان می‌توانند همه‌ی کابل‌کشی‌ها را انجام دهند، و تست کردن و اتمام کار را پیمانکار بر عهده بگیرد.
خدمات راه اندازی و نصب سیستم صوتی

صرفه‌جویی در هزینه و مشارکت در نصب سیستم صوتی چیز خوبی است، فقط مطمئن شوید که می‌توانید به خوبی (و با رعایت ایمنی) همه‌ی کارهای لازم را انجام دهید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *