سیستم صوتی PA – توصیه هایی برای خرید و راه اندازی اسپیکرهای سیستم PA

ما اینجا در دیجی صدا، متخصص سیستم های صوتی PA هستیم. هر یک از کارشناسان ما آماده است تا شما را در یافتن راه حلی مناسب برای نیازهایتان از جمله خرید اسپیکر PA یاری دهد. همچنین ارائه مشاوره در مورد پیکربندی و نصب سیستم های صوتی PA، معرفی بهترین برندها و مدل ها، نصب کامل برای نمایشگاه ها، باشگاه ها، اماکن آموزشی مانند مدارس ، مکان های مذهبی نظیر هیئت و … نیز جزئی از خدمات ماست. بخشی از کار ما در فروشگاه دیجی صدا پاسخگوی سوالات مشتریان به صورت آنلاین است.

اگر شما عضو یک گروه موسیقی یا یک دیجی هستید و می خواهید فعالیت خود را آغاز کنید، احتمالا به سیستم PA نیاز خواهید داشت. اما به چه نوعی از سیستم صوتی PA نیاز دارید؟ آیا به بلندگوهای PA اکتیو احتیاج دارید یا بلندگوهای PA پسیو؟ قبل از این که ما در یافتن پاسخ این سوال به شما کمک کنیم، حتما باید با سیستم صوتی PA آشنا بوده و تفاوت های اساسی بین بلندگوهای PA اکتیو و پسیو را بدانید.

سیستم صوتی PA – اسپیکرهای سیستم PA

سیستم صوتی PA چیست؟

سیستم PA مخفف Public Address System (بلندگوهای مکان های عمومی یا اجتماعات عمومی) است. به سیستم PA سیستم صوتی عمومی نیز گفته می شود. اسپیکرها در واقع صدای سیستم PA شما هستند و کیفیت صدایی که به گوش مخاطبانتان می رسد تا حد زیادی به کیفیت اسپیکرها وابسته است. اما هنگام خرید اسپیکر PA لازم است به چه نکاتی توجه داشته باشید و چگونه می‌توانید اسپیکر مناسب خودتان را انتخاب کنید؟ پیش از هر چیز بهتر است به این سوالات فکر کنید:

  • برای چه نوع رویداد، اجرا یا مراسمی قصد خرید اسپیکر دارید؟
  • اسپیکرها دائمی نصب خواهند شد یا آنها را از یک اجرا به اجرایی دیگر خواهید برد؟
  • خرید چه تعداد اسپیکر برای اجرا و نیاز شما کافی است؟
  • اسپیکر در چه اندازه و نوعی برای نیازهای شما مناسب است؟

شاید تمایل داشته باشید هنگام خرید اسپیکر اطلاعات بیشتری راجع به انواع آنها بدانید، پس اجازه دهید نگاهی به انواع مختلف اسپیکرهای PA بیندازیم.

سیستم صوتی PA – بلندگو های اصلی
اسپیکرهای «اصلی» معمولاً در طرفین استیج و جلوی اجراکنندگان قرار می گیرند.

انواع اسپیکر و بلندگوی اجرای زنده

اسپیکرهای اصلی سیستم صوتی PA

اسپیکرهای «اصلی» مهم ترین نوع اسپیکر در سیستم شما هستند، واحدهایی full-range که بخش اصلی صدا را به مخاطب می‌رسانند.

در سیستم های پایه، اسپیکرهای اصلی در طرفین استیج قرار می گیرند. یک سیستم بزرگ در یک سالن کنسرت یا محل اجرا یا مکان مذهبی می تواند شامل اسپیکرهای اصلی در امتداد دیوارها نیز باشد. این باعث می شود ولوم صدایی یکدست و یکنواخت از جلوی محل اجرا تا انتهای سالن برسد.

سیستم صوتی PA – اسپیکر اکتیو و پسیو

اسپیکرهای اکتیو و پسیو

اسپیکر اکتیو (پاوردار) یک آمپلی فایر داخلی دارد. می توانید مستقیماً آن را به جک های خروجی میکسر متصل کنید. این اسپیکرها برای سیستم های پرتابل بسیار مناسب هستند و لازم نیست برای هر رویداد، آمپلی های متعددی را جابه‌جا و متصل نمایید.

خرید اسپیکر اکتیو نیز ساده تر بوده و دردسر کمتری برای شما دارد چرا که لازم نیست نگران تطبیق اسپیکرها و آمپلی ها باشید.

برای یک سیستم پرتابل ساده، لزوماً به میکسر احتیاج ندارید. کافی است میکروفن یا منبع صوتی دیگری را به اسپیکر پاوردار خودتان وصل کنید.

جهت اطلاع از قیمت انواع اسپیکر و ارزیابی مدل های گوناگون پیش از انتخاب و خرید نهایی اسپیکر PA به فروشگاه اینترنتی دیجی صدا بروید و محصولات عرضه شده توسط برندهای معتبر جهانی را بررسی نمایید.

اسپیکر اکتیو یا پاوردار
اسپیکرهای پاوردار ورودی هایی دارند که به میکسر یا مستقیماً به میکروفن و سایر منابع صدا وصل می شوند. بسیاری از مدل ها دارای اکولایزرهای از پیش تنظیم شده هستند که صدا را برای استفاده به عنوان اسپیکر اصلی یا مانیتور مناسب می سازد.

پاور اسپیکرهای پسیو از طریق آمپلی فایر خارجی تأمین می شود. این اسپیکرها برای کاربری های دائمی مثل اماکن تجاری، مدرسه، هیئت یا محل اجرای موسیقی زنده بسیار مناسب هستند.

اسپیکرهای پسیو گزینه های خوبی برای آویزان کردن از سقف یا نصب روی دیوار هستند. لازم نیست برق AC به آنها وصل کنید، و همچنین لازم نیست برای تنظیم آنها از نردبان بالا بروید.

اگر قصد ساخت یک سیستم صوتی PA بزرگ را دارید، انتخاب و خرید اسپیکر بدون پاور که انعطاف و فضای لازم را در اختیار شما قرار می دهند، انتخاب بهتری است.

اسپیکرهای پسیو چقدر پاور نیاز دارند؟

اسپیکرهای پسیو حداقل به اندازۀ «RMS Power» خود به پاور احتیاج دارند. بیشتر سازندگان پیشنهاد می کنند برای عملکرد بهینه، تا دو برابر این پاور را تأمین کنید.

چنانچه برای اسپیکرهای پسیو خود قصد خرید آمپلی فایر را نیز دارید، مطالعه پست های همه چیز دربارۀ دکمه ها، ولوم ها، چراغ ها و صفحات نمایش آمپلی فایر و همه مشخصاتی که برای انتخاب بهترین گزینه باید بررسی کنید را به شما توصیه می کنیم.

سیستم صوتی PA

برای خرید اسپیکر سیستم صوتی PA به دنبال چه اندازه هایی باشیم؟

اندازه های رایج برای اسپیکرهای اصلی، 10، 12 و 15 اینچ است. البته اندازه و وزن جعبه را نیز مد نظر داشته باشید. اگر تجهیزات خودتان را در یک ماشین شاسی بلند جاسازی می کنید، احتمالاً فضای کافی برای دو اسپیکر 15 اینچی در کنار سایر تجهیزات نخواهید داشت. یک اسپیکر 15 اینچی تقریباً حدود 18 کیلوگرم وزن دارد.

از طرف دیگر اگر می خواهید بیس صدا زیاد باشد، بهتر است اقدام به انتخاب و خرید اسپیکر 15 اینچی کنید – به خصوص اگر نمی‌خواهید از ساب ووفر در سیستم صوتی PA خود استفاده نمایید.

ساب ووفرها

اگر در یک اجرا صداهای تن پایین مثل گیتار بیس و کیک درامز وجود داشته باشند، وجود ساب ووفرهای صدای زنده ضروری است.

صداهای بیس پاور زیادی نیاز دارند، بنابراین با داشتن یک ساب برای انجام این کار، بقیۀ اسپیکرها روی صداهای محدودۀ وسط و بالا متمرکز می شوند. این امر باعث بلندتر و شفاف تر شدن صدا می گردد.

ساب ووفر یاماها
یک ساب ووفر خوب مثل Yamaha DXS12 mkll فشار بیس را از روی اسپیکرهای اصلی بر‌می‌دارد.

همانند بحث انتخاب و خرید اسپیکر ، خصوصیات ساب مناسب شما بستگی به موسیقی و محلی که در آن اجرا می کنید، دارد.

  • اگر به دنبال تجهیزات پرتابل برای اجرای دو نفری گیتار آکوستیک می گردید، احتیاج خاصی به ساب ووفر ندارید.
  • یک اجرای موسیقی 4 نفره در یک فضای کوچک بیس بسیار کمتری نسبت به یک ارکستر موسیقی در تالار یا رستوران دارد.

ساب های پاوردار یا بدون پاور؟

ساب ووفرها نیز یا پاوردار هستند یا بدون پاور. اینکه کدام یکی را انتخاب کنید بستگی به سیستمتان دارد. اضافه کردن ساب های پاوردار به سیستمی که در حال حاضر دارید ساده تر است، چرا که لازم نیست دوباره آمپلی ها را از اول تنظیم کنید. از طرف دیگر، اگر یک یا دو کانال بلا استفاده روی آمپلی فایرتان دارید، استفاده از ساب بدون پاور هزینه را بسیار کاهش می دهد.

اگر در انتخاب و خرید اسپیکر PA یا ساب ووفر دچار تردید هستید، همزمان با بازدید از محصولات با کیفیت فروشگاه دیجی صدا با کارشناسان ما به گفتگو بپردازید.

اسپیکر JBL

مانیتورهای استیج

مانیتورهای استیج (اسپیکرهای سه گوش که روی زمین و روبه‌روی گروه دیده می شود) به اجرا کننده (به ویژه خواننده) اجازه می دهد تا کار بقیۀ گروه را تحت نظر داشته باشد.

بدون مانیتور، تنها چیزی که گروه می شنود صدایی است که پژواک آن از دیوار پشت سر به گوش می خورد. البته که این صدا بسیار بد بوده و گروه را نیز بد جلوه می دهد. مانیتورهای استیج کمک می کنند تا اجراکنندگان صدای خودشان را بشنوند، امکانی که برای هماهنگ و همزمان بودن بسیار ضروری است.

مانیتور صحنه و استیج
اسپیکرهای مانیتور رو به سمت اجراکنندگان قرار می گیرند تا آنها بتوانند صدای خود را بشنوند.

مانیتورهای پاوردار و بدون پاور

مثل اسپیکرهای اصلی، اسپیکرهای مانیتور نیز به صورت پاوردار و بدون پاور عرضه می شوند.

برای اجراهای سولو، گروه های کوچک یا مکان های کوچک و خودمانی، مانیتور استیج پاوردار می تواند انتخاب هوشمندانه ای باشد. گروه ها یا سالن های بزرگتر اغلب به مانیتورهای بزرگتر و بدون پاور نیاز دارند که به آمپلی متصل شده باشند. چه پاوردار و چه بدون پاور، بر اساس یک قاعدۀ کلی برای هر اجراکنندۀ روی صحنه به یک اسپیکر مانیتور احتیاج است.

مانیتورهای Sidefill نیز که در اجراهای بزرگ به ویژه اجراهای فضای باز آنها را در کنارۀ استیج می بینید، می توانند به اعضای گروه کمک کنند تا در جریان کار سایر افراد قرار داشته باشند.

در اینجا لینک هایی را برای شما آماده کرده ایم که محتوای آنها برایتان جذاب خواهد بود:

* خرید اسپیکر – اطلاعاتی که پیش از خرید هر نوع باند و بلندگوی اکتیو و پسیو نیاز دارید

* یاماهاDXR MKII  – بلندگوهای قدرتمند سری mkII چه ویژگی هایی دارند؟ 

* لاین اری (Line Array) دقیقاً چیست و چطور کار می کند؟

مانیتور صحنه و استیج

سیستم های صوتی PA all-in-one

اگر به دنبال یک گزینۀ جمع و جور و همه کاره می گردید سیستم صوتی PA all-in-one گزینه ای عالی برای شماست. سیستم های all-in-one با داشتن میکسر داخلی و امکانات ارتباطی زیاد خود برای تورهای اجرای آکوستیک که می خواهند تجهیزات داخل یک ماشین جا بگیرد، مناسب هستند.

سیستم های صوتی PA all-in-one مدرن، اسپیکرهایی با کیفیت و حرفه ای هستند که می توانند فضاهای کوچک را با صدایی خوش رنگ و قوی پر کنند.

یک all-in-one خوب می تواند از سخنرانی های مختلف تا اجراهای موزیکال کوچک را پشتیبانی نماید. اگر قابل حمل بودن فاکتور مهمی برای شما به حساب می آید، این گزینه انتخاب هوشمندانه ای خواهد بود.

یک نکته مفید این است که تا حد امکان مانیتوری بخرید که شبیه به اسپیکرهای اصلی تان باشد. در این صورت اگر یکی از اسپیکرهای اصلی خراب شود می توانید یکی از مانیتورها را تغییر داده و به اجرا ادامه دهید.

سیستم صوتی PA all-in-one

ما اینجاییم تا کنار شما باشیم  

در فروشگاه اینترنتی دیجی صدا می توانید مدل هایی متنوع از اسپیکر، ساب و مانیتور را پیدا کنید که کیفیت صدایی عالی را برای گروه ها و فضاهای مختلف فراهم می آورند. خواه یک موزیسین تور باشید که قصد ندارد ون بخرد، و خواه صاحب مکان اجرا بوده و قصد بهتر کردن فضای اجرایتان را داشته باشید، ما در کنارتان هستیم. اگر هرگونه سوالی داشته یا برای انتخاب و خرید اسپیکر و طراحی کامل یک سیستم صوتی PA احتیاج به کمک دارید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سیستم صوتی PA
اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *