مهمترین تفاوت های اسپیکر اکتیو و پسیو : کدام یک مناسب شماست؟ مشخصات اسپیکر خوب چیست؟

اگر تاکنون تجربه خرید باند اکتیو و پسیو را نداشته اید و درباره تفاوت آنها اطلاعات زیادی ندارید نگران نباشید، در این مطلب دیجی صدا تفاوت اسپیکر اکتیو و پسیو را تشریح کرده و به شما کمک می کند تا دریابید که کدام یک، برای نیازهای صوتی شما مناسب است.

تفاوت اسپیکر اکتیو و پسیو

تفاوت اسپیکر اکتیو و پسیو را چطور بررسی می کنیم؟

ما برای اینکه شما به درستی با تفاوت اسپیکر اکتیو و پسیو آشنا شوید، ابتدا به بررسی ویژگی های اسپیکرهای اکتیو می پردازیم، سپس به سراغ اسپیکرهای پسیو رفته و در ادامه نقاط ضعف و قوت هر یک را بیان می کنیم.

باندهای اکتیو

برای بررسی تفاوت اسپیکر های اکتیو و پسیو ابتدا به سراغ بلندگوهای اکتیو می رویم. باندهای اکتیو دارای یک تقویت کننده (آمپلی فایر) در ساختار کابینت خود هستند و برای فعالیت فقط به یک منبع برق (یا باتری) نیاز دارند، در حالی که باندهای پسیو برای کار به یک آمپلی فایر جداگانه احتیاج دارند. به طور خلاصه، شما به یک تقویت کننده برای اسپیکرهای پسیو احتیاج دارید، در حالی که در اسپیکرهای اکتیو نیازی به این تقویت کننده نیست.

تفاوت اسپیکر اکتیو و پسیو

اساساً یک اسپیکر اکتیو سیستم جامعی است که به بلندگوهای شما قدرت می بخشد، درست مانند یک تقویت کننده ترکیبی (کمبو) که نوازندگان گیتار یا نوازندگان بیس استفاده می کنند. تقویت کننده، درون محفظه بلندگو قرار گرفته است؛ بنابراین تمام کاری که شما بایستی انجام دهید این است که باندهای PA را به برق وصل کرده (یا از یک باتری استفاده نمایید) و یک کابل سیگنال را به آن متصل کنید، این سیگنال می تواند یک میکروفون صوتی، یک گیتار یا حتی یک پخش کننده mp3 باشد.

همچنین در کنار انتخاب اسپیکر PA اکتیو می توانید از یک میکسر که شامل تنظیمات EQ و پری آمپ میکروفن است، بهره ببرید. بنابراین شما به آسانی می توانید صدا را در بلندگو به طور مستقیم با میکسر حرفه ای ترکیب نمایید. این مزیت ها برای گروه های موسیقی، دیجی ها، سخنرانان حرفه ای محافل عمومی و مالکان کافی شاپ ها یا مدارسی که می خواهند بدون هیچ زحمتی هر دو موسیقی زنده و پلی بک را پخش کنند، ایده آل است.

تفاوت اسپیکر اکتیو و پسیو

باندهای پسیو

اسپیکر های پسیو کمی متفاوتند، زیرا آنها به تقویت کننده یا ترکیب کننده (میکسر) مجزایی احتیاج دارند تا قدرت کافی را تامین کند و نیز به کابل های اسپیکر نیاز دارند تا صدا را از تقویت کننده به بلندگو انتقال دهند.
چون بلندگوهای پسیو، یک سیستم همه جانبه و یکپارچه نیستند، شما ناچارید تا از سازگاری امپدانس و توان باندها و تقویت کننده با یکدیگر اطمینان حاصل کنید.

اگر این کار را اشتباه انجام دهید، این ریسک را پذیرفته اید که یا باندهای خود را منفجر کنید و یا بهترین صدا را از آنها نگیرید. اگر شما یک دیجی هستید یا قصد دارید از سیستم بلندگوی خود برای اجراهای زنده استفاده کنید، ممکن است بخواهید از یک ساب ووفر (بلندگوی تولید صدای فرکانس های بسیار بم) نیز بهره ببرید.

برای انجام این کار به اجزای متقاطع جداگانه ای نیاز خواهید داشت که داخل بلندگوها یا تقویت کننده نصب شده باشند. این مسیر متقاطع که مدار کراس اور ( Cross over) نام دارد، سیگنال شما را به فرکانس های نسبتاً بالایی که می تواند به بلندگوی توییتر (بلندگوی اصلی) برود می فرستد و فرکانس های پایین مستقیماً به ساب ووفر هدایت می شوند. به همین دلیل است که اغلب سیستم های اسپیکر PA پسیو، برای اجراهای بزرگ تولید صدای زنده، بهتر هستند.

فرق بلندگو active و passive

تاثیر نقاط ضعف و قوت در تفاوت اسپیکر های اکتیو و پسیو

نقاط قوت و ضعف باند اکتیو

قبل از این که تصمیم بگیرید، اجازه دهید به برخی از نقاط ضعف و قوت اسپیکرهای اکتیو نگاهی بیندازیم تا به شما کمک کنیم تفاوت اسپیکر اکتیو و پسیو را بهتر درک کرده و انتخاب نمایید که کدام بلندگو ممکن است دستگاه مناسبی برای نیازهایتان باشد.

  • اسپیکرهای اکتیو معمولا به عنوان یک راه حل همه کاره (همه جانبه) استفاده می شوند، بدین معنی که تمام کاری که شما بایستی انجام دهید این است که بلندگو را به برق متصل کرده و کابل سیگنال را به آن برسانید.
  • در اغلب موارد، تقویت کننده به طور کامل با اسپیکرها هماهنگی پیدا نموده و این یعنی شما بهترین صدا را دریافت می کنید.
  • اگر می خواهید تغییرات ایجاد کنید، اسپیکرهای اکتیو قابلیت زیر و بم کردن صدایی که شما می خواهید را در پشت بلندگو دارند؛ بنابراین هیچ احتیاجی به یک مهندس صدا نیست.
  • شما در استفاده از یک اسپیکر اکتیو نیازی به تجربه فنی ندارید، زیرا این بلندگوها به راحتی راه اندازی می شوند.
  • اکثر بلندگوهای اکتیو طوری طراحی شده اند که از برق تغذیه کنند. این موضوع موجب می شود مدل های کوچکتر آنها برای حمل و نقل و جابه‌جایی عالی باشند.
  • اگر قصد دارید سیستم خود را ارتقا دهید و چند اسپیکر اکتیو روی دستتان باقی مانده است، می توانید دوباره از آنها برای مانیتور روی صحنه استفاده کنید، همان طور که کابینت ها اغلب با یک زاویه در قسمت پشت طراحی می شوند؛ در نتیجه صدا به سمت بالا و سمت جلوی هنرمند یا سخنران منعکس می شود. همه کاری که شما بایستی انجام دهید این است که بلندگوهای اضافه خود را به قسمت AUX میکسر متصل نمایید.
  • با توجه به این واقعیت که بلندگوهای اکتیو، یک تقویت کننده ساختاری و متصل داخل خود دارند، در نتیجه در حمل و نقل می توانند اندکی (در برخی موارد بسیار) سنگین باشند. برای گروه های موسیقی که به تور می روند، این موضوع می تواند خیلی سریع به امری خسته کننده تبدیل شود.
  • اگر شما اسپیکرهای اکتیو خود را به طور دائم نصب کنید و در این حالت تقویت کننده یکی از آنها دچار خرابی شود و مجبور شوید از یک مهندس برای تعمیر بلندگو کمک بگیرید؛ به دلیل اینکه تقویت کننده داخل بلندگو قرار دارد، می بایست به جای تعویض قسمت خراب شده، کل بلندگو را از محل نصب خود خارج کرده و جهت تعمیر ببرید.
  • اگر سیستم اکتیو شما پایین بیفتد، نمی توانید فقط عناصر شکسته و خراب را تعویض کنید. کل بلندگو نیاز به ارسال برای تعمیر خواهد داشته و از کار خارج خواهد شد.
تفاوت باند اکتیو و پسیو

نقاط قوت و ضعف باند پسیو

حال لازم است به سراغ ویژگی های اسپیکر های پسیو برویم و جهت آشنایی بهتر با تفاوت باند های اکتیو و پسیو آنها را بررسی کنیم.

  • از آنجا که اسپیکرهای پسیو و تقویت کننده ها، دستگاه های مجزایی هستند، می توانید به آسانی عملکرد خود را حرفه ای تر نمایید. ممکن است شما تقویت کننده ای با 4 کانال و تنها 2 بلندگو داشته باشید؛ اما وقتی که زمان آن فرا رسد، می توانید به سادگی اسپیکرهای بیشتری را اضافه کنید. فقط باید نرخ توان و امپدانس را مطابقت دهید.
  • شما این امکان را دارید که تقویت کننده یا بلندگوهای خود را به صورت مجزا، بدون تعویض کل سیستم PA ارتقا دهید.
  • بلندگوهای پسیو یا غیرفعال به دلیل این که درون خود تقویت کننده ای ندارند بسیار سبک هستند و در نتیجه بلند کردن و نصب آنها آسان تر است. به خصوص اگر شما سیستم PA خود را به سفر یا جاهای مختلف می برید، این امر سودمند خواهد بود.
  • خدمات دهی به سیستم PA شما بسیار آسان تر است! اگر تقویت کننده خراب شود، فقط بایستی آن را تعویض کنید. اگر اسپیکرها خراب شوند، شما هم زمان با تعمیر اسپیکر خراب شده می توانید اسپیکر دیگر را تعویض کنید. تعمیر و نگهداری یک سیستم در حال کار و قدرتمند بسیار آسان تر است.
  • پس از نصب بلندگوها در اطراف سالن، تالار، اتاق، مسجد یا مدرسه می توانید به ناحیه ترکیب و میکس صدا برگردید و به جای این که مثلا اطراف اتاق، تغییرات هر بلندگو را جداگانه اعمال کنید، تنظیمات را از مرکز کنترل خودتان تغییر دهید. اگر شما بلندگو را به مکان مد نظر خود سیم کشی کرده باشید، این نحوه تنظیم بسیار سودمند است.
  • اگر از بلندگو و آمپلی فایر سر در نمی آورید، تهیه تقویت کننده مناسب برای اسپیکرهایتان از لحاظ نرخ توان و امپدانس می تواند اندکی دشوار باشد. ترسی به خود راه ندهید، فقط کافی است با مهندسین صدا و کارشناسان دیجی صدا تماس بگیرید.
  • اگر شما از تعداد زیادی بلندگو در اطراف سالن یا فضای خود استفاده می کنید، احتمال از دست دادن (افت) سیگنال بیشتر خواهد بود. افت سیگنال زمانی اتفاق می افتد که فاصله کابل از تقویت کننده تا بلندگو بیشتر از 5.5 متر باشد، بنابراین اگر شما از یک دستگاه بزرگ با سیم بلندگوی استاندارد استفاده می کنید، این امر می تواند در برخی موارد تاثیر منفی بر صدای شما داشته باشد. فقط اطمینان حاصل کنید که کابل های بلندگوی با کیفیتی خریداری کرده اید.
تفاوت بلندگو اکتیو و پسیو

در انتخاب یک اسپیکر خوب باید به چه مواردی توجه کرد؟

اهمیتی ندارد که باقی اجزای سیستم چقدر خوب باشد چرا که همه چیز می تواند در اسپیکرها خلاصه شود. در این زمینه بحث دیجیتال یا آنالوگ مطرح نیست، سیگنال های الکتریکی باید به امواج هوا تبدیل شوند و به سمت شنوندگان بروند؛ به همین دلیل کابینت بلندگو به اندازه درایورها در مدیریت و انتشار صوت اهمیت دارند. اگر برایتان جذابیت داشته باشد، می توانید در تکنولوژی بلندگوها غرق شوید اما در اینجا تنها موارد اساسی را مورد توجه قرار می دهیم.

اسپیکر خوب

اولین دغدغه تطبیق و سازگاری با آمپلی فایر است

امپدانس اسپیکر (یک نوع مقاومت الکتریکی که با واحد اهم اندازه گیری می شود) باید با محدوده امپدانس های خروجی که آمپلی فایر می تواند بپذیرد، مطابقت داشته باشد. اسپیکرها معمولا در 4 اهم یا 8 اهم درجه بندی می شوند. مقاومت، یک جزء متغیر است و دقیقا به چگونگی اتصال همه چیز به یکدیگر مرتبط است. نکته اصلی این است که یک عدم تعادل می تواند به بلندگوها، آمپلی فایر و یا هر دو آسیب برساند، بنابراین مشخصات هر کدام را کنترل کنید تا اطمینان یابید که باهم سازگار هستند. به علاوه مطمئن شوید که امپدانس کلی بلندگوها در محدوده کاربردی آمپلی فایر است. برای بررسی بیشتر این موضوع، به راهنمای خرید آمپلی فایر مراجعه کنید.

قانون وات RMS را بخاطر آورید – ظرفیت اسپیکر را با خروجی آمپلی فایر تطبیق دهید که به این ترتیب اجازه تنظیم 30% بیشتر از توان آمپلی فایر داده می شود. نکته این است که اگرچه شما هر چیزی را با حداکثر ظرفیت آن به کار نمی برید، اما ظرفیت کافی برای مواجهه با بالاترین قله ها را هم دارید.

تطبیق اسپیکر و آمپلی فایر

محدوده فرکانسی

این موضوع به خصوص برای نوازندگان بسیار مهم است، زیرا مناسب ترین استفاده از بلندگو را نشان می دهد. برای صدای فرکانس پایین مناسب است یا متوسط و یا بالا؟ بیشتر افراد می توانند صدا در محدوده بین 20 هرتز تا 20000 هرتز را بشنوند. (هرتز= سیکل بر ثانیه). یک اسپیکر ایده آل قادر است به طور موثر در سراسر محدوده فرکانسی عمل کند، اگرچه در عمل این موضوع غیرممکن است. بنابراین سوال کلیدی اینجاست که آیا بلندگوها می توانند به صورت پیوسته و با کیفیت خوب در محدوده فرکانسی ایده آل خود عمل کنند؟ این موضوع تحت عنوان انتقال خطی شناخته می شود. بنا به دلایل مشخصی، نیاز به ترکیبی از اسپیکرها دارید تا سطح پوشش وسیعی از محدوده فرکانسی را ارائه دهند.

به طور معمول اگر پاسخ فرکانسی بصورت 40 – 20,000Hz, +/-3dB نشان داده شود، می توانید نتیجه بگیرید که فرکانس های باس تا تقریبا سطح +3dB بالا رفته اند و فرکانس های بالاتر تا سطح -3dB تعدیل شده اند. هشدار معمول درباره داده های سازنده را نباید فراموش کرد – آنها تمایل به استفاده از شکل هایی دارند که تجهیزاتشان را بیش از اندازه واقعی، خوب نشان دهد، بنابراین بیشتر شرکت های صاحب نام، داده های پاسخ فرکانسی و مقادیر RMS را با دقت کمتری را نشان می دهند.

پاسخ فرکانسی اسپیکر

فشار صوت

فشار صوت به معنای درجه صدا است – هرچه فشار موج صوتی که به گوش شما می رسد بیشتر باشد، بلندتر شنیده می شود. این کمیت با واحد پاسکال Pa اندازه گیری می گردد (پاسکال = نیرو بر واحد سطح).
در واقع انسان ها محدوده شنوایی بسیار محدودی دارند، از حدود 100Pa (آستانه درد برای بسیاری از ما) تا حدود 20uPa. گوش اصوات را به صورت مقادیر لگاریتمی شناسایی کرده و این مقادیر در واحد دسی بل اندازه گیری می شود. صفر دسی بل تقریبا معادل 20uPa است و معمولا در نزدیکی 130dB محدوده ی آزار دهنده برای ما شروع می شود.

در بلندگوها، سطح فشار صوت (SPL) معمولا به صورت دسی بل نشان داده می شود. به طورمثال برای یک بلندگو ممکن است بصورت 400W RMS, 118dB SPL نشان داده شود.
همه تولید کنندگان از اندازه گیری یکسانی استفاده نمی کنند، اما چیزی که به دنبال آن هستید شاخصی است از این که چه میزان از سیگنال دریافتی به طور واقعی به هوای متحرک تبدیل می شود. هرچه عدد بالاتر باشد، بهره وری و/یا فشار صوت تولیدی توسط اسپیکر بیشتر است. اگر به طور مثال دو اسپیکر با اختلاف 3dB در محدوده فشار صوت هایشان داشته باشید، می توانید تصور کنید برای این که میزان صدای یکسانی از سیستمی که محدوده پایین تری دارد بگیرید، تقریبا به دوبرابر نیرو نیاز دارید و بنابراین بازده کمتری خواهید داشت.

حداکثر فشار صوتی اسپیکر SPL

بهترین اسپیکر های PA اکتیو و پسیو

در ابتدا انتخاب یک سیستم از بین هزاران بلندگوی اکتیو و پسیو متفاوت، می تواند اندکی دلهره آور باشد. با این حال، در اینجا مدل‌هایی از برندهای معتبر که می توانند بهترین سیستم برای شما باشند، آورده شده است.

از جمله بهترین مدل های باند اکتیو موجود در بازار می توان به این برندها اشاره کرد: باند اکتیو دی بی dB Technologies ، باند اکتیو جی بی ال JBL ، باند اکتیو یاماها Yamaha ، باند اکتیو الکتروویس ELECTRO VOICE ، باند اکتیو دایناکورد DYNACORD ، باند اکتیو مونتاربو Montarbo ، باند اکتیو وارفیدل Wharfedale Pro ، باند اکتیو پاور ساند POWER SOUND ، باند اکتیو آر سی اف RCF ، باند اکتیو اف بی تی FBT و باند اکتیو اچ کی آدیو HK AUDIO.

از جمله بهترین مدل های باند پسیو موجود در بازار می توان به این برندها اشاره کرد: باند پسیو جی بی ال JBL ، باند پسیو یاماها Yamaha ، باند پسیو الکتروویس ELECTRO VOICE ، باند پسیو دایناکورد DYNACORD ، باند پسیو مونتاربو Montarbo ، باند پسیو وارفیدل Wharfedale Pro ، باند پسیو آر سی اف RCF ، باند پسیو اف بی تی FBT و باند پسیو اچ کی آدیو HK AUDIO.

متخصصین حرفه ای PA در دیجی صدا

اگر می خواهید در مورد بلندگوهای PA یا تفاوت اسپیکر اکتیو و پسیو گفتگو کنید یا مطمئن نیستید که کدام نحوه اتصال و راه اندازی ممکن است برای شما مناسب باشد یا اگر با هر چیزی که به PA مرتبط است، مشکل دارید و مایل به دریافت برخی عیب یابی های کمکی هستید، به راحتی می توانید با هر یک از همکاران ما در دیجی صدا تماس برقرار کنید. متخصصین PA فروشگاه ما قادرند به شما، از طریق پرسش و پاسخ و استعلام سیستمتان کمک کنند.

تفاوت باند اکتیو و پسیو
اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *