برای خرید ساز دهنی خوب سراغ کدام برند برویم؟ بهترین برند کدام است؟

به نظر می‌رسد انتخاب سازدهنی و نواختنش آسان باشد و از آنجا که این ساز سبک و جمع و جور بوده و به راحتی حمل می شود، افراد بسیاری تصمیم می گیرند این ساز را خریداری و امتحان کنند. اگر شما نیز خواهان تهیه سازدهنی باشید، خود را در میان انبوهی از گزینه ها جهت خرید بهترین ساز دهنی خواهید یافت اما یک راه رفتن به سراغ یک برند معتبر است.

کدامیک برای من مناسب است؟

تنها راهی که می ‌توان انتخاب را آسان ‌تر کرد، افزایش هر چه بیشتر آگاهی در مورد خریدی است که می‌خواهید انجام دهید. برای اینکه بتوانید بهترین ساز دهنی و برند متناسب با نیازهای خود را بیابید، کافی است نکته ‌ها و توصیه ‌های این راهنمای خرید را مطالعه کرده و با کارشناسان فنی دیجی صدا نیز مشورت نمایید. این مقاله تمام اطلاعاتی را که برای خریدتان لازم دارید، از بهترین هارمونیکای بلوز تا بهترین و ارزان ترین سازدهنی کروماتیک، در اختیار شما قرار می دهد.

راهنمای خرید سازدهنی

راهنمای خرید سازدهنی برای مبتدیان

این راهنما مروری کلی بر چگونگی انتخاب بهترین گزینه جهت خرید سازدهنی را ارائه می دهد. هدف کمک به شما برای درک همه‌‌ نکاتی است که باید قبل از تهیه بهترین سازدهنی بر مبنای بودجه مورد نظرتان دریابید. به خواندن ادامه دهید تا همه آنچه که نیاز دارید را بدانید و به نکاتی بیش از آن پی ببرید.

برای خرید ساز دهنی از کجا باید شروع کنم؟

هر زمان که قصد دارید شروع به نواختن سازدهنی کنید ابتدا لازم است بدانید دلتان می خواهد چه نوع موسیقی و با چه هدفی بنوازید. انتخاب سازدهنی برای نواختن ساده است و می شود به عنوان یک سرگرمی کوچک با روزی 10 دقیقه آن را یاد گرفت. به همین دلیل بازار پر از سازدهنی‌ های خوب و متنوع برای تازه‌کاران است. هر چند این موضوع انتخاب بهترین ساز را کاملاْ مشکل کرده است.
 

این که بخواهید قادر به نواختن همه‌ی نت های مورد نظر با سازدهنی کروماتیک باشید، مهم است زیرا در غیر این صورت ظرفیت نواختن نت محدود می شود. اگر در پی نواختن جاز یا بلوز و آزادی گام و نت هستید، با اینکه بعضی افراد سیستم بلوز پایه را پیشنهاد خواهند داد، اما سازدهنی کروماتیک بهترین گزینه برای نواختن بلوز است.


 اگر فقط می خواهید موسیقی بنوازید و سریع نتیجه بگیرید بهترین سازدهنی مبتدی معمولا ساز 10 سوراخ دیاتونیک می باشد که با استفاده از آن می توان ردیف ساده ای از نت ها را نواخت. این ساز به شما کمک می‌کند که مهارت های مورد‌نیاز را آسان به دست بیاورید. این گزینه بهترین سازدهنی برای نواختن آهنگ است.

انواع مختلف ساز دهنی

  • سازدهنی دیاتونیک – صدایی بسیار شبیه به موسیقی بلوز ایجاد می کند و می توان آن را با هر گام از جمله گام‌ های مینور کوک کرد. رایج‌ ترین سازدهنی‌ است و به سادگی می‌توان تکنیک Bending را به حس موسیقی بلوز اضافه کرد.
  • سازدهنی کروماتیک – در سیستم کروماتیک، همه‌ نیم پرده ‌ها را اجرا کرده و برای نوازنده امکان نواختن انواع گام ‌ها و آکوردها را ایجاد می کند. مهارت موسیقایی نوازنده باید در حدی باشد که در حال خواندن نت ‌ها بداند که چطور نت موسیقی را برای سازدهنی کروماتیک درست بخواند و بنوازد. اگر نواختن از طریق شنیدن صورت بگیرد، مشکلی ایجاد نخواهد شد.
  • سازدهنی باس – نت ‌های بم را می نوازد و بنابراین در اکتاوهای پایین ‌تر ثبات گام دارد. درغیر این‌ صورت عملکردش بیشتر شبیه سازدهنی کروماتیک و دیاتونیک می شود.
  • سازدهنی Chord – برای نوازنده قابلیت نواختن یکسری از نت‌ ها را با فوت کردن از طریق یک سوراخ جهت تولید آهنگ ایجاد می کند. این ویژگی در قطعه ‌های دسته جمعی برای بخشیدن وزن و اهمیت بیشتر به صدای سازدهنی مفید است.
  • سازدهنی Echo – نوعی ساز است که می توان صدایی شبیه ارگ را با آن تولید کرد. این آلت موسیقی به شکلی طراحی شده که یک ریتم زیرین هم زمان با نواختن آهنگ بالا تولید می ‌شود.
  • سازدهنی ترمولو – تنها قادر به تولید نت های اصلی می باشد، نت باس در ریتم ایجاد می کند تا با ملودی هماهنگ شود. نواختن این ساز به پیچیدگی سازدهنی Echo نیست اما به نوازنده فرصت می دهد تا بعضی جلوه های صوتی مشابه را به انجام برساند.

چگونه سازدهنی بزنیم؟

لبانتان باید دور خط سوراخ ‌‌های نت مورد نظر روی سازدهنی قرار بگیرد. با فوت یا مکش نوازنده نت درست نواخته می ‌شود. در بیشتر سازدهنی ‌ها پرده‌ها و نیم‌پرده ها با بالابردن سوراخ ‌ها و مکش افزایش داده می شوند که در نتیجه آکورد آن پنج برابر بلندتر از فوت در همان  سوراخ خواهد شد. یعنی اگر در همان جا باقی مانده و بعد از مکش به خارج دمیده شود، یک ریتم عالی به دست می‌آید. نواختن سازدهنی آسان است و اگر بتوانید نت ‌های موسیقی را بخوانید می توان بیشتر آهنگ ها را به راحتی نواخت.

بر اساس نوع سازدهنی که انتخاب می کنید، باید یاد بگیرید از طریق جریان دادن هوا از طریق یک سوراخ یا بیشتر آکورد ایجاد کنید. این همان نقطه‌ای است که نواختن سازدهنی مشکل‌تر می شود. هرچند معمولاْ اگر کار را درست انجام دهید در می ‌یابید که نت‌ ها و آکوردهایی که به وجود می آورید، گوش‌نواز هستند.

بهترین برند ساز دهنی

جستجوی بهترین برند سازدهنی کاری دشوار و زمان‌بر است چرا که گزینه ‌های مختلفی در بازار وجود دارد. در اینجا لیستی کوتاه از برندهای موجود که کیفیت خوب و قابل قبولی را ارائه می دهند و هنرمندان بزرگی از سرتاسر دنیا از سازدهنی های آنها استفاده می کنند را معرفی می کنیم. این لیست اگرچه مفصل نیست اما به کمک شما می آید تا بتوانید ویژگی ‌های هر برند را بهتر بشناسید.

خرید سازدهنی هوهنر

یکی از محبوب ‌ترین برندهای سازدهنی هوهنر است، این برند انواع مختلف سازدهنی دیاتونیک با نام ‌های مختلف تولید می کند. کیفیتش عالی است و به همین دلیل روشن، شاید سرشناس ‌ترین برند برای خرید سازدهنی باشد. هوهنر گستره‌ بی نظیری از سازدهنی دارد که متناسب با نیازهای نوازندگان مبتدی و حرفه‌ای هستند. این برند مورد انتخاب بیشتر نوازندگان است. تقریبا تمام محصولات هوهنر در کشور آلمان تولید شده و از آن جا به سراسر دنیا ارسال می شود. این شرکت علاوه بر تولید سازدهنی، در تولید ملودیکا نیز تبحر دارد.

خرید سازدهنی هوهنر - بهترین برند ساز دهنی

خرید سازدهنی سوزوکی

یکی دیگر از محبوب ترین و با کیفیت ترین برندهای سازدهنی در دنیا که رقابت تنگاتنگی با شرکت هوهنر دارد، برند سوزوکی است. محصولات این شرکت تولید کشور ژاپن بوده و از کیفیت ساخت و صدای بالایی برخوردارند. شرکت سوزوکی نیز ملودیکاهای با کیفیتی تولید می کند. یکی از پر فروش ترین مدل های سازدهنی در ایران سری SCX شرکت سوزوکی می باشد.

خرید انواع سازدهنی سوزوکی - بهترین برند ساز دهنی

خرید سازدهنی سوان

برند سوان سازدهنی های باکیفیت و مطمئنی تولید می کند و اعتبار بالای آن به خاطر ارائه‌ سازدهنی با کیفیت و قیمتی مناسب است. این برند در تولید گزینه‌ های خوب برای مبتدیان تخصص دارد.

ساز دهنی سوان

بهترین سازدهنی برای مبتدیان کدام است؟

راحت ترین سازدهنی برای نواختن، دیاتونیک است و آکورد C خواندن نت ‌های موسیقی را راحت می کند. معمولاْ تازه‌کارها با سازدهنی دیاتونیک نواختن الگوها را کاملاْ سریع و به راحتی انجام می ‌دهند. سازدهنی دیاتونیک برای نوازنده مبتدی امکان مهارت فوت و مکش نت ‌ها و قراردادن لب بر جای مناسب را ایجاد می کند. به این معنی که وقتی به سمت مدل ‌های پیچیده ‌تر پیشروی می‌کند، مثل سازدهنی کروماتیک و اکو، نکته ‌ها و تکنیک ‌های جدید را به سادگی می توان به مهارت ‌های قبلی اضافه کرد.

خرید سازدهنی مناسب برای سبک بلوز

گزینه ‌های بسیاری برای سازدهنی بلوز وجود داشته و انتخاب بستگی به صداهایی دارد که دلتان می ‌خواهد بدست بیاورید. بهترین سازدهنی بلوز، توانایی پیچش نت ها و حرکت‌‌ سریع به نت ‌های دیگر را ایجاد می کند. سازدهنی دیاتونیک نیز این کار را به راحتی انجام می ‌دهد و تأثیرگذار نیز به نظر می رسد. اما پیچش نت ‌ها با همه سازدهنی ‌ها ممکن است.

خرید ساز دهنی مناسب سبک بلوز

سازدهنی‌ های حرفه‌ ای و کروماتیک چطور هستند؟

سازدهنی کروماتیک دامنه ‌ای از نت ‌ها را با شیوه ‌ای مخصوص به خود در اختیارتان قرار می ‌دهد. به همین دلیل نواختن آن سخت ‌تر است و انجام آن نیاز به مهارت زیادی دارد. یادگیری نواختن سازدهنی کروماتیک به نسبت دیاتونیک چالش ‌های بیشتری ایجاد می کند اما نتیجه‌ مثبت آن، این است که نوازنده فقط نیاز به یک سازدهنی دارد تا همه‌ قطعات را با مهارت فوق ‌العاده بنوازد. نوازنده حرفه‌ای سازدهنی با داشتن ساز مناسب و درست در دستانش می تواند تک تک حضار را به طور مداوم حیرت‌زده کند.

بهترین ساز دهنی های کروماتیک را می توانید از بین برند دو هوهنر و سوزوکی انتخاب کنید، برای این کار بهتر است لیست آنها را در فروشگاه دیجی صدا مشاهده نمایید.

ساز دهنی حرفه ای
اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *