۱۰ نکته که باید پیش از نصب بلنگوهای سقفی توکار و روکار بدانید

اسپیکرهای سقفی به عنوان یک راهکار صوتی دائمی طراحی شده اند تا صدایی عالی و خوشایند را تا چندین سال برایتان فراهم آورند. به همین علت است که باید دربارۀ انتخاب اسپیکر مناسب و نیز نحوۀ نصب آن دقت زیادی به خرج دهید. دیجی صدا در این مطلب مهم ترین مواردی را که لازم است پیش از خرید و نصب انواع اسپیکر سقفی خانگی بدانید، مورد بررسی قرار داده است.

اسپیکر سقفی خانگی

توصیه می کنیم ابتدا پست “مهمترین فاکتورهای انتخاب و خرید بلندگو سقفی توکار برای منزل” را مطالعه نمایید تا با جزییات بیشتری پیرامون خرید این نوع بلنگو آشنا شوید.

برای نصب اسپیکرهای سقفی لازم است به پشت دیوارها سقف دسترسی داشته باشید تا سیم کشی اسپیکرها را انجام دهید تا هنگامی که همه چیز نصب شد با مشکلی مواجه نشوید!

حال وقت آن است به سراغ نکاتی برویم که هر نصاب باید پیش از نصب بلندگوی سقفی بداند.

مهمترین نکات مورد نیاز برای نصب اسپیکر سقفی

1. چه تعداد اسپیکر سقفی خانگی برای اتاق احتیاج دارم؟

در بیشتر موارد، اسپیکرهای سقفی به صورت جفتی عرضه می شوند تا بتوانید آنها را به صورت استریوی چپ و راست تنظیم کنید. همان طور که می دانید یکی از مهم ترین نکات مربوط به صدا، یکپارچگی و یکدستی آن است.

در فضاهای بزرگتر برای بالانس کردن میزان صدا، استفاده از 4 اسپیکر کوچک منطقی تر از 2 اسپیکر بزرگ است.

نصب اسپیکر سقفی خانگی

2. اسپیکرهای سقفی را کجا و در چه فاصله ای از هم نصب کنم؟

بهترین حالت برای نصب اسپیکرهای استریوی این است که فاصلۀ اسپیکرها از دیوارها برابر، در امتداد طول اتاق و حداقل 2 متر دور از هم باشد. اگر اسپیکرها کمتر از 2 متر با هم فاصله داشته باشند می توانید یک اسپیکر سقفی استریو تکی را در میانۀ سقف اتاق نصب کنید.

برخی مشتریان فضاهایی با طراحی نامتناسب دارند که باعث می شود انتخاب محل قرارگیری و نصب اسپیکرها کمی دشوار باشد. در چنین مواردی می توانید اسپیکری با توییتر قابل تنظیم انتخاب کنید تا صدا را مستقیماً به بیشتر بخش های اتاق بفرستید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید با متخصصان ما در تماس باشید تا نقشۀ خانۀ شما را بررسی کرده و بهترین گزینه را به شما پیشنهاد کنند.

خرید اسپیکر سقفی خانگی

3. آیا بلندگوهای سقفی به برق احتیاج دارند؟

نه، اسپیکرهای سقفی معمولاً اسپیکرهایی پسیو هستند، به این معنا که آمپلی داخلی ندارند و در عوض پاور مورد نیاز خود را از طریق سیم اسپیکری که به آمپلی خارجی متصل است، دریافت می کنند. با اتصال هر اسپیکر سقفی خانگی به پایه های اتصال روی آمپلی می توان پاور مورد نیاز را تأمین کرد.

اگر امکان کشیدن سیم اسپیکر در داخل سقف را ندارید می توانید مدل هایی از بلندگوی سقفی که به شبکۀ برق وصل می شوند و از طریق بلوتوث کنترل می گردند تهیه کنید. در این صورت به هیچ آمپلی و کابلی نیاز ندارید.

نصب اسپیکر سقفی خانگی

4. اسپیکر سقفی خانگی مونو تهیه کنم یا استریو؟

در گذشته اسپیکرهای سقفی به گونه ای طراحی می شدند که با آمپلی هایی که صرفاً یک کانال چپ یا راست را تشخیص می دادند کار کنند، بنابراین همیشه باید یک جفت بلندگوی سقفی تهیه می کردید تا بتوانید سیستم استریو داشته باشید.

برای اطلاع از ویژگی ها و قیمت انواع اسپیکر سقفی خانگی یا پرسش پیرامون خرید و نصب آنها از مشورت با کارشناسان ما بهره ببرید. همچنین با مراجعه به فروشگاه اینترنتی دیجی صدا می توانید خصوصیات انواع بلندگو و سیستم صوتی را بررسی نمایید.

خرید بلندگو توکار

برای سیم کشی یک اسپیکر استریو تکی، باید 2 سیم به آن وصل کنید نه یک سیم، مگر اینکه از سیم اسپیکر 4 رشته استفاده کنید (جزئیات بیشتر در ادامه).

معمولاً این اشتباه را از نصب کننده ها می بینیم که برای یک اسپیکر تکی یک سیم وصل می کنند، و متأسفانه این کار درست نیست. تصویر زیر نشان می دهد که چطور باید اسپیکرهای سقفی را سیم کشی کنید. 

نصب بلندگو توکار

5. برای بلندگوهای سقفی توکار باید از چه سیم اسپیکری استفاده کنم؟

در بیشتر موارد سیم 16 دو رشته ای را توصیه می کنیم که استاندارد صنعتی است و در بیشتر موارد کفایت می کند.

تنها جایی که ممکن است نیاز به سیم اسپیکر بهتر داشته باشید وقتی است که طول سیم از 35 متر بیشتر شود.

سیگنال صوتی اگر مسافت زیادی را طی کند کیفیت آن می تواند تحت تأثیر قرار بگیرد. در چنین مواردی پیشنهاد می کنیم از سیم 14 استفاده کنید. سیم اسپیکر باید به صورت موازی نصب شده باشد. اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره انواع کابل و خرید کابل و سیم باکیفیت به دست آورید، خواندن مطلب “راهنمای خرید کابل و کانکتور و آشنایی با انواع آن” برای شما مفید است

سیم و کابل بلندگو توکار

سیم اسپیکر 4 رشته ای چیست؟ این سیم ها 4 رشته سیم هستند که در یک غلاف خارجی قرار گرفته اند. این نوع سیم به طور خاص برای استریوهای تکی مناسب است، چرا که به جای دو سیم تنها به یک سیم احتیاج است.

6. اسپیکر سقفی خانگی نیاز به سرپوش آتش دارند؟

سرپوش آتش پشت اسپیکر را می پوشاند تا از گسترش آتش در فضای خالی سقف جلوگیری شود. نصب این سرپوش ها یک الزام قانونی برای اسپیکرهای سقفی در اتاق های مسکونی است تا استحکام سقف در شرایط آتش سوزی حفظ شود.

مزیت دیگر این سرپوش ها این است که نوعی فضای جعبه مانند برای اسپیکر ایجاد می کنند که هم صدا را بهتر کرده و هم از نشت بخشی از صدا جلوگیری می کند. این یعنی اگر صدا را زیاد کنید همسایه های بالایی تان را هم بیشتر خوشحال می کنید!

با معمار/نصاب صحبت کنید تا مطمئن شوید سرپوش آتش برای اسپیکرهای ساختمان شما الزامی هستند یا خیر. ممکن است به سیم اسپیکر «دود پایین/بدون هالوژن» هم نیاز باشد.

اسپیکر سقفی خانگی

7. اسپیکر سقفی خانگی را می توان در فضاهای پررطوبت مثل آشپزخانه یا حمام هم نصب کرد؟

اغلب اسپیکرهای سقفی در برابر بخار و رطوبت مقاوم هستند، یعنی تا زمانی که خیس نشده باشند در محیط آشپزخانه و حمام به خوبی کار می کنند. در صورتی که اطمینان ندارید با برقکار ساختمان مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره و انتخاب بهترین گزینه نسبت به پروژه مدنظر و بودجه تان می توانید با ما در تماس باشید.

نصب اسپیکر سقفی خانگی

8. اسپیکرهای سقفی را می توان مثل دیوار اتاق رنگ کرد؟

بله، برخی مدل های اسپیکر سقفی خانگی توری سفید قابل رنگ شدن دارند که به شما امکان تنظیم رنگ آن با محیط را می دهد.

9. بلندگوهای سقفی توکار خانگی باید چقدر نازک باشند؟

اگر عمق فضای خالی داخل سقف (پشت لایۀ گچ) کم است، می توانید از اسپیکرهای نازک و فوق نازک استفاده کنید. حداقل باید 36 میلی متر عمق در اختیار داشته باشید تا بتوانید اسپیکر سقفی خانگی را نصب کنید.

خرید و نصب بلندگو سقفی توکار

10. می توانم اسپیکرهای سقفی توکار را با صدا کنترل کنم؟

بله، با کمک آمازون اکو و گوگل هوم این امکان فراهم شده است. دستگاه خود را به اتاق مد نظرتان که می خواهید کنترل صوتی داشته باشد وصل کنید، به الکسا یا دستیار گوگل کمک کنید تا دستگاه شما را پیدا کنند و دستوراتی که روی صفحه نمایش داده می شود را دنبال نماید.

دستیار صوتی الکسا

فراموش نکنید که کارشناسان دیجی صدا همواره در کنار شما هستند. هرگونه سوالی که دربارۀ انتخاب، خرید و نصب اسپیکر سقفی خانگی داشته باشید می توانید آن را با متخصصان ما در میان بگذارید. همچنین می توانید از محصولات موجود در فروشگاه بازدید نمایید و اسپیکری متناسب با بودجۀ خودتان بیابید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *