افکت Delay یا تاخیر چطور تنظیم می شود؟

Delay یا تاخیر یکی از افکت های صوتی رایج است که سیگنال اولیه را حفظ کرده و پس از گذشت مدتی آن را تکرار می کند.  تنظیم افکت Delay به طورصحیح و درست این می تواند نتایج خوب و مطلوبی داشته باشد.

تنظیم افکت Delay یا تاخیر

برای مثال پر کاربرد ترین افکت در مجالس مذهبی افکت تاخیری Delay است. بستگی به سلیقه صدابردار است که این افکت تنظیم می شود، اما نباید این نکته که هر سبک و صدایی، افکت مخصوص به خود را نیاز دارد را نادیده گرفت. فاصله تکرار، تعداد تکرار و بلندی تکرار باید به شکلی تنظیم شود تا صدا تداخل نداشته باشد و کیفیت آن کاهش نیابد.

تنظیم افکت Delay مبتنی بر سه پارامتر زیر صورت می گیرد:

  • بلندی صدای تکرارها
  • تعداد دفعات تکرارها
  • فاصله میان تکرارها

تنظیم افکت delay – بلندی صدای تکرارها:

این تنظیم که به طور معمول به آن «ولوم (Volume)» می گویند، مقدار بلندی اولین تکرار را نسبت به صدای اصلی نشان می دهد. یعنی اینکه هرچه میزان ولوم صدا را بالاتر تنظیم کنیم، صدای تکرار شده پس از صدای اصلی بلندتر خواهد بود. مقدار پارامتر ولوم را می توان تا اندازه ای افزایش داد که تکرارها دقیقا مانند صدای اصلی یا حتی بلندتر شوند.

تنظیم ولوم پایین موجب می شود تا صداهای تکرار شده بعد از صدای اصلی کمتر از خود صدای اصلی باشند و با سرعت بیشتری محو شوند. اگر میزان ولوم را روی اندازه ای تنظیم کنیم که صدای تکرار شده به اندازه صدای اصلی باشد، وقتی در میکروفون کلمه ای بگویید، دستگاه کلمه را دقیقا با همان میزان بلندی صدا تکرار می کند.

تنظیم افکت delay – تعداد دفعات تکرار:

این پارامترکه با نام Reapid شناخته می شود، تعداد دفعات تکرار را تعیین می کند. پس از وارد شدن صدا به افکتور اولین تکرار با همان میزان ولومی که مشخص کرده اید، پخش خواهد شد. این صدای پخش شده آنقدر تکرار می شود تا به تدریج کاهش یابد و کمرنگ شود.

هرچقدر که تعداد دفعات تکرار را کم کنید، احتمال دارد صدا فقط یک بار تکرار شود، ولی هرچه تعداد تکرار را افزایش دهید صدا بارها و بارها تکرار می شود. در بعضی از افکتورهای حرفه ای افزایش تعداد دفعات تکرار صدا منجر به تکرار متناوب و بدون پایان تکرار خواهد شد و این روند تا زمانی که تعداد تکرار را کاهش دهید، ادامه خواهد داشت.

تنظیم delay – فاصله بین تکرارها:

به کمک این پارامتر که Speed نامیده می شود و اخرین پارامتر تنظیم افکت Delay است، فاصله‌ی میان تکرارها قابل تنظیم است. اگر میزان آن افزایش یابد فاصله‌ی تکرار و صدای اصلی و فاصله‌ی بین هرتکرار بیشتر از قبلی می‌شود. این پارامتر در افکتور‌های حرفه‌ای، با واحد میلی ثانیه اندازه گیری می شود، یعنی هر تکرار چند میلی ثانیه از تکرار قبلی فاصله دارد.

به یاد داشته باشید حجم تکرار‌ها نباید آنقدر زیاد باشد که باعث تداخل با صدای اصلی شود و صدا در هم تنیده شود وهمچنین نباید آنقدر هم کم باشد که وقتی کلمات مکث می شوند، فضا خالی شود. البته با توجه به شرایط گاهی هم استثنا وجود دارد.

پارامتر فاصله بین تکرار ها
اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *