راهنمای خرید میکسر مکی Mackie ProFX12v3

انواع میکسر مکی ProFX چندین سال است که به بازار عرضه شده اند، و در سال 2015 نسخه‌ی دوم یا V2 آنها نیز عرضه شد. در آن زمان این مدل ها به پری آمپلی های Vita مکی که در آن موقع جدید محسوب می شدند مجهز بودند و ویژگی های به روزی مثل موتور قدرتمند Ready FX داشتند. مدل های V2 هنوز هم در بازار به فروش می رسند. مدل V3 که در اینجا به بررسی آن می پردازیم، کمی با مدل V2 تفاوت دارد، برخی ویژگی ها را از آن حذف کرده و ویژگی هایی نیز به آن افزوده اند. مثل نسخه های قبلی، مدل های V3 نیز شامل رابط USB برای ضبط و پخش دو کانال (24 بیت، سمپل ریت تا 192 کیلوهرتز) هستند که آنها را به یک گزینه‌ی خوب برای استفاده در استودیو خانگی یا میکسر زنده تبدیل می کند.

میکسر مکی Mackie ProFX12v3
پری آمپلی فایرهای جدید مکی با نام Onyx بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. جدیدترین میکسرهای ProFX ویژگی های وسوسه کننده‌ی زیادی برای موزیسین های با بودجه‌ی محدود دارند.

شش نسخه‌ی مختلف از این میکسر مکی موجود است که از نظر تعداد کانال با هم تفاوت دارند (از 6 تا 30 کانال). نسخه‌ی 12 کانال میکسر مکی که در اینجا آن را بررسی می کنیم از 7 کانال میکروفن/لاین ورودی برخوردار است که دو مورد اول آن دارای سوکت های combi جک/XLR و سوئیچ های Hi-Z برای فراهم کردن پیکاپ برای سازها هستند. چهار کانال اول هرکدام یک کمپرسور تک دکمه ای دارند. سه کانال آخر (6-5، 8-7 و 10-9) را می‌توان هم به عنوان کانال میکروفن مونو و هم لاین استریو مورد استفاده قرار داد. تمام کانال ها مجهز به Gain می باشند، و همه‌ی آنها به جز کانال های 12-11 دارای فیلتر low-cut قابل تغییر 100 هرتز هستند.

کانال 12-11 را هم می‌توان از طریق یک مینی جک استریو تغذیه کرد و هم می‌توان آن را روی USB return قرار داد، اما همچنان اکولایزر، و کنترل های send و pan را به طور کامل دارد. توجه داشته باشید که ارسال USB روی کانال 2-1 است اما بازگشت USB روی کانال 4-3، بنابراین برای انجام این کار باید تنظیمات DAW خودتان را تغییر دهید.

اگر اولین بار است که قصد خرید میکسر دارید، توصیه می کنیم حتما راهنمای خرید میکسر دیجی صدا را در اینجا: خرید میکسر – برای داشتن یک انتخاب موفق به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟ مطالعه نمایید.

میکسر Mackie ProFX12v3

بررسی فنی میکسر مکی ProFX12v3

با اینکه میکسر مکی ProFX12v3 برخی ویژگی های نه چندان ضروری خود را از دست داده است تا به این قیمت فوق العاده جذاب برسد، اما همچنان تمام موارد ضروری را دارد و از شاسی فولادی محکم با پنل های جانبی ABS ساخته شده است. مدارهای آن بازطراحی شده اند تا نویز پایین و هدروم بسیار خوبی داشته باشد، و پری آمپلی ها از طراحی Onyx که مشابه نسخه های گران قیمت تر میکسر مکی است، بهره می گیرند. مدل های V3 پاسخ فرکانس بین 20 هرتز تا 30 کیلو هرتز دارند، و می توانند تا سطح 22+ dBu صدا را مدیریت کرده و 28+ dBu خروجی داشته باشند. نویز آمپ میکروفن از ورودی به اینسرت 126- dBu و نویز باقیمانده در خروجی ها زیر 95- dBu هنگام پایین بودن فیدرها ثبت شده است.

Mackie ProFX12v3

سه باند ثابت اکولایزر وجود دارد که از فیلترهای درجه بالا و پایین در 12 کیلوهرتز و 80 هرتز به علاوه‌ی میدرنج ثابت 2.5 کیلوهرتز تشکیل شده و همگی در دامنه‌ی 15 ± dBu کار می‌کنند. بر خلاف مدل های V2، اکولایزر گرافیکی روی خروجی و نقطه درج مستر وجود ندارد، اما قرار دادن اکولایزر بین خروجی های میکسر مکی و اسپیکرهای بزرگ یا آمپلی فایر، در صورتی که به آن نیاز داشته باشید، کار سختی نیست.

هر کانال یک مانیتور SEND دارد که با جک خروجی مونو (بالانس یا غیربالانس) را تغذیه می کند، و همچنین یک گزینه‌ی افکت سند دارد که انجین افکت های داخلی را تغذیه می کند – البته اگر بخواهید از دستگاه دیگری استفاده کنید، یک جک SEND جداگانه را نیز تغذیه می کند. هر کانال یک دکمه‌ی بزرگ Mute و یک فیدر مدیوم با دکمه های قابل تنظیم (برای خروجی های چپ و راست یا باس 2-1) و یک دکمه‌ی PFL/سولو دارد.

میکسر مکی Mackie ProFX12v3

بخش مستر این میکسر مکی، خروجی های اصلی را هم روی جک های TRS و هم XLR به صورت بالانس دارد، به علاوه‌ خروجی هایی برای کنترل روم و ساب گروه دارد. همچنین فیدر مختص خود را دارد که بین فیدرهای اصلی و افکت قرار گرفته است و اگر بخواهید از آن برای زیرگروه بندی استفاده کنید، یک دکمه‌ی تنظیم وجود دارد که آن را به میکس L-R ارسال می کند. همچنین فیدر افکت نیز یک دکمه تنظیم دارد تا در صورت نیاز آن را به خروجی های 2-1 بفرستد.

بخش جدید Gig FX با پردازش سیگنال دیجیتال (DSP) 24 افکت آماده دارد که با فشردن کلید turn to select و فعالسازی انکودر می توان به آن دسترسی داشت. بیش از نیمی از این افکت ها، افکت های مفید اکو یا تأخیر هستند و مابقی را نیز افکت های مدولاسیون، auto-wah و اعوجاج یا دیستورشن تشکیل می دهند. یک دکمه‌ی ساکت کردن افکت برای کسانی که از فوت سوئیچ استفاده نمی کنند وجود دارد، اما تنظیم دیگری غیر از میزان آن برای افکت ها وجود ندارد – کاملاً از پیش تنظیم شده هستند و اعداد از طریق نمایشگر 8 سگمنتی نشان داده می شوند. همه‌ی افکت ها در پنل جلویی فهرست شده اند.

میکسر ProFX12v3

بالای فیدرهای مستر، level کنترل های مربوط به خروجی های Aux، هدفون و کنترل روم، یک کنترل میکس ورودی/USB برای تنظیم مانیتورینگ بدون تأخیر سورس، و یک کنترل FX به مانیتور قرار گرفته است. همچنین یک سوئیچ برای ارسال USB 3-4 به علاوه‌ی ورودی هایی برای خروجی های هدفون و کنترل روم تعبیه شده است. این گزینه هنگامی که فعال باشد، میکس اصلی در خروجی کنترل روم/هدفون را بی صدا می کند. level meter توسط LED های 12 سگمنت نمایش داده می شوند که به طور معمول از سطح خروجی تبعیت کرده اما هنگامی که Solo یا PFL فعال شوند به این ها تغییر پیدا می کنند. وقتی یک LED تکی با عنوان Rude چشمک می زند، نشان می دهد که یک یا چند دکمه‌ی solo فشرده شده اند. در بالای این level meter کلید خاموش و روشن فانتوم پاور قرار دارد.

مکی توانسته است بدون لطمه زدن به کیفیت صدا، تمام ویژگی های ضروری را برای یک ستاپ زنده‌ی کوچک یا ضبط استودیویی ساده در اختیار شما قرار دهد.

کارشناسان دیجی صدا همواره آماده ارائه مشورت به شما هستند تا بتوانید بهترین دستگاه ها و تجهیزات را متناسب با هدف، نیاز و بودجه خود خریداری نمایید.

میکسر مکی Mackie ProFX12v3

بازگشت مکی

هنگام کار با میکسر مکی همه چیز طبق انتظار پیش می رود و هیچ چیز ناخوشایندی پیش روی شما نیست، گرچه باید هنگام ضبط از طریق USB مراقب باشید که USB را به خروجی میکس برگردانید، چرا که باعث ایجاد فیدبک لوپ خواهد شد. در غیر این صورت، سایر کارها با USB سرراست است و از آنجایی که یک رابط عمومی class-compliant است، نیازی به درایورهای اضافی ندارد. دفترچه راهنما نحوه‌ی راه اندازی صحیح برای ضبط را نشان می دهد، و چند مثال از ستاپ های زنده هم دارد، اما اگر تا به حال از میکسر استفاده نکرده باشید هنگام استفاده از این دستگاه به مشکلی بر نخواهید خورد.

همان‌طور که از مکی انتظار می رود، پری آمپ میکروفن این میکسر بسیار شفاف و آرام است. با اینکه اکولایزر آن سه باند و فرکانس ثابت است، فیلترهای دسته بندی (shelving) دقیقاً همان کاری را که باید، انجام می دهند و انتخاب فرکانس متوسط برای کار کردن با صدای خواننده و ساز مناسب است.

Mackie ProFX12v3

در مورد افکت‌ها، باید reverb یا delay را در بین گزینه ها پیدا کنید تا برای صدای خواننده‌ی زنده مناسب باشد، و اگر نیاز به افکت صدای خواننده ندارید می توانید گزینه های جالب تری را برای گیتار یا کیبورد خود انتخاب نمایید. بیشتر اوقات فقط نیاز دارید صدای خواننده کمی «با رطوبت تر» شود، که در این صورت یکی از گزینه های پلیت یا روم برای شما مناسب خواهد بود. با اینکه افکت ها به هیچ عنوان نامتعارف و عجیب و غریب نیستند، اما برای استفاده از شرایط زنده فراتر از حد نیاز هم ظاهر می شوند و می توانند در استودیو نیز مفید واقع شوند. همچنین کمپرسورهای تک دکمه ای روی چهار کانال اول امکان کاهش gain به شکل تدریجی و تقریباً بدون مزاحمت را فراهم می سازند.

Mackie ProFX12v3

در نهایت می توان گفت این میکسر جزء گزینه های مقرون به صرفه به حساب می آید و نمی توانید انتظار چندین مانیتور سند، اکولایزر پارامتریک یا افکت های قابل ویرایش را از آن داشته باشید، اما مکی توانسته است بدون لطمه زدن به کیفیت صدا، تمام ویژگی های ضروری را برای یک ستاپ زنده‌ی کوچک یا ضبط استودیویی ساده در اختیار شما قرار دهد. قطعاً این مدل میکسر مکی ارزش بررسی دقیق تر را دارد.

مزایا:

  • قیمت مناسب
  • دارای ویژگی های کاربردی اصلی
  • ضبط و پخش USB دو کانال
  • ارائه‌ی مجموعه ای از نرم افزارهای کاربردی به صورت رایگان

اگر قیمت برای مجموعه شما مهم است، میکسر مکی ProFX12v3 می تواند تا حدودی دغدغه تان در این زمینه را مرتفع کند. دیجی صدا سعی کرده با ارائه انواع تجهیزات استودیویی و صدای زنده از برندهای شناخته شده، استفاده کنندگان مختلف را در یافتن سیستم هایی با قیمت مناسب یاری دهد.

Mackie ProFX12v3
اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *