انواع دیافراگم میکروفون و آشنایی با آنها

میکروفون های خازنی و دینامیکی با توجه به انواع ابعاد دیافراگم میکروفون دسته بندی می شوند. به طور معمول این دسته بندی شامل دو نوع اصلی است:

دیافراگم بزرگ و دیافراگم کوچک؛

در یک استودیوی مجهز و حرفه ای هر یک از این دو نوع میکروفون کارکرد و جایگاه مخصوص  خود را دارند. در کنار این دو دسته، میکروفون های دیافراگم متوسط وجود دارند که طول عمر زیادی نداشته و به طور همزمان ویژگی هایی از میکروفون های دیافراگم های بزرگ و کوچک را در بر می گیرند.

انواع ابعاد دیافراگم میکروفون

  • دیافراگم بزرگ
  • دیافراگم کوچک
  • دیافراگم متوسط

اگر قصد خرید میکروفون دارید توصیه می کنیم حتما مطلب راهنمای خرید میکروفن دیجی صدا را مطالعه نمایید.

میکروفون های دیافراگم بزرگ (Large Diaphragm)

میکروفون های خازنی دیافراگم بزرگ مانند میکروفون قدرتمند Neumann U87 ازاجزای اصلی یک استودیوی تخصصی محسوب می شوند.

با استفاده از یک میکروفون دیافراگم بزرگ، می توانید تقریبا هر چیزی را از خوانندگی گرفته تا صدای سازهای زهی، برنجی و کوبه ای را ضبط نمایید.

آشنایی با میکروفون دیافراگم بزرگ

الگوهای چندگانه (مولتی پترن) و پد هایی که در اکثر میکروفون های دیافراگم بزرگ خازنی به کار گرفته می شود، آنها را انعطاف پذیرترین میکروفون ها در صنعت صدا کرده است. همچنین میکروفون های دینامیکی دیافراگم بزرگ نیز وجود دارد که به طور معمول برای ضبط صدای منابعی با انرژی باس بالا استفاده می شوند. میکروفون  Sennheiser MD421 از جمله مدل هایی است که در این دسته قراردارد.

میکروفون دیافراگم کوچک ( small Diaphragm)

ممکن است برخی افراد مبتدی یا کسانی که در ابتدای مسیر ضبط صدا قرار دارند تصور کنند که میکروفون های دیافراگم کوچک در مقابل مدل های دیافراگم بزرگ عملکرد و کارایی خوبی ندارند، اما این تصور درستی نیست. میکروفون های دیافراگم کوچک در برخی شرایط و برنامه ها از انواع دیافراگم بزرگ پیشی می گیرند. این میکروفون ها از حساسیت بسیار بالایی برخوردارند که علت آن وجود دیافراگم کوچکتر با جرم کمتر است. میکروفون های دیافراگم کوچک بهترین انتخاب برای ضبط صدای گیتار آکوستیک، های هت (hi-hat)، هارپ و سایر سازهایی که دارای overtone هستند، به شمار می روند.

میکروفون دیافراگم کوچک چیست؟

بسیاری از مهندسان صدا از این میکروفون ها به عنوان اورهد (overhead) در ضبط درام استفاده می کنند. یکی از مزایای این میکروفن های کوچک که به دلیل شکل باریک و استوانه ای، ribbon  یا قلمی نیز نامیده می شوند، سادگی نصب و جایگذاری آنهاست.

میکروفون دیافراگم متوسط  (Medium Diaphragm)

تعریف میکروفون دیافراگم متوسط کمی چالش برانگیز است. از گذشته تا کنون میکروفن هایی با دیافراگم های بزرگ و دیافراگم های کوچک وجود داشته اند، اما میکروفن هایی با دیافراگم های متوسط هنوز دسته بندی متمایزی برای خود ندارند.

به طور کلی توافق مشخصی درباره محدوده بالا و پایین این دسته بندی وجود ندارد. برخی سازندگان میکروفون های حرفه ای این طور در نظر می گیرند که میکروفون هایی با قطر دیافراگم حدود5/8  اینچ تا 4/3 اینچ را می توان دیافراگم متوسط نامید. میکروفون های دیافراگم متوسط در برداشت دقیق صداهای فرکانس بالا مانند  مدل های دیافراگم کوچک عمل کرده و این فرکانس ها را به خوبی ثبت می کنند، در عین حال که همچون میکروفون های دیافراگم بزرگ، صدای پرتر و گرمتری ارائه می دهند.

میکروفون دیافراگم متوسط
اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *