راهنمای خرید میکسر ساندکرافت Notepad 8FX USB

این میکسر ساندکرافت (Soundcraft) فوق العاده ارزان قیمت با داشتن دو پری آمپلی میکروفن، رابط USB و افکت های لکسیکون (Lexicon)، نویدبخش خبرهای بسیار خوبی است.

میکسر ساندکرافتSoundcraft  Notepad-8FX

پیشینه‌ی طراحی میکسر ساندکرافت درست به زمانی بر می گردد که ضبط صوت ها بر زمین حاکم بودند – و حتی نام مدل نوت پد (Notepad) هم بیش از این قدمت دارد! Soundcraft در حال حاضر بخشی از مجموعه شرکت های هارمن (Harman) را تشکیل می دهد (که در حقیقت برند بزرگ سامسونگ مالک آن است) و یکی از مزایای این رابطه این است که ساندکرافت به الگوریتم های بسیار معروف افکت های DSP شرکت خواهر خود یعنی لکسیکون دسترسی دارد. مثل برخی دیگر از مدل های میکسر ساندکرافت،  این شرکت تصمیم گرفته تا تعدادی از این افکت ها را در آخرین نسل نوت پدهای خود بگنجاند، هرچند فرم ساده تری نسبت به پردازنده های افکت در برند لکسیکون دارند. اما چند تغییر جزئی و به روز رسانی دیگر نیز وجود دارد که باید به بررسی آنها بپردازیم.

به عنوان مثال، Soundcraft یک رابط صوتی USB دو ورودی-دو خروجی 24 بیت دارد که می تواند با سمپل ریت های 44.1 یا 48 کیلوهرتز کار کند. این یعنی میکسر ساندکرافت، مدل نوت پد می تواند کار یک کارت صدا و مانیتور کنترلر را برای یک استودیو رومیزی ساده انجام دهد، یا برای ضبط اجراهای زنده با تمام کانال های میکسر، افکت ها و اکولایزر آنها روی یک فایل استریو در نرم افزار DAW شما مورد استفاده قرار گیرد.

میکسر ساندکرافتSoundcraft  Notepad-8FX

آخرین مجموعه‌ی نوت پد سه مدل دارد: Notepad-5، Notepad-8FX و Notepad-12FX. تفاوت اصلی میان دو مدل بزرگ تر، تعداد کانال های آنهاست، اگرچه تغییراتی در جریان سیگنال و همچنین به کارگیری USB بیشتر در Notepad-12FX نیز دیده می شود. مدل Notepad-5 (که همانگونه که از نام آن پیداست، فاقد بخش افکت هایی است که در مدل های همتای بزرگتر آن دیده می شود) و مدل Notepad-8FX حاوی رابط USB دو ورودی هستند، در صورتی که Notepad-12FX چهار کانال دارد.

ساندکرافت میکسر

درایورهای ویندوز از وبسایت Soundcraft قابل دانلود هستند، و به روزرسانی های جدید نرم افزاری را نیز می توانید در آنجا بیابید. کاربران مک برای رابط USB نیازی به درایور ندارند – سیستم عامل مک به صورت خودکار آن را تشخیص می دهد – اما باید نرم افزار کنترل پنل را نصب کنید. این نرم افزار امکان انتخاب جفت کانال های خاصی را به عنوان منبع ضبط می دهد (این امکان قبلاً در نسخه‌ی ویندوز موجود بود). به صورت پیشفرض، ترکیبی از تمام کانال ها – از جمله بازگشت از DAW – به فید ضبط USB ارسال می شود، بنابراین نصب این نرم افزار بسیار ضروری است!

میکسر آنالوگ  Notepad-8FX

اگر نخستین بار است که اقدام به خرید میکسر می کنید، بهتر است ابتدا اطلاعات تخصصی خود پیرامون این سیستم ها را افزایش دهید. به این منظور می توانید به مطالعه مقاله خرید میکسر – برای داشتن یک انتخاب موفق به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟ بپردازید.

طراحی و ساخت میکسر ساندکرافت Notepad-8FX

همانطور که از نام میکسر ساندکرافت Notepad-8FX پیداست، هشت کانال دارد. این کانال ها به این ترتیب هستند: دو ورودی میکروفن/لاین (2/1) روی سوکت های combi بالانس جک/XLR؛ دو چنل لاین مونو/استریو (4/3 و 6/5)، روی جک های دوتایی 0.25 اینچی؛ و یک کانال استریو اضافی (8/7) به همراه یک جفت کانکتور فونو RCA. مورد آخر می تواند از برگشت USB نیز سیگنال بگیرد – ورودی USB با هر چیزی که به ورودی های فونو وصل شده باشد جمع می شود. استفاده از جک ورودی بالایی کانال استریو 4/3 یا 6/5 آن کانال را به مونو تغییر می دهد. سیگنال خروجی مستر استریو از طریق XLR های امپدانس-بالانس (که تقریباً همان مزایای فول بالانس را دارد اما از مدار ساده تری بهره می گیرد) منتقل می شود و یک جک Aux و یک جک هدفون 0.25 اینچی TRS نیز تعبیه شده است. این خروجی تلفن، امپدانس 150 اهمی دارد، بنابراین با هدفون های دارای پایین ترین امپدانس هم کار خواهد کرد.

میکسر ساندکرافت Soundcraft  Notepad-8FX

این میکسر ساندکرافت از فولاد چندلایه‌ی محکم ساخته شده و برای زیباتر شدن از کناره های پلاستیکی در آن استفاده شده است. همه‌ی اتصالات غیر از ورودی PSU روی پنل بالایی قرار دارند. حال که صحبت از PSU به میان آمد، این میکسر با یک منبع  برق خارجی ولتاژ عمومی از نوع switch-mode کار می کند. این منبع یک کابل ثابت دارد که یک طرف آن ولتاژ پایین بوده و به پشت میکسر متصل می شود و در طرف دیگر آن سوکت های-فای هشتی شکل قرار دارد. (شاید ترجیح دهید از کانکتورهای IEC استفاده کنید، چون استفاده از آن ها در سایر تجهیزات متداول تر است، و این یعنی همیشه چند کانکتور اضافی برای مشکلات پیش بینی نشده وجود دارد!) به شکل عجیبی، هیچگونه LED که به شما نشان دهد میکسر به برق متصل است وجود ندارد، مگر اینکه افکت delay را انتخاب کنید که در این صورت LED مربوط به Tap Tempo چشمک می زند.

کنسول میکس آنالوگ

طراحی چنل استریپ میکسر ساندکرافت Notepad به سبک همان نمونه‌ی آنالوگ قدیمی است، باید توجه داشته باشید که فقط یک aux send در آن وجود دارد. به طور معمول بخش افکت های داخلی را تغذیه می کند، هرچند جک aux send را نیز تغذیه می کند. در موارد کمتر معمول به پری فیدر (pre-fader) سیگنال هم دسترسی دارد و می توانید از Aux به عنوان مانیتور میکس استفاده کنید.

کانال های یک و دو بیشترین کاربرد را دارند. کانال 1 یک سوئیچ اضافی برای عوض کردن لاین ورودی (سوکت جک در مرکز کانکتور کومبو) به یک ورودی ساز با امپدانس بالا دارد. هر دو کانال یک و دو فیلترهای 100 هرتز low-cut قابل تعویض و فانتوم پاور همیشه روشن و فول 48 ولت برای ورودی میکروفن XLR دارند. وجود دائمی فانتوم پاور 48 ولت تا زمانی که با کابل بالانس متصل شده باشد، برای بیشتر میکروفن ها یا باکس های DI مشکل ساز نمی شود. گفته می شود پری آمپ های میکروفن، هدروم بالا، داینامیک رنج وسیع و نسبت سیگنال به نویز پایین، و EIN -127 dBu دارند – که تقریباً همان چیزی است که از Soundcraft انتظار می رود.

ورودی های میکروفن نویز و THD کمتر از 0.006 درصد 10+ dBu تولید می کنند، و در تجربه‌ با این دستگاه، هیچ گونه نگرانی در مورد کیفیت صدا نخواهید داشت. مشخصات آن، پاسخ فرکانس 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز در دامنه‌ی 1.5 ± dBu را نشان می دهد.

ما در دیجی صدا خوشحال می شویم تجربیات خود را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید یک سیستم مناسب و منطبق با نیازهای خود پیدا کنید.

Soundcraft  Notepad-8FX

مسیریابی

وقتی جفت کانال ها به عنوان منبع USB انتخاب می شوند، سیگنال های کانال ورودی (post-gain-trim، پری اکولایزر و پری-level کنترل کانال) به کانال ضبط USB مربوط به خود ارسال می شوند، در حالی که، همانطور که قبلاً اشاره کردیم، دو کانال بازگشت USB با سیگنال ورودی RCA در کانال های 8/7 جمع می شوند. این موضوع امکان استفاده از کنترل level های کانال اصلی را برای برقرار کردن یک مانیتور میکس که ورودی ها و برگشت USB را ترکیب می کند، فراهم می سازد. هرچند اگر کل میکس استریو را به خروجی USB می فرستید، تمام اکولایزرها و افکت ها نیز در آن گنجانده می شود. اگر لازم است ورودی ها و بازگشت DAW را همزمان بشنوید، باید مانیتورینگ را با استفاده از باس Aux مدیریت کنید، و کنترل Level کانال 8/7 را پایین نگه دارید تا از ایجاد فیدبک جلوگیری شود. متأسفانه این بدین معناست که کنترل روی افکت ها را از دست می دهید – اگر روی DAW ضبط می کنید، شاید بهتر باشد ضبط را خالی انجام دهید و افکت ها را بعداً اضافه کنید، اما داشتن افکت reverb برای میکس صدای گوینده و خواننده می تواند خوب باشد.

کاربران PC و MacOS  می توانند مسیریابی USB را از طریق کنترل پنل صوتی USB نرم افزار Soundcraft تغییر دهند، تا USB کانال های 2/1، 4/3، 6/5 یا میکس اصلی را دریافت کند. آخرین نسخه کنترل پنل Mac امکان داکینگ را برای محصولات رادیویی که در آنها موزیک (بازگشت USB) کم می شود تا جا برای صدای خواننده و گوینده فراهم شود، در خود جا داده است. این کار را می توان توسط کانال 1، 2 یا هر دو کنترل کرد.

کنترل پنل رابط   USB در Notepad-8FX
کنترل پنل رابط  USB در Notepad-8FX

زیر کنترل Gain هر میکروفن/لاین یک بخش اکولایزر 3 باند وجود دارد، که کات یا تقویت فرکانس ثابت را در 12 کیلوهرتز (shelving)، 2.5 کیلوهرتز (bell) و 80 هرتز (shelving) فراهم می سازد. فقط دو کانال اول دارای اکولایزر هستند. تمام کانال ها ارسال aux/افکت و pan و level pot دارند. به جز کانال های 8/7، همه‌ی کانال ها تنظیم Gain دارند.

افکت های میکسر ساندکرافت Notepad-8FX

بخش افکت ها شامل یک دکمه‌ی Tap Tempo، یک دکمه‌ی تنظیم پارامتر افکت ها، و سه دکمه‌ی فشاری چفت شدنی برای انتخاب Delay، Chorus یا Reverb است – می توانید دوتا از این دکمه ها را فشار دهید و همزمان دو افکت داشته باشید. اگر هر سه دکمه را فشار دهید الگوریتم چهارمی به عنوان Karaoke به دست می آید و اگر زیاد از آن استفاده کنید صدایی شبیه به سیستم PA ایستگاه قطار ایجاد می شود! در حالی که کنترل پارامتر در مورد پارامترهای اصلی برای هر نوع افکت آنطور که احتمالاً انتظار دارید عمل نمی کند، در مورد reverb هم به نظر می رسد بین الگوریتم های متفاوت تغییر می کند، و وقتی از موقعیت های خاصی عبور می کنید گویا برای لحظاتی افکت میوت می شود. این موضوع باعث به وجود آمدن طیف سودمندی از صداهای reverb از اتاق کوچک تا سالن بزرگ می شود. توجه داشته باشید که در مدل میکسر ساندکرافت Notepad-8FX کنترل Aux Master در مسیر سیگنال قبل از پردازنده افکت ها قرار دارد و به عنوان کنترل ارسال مستر افکت عمل می کند، و باعث بالانس کلی مرطوب/خشک می شود.

میکسر ساندکرافت  Soundcraft  Notepad-12FX

در بخش مستر، یک سوئیچ برای انتخاب لاین خروجی مونو یا خروجی هدفون استریو (که خروجی Aux را به عنوان فید دوم هدفون استریو تنظیم می کند)، یک کنترل level تلفن با یک سوئیچ برای مانیتور کردن خروجی مستر یا Aux (پست فیدر، پری افکت)، یک level کنترل مستر برای Aux، و یک فیدر کوتاه برای تنظیم میزان خروجی اصلی وجود دارد. یک LED متر استریو (چهار LED به ازای هر کانال) خروجی را مانیتور می کند.

نت برداری

با اینکه برخی امکانات مسیریابی در سخت افزار گنجانده شده اند تا زندگی را ساده تر کنند (مثل توانایی جدا کردن کانال های 8/7 از میکس بدون استفاده از نرم افزار کنترل)، قابلیت استفاده از نرم افزار برای انتخاب یک جفت ورودی یا کل میکس برای ضبط، برای میکسرهایی در این محدوده‌ی قیمتی نسبتاً پیچیده است. احتمالا بسیاری از کاربرانی که سعی می کنند از تنظیمات «تمام کانال ها» به عنوان سورس استفاده کنند در نهایت به مشکل بر می خورند – اما اگر صرفاً می خواهید از دو کانال به عنوان سورس ضبط استفاده کنید کار بسیار آسان است. با این حال توجه داشته باشید که مسیریابی USB بعد از خاموش شدن در حافظه‌ی میکسر باقی نمی ماند اما در نرم افزار میزبان ذخیره می شود، بنابراین اگر میزبان را تغییر می دهید باید آن را دوباره تنظیم کنید.

میکسری در این اندازه و قیمت، به ناچار باید در برخی قسمت ها بسیار ساده باشد، اما Soundcraft سعی کرده است دو پری آمپلی مناسب در آن بگنجاند، افکت های لکسیکون از استاندارد بالایی برخوردارند، اکولایزر روی دو کانال اول صدایی بسیار شفاف و درخشان دارد، و دکمه‌ی tap-tempo برای افکت های delay در شرایط زنده بسیار خوب عمل می کند. استفاده از دکمه های تنظیم میزان کانال به جای فیدرها روی یک میکسر کوچک کاملاً قابل قبول است، و به کوچک نگه داشتن میکسر کمک می کند. شاید مسیریابی USB آنچنان که باید و شاید سرراست نباشد – بهتر بود پلی بک USB مثل برخی میکسرهای دیگر به عنوان یک tape return تنظیم می شد – اما کنترل ست به اندازه ای منعطف است که به شما اجازه‌ی انجام بسیاری از کارها را می دهد. با در نظر داشتن این نکته که میکسر ساندکرافت  Notepad-8FX نه تنها می تواند کار بسیاری از رابط های صوتی دو کانال گران قیمت تر، بلکه کارهای میکس و افکت گذاری برنامه های کوچک موسیقی را نیز انجام دهد، قطعاً می تواند گزینه‌ی جذابی در این رده‌ی قیمتی باشد.

میکسر ساندکرافت

خلاصه

Soundcraft سعی کرده است میکسر آنالوگ با کیفیت، رابط صوتی USB و مجموعه ای از ویژگی های منعطف را در یک میکسر کوچک، که نسبت به رابط های صوتی مشابه قیمت بسیار پایین تری دارد، بگنجاند.

دیجی صدا همواره سعی کرده با ارائه انواع تجهیزات استودیویی و صدای زنده از برندهای معتبر، استفاده کنندگان مختلف را در یافتن سیستم هایی با قیمت مناسب یاری دهد. میکسر ساندکرافت نیز از جمله میکسرهایی است که قیمت مناسب و کارایی آن می تواند برای بسیاری از افراد که نیازی به سیستم های پیچیده و پیشرفته ندارند، جذاب باشد.

میکسر ساندکرافت Notepad-8FX
اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *