فیدبک چگونه ایجاد می شود + ۵ روش حذف فیدبک

 فیدبک صدایی شبیه سوت یا نویز بلند و اغلب آزاردهنده است که بروز آن برای هر برنامه ای ناخوشایند است بنابراین در این مقاله قصد داریم ابتدا با فیدبک آشنا شده و روش های حذف فیدبک را مرور کنیم.

ابتدا ببینیم فیدبک چطور اتفاق می افتد و سپس به روش های حذف فیدبک بپردازیم. به طور کلی فیدبک شبیه یک چرخه است. در این چرخه ابتدا صدای بلندگوها توسط میکروفون دریافت شده و از طریق میکروفون به میکسر و تقویت کننده فرستاده شود، سپس تقویت می شود و دوباره از بلندگو پخش می شود. حال صدا این بار با شدت بیشتری توسط میکروفون دریافت شده و از این چرخه عبور می کند و سپس با شدت بیشتری از باند پخش می شود و… پس به صورت ساده می توان گفت فیدبک هنگامی اتفاق می افتد که صدای پخش شده از بلندگوها توسط میکروفون برداشت شده و دوباره از بلندگوها پخش شود.

فیدبک چگونه ایجاد می شود؟

از آنجا که سرعت تکرار این چرخه بسیار بالاست، صدای تولید شده به صورت یک سوت گوش خراش شنیده می شود و تا زمانی که  چرخه فوق را قطع نکنید ادامه می یابد.

برای قطع کردن فوری چرخه ای که منجر به ایجاد فیدبک می شود،  می توانید ولوم آمپلی فایر را کاهش دهید تا صدای منتشر شده توسط بلندگوها کاهش یافته و به میکروفون نرسد. همچنین می توانید میکروفون را خاموش کنید تا هیچ صدایی به آمپلی فایر نرسد.

بعضی وقت ها فقط یک فرکانس خاص صدا در این چرخه گرفتار می شود. به عنوان مثال با تقویت بیش از حد فرکانس های پایین، تنها این فرکانس های پایین تقویت شده پس از خروج از بلندگو  به میکروفون می رسند، توسط میکسر بم تر می شوند و دوباره با شدت بیشتری نسبت به قبل از بلندگو پخش می شوند و این چرخه دوباره تکرار می شود در این حالت که فرکانس پایین یا همان بم در چرخه فیدبک تکرار می شوند، یک صدای بم شبیه <وووو> به گوش می رسد.

بر اساس آنچه که درباره نحوه ایجاد فیدبک اشاره کردیم، حتما متوجه شده اید که احتمال بروز فیدبک  با افزایش دادن بلندگوهای اطراف میکروفون یا افزایش تعداد میکروفون ها رابطه مستقیم دارد. به عنوان مثال، اگر شما یک میکروفون برای ضبط صدای جمعیت نصب کنید و صدای دریافت شده توسط میکروفون از بلندگوها پخش شود، احتمال ایجاد فیدبک افزایش می یابد. چرا؟

چون میکروفون هایی که برای ضبط صدای  مستمعین و جمعیت استفاده شده اند، حداقل 1 یا 2 متر از مخاطب فاصله دارند و قرار است صدای محیط را جذب کنند. حال چه صدایی در محیط بیشتر به گوش می رسد؟  صدای بلندگوها. به این ترتیب احتمال برداشت صدای بلندگوها  توسط میکروفون ها بسیار زیاد است. اما اگر بتوانید صدای جمعیت را طوری توسط میکروفون ها ثبت کنید که از باند ها پخش نشود، در واقع دو زنجیره صوتی جداگانه طراحی کرده اید.

زنجیره اول شامل صدای خواننده یا مداح است که توسط میکروفون خودش به میکسر منتقل شده و از بلندگوها پخش می شود. و زنجیره دوم چرخه جداگانه ای است که شامل میکروفون های  مستعمین می شود و صدای آنها را از طریق میکسر یا مستقیما به دستگاه ضبط صدا می فرستد. در این صورت، این توانایی را دارید که حساسیت و ولوم  میکروفون های جمعیت را تا آنجا که می خواهید بدون نگرانی در مورد فیدبک افزایش دهید.

حال که با روند ایجاد فیدبک آشنا شدید، بهتر است چند توصیه برای جلوگیری و حذف فیدبک را با هم مرور کنیم. اگر به موضوع فیدبک علاقه دارید پیشنهاد می کنیم مطالب ترفندهایی برای کاهش و حذف فیدبک و روش های کنترل فیدبک استیج را نیز مطالعه نمایید.

5 نکته برای جلوگیری و حذف فیدبک:

1-صدای بلندگوها در راستای مرکز بلندگو پخش می شود. بهتر است محل نصب بلندگوها را به گونه ای تنظیم کنید که کپسول میکروفون نزدیک مرکز هیچ کدام از باندها نباشد. به عبارت دیگر، میکروفون باید پشت بلندگوها قرار بگیرد (هرگز بلندگوها را در کناره های نزدیک یا پشت خواننده، سخنران یا مداح قرار ندهید.)

بهتر است برای جلوگیری از فیدبک کپسول میکروفون نزدیک باند ها نباشد

2-صداهای بم بیشتر احتمال دارد که گرفتار فیدبک شوند.

۳-اگرچه میکروفون هایی که حساسیت بیشتری دارند صدای خواننده را بهتر و واضح تر برداشت می کنند، اما به همان نسبت می توانند صداهای دورتر مانند صدای بلندگوها را نیز دریافت کنند.

۴-هنگامی انتخاب و خرید میکروفون به الگوی قطبی و پاسخ فرکانسی آن توجه کنید. به عبارت بهتر بررسی کنید میکروفون چقدر به صداهایی که از طرفین و پشت آن می آیند حساس است.

5-هر زمان که در حین برنامه با فیدبک مواجه شدید، اولین گزینه ای که می تواند به شما به حذف فیدبک کمک کند کاهش صدای بلندگوها و در مواردی کاهش فرکانس های پایین است. اما اگر به هر دلیلی تمایل به کم کردن صدا ندارید، می توانید بلندگویی که  درست رو به روی میکروفون قرار دارد را کمی به سمت دیگری چرخانده و زاویه آن را تغییر دهید.

به یاد داشته باشید که این نکات قانون نیستند. آنها فقط به شما کمک می کنند تا احتمال بروز پدیده فیدبک را کاهش دهید. به عنوان مثال، یک صدابردار ماهر می تواند از تجهیزات مناسب و اعمال تنظیمات دقیق برای قرار دادن یک بلندگوی قوی در کنار خواننده، بدون ایجاد فیدبک استفاده کند. اما تا زمانی که به این سطح از مهارت نرسیده اید بهتر است موارد بالا را در نظر بگیرید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *