تمیز کردن فیدرهای کنسول میکس به شیوه‌ی صحیح

اگرچه تمیز کردن فیدر جراحی مغز نیست اما نیاز به تمرین و دقت زیادی دارد. در این مقاله نحوه‌ی صحیح انجام این کار را به همراه جزئیات مربوطه برای شما توضیح می دهیم. ما طی سال های گذشته فیدرهای زیادی را تمیز کرده ایم و کاملاً یاد گرفته ایم که چه کارهایی می تواند باعث خراب شدن فیدر شود.

در برخی موارد، برای باز کردن فیدر باید مقدار مشخصی فشار محکم به آن وارد کرد، اما تمیز کردن اجزای آن به مقداری ظرافت و مهارت نیاز دارد.

توصیه‌ی ما این است که ابتدا روی فیدرهای کهنه و خراب تمرین کنید – بدون تجربه، امکان دارد دستگاه سالم را به راحتی خراب کنید.

پیش از اینکه یک فیدر را به طور کامل بازسازی کنیم، اجازه دهید درباره‌ی تمیزکاری سریع آن صحبت کنیم. بیشتر اوقات اگر خوب از تجهیزات نگهداری کرده باشید و فیدرها کثیف نباشند، احتمالاً فقط به انجام برخی کارهای روتین مربوط به نگهداری احتیاج خواهید داشت.

علاوه بر این، تمیز نگه داشتن فیدرها همیشه خوب است و مانع از این می شود که آلودگی ها وارد بخش های عمیق تر شده و باعث فرسودگی و خرابی بیشتر شوند.

به خاطر داشته باشید که: به ویژه در مورد فیدرهای جدید، تا جایی که امکان دارد سعی کنید روغن روانکاری را هدر ندهید. و به طور کلی، بیش از حد این فرآیند را ادامه ندهید.

مرحله‌ی 1

اولین گام، استفاده از کمپرس هواست، برای این که تا جای ممکن آلودگی ها با دمیدن از روی فیدر پاک شوند.

عکس 1: دمیدن را از یک سمت شروع کنید و سپس برای طرف دیگر هم تکرار کنید.

معمولاً گلوله های کوچکی از گرد و غبار در فیدر تشکل می شود که به سادگی بیرون می آیند و ممکن است بیرون آوردن آن ها تنها کاری باشد که لازم است انجام دهید.

فیدر کشویی را به یک انتها ببرید و کمپرس هوا را در جهت مخالف آن در شکاف بگیرید تا گرد و غبارها از شکاف خارج شوند. سپس فیدر کشویی را به بخش مقابل ببرید و هوا را در جهت مخالف بدمید.

از این مرحله گذر کنید و با پاشیدن مقداری از محلول روان کننده و پاک کننده‌ی موجود روی فیدر، کُندی و خشکی آن را رفع کنید، احتمالاً گلوله های گرد و غبار جمع شده و به گوشه ها می چسبند.

کُند بودن می تواند موجب بهبودی موقت شود اما بعداً گلوله های گرد و غبار در گوشه ها دردسرساز می شوند.

ممکن است فیدر برای مدتی بهتر کار کند، اما طولی نمی کشد که به تمیزکاری اساسی تر (و صرف زمان بیشتر) نیاز پیدا خواهد کرد.

توجه داشته باشید که کمپرس هوا باید تمیز و خشک باشد.

ما زیاد تمیزکاری انجام می دهم، به همین خاطر یک کمپرس هوای ارزان تهیه کرده و یک فیلتر هوا خشک به آن اضافه کرده ایم. یک کارتریج خشک کن حاوی دانه های سیلیکا نیز به آن افزوده ایم.

اگر امکان تهیه‌ی کمپرس هوا ندارید، قوطی های غبارگیری aero-duster هم جواب می دهند، اما دوام زیادی ندارند.

اگر قصد دارید چندین کنسول میکس را تمیز کنید، خریدن کمپرس هوا ارزش دارد و کمک می کند تا کار را درست انجام دهید، و نگران تمام شدن هوا نخواهید بود.

علاوه بر این، کمپرسور فشار بیشتری نیز ایجاد خواهد کرد.

بیشتر قوطی های هوا حدود 60 psi فشار ایجاد می کنند و با مصرف آن، فشار نیز افت می کند.

با کمپرسور می توان فشار را روی عدد ثابت 80 psi تنظیم کرد، که نتیجه‌ی خیلی خوبی دارد. (البته فشار 100 psi باعث می شود برخی فیدرها و سوئیچ ها از هم جدا شوند!)

مرحله‌ی 2

اگر مرحله‌ی اول، یعنی دمیدن با هوا، نتیجه‌ی مطلوب را نداشت، وقت آن است که از یک پاک کننده‌ی شیمیایی استفاده کنید.

عکس 2: پاک کننده تماسی با نازلی که برای افزایش دقت و تمیز کردن ضایعات به آن اضافه شده است.

در برخی فیدرها کارخانه از روغن روان کننده استفاده کرده است، اما سایر مدل ها از پلاستیک خودروان‌کننده‌ی تفلون استفاده می کنند.

اگر از پاک کننده‌ی شیمیایی تماسی به مقدار کم استفاده کنید نباید آسیبی به نوع خودروان‌کننده وارد شود، اما روغن روان کننده را همواره پاک می کند.

باید از مصرف روان کننده بیش از حد نیاز اجتناب کنید – گرد و غبار روی سطوح خشک باقی نمی ماند اما به سطوح روغنی می چسبد.

عکس 3: باز کنید و ببندید.

بعد از اسپری کردن پاک کننده‌ی تماسی، فیدر را حرکت دهید و بعد بلافاصله پاک کننده های اضافی را خارج کنید.

این کار کمک می کند تا پاک کننده به کل سطح فیدر برسد و پاک کننده‌ی اضافی، آلودگی های نرم شده را از سطوح پاک کند.

ما انواع مختلفی از پاک کننده ها را امتحان کرده ایم. انتخاب های خوب زیادی وجود دارد – اسپری Contact Cleaner II ساخته‌ی شرکت Techspray گزینه مناسبی است و ارزش خرید را دارد. توجه داشته باشید که ما مقدار دیگری برای افزودن یک نازل مناسب هزینه کردیم تا دقت و توان آن برای تمیز کردن ضایعات بیشتر شود.

مرحله‌ی 3

هنوز فیدر به طور کامل روان نشده است؟ وقت آن است که کمی روان کننده روی آن امتحان کنید. واژه‌ی کلیدی در اینجا «کمی» است – کمترین میزان ممکن را استفاده کنید.

قبلاً اشاره کردیم که زیاد از روان کننده استفاده نکنید، برای بار سوم هم تکرار می کنیم – روان کننده باعث تجمع گرد و غبار می شود، پس زیاد از آن استفاده نکنید!

بسته به نوع فیدر، می توان از یک قطره چکان دقیق استفاده کرد یا اینکه مقداری از آن را بدون قطره چکان و به سرعت داخل فیدر ریخت.

فیدر را حرکت دهید و بعد با کمپرس هوا، روغن های اضافی را خارج کنید.  

عکس 4: اجزای پایه ای یک فیدر و محل قرارگیری آنها.

این کار کمک می کند تا روان کننده به صورت یک لایه‌ی نازک در بیاید و مقدار اضافی آن را خارج می کند.

ما از اسپری روان کننده‌ای استفاده می کنیم که پایه‌ی آن تفلون است و برای پلاستیک های تفلونی که پیش از این اشاره شد، مناسب است.

درسی که به شکل ناگوار یاد گرفتیم: برخی روغن ها با پلاستیک واکنش می دهند و باعث تجزیه‌ی آن می شوند. اگر شک دارید، قبل از استفاده آن را روی یک فیدر کهنه امتحان کنید.

عکس 5: مراقب باشید به وایپر آسیب نزنید که می تواند باعث خرابی فیدر شود.

همچنین، برخی فیدرها از روغن غلیظ تری استفاده می کنند که موجب حرکت «نرم تر» می شود، و ممکن است بعد از روانکاری واقعاً شل به نظر برسند.

اگر این مسئله دردسرساز شد، از روغن سیلیکون یا پترولیوم استفاده کنید. البته دردسرهای این مرحله ارزش امتحان کردن را ندارد – اگر «حس» نرم تر بودن مهم است، فیدرهای نو بخرید.

زمان تکرار: هوا > پاک کننده > هوا > روان کننده > هوا که برای هر فیدر 30 ثانیه طول می کشد.

عکس 6: زیر و اطراف ریل ها، ولی به قسمت متحرک دست نزنید.

بازسازی کامل

برخی فیدرهای گران قیمت تر طوری طراحی شده اند که می توان به راحتی آن ها را برای تمیز کردن از هم باز کرد.

اگر با مراحلی که توضیح داده شد نمی توانید فیدرهای ارزان تر را تمیز کنید، ممکن است جلوتر رفتن از این مرحله مقرون به صرفه نباشد.

بهتر است تعویض کردن را مد نظر قرار دهید، اما اگر شرایط اورژانسی است به خاطر داشته باشید که با اجزای ریزی سر و کار دارید که به راحتی ممکن است شکسته یا گم شوند.

بعد از باز کردن کنسول میکس برای تمیز کردن فیدر، بازسازی کامل فیدر باید حدود 5 تا 10 دقیقه طول بکشد.

فیدرها به چند شکل مختلف ساخته می شوند. فیدرهای گران قیمت تر واقعاً یک «گیره» (snap) برای از هم باز شدن دارند و به همین خاطر است که گفته می شود طراحی آنها snap together یا «چفت شده به هم» است.

اجزای اصلی یک فیدر شامل المنتی است که صدا را روی مسیرهای هادی حمل می کند، قطعه‌ی متحرکی که وایپرها را روی مسیر نگه می دارد، و ریل هایی که قطعه‌ی متحرک را هدایت می کنند.

به شدت مراقب وایپرها باشید – به راحتی آسیب می بینند و اگر خم شوند فیدر دیگر به درد نمی خورد.

بعد از باز کردن فیدر، ابتدا گرد و غبارهای آزاد را با دمیدن هوا پاک کنید. ممکن است آلودگی هایی در محل تماس قطعه‌ی متحرک با ریل ها جمع شده باشد، بنابراین از خلال دندان برای شل کردن آن و بعد دمیدن با هوا استفاده کنید.

آلودگی های آزاد را با دمیدن تمیز کنید.

از یک پارچه‌ی نواری آغشته به ایزوپروپیل الکل برای تمیز کردن ریل ها استفاده کنید، و نوار را زیر و اطراف هر ریل بکشید.

سطح المنت هادی را به آرامی با پارچه‌ی آغشته به الکل یا محلول پاک کننده تمیز کنید. آرام کار کنید و پارچه را زیر قطعه‌ی متحرک نبرید. این کار می تواند به وایپرها آسیب بزند!

با اندکی روان کننده آن را چرب کنید.

احتیاط: مقدار بسیار کمی روغن استفاده کنید!

چند قطره روغن روان کننده برای ریل ها استفاده کنید و فیدر را حرکت دهید. روغن های اضافی را با دمیدن خارج کنید و فیدر را ببندید.

و تمام. با کمی تمرین و صبر، همه می توانند ظاهر تازه ای به فیدرهای قدیمی خودشان ببخشند!

اشتراک گذاری این نوشته

۱ دیدگاه

  1. سلام آقا دستتون درد نکنه مطلبی ساده و لی مهم که با جزییات عالی بیان کردید دستتون درد نکنه

    پاسخ دادن

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *