نگهداری صحیح از میکروفن

میکروفن ها تجهیزاتی با حساسیت بسیار زیاد هستند و با بالاتر رفتن قیمت، این حساسیت نیز افزایش می یابد. به طور معمول اگر در شرایط خوبی از میکروفن نگهداری و استفاده شود، میکروفن می تواند سال‌ها بدون از دست دادن کیفیت کار کند.

نگهداری از میکروفن - کیف حمل میکروفن

اصول نگهداری از میکروفن

برای نگهداری بهتر از میکروفن بهتر است به این چند نکته توجه داشته باشید:

1_ هرگز برای امتحان کردن روشن بودن میکروفن به آن ضربه وارد نکنید و یا داخل آن فوت نکنید. برخورد ضربه مستقیم به محافظ دیافگرام می‌تواند برای میکروفن ها بسیار خطرناک و زیان آور باشد.

2- مراقب باشید و از برخورد ضربه با میکروفن جلوگیری کنید. همیشه جای آن را در پایه میکروفن ثابت و محکم تنظیم کنید. همچنین به هنگام حمل ونقل و جابه‌کردن، میکروفن را در جعبه مخصوص خودش قرار دهید.

3- میکروفن ها علاوه بر حساسیت دربرابر ضربه، به رطوبت نیز بسیار حساس هستند. رطوبت زیاد می تواند در دراز مدت به میکروفن آسیب برساند.

4- هرگز به کانکتور میکروفون جریان برق (حتی ضعیف) متصل نکنید.

5- اگر میکروفون شما خراب شد، حتما تعمیر آن را به یک تعمیرکار ماهر بسپارید.

6- از نگه داشتن میکروفن در محیط گرم و مرطوب خودداری کنید.

نگهداری از میکروفون در برابر گرد و غبار

7- همیشه از سلامت سیم های میکروفون مطمئن باشید. اتصال یا خرابی سیم ها می تواند به میکسر یا حتی خود میکروفون آسیب وارد کند. از طرف دیگر،  قطع شدن اتصال سیم میکروفون ممکن است منجر به متوقف شدن اجرای برنامه شود.

پلاریته:

ویژگی پلاریته، قطبیت الکتریکی وضعیت سیگنال خروجی الکتریکی میکروفون را نسبت به سیگنال ورودی صوتی آن تعیین می کند. در حالت استاندارد،  پین شماره دو مثبت است. در این حالت، هنگامی که فشار صدا باعث حرکت دیافراگم به سمت داخل می شود، ولتاژ مثبت در پین شماره دو نسبت به پین شماره سه تولید می شود.

مطمئن شوید که کابل های میکروفون، قطبیت الکتریکی میکروفون را تغییر نمی دهند. در هر دو انتهای کابل، پین شماره یک باید به شیلد، پین شماره دو به سیم قرمز و پین شماره سه به سیم سفید یا سیاه متصل شود. همچنین ممکن است نحوه سیم کشی جک ها به کابل، به این شکل باشد: پین شماره یک به شیلد، پین شماره دو به سیم سفید و پین شماره سه به سیم سیاه.

پلاریته الکتریکی میکروفون

اگر برخی از کابل های میکروفون قطبیت صحیح داشته باشند و برخی دیگر قطبیت معکوس داشته باشند (یعنی دو سیم متصل به پین های دو و سه در ابتدا و انتهای کابل جابه‌جا شوند) و سیگنال خروجی آنها ترکیب شود، امکان حذف فرکانس های پایین وجود دارد. برای آشنایی بیشتربا قطبیت و درک تفاوت آن با فاز پیشنهاد می شود این مطلب را مطالعه کنید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *