پایه میکروفن – راهنمایی خرید | آموزش کاربردی و بررسی تجهیزات جانبی

تصور کنید یک بخش شلوغ پر از پایه ‌های میکروفن و تجهیزات جانبی در مرکز خریدی بازگشایی شده و شما در بین صدها گزینه موجود، سردرگم شده ‎اید و نمی ‎دانید باید از کجا شروع کنید. نگران نباشید، چرا که ما در دیجی صدا راهنمایی کاربردی جهت خرید پایه میکروفن و تجهیزات جانبی برای شما آماده کرده ‎ایم. در این راهنما، انواع مختلف پایه میکروفن را معرفی می ‎کنیم و نکات مهمی را به شما آموزش خواهیم داد تا به کمک آن‎ها بتوانید بهترین و مناسب ترین پایه میکروفن را با توجه به نیاز خود خریداری نمایید. چنانچه پس از مطالعه، هنوز سوالاتی داشتید، می ‎توانید با همکاران بخش فروش دیجی صدا تماس بگیرید.

همچنین اگر قصد خرید میکروفن، میکروفن بی سیم و میکسر را دارید یا به دنبال اطلاعات تخصصی پیرامون آنها می گردید، به شما توصیه می کنیم راهنمای جامع مربوط به هر یک را مطالعه نمایید.

هنگام خرید پایه میکروفن چه مواردی را باید بررسی کنیم؟

پیش از خرید پایه میکروفن مانند هر وسیله دیگری ابتدا باید با خصوصیات نمونه استاندارد آن آشنا باشیم. شناخت پایه استاندارد و ویژگی های آن باعث می شود بتوانیم بهترین گزینه را متناسب با شرایط خود انتخاب کنیم. بنابراین ابتدا به سراغ پایه میکروفن استاندارد می رویم.

پایه میکروفن استاندارد

روی صحنه و در استودیو، انواع مختلفی از پایه ‎های اصلی برای میکروفن را دیده ‎اید، اما معمول ترین و اصلی ‎ترین پایه، پایه استاندارد صاف است که مناسب خواننده ‎ها و ضبط صدا در فضاهای وسیع می باشد. ممکن است وسوسه شوید تا یک پایه با قیمتی با صرفه‎ تر را بخرید، اما بسته به نیازتان، سرمایه‎ گذاری کنید زیرا خرید یک پایه میکروفن با کیفیت در طولانی مدت نتیجه بهتری برای شما خواهد داشت. در اینجا به مواردی اشاره می‎کنیم که باید در یک پایه میکروفن با کیفیت وجود داشته باشد.

راهنمای خرید پایه میکروفن

قد حدودی

به طور عادی همه پایه‎ های میکروفن قابلیت تنظیم ارتفاع (قد) را دارند، اما این قد در مدل‌های مختلف، فرق می‎کند. بعضی پایه ‎ها خیلی بیشتر از حد عادی و استاندارد که حدود 89 تا 165 سانتی‎متر است، بلند می ‎شوند. پایه میکروفنی که به اندازه کافی کوتاه می ‎شود تا جلوی یک درام پایی قرار بگیرد (بین 20 تا 30 سانتی‎متر) برای قرارگیری مقابل طبلی که با دست نواخته می ‎شود، مناسب نیست، و در یک اتاق با سقف بلند، یا یک سالن اجتماعات، برای گروه کُر یا خواننده، نیازمند یک پایه میکروفن با قدی بیشتر از 125 سانتی‎متر هستید.

پایه میکروفون Microphone stand

گیره ‎ها

نکته مهم بعدی، گیره ‎های پایه هستند. این گیره‏ ها در تنظیم قد پایه کمک می کنند. دو نوع اصلی از گیره روی پایه‎ ها وجود دارند، گیره ‎های پیچی و قفلی که نوع پیچی آن معمول تر است. یک گیره پیچی ارزان قیمت ممکن است بارها پیچانده شود اما باز هم به اندازه کافی سفت نگردد تا بتواند میله را در قد تعیین شده محکم نگه دارد. در حالی که پیچ ‎های باکیفیت ‎تر ممکن است تنها با چند دور پیچاندن حسابی سفت شده، به خوبی میله را محکم کنند. در مقابل، گیره ‎های قفلی تنها با فشار یک دست قفل می ‎شوند و میله ‎ها را محکم نگه می‎ دارند. در اجرا های زنده، این یک مزیت به شمار می‎ رود.

نوع دیگری از گیره وجود دارد که روی بوم‎ ها و پایه میکروفن ‎های بزرگ قرار می ‎گیرند. این گیره‎ ها بسیار محکم بوده جلوی سُر خوردن و لغزیدن بوم را می ‎گیرند. این نوع گیره هم انواع مختلف داشته و به ندرت نیاز به تنظیم دارند. در بسیاری از بوم ‎ها، نوعی گیره صفحه‎ ای به کار برده می ‎شود که تنظیم قد پایه را ساده‎تر هم می ‎کند.

نکته حرفه‎ای: هر زمان نیاز به تنظیم پایه میکروفن یا بوم خود داشتید، گیره‎ ها را تنها تا حدی آزاد کنید که میله ‎های پایه به راحتی حرکت کنند. این کار هم تنظیم قد پایه را ساده‎ تر می‎ کند، هم عمر مفید پایه را افزایش می ‎دهد.

خرید پایه میکروفن

گزینه ‎های اصلی برای خرید پایه میکروفن

پایه میکروفن استاندارد در دو مدل اصلی طراحی و تولید می ‎شود: فلت و سه پایه. پایه های فلت معمولا از یک صفحه استیل ساخته می ‎شوند و به اندازه کافی سنگین هستند که میکروفن را نگه داشته، به سادگی نیفتند. این مدل پایه به شکل گرد یا مثلثی ساخته می‌ شوند. این پایه‌ ها به دلیل شکل غیرقابل ‌تغییر و وزن زیادشان، به سادگی جا به جا نمی ‎شوند اما بسیار مقاوم و ایستا هستند. پایه ‌های سه‌پایه نسبت به پایه‎ های فلت ایستایی بیشتر و بهتری دارند. معمولا پایه ‎های کوتاه ‎تر که برای روی میز یا میکروفن درام پایی یا گیتار استفاده می ‎شوند از نوع پایه فلت هستند.

پایه‎های سه‎پایه در اندازه ‎های مختلف ساخته می‎ شوند و معمولا پر طرفدارترند، چون قابل حمل و سبک ‎تر از پایه های فلت هستند و قابلیت تا شدن دارند. زمانی که وزن میکروفن روی یک پایه بیفتد و بین دو پایه تقسیم نشود، استحکام پایه بیشتر است و در صورتی که وزن به طور مساوی تقسیم شود هم، می ‎توانید با خیال راحت دو تا سه عدد پایه را کنار هم قرار دهید.

Standard Microphone Stand

وزن و قابلیت حمل

عوامل زیادی در وزن و قابلیت حمل پایه ‎های میکروفن تاثیر دارد. اگر یک پایه سنگین‎ تر باشد، لزوما غیر قابل حمل است. بسیاری از پایه ‎های میکروفن سبک وجود دارند که ممکن است هرگز با خود حمل نکنید و دلیلش این است که این پایه‎ ها به اندازه کافی ایستایی ندارند و نمی ‎توانید با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنید. ویژگی ‎هایی از جمله قطرِ میله، لوله ‎های مقاوم، گیره‎ های مقاوم یا نوع پایه ‎های سه‎پایه که در مدل Triad-Orbit دیده می‎شود هم به ایستایی و وزن پایه میکروفن کمک می‎کند، بدون اینکه قابلیت حمل آن را محدود کند.

خرید پایه میکروفن تخصصی

بوم استودیویی

بوم های استودیویی برای استفاده در ارتفاعات بالا و در ارکسترها، کُرها و نمایش های روی صحنه تولید می ‎شوند. اینکه ارتفاع یک بوم استودیویی به 2 متر هم برسد، یک امر کاملا طبیعی است. این موضوع حرکت میکروفن در بالای سر افراد را ساده ‎تر می‎کند. نکته‎ ای که باید برای خرید پایه بوم استودیو رعایت کرد قابلیت تنظیم، وزن و ایستایی پایه است و بهتر است این پایه‌ ها چرخ ‎‏دار باشند تا حرکت دادن آن‌ها ساده ‎تر شود.

خرید پایه میکروفن Microphone stand

بوم Broadcast

این بوم برای ضبط برنامه ‎های رادیویی و پادکست ‎ها مناسب است. در این نوع پایه‌ ها نوعی گیره تنظیم قیچی ‎مانند تعبیه شده است که اتصال بوم به میز و تنظیم اندازه آن را مقدور می‎ سازد. این پایه ها برای زمانی که قصد تنظیم جلوه‎ های صوتی را دارید یا دور میز حرکت می ‎کنید، مناسب هستند. آن‌ها معمولا به میز متصل می ‎شوند و از ارتعاشات و حرکت‎ های ناگهانی و تغییر صدا جلوگیری می‎ کنند. علاوه بر این، در این نوع پایه، سیم‏ کشی داخلی اجرا شده است.

بوم Broadcast

در زمان خرید پایه میکروفن به لوازم جانبی نیز توجه کنید

تجهیزات متنوع زیادی برای پایه‎ های میکروفن در بازار موجود است، از پایه‎ های بلند بوم که به شما اجازه می‎ دهند میکروفن را در ارتفاع بالا قرار دهید گرفته تا پایه‎ های کوچک رومیزی که ایستایی فوق ‎العاده‎ای دارند. می ‎توانید این مدل های متنوع را در بازار تخصصی پایه میکروفن پیدا کنید. اما قبل از خرید تجهیزات، بهتر است دانش کافی درباره آن‎‌ها داشته باشید. در اینجا به چند مورد از این تجهیزات اشاره خواهیم کرد.

پایه بوم

این پایه ‎ها که به طور تخصصی برای پخش برنامه ‎های رادیویی و پادکست طراحی شده‎ اند، از نوعی مکانیزم گیره-قیچی که در چراغ های رومیزی از آن استفاده می ‌شود، الگوبرداری شده ‎اند و به شما این قابلیت را می ‎دهند که موقعیت میکروفن را به سرعت و سهولت تغییر دهید. این نوع پایه برای زمانی که نیاز به مدیریت جلوه ‌های صوتی یا حرکت در اطراف میز دارید، مناسب است. بیشتر پایه ‎های بوم روی میز نصب می‎شوند و از ضبط صدای ارتعاشات و حرکات اضافی جلوگیری می‎کنند. این پایه‎ها دارای سیم‌کشی داخلی هم هستند.

نکته تخصصی: همانند هر پایه میکروفن دیگری، در مورد پایه بوم هم کیفیت بالاتر، هزینه بیشتری به دنبال دارد. بوم‎ های ارزان قیمت معمولا کارآیی چندانی ندارند و کار با آنها سخت ‎تر و کیفیت صدای ضبط شده پایین تر خواهد بود. بوم ‎های با کیفیت ‎تر، ایستایی بهتری دارند و به دلیل حرکت و ارتعاش کمتر، در نتیجه صدایی با کیفیت بهتر ضبط خواهید کرد.

پایه بوم

پاپ فیلتر

اگر قصد ضبط آوا دارید، فیلتر جلوی میکروفن را هرگز از یاد نبرید. فیلتر صدای خوب، صداها را با بهترین کیفیت ضبط کرده، هرنوع لرزش و خفگی میکروفن را تصحیح می ‎کند. فیلتر جلوی میکروفن در انواع نایلونی تا فومی و حتی فلزی ساخته می ‎شوند و نوع فلزی آن بهترین کارآیی را دارد. استفاده از فیلتر نایلونی ارزان قیمت بهتر از عدم استفاده از فیلتر است.

پاپ فیلتر

میله ‎های استریو

میله ‎های استریو به شما اجازه می‎ دهند دو یا تعداد بیشتر میکروفن را روی یک پایه متصل کنید. بعضی از این میله‎ ها ساده بوده و تنها برای اتصال میکروفن ‎ها به روش XY هستند. گروهی دیگر دارای ابزار اندازه ‎گیری می باشند که به شما اجازه می ‎دهند میکروفن را در موقعیت و زاویه مشخص نصب نمایید. ابزارهای دیگری هم وجود دارند، از جمله مجموعه ‎ای که به شما اجازه می‎ دهد به راحتی پیکربندی Decca Tree را تنظیم کنید.

  خرید پایه میکروفن - میله ‎های استریو

آداپتورهای آسان بازشو

چنانچه نیاز دارید میکروفن را به دفعات باز و بسته کنید، این آداپتورهای دو تکه بسیار کارآمد هستند. آنها به میکروفن و پایه آن یا پایه بوم پیچ می‎ شوند و به شما امکان می ‎دهند که در کسری از ثانیه میکروفن را به پایه وصل یا از آن جدا کنید. این آداپتورها به حدی کار جداسازی و اتصال میکروفن به پایه را ساده می ‎کنند که خواهید دید ناخودآگاه بیشتر از سابق از میکروفن استفاده می‎کنید.

راهنمای خرید پایه میکروفن

زانویی

زانویی از جمله تجهیزات مهمی است که معمولا نادیده گرفته می‎شود. زانویی به شما کمک می‎کند میکروفن ‎های سبک وزن را روی پایه تنظیم کرده و حرکت دهید. همچنین به کمک زانویی می ‎توانید میکروفن را در قسمت های باریک که دسترسی به آن وجود ندارد و یا به طور مستقیم روی پایه یا بوم متصل کنید. زانویی به خصوص زمانی کارآمد است که پایه کم داشته باشید و بخواهید میکروفن را روی سازها وصل کنید. زانویی ‎ها اندازه‎ های متفاوتی دارند و یک زانویی خوب می ‎تواند به راحتی وزن یک میکروفن متوسط را تحمل کند.

راهنمای خرید پایه میکروفن

Portable Vocal Booths

اگر در یک استودیوی موقت صدا ضبط می ‎کنید، ایزولاتور جزء بهترین تجهیزاتی است که به کارتان می ‏آید. این دستگاه هوشمند به پایه میکروفن شما وصل شده، قبل از انعکاس صدا، صداهای اضافه را جذب می‎کند. نتیجه، حجم قابل‎توجهی اثر آکوستیک است که صدای آماتور را از صدای تمیز و حرفه‎ای جدا می‎کند.

راهنمای خرید پایه میکروفن

توجه به متعلقات در زمان خرید پایه میکروفن

هرچیزی که قابل نصب روی پایه باشد، دارای یک پایه تخصصی در بازار نیز هست. پایه‎ نت موسیقی، تبلت، نگهدارنده تلفن، نگهدارنده لیوان، آویز هدفون، هر چیز که فکرش را بکنید. بعضی از این متعلقات بسیار ضروری و کمک‎ کننده هستند. برای این که کلمات آواز فراموشتان نشود اگر پایه‎ ای برای قرارگیری متن آهنگ داشته باشید، می ‎تواند کمک کننده باشد.

راهنمای خرید پایه میکروفن

خرید کیف حمل همزمان با خرید پایه میکروفن

حمل پایه‎ های میکروفن کار سختی نیست، اما وقتی تعدادشان زیاد باشد، حمل آن‌ها با دست خالی سخت می ‎شود. اگر در کار ضبط و پخش صدا هستید، بد نیست در بین وسایلی که می‎خرید یکی دو تا کیف حمل وسایل هم خریداری کنید. کیف حمل ابزار، نه تنها حمل آن‎ها را برایتان ساده‎ تر می‎ کند، مانع آسیب خوردن به آن‌‎ها در حین حمل نقل نیز می ‎شود.

راهنمای خرید پایه میکروفن
اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *