افسانه فیش هدفونی

فیش هدفونی زمانی برای خودش یک استاندارد تمام عیار بود و در همه موبایل ها و دستگاه های صوتی جا داشت. حالا اما بار دیگر شرکت های فناوری نشان داده اند که دیگر قرار است این استاندارد قدیمی برای همیشه فراموش شود.

پس از گوگل و اپل حالا سامسونگ هم تصمیم گرفته که در گوشی های گلکسی اس ۱۱ و نوت ۱۰ جک هدفون را حذف کند.

بر اساس این گزارش این اقدام برای باز شدن فضا برای باتری بزرگتر صورت می گیرد. اپل از آیفون ۷ جک هدفون را حذف کرد و کاربران مجبور شدند که از هدفون های سیم دار خود از همان پورت شارژ گوشی استفاده کنند.

در گوشی های پیکسل گوگل هم همین وضعیت به وجود آمده و هدفون های سیم دار چاره ای به جز استفاده از پورت شارژ USB-C ندارند. این ماجرا باعث می شود تا بسیاری از کاربران سراغ هدفون های بی سیم بروند. زمانی که اپل آیفون ۷ را عرضه کرد، مدیران شرکت صراحتا و با اطمینان خاطر اعلام کردند که جک هدفون یک فناوری قدیمی است که باید زندگی کردن بدون آن را یاد بگیریم. وقتی گوگل هم به این قافله پیوست برای مخالفان این اقدام هم این ماجرا محرز شد. حالا اما با پیوستن سامسونگ باید گفت موقع خداحافظی با جک هدفون فرا رسیده است.

برای مخالفان این روند وصل کردن هدفون به موبایل، بخشی از ضیافت اکتشاف صدای عالی جدید است. علاقه مندان بسیاری هستند که می گویند هدفون های بی سیم نمی توانند کیفیت مدل های سیم دار را داشته باشند.

چرا فراموش می شود؟

دلیل اصلی برای حذف جک هدفون ایجاد مسیر طراحی مکانیکی برای آینده است تا نمایشگر به لبه ها نزدیک و نزدیک تر شود. طی سال های اخیر استفاده از نمایشگرهای بدون حاشیه تبدیل به یک سنت شده است. علاوه بر این طراحان گوشی ها می گویند قرار دادن جک هدفون دست آنها را برای استفاده از فضا و استفاده از باتری بزرگ و با ظرفیت بیشتر در عین نازک نگه داشتن موبایل می بندد.

با کوچک تر شدن تلفن های همراه، نسبت فضای داخلی که جک هدفون درون آنها اشغال می کند رو به افزایش است. علاوه بر این باید آمپلی فایر صدا و مدار تبدیل دیجیتال به آنالوگ را هم در نظر گرفت. به همین دلیل به نظر می رسد که جک هدفونی هم دیگر روزهای آخرش را پشت سر می گذارد و احتمالا برای نسل جدید تبدیل به یک خاطره نوستالژیک دیگر مانند نوارهای ویدئو و کاست خواهد شد.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *