کمپرسور چیست؟

جهت درک بهتر کارکرد کمپرسور باید بدانیم که دینامیک رنج (dynamic range) به چه معنی هست. از این پس و در مسائل مربوط به صدابرداری و موسیقی به این اصطلاح بسیار بر خواهیم خورد. داینامیک رنج به اختلاف بین کمترین (یا ساکت‌ترین) و بلندترین میزان صدای تولید شده توسط یک منبع صوتی گویند.

یک کمپرسور دستگاهی است که داینامیک رنج یک سیگنال صوتی را کاهش و کنترل می‌کند. فاکتور اصلی دستگاه کمپرسور آستانه یا threshold می باشد. در ابتدا مقدار threshold را تعیین می کنیم. Threshold شرط لازم جهت فعال شدن کمپرسور و دیگر فاکتورها می باشد. حال زمانی که سیگنال صوتی از آستانه (threshold) تعیین شده بلندتر می شود Gain خروجی دستگاه توسط کمپرسور کاهش می یابد. میزان این کاهش توسط عامل دیگری به نام ratio (به فارسی نسبت) تعیین می شود. برای مثال ۲:۱ ratio بدین معنی می باشد که به ازای هر ۲ دسی بل سیگنال ورودی کمپرسور تنها می تواند ۱ دسی بل سیگنال خروجی را کاهش دهد و ratio های دیگر هم به همین شکل … و دیگر عامل ها در کمپرسور مانند attack time و release time بسیار مهم می باشند.

کاربرد های بسیار متنوع و گوناگونی برای کمپرسور وجود دارد.برای مثال یک نمونه واضح کنترل صدای خروجی در یک اجرای زنده. نمونه های دیگر افزایش سطح میانگین سیگنال، حجیم و چاق کردن صدای سازها و خواننده و ….

در پست های بعدی سعی خواهد شد به attack time و release time و تنظیمات مختلف کمپرسور و برند های مختلف پرداخته شود.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *