نسل جدید بلندگوهای شرکت YAMAHA

شرکت یاماها در دهم آوریل سال ۲۰۱۸ مجموعه‌ای جدید از محصولات صوتی حرفه‌ای خود را معرفی کرد که شامل بلندگوها و ساب ووفرها اکتیو و پسیو است.

سری جدید DZR متشکل از ۸ مدل بلندگو و ۴ مدل ساب ووفر است که دارای توانایی Dante  نیز می‌باشند.

مدل‌های DZR315 ، DZR315-D ، DZR15 ، DZR15-D ، DZR12 ، DZR12-D ، DZR10 و DZR10-D مدل‌های بلندگو را تشکیل می‌دهند و DXS18XLF ، DXS18XLF-D ، DXS15XLF و DXS15XLF-D مدل‌های ساب ووفر هستند. این کلاس از بلندگوها دارای عملکرد عالی در تولید SPL بالا هستند و مجهز به پردازشگر دیجیتالی پیشرفته ۹۶ کیلوهرتز است و ساب ووفرها در تولید فرکانس‌های پایین عملکرد بی‌نظیری دارند. سری DZR علی رغم ظاهر جمع و جور خود، جنس صدایی حرفه‌ای را باقدرت قابل توجهی ارائه می‌دهند که وزن سبکی هم دارند. سری DXS-XLF می‌تواند فرکانس‌های بسیار پایین از حدود ۳۰ هرتز را به‌راحتی پخش کند.

سری CZR/CXS XLF در مقابل سری اکتیو دارای کابینت یکسان و اجزای بلندگو مشابه نیز هستند که در ۵ مدل پسیو ارائه می‌شوند. تمرکز اصلی شرکت یاماها بر ارائه توان و قدرت بالا متمرکز بوده و همگی صدایی حرفه‌ای و قابل رقابت دارند.

در DZR/DXS XLF توجه شرکت یاماها بر روی تولید صدایی قدرتمند با توجه به پردازشگر DSP توسعه یافته آن و تنظیم جدید FIR-X اختصاصی شرکت یاماها و بهره گیری از فیلتر فاز خطی FIR برای کراس اور و تصحیح اکولایزر برای رسیدن به وضوحی چشم گیر و بدون اعوجاج است. یک صفحه نمایش LCD به کاربر اجازه می‌دهد عملکردها و تنظیمات DSP را ببیند، پری ست‌های مختلف را تنظیم کند و تنظیمات پارامتریک اکولایزر و تأخیر را انجام دهد. بر روی DSP می‌توان ۸ پری ست به انتخاب خود ذخیره کنید و یا از پری ست‌هایی که شرکت یاماها برای این مدل‌ها طراحی کرده است، استفاده کنید. در ساب ووفرها DXS XLF همین DSP با پری ست DX-SUB برای استفاده از قدرت حداکثری تعبیه شده است و همچنین وظیفه حفاظت از مدار و دیگر قطعات را بر عهده دارد. آمپلی‌فایر سری DZR کلاس D و سبک است که قدرت ۲۰۰۰ وات را تولید می‌کند و منبع تغذیه آن سوییچینگ است که صدایی با وضوح عالی و در کلاس جهانی ارائه می‌دهد. این سری با توجه به مجهز بودن به فنّاوری Dante ، امکان کنترل و انعطاف پذیری سیستم را افزایش می‌دهد و با مکیسرهای دیجیتال یاماها و دیگر دستگاه‌های Dante که این ویژگی را دارند ارتباط برقرار کنند. برقراری ارتباط بین بلندگوهای DZR و میکسرهای دیجیتال سری یاماها QL/CL  به‌طور قابل توجهی ساده شده است همچنین میکسرهای سری TF نیز امکان اتصال به این سری را دارند. علاوه بر این نرم افزار کنترل یاماها که برای سیستم عامل Windows بانام Pro Visionaire Control و برای سیستم عامل ios بانام Pro Visionaire Touch که با Dante نیز سازگار است این امکان را به شما می‌دهد که سیستم را از راه دور نیز کنترل کنید.

یکی از ویژگی بلندگوهای یاماها در سری DZR استفاده از ووفر با طراحی جدید که در آن از Voice Coil با سایز ۳ اینچ استفاده شده است که تولید فرکانس باس را بهبود می‌بخشد و باس قدرتمندتری برای برنامه‌های سنگین‌تر فراهم می‌کند. ساب ووفرها DXS XLF15,18 با سری DZR برای استفاده به‌عنوان ساب و ستلایت، ترکیبی فوق‌العاده تشکیل می‌دهند و با بلندگوهای این سری کاملاً دقیق هم خوان شده‌اند. مبدل فرکانس‌های بالای این سری از بلندگوهای یاماها از تویتر با قطر سیم پیچ ۲ اینچ و اندازه خروجی صدا فشرده شده ۱ اینچ استفاده می‌کنند  و جنس آن از تیتانیوم و آهن‌ربای آن از جنس نئودیمیم است که توسط یک سینک حرارتی آلومینیومی در برابر حرارت خنک می‌شود. نکته جالب توجه دیگر مربوط به هورن این بلندگو است که قابلیت چرخش دارد و کاربر می‌تواند با توجه به فضای مورد استفاده هورن را تنظیم کند و از نهایت کارایی و پوشش آن استفاده کند. در مدل ۳way این سری از یک میدرنج ۸ اینچ با قطر سیم پیچ ۱٫۵ اینچ استفاده شده که فرکانس‌های میانی را به‌خوبی و باکیفیت بالا پخش می‌کند. حداکثر SPL تولید شده توسط DZR315 عددی برابر با ۱۴۳ دسی بل است. کابینت بلندگوها از تخته چند لایی به ضخامت ۱۵ میلی متر و بارنگ بسیار مقاوم و باکیفیت بالایی ساخته شده است. دیگر ویژگی این سری قابلیت آویز کردن از ارتفاع آن است.

در سری CZR که شامل بلندگوها پسیو است، قدرت، کیفیت و وضوح به گونه‌ای است که مناسب مجموعه وسیعی از محیط‌های صوتی است. برای داشتن فرکانس‌های باس عمیق‌تر، مدل CXS XLF که ساب ووفر است و قابلیت پخش از ۲۹ هرتز را دارد به این سری اضافه شده است. در مدل‌های ۱۰ ، ۱۲ و ۱۵ اینچ سری CZR فریم ووفر از جنس آلومینیوم و قطر سیم پیچ آن ۳ اینچ است که باعث قدرت بالای این مدل می‌شود و آهن‌ربای آن سبک و از جنس نئودیمیم است. تیوتر در این سری ۲ اینچ و از جنس تیتانیوم است که صدایی شفاف تولید می‌کند و آهنربای آن از جنس نئودیمیم است. همچنین در این سری هورن قابل چرخش است و قابلیت آویز از ارتفاع را نیز دارند.

طبق گفته Yoshi Tsugawa مدیرکل دستگاه‌های صوتی یاماها، این سری بلندگوها را فقط شرکت یاماها می‌توانست طراحی کند که ناشی از وسعت تجربه این شرکت در تولید صدا، آکوستیک و فنّاوری دیجیتال است. ادغام با فناوری Dante  که یک فنّاوری هوشمند است و پیکربندی ساده سیستم و سازگاری با کنسول‌های پیشرفته در صنعت صدا، نه تنها باعث توسعه طیف وسیعی از بلندگوهای حرفه‌ای شده است، بلکه راه حل‌های حرفه‌ای صوتی به‌منظور انطباق با خواسته‌های روز افزون و حرفه‌ای را نیز به‌روز کرده است.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *