راهنمای خرید بلندگو برای سیستم صوتی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تنوع گوناگون از بلندگوها با برندهای مختلف از جنس های بی کیفیت و فیک گرفته تا برندهای خوشنام و با کیفیت، انتخاب صحیح با توجه به بودجه و نیاز صوتی کاربران، به امری پیچیده و سخت تبدیل شده است. از این رو مهندسین صدای دیجی صدا، با اتکا به تجربه و دانش فنی خود و با بررسی و تست های فنی از مدل های مختلف و با بیان شرایط فنی و امکاناتی که بلندگو در اختیار شما می گذارد و همچنین بررسی گارانتی و خدمات پس از فروش برندهای گوناگون در ایران، شما را در انتخاب بهترین بلندگو یاری می کنند.

بلندگوهای PA

پس از آنکه میکسر ، ابزارهای پردازش سیگنال و آمپلی فایرها به سیگنال­های صوتی شکل دادند، بلندگوها سیگنال­ های حاصل را به امواج صوتی فیزیکی تبدیل می­ کنند. در واقع، سیگنال­ های صوتی با استفاده از ولتاژ خروجی آمپلی فایر به حرکات رو به عقب و جلوی مخروط­ های (وفرها) بلندگو تبدیل می­ شوند و امواج صوتی شنیده شده توسط گوش­های مخاطب را می ­سازند.

نقش کلیدی بلندگوها در ارائه صدای با کیفیت به مخاطب بر همگان روشن است و کیفیت آنها تفاوت زیادی در این حوزه به وجود می­ آورند.

دانستن اندازه محل سخنرانی به انتخاب قدرت خروجی (توان خروجی بر حسب وات) و اندازه بلندگوهای مورد نیاز کمک زیادی می­ کند. به عنوان مثال، برای سالن­های کنفرانس و سخنرانی کوچک بلندگوهایی با توان حدود ۳۵۰-۵۰۰ وات کافیست، اما گروه­های موسیقی ، دی­جی­ ها بسته به محل اجرای خود به بلندگوهایی با توان ۵۰۰-۱۰۰۰ وات و یا حتی بیشتر نیاز دارند.

انواع بلندگوها و درایورها

بلندگوها برای بازتولید محدوده­ های فرکانسی مشخص طراحی شده­ اند. بلندگوهای اصطلاحا «فول رنج» معمولا شامل یک ووفر و یک توئیتر می باشند و به سیستم ۲-way موسومند. در برخی بلندگوهای PA یک درایور mid-range نیز وجود دارد؛ لذا این گروه از بلندگوها سیستم ­های ۳-way نامیده می­ شوند.

انواع بلندگوهای موجود در سیستم­ های صوتی و مشخصات آن­ها به شرح زیر است:

  • Woofer: کار این بلندگو بازتولید فرکانس­ های پایین و درایور آن از نوع مخروطی ۱۰ تا ۱۸ اینچی است.
  • محدوده فرکانسی: معمولا زیر ۵۰۰ هرتز
  • Mid-range: کار این بلندگو بازتولید فرکانس­ های میانی و درایور آن در برخی موارد از نوع مخروطی ۵ تا ۱۲ اینچی و در برخی موارد یک درایور متراکم ۲/۱-۲ تا ۴ اینچی نصب شده روی شیپور (horn) است.
  • محدوده فرکانسی: معمولا بین ۲۰۰ هرتز تا ۳ کیلوهرتز
  • Tweeter: کار این بلندگو بازتولید فرکانس­ های بالا و درایور آن از نوع مخروطی ۱-۲ اینچی یا درایور متراکم ۱ تا ۴ اینچی است.
  • محدوده فرکانسی: معمولا بین ۲ کیلوهرتز تا ۲۰ کیلوهرتز
  • ساب ووفر: کار این بلندگو بازتولید پایین­ ترین فرکانس­ ها و درایور آن از نوع مخروطی ۱۵-۲۴ اینچی است.
  • محدوده فرکانسی: به ندرت بالاتر از ۳۰۰ هرتز و معمولا در حدود ۳۰ هرتز یا پایین­تر

انتخاب بلندگوها: اکتیو یا پسیو؟ کدام را انتخاب کنم؟

بلندگوهای اکتیو برای افرادی مناسب هستند که نمی­ خواهند برای سیستم­های PA خود یک یا چند آمپلی فایر اختصاصی تهیه کنند؛ آمپلی فایرها مستقیما در جعبه ی این بلندگوها جای گرفته ­اند. استفاده از بلندگوهای PA اکتیو بدین معناست که استفاده از میکسر بدون آمپلی فایر نیز برای شما امکان­پذیر است. بلندگوهای اکتیو برای نوازندگانی که در اجراهای کوچک و سایر مراکز موسیقی می­ نوازند، یک انتخاب عالی هستند. قابلیت حمل و نقل این بلندگوها بیشتر و دردسر­های نصب آن­ها کمتر است.

نکته اینجاست که انعطاف­ پذیری و کنترل بلندگوهای اکتیو در یک سیستم صوتی نسبت به حالت بلندگوها و آمپلی فایر مجزا کمتر است. معمولا، بزرگترین سیستم­های بلندگو که برای فضاهای کاری بزرگتر طراحی می ­شوند از نوع پسیو هستند. به همین دلیل، بسیاری از مهندسین حرفه­ ای صدا استفاده از بلندگوهای پسیو را ترجیح می­ دهند. زیرا با پیکر­ بندی و مکان ­یابی محل قرارگیری این بلندگوها، میتوان صدای خروجی آن­ها را در یک محیط خاص بهینه کرد.

شما در سایت دیجی صدا می توانید، بلندگو های پسیو و اکتیو را در دسته های مجزا مرور کنید.

آیا افزودن ساب ووفر به مجموعه الزامی است؟

ساب­ ووفرها بلندگوهای بزرگی هستند که پایین­ ترین فرکانس­ های باس را پخش می­ کنند. با توجه به ابعاد بزرگ این ادوات و آسیب­ های احتمالی که ممکن است به خاطر لرزش­ های شدید خود به سایر اجزا داخل بلندگو وارد کنند، اغلب ساب ووفرها در جعبه هایی مستقل طراحی و استفاده می شوند.
افزون بر این، اضافه کردن ساب­ ووفر به سیستم صوتی از سبکی و قابلیت حمل­ و نقل آن می­ کاهد. مگر اینکه یک ساب­ ووفر اکتیو انتخاب کنید در غیر این صورت به یک آمپلی فایر با قابلیت تأمین توان مورد نیاز ساب­ های خود نیاز خواهید داشت. احتمال نیاز به ساب­ ووفر برای گروه­ های موسیقی که به صداهای درام و باس قوی وابسته اند، بالاتر است.

شما در سایت دیجی صدا می توانید، دسته ای از ساب­ ووفرها اکتیو و پسیو را مشاهده فرمایید

 

بلندگوهای مانیتور صحنه

نوازندگان برای نمایش عملکرد خود به بهترین وجه ممکن باید بتوانند صدای خود و سایر نوازندگان را به وضوح بشنوند. بنابراین، استفاده از بلندگوهای مانیتور صحنه ضروری است. هرچند استفاده از بلندگوهای مانیتور زمینی عاملی برای فیدبک (feedback) و افزایش خطر آسیب به سیستم شنوایی است، اما اغلب نوازندگان استفاده از این بلندگوها را نسبت به استفاده از مانیتور in-ear  ترجیح می­ دهند؛ زیرا استفاده از این بلندگوها ساده ­تر است. این بلندگوها معمولا بلندگوهای ذوزنقه ای شکلی هستند که بر روی زمین قرار گرفته و امکان شنیدن صدای نوازندگان و در نتیجه اجرای بهتر را برای آنان فراهم می­ آورند.

نحوه تأثیر اتصال سری یا موازی بلندگوها بر سیستم صوتی

هنگام اتصال آمپلی فایر یا پاورمیکسر به بلندگوها باید مقادیر اهمی تجهیزات با هم مطابقت داشته باشند. با این حال، نحوه اتصال بلندگوها از نظر سری یا موازی بودن بر این الزامات تأثیر می ­گذارد. لذا، پیش از خرید ابزار مورد نیاز خود باید از نحوه تأثیر سیم­ کشی بر این الزامات آگاه باشید.

اتصال موازی بلندگوها در یک سیستم، مقدار اهمی (مقاومت) کل مدار را کاهش می دهد. مقاومت اسمی یک بلندگوی ۲-way اغلب ۸ اهم است. چنانچه دو بلندگوی ۲-way را به صورت موازی به یکدیگر متصل کنید، مقاومت اهمی ترکیب حاصل ۴ اهم خواهد بود. به همین ترتیب با اتصال موازی سه و چهار بلندگو این مقدار به ترتیب به ۲٫۶۷ و ۲ اهم کاهش خواهد یافت. هر چند امپدانس اسمی کوچکتر به معنای سهولت بیشتر در جاری شدن جریان الکتریسیته است، برخی آمپلی فایرها توانایی مدیریت یک سیستم ۲ اهمی را ندارند. بنابراین، پیش از اتصال بلندگوهای خود به دفترچه راهنما آمپلی فایر مراجعه نمایید و یا می توانید از مشاوران دیجی صدا در مورد تطبیق مقاومت سیستم خود راهنمایی بگیرید.
از سوی دیگر، اتصال سری بلندگوها به یکدیگر باعث ایجاد مقاومت بالاتر و افزایش امپدانس سیستم می شود. بنابراین، با اتصال سری دو بلندگوی ۸ اهمی مقاومت ۱۶ اهم خواهد بود. بنابراین، اگر چند بلندگوی یکسان با امپدانس پایین­ تر از امپدانس تقویت کننده داشته باشید، راه­ حل استفاده از اتصال سری است و شما می­ توانید با اتصال سری بلندگوها امپدانس مدار را افزایش دهید.

کابل­ ها و سایر ملزومات سیستم صدا

کابل­ ها به عنوان حامل سیگنال­ های صوتی در سیستم صوتی شما عمل می ­کنند و باید به دقت انتخاب شوند تا صدا عاری از هر گونه آلودگی به نویز صوتی از منبع به بلندگو منتقل شود.

در اکثر اجراها، برای سیستم های صوتی به کابل ­های میکروفن XLR  و یا کابل­ های TRS (استریو) ۱/۴ اینچی و اتصالات ۱/۴ اینچی unbalanced که از آن برای کابل­ های مربوط به ادوات موسیقی استفاده می­ شود، نیاز است. کابل­ های balanced نویز ناشی از لامپ­ ها و سایر منابع الکترونیکی را که به نویز ۶۰-سیکلی موسوم است، حذف می­ کنند.

در بسیاری از سیستم ­ها، به دلیل سرعت اتصالات کانکتورهای اسپیکون (Speakon) و توانایی در قفل شدن جک و همچنین جلوگیری از قطع تصادفی، جایگزین اتصالات ۱/۴ اینچی (بنون) شداند.

هر چه اندازه هادی کابل­ های بلندگو بزرگتر باشد، توانایی آن در حمل جریان­ های بالاتر مورد نیاز بلندگوها بیشتر است. همچنین، هر چه پوشش کابل ضخیم­تر باشد، محافظت آن در برابر صدمه احتمالی بهتر است. برای به حداکثر رساندن بازدهی باید آمپلی فایر را در نزدیک­ترین محل ممکن به بلندگوها قرار دهید و از کوتاه ترین کابل ممکن استفاده کنید.

کابل ­های ادوات موسیقی ،میکروفن ها و بلندگوها با یکدیگر قابل تعویض نیستند. کابل­ های بلندگوها ضخیم­ ترند و به شکلی متفاوت ساخته شده ­اند؛ بنابراین، تعویض این کابل­ ها ممکن است به وارد آمدن آسیب به دستگاه منجر شود.

مجموعه­ ای گسترده از کابل ها و کانکتور های مربوط به ابزارهای صوتی را می توانید در دسته کابل و کانکتور در سایت دیجی صدا مشاهده فرمایید.

سایر ملزومات سیستم صوتی

استفاده از دستگاه تستر کابل به شدت توصیه می­ شود. اگر سیستم شما به درستی کار نمی­ کند، تستر کابل در کاهش ساعات روند عیب­ یابی به شما کمک می ­کند. افزون بر این، توصیه می­ شود که هر گونه کابل معیوب بلافاصله دور انداخته شود و از قرار دادن آن در جعبه کابل ها پرهیز نمایید؛ زیرا ممکن است روزی به طور تصادفی مجددا از آن کابل استفاده شود و در این صورت باید در مسیر عیب­ یابی بفهمید که آن کابل (هنوز) معیوب است و کار نمی­ کند.

ممکن است به یک dB متر نیز نیاز داشته باشید. شدت صوت موجود در محیط نباید از درجه صوت مجاز فراتر رود و dB متر امکان پایش دقیق شدت صوت را برای شما فراهم می­ کند.

پایه­ های بلندگو از دیگر لوازم ضروری هستند. از استحکام و اصطکاک کافی (با زمین) پایه­ ها برای نگه­داشتن دستگاه در شرایط ایمن اطمینان حاصل کنید. قابلیت تنظیم جداگانه هر پایه را بررسی و از قرارگیری دستگاه در موقعیت بهینه اطمینان حاصل کنید. برای اطمینان از استحکام کافی پایه­ های انتخابی برای حمل وزن بلندگوی خود ملاحظات فنی مربوطه را مطالعه کنید.

پایه­ های میکروفن نیز از لوازم جانبی ضروری برای اکثر سیستم های صوتی است. در صورت جستجو محدوده وسیعی از پایه­ های میکروفن را می­ یابید که برای قرارگیری میکروفن­ ها مقابل آلات موسیقی، ابزارها و جعبه های بلندگو طراحی شده ­اند. پایه ­های میکروفن با استندها و بوم های قابل تنظیم، انعطاف بیشتری در محل قرارگیری میکروفن دارند.

نکته ­ها و ترفندها

در این بخش به تعدادی از نکته­ ها و ترفندهایی اشاره می­ شود که در راستای کسب بیشترین خروجی از سیستم PA به شما کمک می­ کند.

  • هنگام قرار دادن بلندگوها در طرفین صحنه، بلندگوها را به صورت یک ساختار قوسی شکل در محل خود قرار دهید تا فضای انتشار صوت گسترش یابد و بلندگوها بتوانند مانند بلندگو واحد با محدوده تحت پوشش بزرگتر عمل کنند.
  • هرگز برای پیچیدن کابل ­ها از آرنج خود استفاده نکنید، زیرا این کار ممکن است به کابل­ها آسیب برساند. در عوض آن­ها را به صورت یک ساختار ۸ شکل جمع کنید.
  • از کابل­های با نمره کابل صحیح استفاده کنید.
  • فراموش نکنید که آمپلی فایر آخرین بخشی است که هنگام راه ­اندازی دستگاه روشن می­ شود و اولین بخشی است که در هنگام خاموش کردن سیستم PA خاموش می­ شود. این امر از آسیب احتمالی به تجهیزات متصل و تولید نویز در برابر مخاطب جلوگیری می ­کند.

نکات لازم در خرید تجهیزات صوتی باید توجه داشته باشید

آگاهی از ویژگی­ های مورد نظر پیش از اقدام به خرید بسیار مهم است. در ادامه به تعدادی از شرایط اصلی مطرح در زمینه خرید هر سیستم صوتی اشاره می­ شود که شما باید پیش از اقدام به خرید از آن آگاه باشید.

  • توان خروجی متوسط بلندگو: به معنای اندازه توان متوسط بلندگو در یک برنامه کاری دراز مدت است. گاهی اوقات (به اشتباه) این مشخصه در قالب توان RMS مطرح می­ شود. در ادامه به توضیح توان RMS می پردازیم
  • محدوده دینامیکی: به معنای اختلاف میان بلندترین و هموارترین بخش­ های یک سیگنال صوتی است (که معمولا بر حسب دسی­بل اندازه­ گیری می ­شود).
  • پاسخ فرکانسی: به بازه فرکانسی تولید شده توسط بلندگو اشاره دارد و نشان دهنده محدوده ای است که بلندگو به درستی قادر به تولید فرکانس های مختلف می باشد. محدوده فرکانسی شنوایی انسان بین ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلوهرتز گسترده است. این ویژگی در مورد پاسخ­ های فرکانسی به مفهوم تلرانس اشاره دارد (تفاضل حداکثر مقدار خروجی با ورودی). اگر مقدار تلرانس ذکر نشده باشد، مقدار آن را به عنوان تلرانس استاندارد و برابر ±۳ dB قلمداد می­ کنیم.
  • توان پیک (Peak): به معنی حداکثر توان لحظه­ ای کار کوتاه مدت بلندگو است. اهمیت این ویژگی از اهمیت توانایی کار در یک برنامه کاری پیوسته (program watt) کمتر است.
  • توان مؤثر (RMS): مخفف Root mean square. یک استاندارد بین المللی جهت اندازه گیری قدرت خروجی فرکانس های تولید شده آمپلی فایر است. ریشه دوم متوسط (میانگین) مجذور کلیه مقادیر ولتاژهای لحظه ای یک شکل موج است. مقادیر RMS اسمی توان بلندگو، نسبتا کنسرواتیو هستند. گاهی اوقات توان program بلندگو RMS نامیده می­ شود، هر چند این کار از نظر فنی نادرست است.

نویسنده: Mmahdi

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *