خرید میکروفن بی سیم – معرفی و بررسی انواع میکروفون بیسیم | راهنمای خرید

خرید میکروفن بی سیم چه منافعی دارد؟

خرید میکروفن بی سیم دارای مزایای زیادی است که یکی از آنها آزادی حرکت بر روی صحنه است، بدون آنکه نیازی به استفاده از کابل میکروفن باشد. میکروفن های بی سیم می توانند سریع تر راه اندازی شده و به کم کردن تعداد کابل های میکروفن، پایه میکروفن و مانیتورهای موجود در صحنه که باعث شلوغی می شوند، کمک کنند تا سخنرانان، هنرمندان و مجریان به راحتی بتوانند بر روی صحنه حرکت داشته باشند. البته مزایای خرید میکروفن بی سیم محدود به اجرای صحنه نیست. سیستم های بی سیم در سالن های همایش و آمفی تئاتر، اماکن مذهبی و استادیوم های ورزشی استفاده می شوند. با بهبود کیفیت صدا در میکروفن های بی سیم و اطمینان از پایداری آنها و مقرون به صرفه بودن، خرید میکروفن بی سیم در سال های اخیر به طور چشمگیری افزایش داشته است.

در این راهنما دیجی صدا شما را با انواع سیستم های میکروفن بی سیم و ویژگی های آنها برای انتخاب هوشمندانه و صحیح در زمان خرید میکروفن بی سیم ، آشنا می کند. به شما توصیه می کنیم برای شناخت کامل انواع میکروفن و معیارهای خرید آنها، مطلب”قبل از خرید میکروفن مطالعه این راهنما را از دست ندهید” را نیز حتما مطالعه نمایید.

اجزای سیستم میکروفن بی سیم

همه ی سیستم های میکروفن بی سیم ، بدون در نظر گرفتن نوع کاربری آنها، از دو قسمت اصلی تشکیل شده اند:

فرستنده

گیرنده

فرستنده ها، سیگنال های صوتی دریافت شده توسط کپسول میکروفن را به یک سیگنال رادیویی تبدیل می کنند و سپس آن را به یک گیرنده ارسال می کنند که آن را به یک سیگنال صوتی تبدیل کند و سپس به سیستم صوتی انتقال دهد.

شناخت انواع فرستنده برای خرید میکروفن بی سیم

ابتدا انواع مختلف فرستنده های میکروفن را بررسی می کنیم.

فرستنده های میکروفن دستی

در این دسته از میکروفن های بی سیم ، فرستنده به انتهای دسته خود میکروفن متصل است. همان طور که کپسول میکروفن های سیم دار دستی مدل های داینامیک و کاندانسر دارند، در میکروفن بی سیم هم به همین گونه است. برخی از میکروفن های دستی بر روی خود مجهز به نمایشگر جهت نمایش اطلاعات میکروفن ماننده فرکانس، وضعیت آنتن، باتری و… می باشند.در سری میکروفن های بی سیم دستی حرفه ای، امکان تعویض سری یا کپسول میکروفن به شما داده می شود و می توانید در عرض کمتر از چند ثانیه این کار را انجام دهید و این توانایی در زمان های آسیب دیدن کپسول میکروفن بسیار کاربردی است.

خرید میکروفن بی سیم دستی سنهایزر
میکروفن بی سیم دستی سنهایزر SENNHEISER EW 135G3

فرستنده های BODY PACK

این فرستنده ها روی لباس یا لبه گیتار نصب می شوند و با میکروفن یقه ای و یا هدمیک مورد استفاده قرار می گیرند. میکروفن های یقه ای معمولا به لباس متصل می شوند و در اندازه های مختلفی تولید می شوند و برای استفاده در تلویزیون و تولید فیلم و نیز در برخی سخنرانی ها استفاده می شوند. میکروفن های هدمیک ارائه دهنده کیفیت صوتی بالا و پایدار هستند و به راحتی بر روی سر قرار می گیرند و گزینه مناسبی برای اجرای زنده نیز به شمار می روند.

دسته ای دیگر از میکروفن ها مانند میکروفن های Clip که معمولا بر روی ساز بادی و یا برنجی و زهی و کوبه ای قرار می گیرند و به کمک همین BODY PACK به صورت بی سیم مورد استفاده قرار می گیرند و به دلیل موقعیت و فاصله ثابت خود از ساز، کیفیت بالایی ارائه می دهند. برخی از فرستنده های کمری میز بر روی خود مجهز به نمایشگر جهت نمایش اطلاعات میکروفن ماننده فرکانس، وضعیت آنتن، باتری و… می باشند.

خرید میکروفن بی سیم یقه ای سنهایزر
میکروفن بی سیم یقه ای سنهایزر SENNHEISER EW 112G3

انتخاب پهنای باندی UHF یا VHF در زمان خرید میکروفن بی سیم

تقریبا تمام سیستم های بی سیم بر روی برد های VHF (very high frequency) و یا UHF (ultra high frequency) عمل می کنند. سیستم های بی سیم VHF در محدوده ۱۷۴ تا ۲۱۶ مگا هرتز و سیستم های UHF در محدوده ۴۷۰ تا ۸۰۵ مگا هرتز عمل می کنند. به طور سنتی، سیستم های UHF از کیفیت بالاتری برخوردارند و شهرت آنها به دلیل داشتن محدوده فرستنده بیشتر و تداخل کمتر با امواج تلویزیونی است. همه اینها نیاز به شرایطی هم دارند.

سیستم های مبتنی بر UHF اجازه می دهند تا فرستنده قدرت بیشتری داشته باشد اما این بدان معنا نیست که هر سیستم UHF دارای قدرت بیشتری نسبت به یک سیستم VHF باشد. برای تداخل کمتر، این وضعیت تغییر می کند. به عنوان مثال بخش هایی از محدوده UHF به ارتباطات ایمنی عمومی و پخش تلویزیونی دیجیتال مربوط می شود. همچنین بالاترین طیف محدوده UHF (بالاتر از ۹۰۰ مگاهرتز) یک محدوده وسیع برای تلفن های بی سیم، درب پارکینگ و رادیو است. بنابراین برای میکروفن بی سیم توصیه نمی شود زیرا احتمال وقوع مشکلات بسیاری وجود دارد. فناوری پردازش سیگنال دیجیتال نقش مهمی در برخورد با تداخل بازی می کند که در ادامه به آن می پردازیم.

انتخاب سیستم های وایرلس آنالوگ و دیجیتال در هنگام خرید میکروفن بی سیم

بسیاری از سیستم های بی سیم از یک نوع  فرآیند و پردازش برای فشرده سازی سیگنال صوتی در فرستنده میکروفن و سپس بازگرداندن آن به دامنه دینامیکی صدا در گیرنده استفاده می کنند. این کار برای افزایش ظرفیت محدود کانال های بی سیم صورت می گیرد. فرآیند دیگر جهت تشخیص و حذف نویزهای اضافی از سیگنال دریافت شده توسط گیرنده می باشد. از آنجا که سیستم های تولید کننده های مختلف و یا سیستم های مختلف از یک تولید کننده، روش های متنوعی برای ترکیب و ارسال دارند، حتی در صورت هم فرکانس بودن، نمی توان از اجزای مختلف تولید کننده های متفاوت استفاده کرد. در نتیجه سیستم های فرستنده و گیرنده از یک تولید کننده و یا از تولید کنندگان مختلف با یکدیگر همخوانی نداشته و کار نمی کنند.

سیستم های بی سیم دیجیتال سیگنال های صوتی گرفته شده توسط میکروفن را به یک الگوریتم باینری در فرستنده تبدیل و سپس این سیگنال دیجیتال را در گیرنده به سیگنال آنالوگ تبدیل می کنند. چون فرستنده و گیرنده های دیجیتال تنها اعداد ۰ و ۱ جهت دریافت صدا پردازش می شوند از این رو از تداخل فرکانسی و ادغام نویز ناخواسته با صدای میکروفن جلوگیری می شود.

عملکرد و ویژگی رسیورهای بی سیم

ارزش واقعی یک سیستم بی سیم را کیفیت صدا، دامنه داینامیکی و پایداری، و جلوگیری از تداخل آن تعیین می کند. اساسا شما می خواهید سیستم وایرلس مانند یک سیستم سیم دار عمل کندو همچنین کار کردن با آن آسان باشد.

DIVERSITY

بیشتر مارک های بی سیم از آن به عنوان یک ویژگی برای فروش میکروفن های خود یاد می کنند. یکی از نشانه های DIVERSITY وجود دو آنتن مجزا در گیرنده می باشد ، هر چند همه گیرنده های دو آنتن True diversity نیستند و این نوع از گیرنده ها تنوع زیادی دارند. گیرنده های True diversity از وجود دو ماژول دریافت کننده سیگنال مجزا بهره می برند و هر کدام از این دو دریافت کننده به آنتن مخصوص خود متصل شده است. قدرت سیگنال دریافتی توسط هر دو آنتن به صورت همزمان و مجزا اندازه گیری می شود و هر کدام از آنتن ها که سیگنال پرقدرت تری را دریافت کند به عنوان گیرنده سیگنال به صورت خودکار و لحظه ای انتخاب می شوند.

با داشتن دو آنتن شانس قطع شدن سیگنال کاهش می یابد. اگر سیستم شما برای استفاده در یک مکان مشخص و یا یک محل باز در نظر گرفته شده باشد، می توانید از گیرنده های معمولی استفاده کنید. اما اگر از میکروفن در مکان های مختلف استفاده می کنید ممکن است فرکانس هایی داشته باشید که مانع انتقال شوند و اینجا اهمیت DIVERSITY را درک می کنید.

FREQUENCY AGILITY

این اصطلاح به سیستم هایی اطلاق می شود که دارای کانالهای فرکانسی متعددی هستند که می توانید از بین آنها یکی را انتخاب کنید. در هر موقعیت مکانی یک فرکانس ممکن است بهتر از دیگری کار کند و از تداخل سیگنال با سیگنال های دیگر جلوگیری کند. این یک ویژگی است که به شما اجازه می دهد که بتوانید از چندین سیستم بی سیم به آسانی در کنار یکدیگر استفاده شود. اگر بیشتر از یک میکروفن بی سیم استفاده می کنید نیاز به انتخاب فرکانس دارید.

انتخاب فرکانس خودکار

با استفاده از این ویژگی فرستنده و گیرنده یک فرکانس امن را به طور خودکار انتخاب می کند. این یک ویژگی خوب است اگر شما نیاز به یک سیستم همان طور که در بالا توضیح داده شده است داشته باشید. این ویژگی سرعت عمل شما را در حین اجرای زنده بالا می برد و بسیار کمک حال شماست.

انتخاب فرکانس در زمان خرید میکروفن بی سیم

هنگام خرید میکروفن بی سیم باید به فرکانس عملکرد آن دقت کنید. به ویژه مدل هایی که امکان تغییر کانال فرکانسی را ندارد. هنگام خرید شما باید از بین چندین گزینه، فرکانس مناسب خود را انتخاب کنید. شما باید فرکانسی که برای موقعیت مکانی شما مناسب است را انتخاب کنید و با سیستم های بی سیم دیگر که در یک محل از آنها استفاده می کنید متفاوت باشد.

DISPLAY

داشتن صفحه نمایش در میکروفن بی سیم برای اطلاع از وضعیت آن یک نکته مهم است. داشتن صفحه نمایش خوانا و روشن کمک بزرگی در طول اجرا برای هر عملکرد و تنظیم شما ایجاد می کند. در صفحه نمایش علایمی مانند قدرت سیگنال، میزان باطری، کانال مورد استفاده و قدرت سیگنال را نشان می دهد. صفحه نمایش وضعیت باطری معمولا در فرستنده قرار دارد اما در بعضی مدل ها بر روی رسیورهای حرفه ای هم نمایش می دهد.

ایر مانیتور بی سیم

سیستم ایر مانیتور اساسا بسیار شبیه به میکروفن بی سیم است، اما بر عکس آن عمل می کنند. در این مورد دستگاه فرستنده و گیرنده جای خود را با یکدیگر عوض کرده اند. در ایر مانیتور سیگنال از واحد مرکزی به گیرنده کمری ارسال می شود و از طریق هدفون به گوش می رسد.

مزیت استفاده از ایر مانیتور این است که خبری از سیم و بلندگو بر روی صحنه نیست. با این حال مزیت واقعی این سیستم کیفیت بهتر و نبود مشکلات همیشگی در مانیتوریگ روی صحنه است. هدفون ها باعث کمتر شدن صدای اطراف نیز می شوند و میکروفن نیز فیدبک کمتری خواهد داشت و مانیتور با مجری یا هنرمند در تمام صحنه در حال حرکت است. با استفاده از ایر مانیتور خود خواننده یا مجری می تواند هر موقع که بخواهد سطح صدای خود را در گوش خود تنظیم کند و آن را کم یا زیاد کند. به دلیل پیشرفت تکنولوژی و قیمت آن، محبوبیت IEM (ایر مانیتور) نیز افزایش یافته است. احتمالا متوجه شده اید که هنرمندان بزرگی از سیستم ایر مانیتور در اجراهای خود استفاده می کنند.

مواردی که باید در مورد انتخاب صحیح و خرید میکروفن بی سیم بدانیم

  • کجا می خواهید از آن استفاده کنید؟
  • اگر قصد استفاده از آن را در یک مکان ثابت دارید، شرایط بسیار ساده است. فقط مطمئن شوید که سیستم بی سیم بر روی فرکانس UHF و VHF با فرکانس آنتن پخش تلویزیون محلی و یا سایر دستگاه های بی سیم که در محل و در نزدیکی آن استفاده می شود، تداخل نکند.
  • اگر قصد استفاده در شهر ها و اماکن مختلف را دارید، یک سیستم Frequency Agility به شما کمک می کند تا با شرایط محلی تطبیق پیدا کنید. انتخاب فرکانس خودکار فرآیند را ساده تر می کند.
  • چه تعداد سیستم بی سیم مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟ اگر پاسخ شما یک سیستم است، نیازی به مدیریت چند سیستم نیست.
  • اگر قصد دارید از دو یا چند سیستم بی سیم استفاده کنید، هر کدام با فرکانس های مختلف کار می کنند. این فرکانس ها باید با توجه به اینکه مانع از دخالت با یکدیگر شوند، انتخاب شوند.
  • سیستم های پیشرفته به صورت خودکار به انتخاب فرکانس های سازگار کمک می کنند. سیستم های UHF و VHF معمولا در کنار یکدیگر بدون مسئله تداخل کار می کنند.

راهنمای خرید میکروفن بی سیم به پایان رسید، اما شاید علاقمند باشید پست های “راهنمای خرید میکروفن های بی سیم سنهایزر“، “استفاده از میکروفن – مهارت هایی که برای حرفه ای شدن باید بیاموزیم” و “خرید میکسر – برای داشتن یک انتخاب موفق به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟” را نیز مطالعه نمایید.

استفاده از میکروفن – مهارت هایی که برای حرفه ای شدن باید بیاموزیم

اشتراک گذاری این نوشته

۸ دیدگاه

  1. بسیار عالی. متشکرم.
    اگه ممکنه بفرمایید که استفاده از یک هدمیک گرانقیمت و ارزان قیمت برای یک سخنران چقدر میتونه حائز اهمیت باشه؟

    پاسخ دادن
    • سلام دوست عزیز
      انتخاب برند میکروفن رابطه مستقیم با بودجه شما دارد.اگر سخنرانی شما در یک مراسم بسیار با ارزش و در کنار اشخاص مهمی می باشد بدون شک باید از برندهای مطرح اروپایی مثل سنهایزر و بیرداینامیک و شور استفاده کنید. اما اگر حساسیت برنامه به مراتب کمتر می باشد از مارک های ارزان تر و با کیفیت نیز می توانید بهره ببرید. اما در آخر انتخاب با شماست.

      پاسخ دادن
  2. با سلام . من به یک میکروفون بیسیم یقه ای برای کلاس آموزشی که در محل یک حسینه برگزار می گردد نیاز دارم . لطفا راهنمایی بفرمایید چه محصولی با چه ویژگی و چه برندی تهیه کنم . بودجه مالی حدود ۲ میلیون تومان
    با تشکر

    پاسخ دادن
  3. سلام تنظیمات اولیه رسیور را بذارید چون میک من سوت دارد کمی

    پاسخ دادن
    • سلام
      سوت کشیدن میکروفن ارتباطی با تنظیمات گیرنده میکروفن ندارد و باید این تنظیمات را از روی میکسر خود انجام دهید.

      پاسخ دادن

بازتاب های این مطلب

  1. همه چیز در مورد بلندگوها - فروشگاه اینترنتی مشهد ملودی ملودی - […] است بدانید مطالعه پست هایی پیرامون خرید میکروفن بی سیم، خرید میکسر و خرید اسپیکر و بلندگو به شما کمک می کند […]
  2. خرید میکروفن باسیم سنهایزر – کدام مدل مناسب استفاده و نیاز شماست؟ - […] خرید میکروفن – همه آنچه که باید قبل از خرید بدانید، معرفی و بررسی انواع میکروفون بیسیم و پایه…

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *